مشکلات نگهداری گل گندمی

مشکلات نگهداری گل گندمی - مشکلات گندمی

خیلی از کاربران در پیج اینستاگرام و تلگرام گل من و تو سوالات متعددی در خصوص گل گندمی میپرسن که میخوایم در این مطلب پرسش ها و پاسخ برخی از این دوستان رو بدهیم و اگر برای دوستان دیگر هم چنین اتفاقی بیوفته بتونن گیاه خودشون رو درمان کنن. پس در ادامه با مشکلات نگهداری گل گندمی با ما همراه باشید.

مختصری در خصوص نیازهای گندمی

گل گندمی گیاه کم توقعی هستش و به راحتی میتونید از اون نگهداری کنید ولی باید به نکاتی در خصوص نگهداری این گیاه توجه کنید که این گیاه زیبا به کم آبی بیشتر مقاوم هست تا آبیاری زیاد چون با آبیاری زیاد طوقه های آن آسیب می بینند.

این گیاه میتونه در شرایط نوری کم هم رشد کنه ولی بهترین شرایط نوری اون نور زیاد هست ولی توجه کنید که نوز مستقیم باعث سوختگی برگ ها میشه، دمای زیاد رو تحمل نمیکنه و زود خشک میشه، گل گندمی برعکس گیاهان دیگه خاک سنگین رو دوست داره و میتونیه از ترکیب خاک برگ، ماسه و خاک باغچه هم برای این گیاه استفاده کنید.

بنر گل من و تو

گل گندمی - گل من و تو

برای آشنایی با گل کندمی به این لینک مراجعه کنید.

خب حالا که شرایط کلی نگهداری این گیاه رو مطالعه کردید بریم سراغ مشکلات نگهداری این گیاه.

مشکلات و بیماری های گل گندمی

 

سوختگی برگ گل گندمی

 

سوختگی نوک برگ گندمی

دو عامل باعث سوختگی این گیاه میتونه باشه که عبارت اند از تشنگی و نور زیاد در محیط، که در تابستان هفته ای 3 مرتبه و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کنید.

البته میتوند خودتون با تست خاک گلدان زمان آبیاری را مشخص کنید زمان های اعلامی حدودی هستش.

کود مناسب گندمی

شما میتوانید از کودهای مخصوص گیاهان زینتی محلول در آب به میزان 2 گرم در یک لیتر آب، هر هفته یکبار از فروردین ماه تا مهر ماه برای گیاه خود استفاده کنید.

تکثیر گیاه و شبیه نبودن به گیاه مادر

تکثیر گل گندمی - مشکلات تکثیر گندمی

اگر شما هم از گیاه گندمی تکثیر کرده اید ولی حس میکنید اون شادابی گیاه مادر رو نداره و همچنین رشد چندانی نداره به علت کبود نور هستشف گیاه خودتون رو به محیط پر نور ولی به دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید.

اگر در محیط کار و یا محل زندگی نور طبیعی کمه از نور مصنوعی هم میتونید استفاده کنید.

بهترین روش تکثیر گل گندمی

خیلی از دوستان از روش قرار دادن قلمه در آب برای تکثیر هر گیاهی استفاده میکنند ولی برای گل گندمی این روش روش مناسبی نیست، چرا که پس از انتقال به خاک گلدان احتمال از بین رفتن گیاه زیاد هست.

ولی بهتر هست که گیاهچه ها را در خاکی از مخلوط ماسه و خاک برگ بکارید و آبیاری را به صورت منظم انجام بدید تا گیاه ریشه دار بشه، آبیاری منظم به این صورت است که تا زمان ریشه دار شدن گیاه همیشه سطح خاک را مرطوب نگهداری کنید و پس از ریشه دار شدن آبیاری را کم کنید.

ریشه دل کردن پاجوش

اگر گیاه شما دارای پاجوش هست آنها را از گیاه خود جدا کنید و سپس در آب قرار بدهید مدت زمانی که طول میکشه تا پا جوش ها ریشه بدن حدود 5 تا 6 روز است ولی در مواقعی تا یک ماه هم این زمان شاید طول بکشید سپس اجازه بدهید تا پاجوش ها در آب 4 تا 5 سانتی متر ریشه دار شوند و سپس آن را در خاک مخصوص بکارید.

حتما قلمه های تازه ریشه دار شده را در گلدان کوچکی بکارید و با بزرگ شدن آن تدریجا آنرا به گلدانهای بزرگ منتقل کنید.

قهوه ای شدن برگ ها گندمی بعد از انتقال به خانه

زمانی که گیاه را از حساط یا بالکن در فصل های سرد سال به داخل خانه منتقل میکنید به علت عدم وجود هوای تازه و نور کم اکثرا گیاه دچار چنین مشکلی خواهد شد، در مواردی رشد گیاه کاملا متوقف خواهد شد. اسن فصل فصل استراجت گیاه هست و آبیاری را به حداقل برسانید تا رسیدن فصل بهار آبیاری را افزایش دهید.

وجود پشه های ریز در خاک گلدان

اگر زمانی که گیاه خودتون رو آبیاری میکنید مشاهده کردید که پشه های ریزی از خاک گلدان بلند شده و در محیط خانه شما پرواز میکنند 🙂 حتما برای درمان آن اقدام کنید.

برای حل این مشکل چون استفاده از سم برای داخل منزل مناسب نیست بهتر است شما گیاهتان را ابتدا با محلول رقیق آب و صابون بدون عطر (البته از مایع ظرفشویی هم میتواند استفاده کرد) یا حشره کش های خانگی با فاصله سمپاشی کنید. سعی کنید همه جای گیاه و گلدان را سمپاشی کنید، این عمل را به مدت 2 الی 3 مرتبه با فاصله زمانی 3 روز تکرار کنید.

در صورت حل نشدن مشکل باید از سم های مخصوص استفاده شود.

مشکلات گل گندمی

خشک شدن قلمه و ضدعفونی کردن خاک قلمه

برخی از دوستان پس از انتقال قلمه ها به خاک با مشکل خشک شدن مواجه میشن که به نظر من از اول باید قلمه را در خاک کاشت، ولی خشک شدن میتونه به عواملی چون زهکشی نامناسب، آبیاری زیاد، و آلوده بودن خاک مربوط باشه.

برای ضدعقونی کردن خاک قلمه اول خاک قلمه را در قابلمه ریخته و به مدت 20 دقیقه در دمای 80 درجه حرارت بدید و یا در خاک را فر قرار داده و روی خاک را با فویل بپوشانید و دما را بر روی 80 تا 90 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه تنظیم کنید تا خاک کاملا ضدعفونی بشه.

رشد نکردن گندمی در فصل های سرد

باید بدونید که در فصل های سرد سال خودشم در زمستان خیلی از گیاهان آپارتمانی یا رشد نمیکنند و یا رشد اونها کند میشه، چون دمای برخی از خونه ها در شب از دمای روز هم بیشتر میشه و این دمای زیاد باعث میشه که گیاه انرژی که در روز به دست آورده شب برای تنقس و تعرق از دست بده و انرژی اضافه ای برای رشد باقی نمونه.

این شرایط در طبیعیت چون دمