مشکلات نگهداری آگلونما

مشکلات نگهداری آگلونما
مشکلات نگهداری آگلونما

مشکلات نگهداری آگلونما : گیاه آگلونما جزو گیاهانی هست که مقاوم به سایه هست و شما میتونید در خانه هایی که نور کم دارن استفاده کنید. و همچنین به خشکی هم مقاوم است ولی با این حال مشکلاتی برای این گیاه پیش خواهد اومد که شما باید برای حل این مشکلات آماده باشید. عمده مشکلات گیاه آگلونما زرد شدن برگ آگلونما ، قهوه ای شدن برگ آگلونما می باشد. ما در ادامه به بررسی شایع ترین مشکلاتی که برای بسیاری از کاربران پیش آماده می پردازیم که امیدوارم مفید باشه.

قبل از اینکه به مشکلات بپردازیم شما باید با شرایط نگهداری و همچنین نیاز های این گیاه آشنا بشید که می تونید در لینک زیر مطالعه کنید.

با آگلونما بیشتر آشنا بشیم

بنر گل من و تو

لکه قهوه ای برگ آگلونما

قهوه ای شدن برگ آگلونما : یکی از کاربران پرسیده بودند که : گیاه من بعضی برگاش لکه قهوه ای روشن و بعد حالت سوختگی میشه برگای پایین آویزان شده و پشت برگاش لکه های سفید و صورتی دیده میشه، برای این مشکل باید بگیم که در چنین شرایطی احتمال بیماری قارچی و آفت وجود دارد که برای حل مشکل به اندازه یک قاشق چای خوری (2 الی 3 گرم) از سم هایی مانند مالاتیون و یا سایر افت کش ها را در یک لیتر آب حل کنید و ابتدا مقداری از محلول را به قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید، توجه داشته باشید که این اسپری کردن باید به مقداری باشه که شاخ و برگ ها آغشته به سم بشن و زیاده روی نکنید. و بخشی از سم رو به صورت آبیاری به گیاه بدهید. این روند کاری را به هر هفته یکبار در دوره 3 باره تکرار کنید.

پشه های سیاه در خاک

برای حل این مشکل که موقع آبیاری این پشه ها از خاک بیرون میان باید 2 گرم از سم دیازینون رو در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گلدان بدهید و اگر مشکل حل نشد بعد از 10 روز مجددا این کار رو تکرار کنید. توجه کنید تمامی گلدان های اطاف رو هم بررسی کنید اگر آفت در روی گیاهان دیگر هم مشاهده کردید روی آنها از این محلول اسپری کنید.

زرد شدن برگ آگلونما

یک نوع از زرد شدن برگ آگلونما وجود دارد که کاملا طبیعی می باشد و اون هم ریزش برگ های پایینی و پیر زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل خواهد شد و برگهای پیر به مرور زرد شده و می ریزند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، بایستی از تغذیه کامل گیاه مطمئن بشید و پس از آن به دنبال دلیل ریزش برگ ها و نشانه های دیگر بروید.

ولی اگر چند برگ همزمان و به طور یک دفعه ای با این مشکل مواجه شوند احتمالا افراط در آبیاری و برعکس خشکی بیش از حد عامل آن بوده است. برای تعیین بهترین زمان آبیاری آگلونما این است که خاک گلدان را بررسی کنید و اگر تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خاک گیاه خشک شده بود آن را آبیاری کنید. با انگشت خاک را چک کنید اگر خاک به دست شما نچسبید شروع به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که زهکشی برای این گیاه بسیار مهم استف پس حتما سوراخ های پایینی گلدان را بررسی کنید و از باز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. و همچنین از جمع شدن آب اافی در زیر گلدانی جدا خودداری کنید.

زرد شدن برگ آگلونما
زرد شدن برگ آگلونما

بی رنگ و کوچک بودن برگ های جدید

اگر برگ های جدید گیاه آگلونمای شما هم بی رنگ و کوچک است گیاه خود را به مکانی با روشنایی بیشتر و نور غیر مستقیم منتقل کنید. و اگر مکانی با این مشخصات ندارید میتوانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. البته اگر مدت زیادی از تعویض گلدان و همچنین خاک گیاهتان می گذره حتما گیاه را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید و تعویض خاک را هم انجام دهید. در فصول گرم سال هر 2 هفته یکبار از کود کامل استفاده کنید. نحوه استفاده از این کود به این شکل می باشد که یک قاشق کوچک کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری به گیاه بدهید.

قهوه ای شدن ساقه آگلونما

قهوه ای شدن ساقه آگلونما یکی از نشانه های پوسیدگی ریشه و ساقه می باشدف در این موارد حتما زهکشی گلدان را بازدید کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از زیر گلدان خارج می شود و دفعات آباری را کم کنید و به نحوی که در بالا گفتیم اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و پس از آن گیاه را آبیاری کنید. و به این نکته هم توجه داشته باشید که فاصله این گیاه از منابع گرمایی باید در حدود 2 الی 3 متر باشد.

بلند شدن ساقه های بدون برگ

دوستی سوال پرسیده بودند که : گیاه من ساقه های بلندی داره که دارای انحنا شده و خیلی پیج و تاب خورده و برگای پایینی ریخته و فقط ساقه مانده! در پاسخ به این دوست عزیزمون باید گفت که این علامت مربوط به افراط در آبیاری و پایین بودن بیش از حد درجه حرارت محیط نگهداری گیاه می باشد.نحوه آبیاری گیاه را بررسی کنید و مطابق روش گفته شده در بالا آن را آبیاری کنید و همچنین گیاه را به مکانی گرم تر منتقل کنید.

افتادگی برگ پس از تعویض گلدان

در زمان تعویض گلدان خیلی دقت کنید که مشکلی برای ریشه گیاه به وجود نیاد. ولی اگر در زمان تعویض خاک گیاه و یا تعویض گلدان آسیبی به ریشه و پاره شدن تارهای مویین گیاه به وجود بیاد مشکل افتادگی برگ و یا خشک شدن گیاه وجود دارد. در زمان کاشت و یا تعویض گلدان باید دقت کنید که خاک اطراف ریشه تا حد ممکن جدا نشود و توپ ریشه آسیب نبینه. اگر چنین شرایطی برای گیاه شما به وجود آمد کار چندانی نمیتوان برای گیاه انجام داد و بهترین را ایجاد شرایط ایده آل رشد و همچنین حودداری از کوددهی و جابجایی گیاه است. ولی این نکته را هم بگم که به وجود آمدن شوک در گیاه پس از تعویض گلدان کمی عادی می باشد.

افتادگی برگ
افتادگی برگ

پر پشت شدن گیاه آگلونما

برای پر پشت شدن گیاه آگلونما باید شرایط و محیط نگهداری مناسب این گیاه رو فراهم کنید که برای این کار باید از خاک و کود مناسب که باعث رشد بهتر گیاه می شود و جوانه های جدید در پای گیاه ظاهر می شوند استفاده کنید .خاک ها هوموسی و کود مایع رقیق حتما استفاده کنید و از هرس قسمت های طویل شده گیاه هم غافل نشوید که هم باعث پر پشت شدن گیاه آگلونما میشود و هم نمیگذارد که گیاه شما رشد علفی داشته باشد.

برگهایش بنوبت کاملا زرد میشود

یکی دیگر از زرد شدن برگ آگلونما زرد شدن نوبتی می باشد که دلیل آن احتمالا به آبیاری بیش از حد خاک گلدانتان دارای کرم میباشد آبیاری را کم کنید و با محلول سم سوین به نسبت 5 گرم محلول در یک لیتر آب آن را آبیاری کنید.

گونه ای از آگلونما

دوستی پرسیده بودنند که من یه گیاه دارم برگهاش کاملا شبیه آگلونماست ولی رگه های قرمز زیادی روی برگاشه: واریته ای از آگلونما می باشد که نحوه نگه داری و تکثیر آن شبیه آگلونما است ولی نسبت به نوع سبز نور بیشتری نیاز دارد(نور غیر مستقیم).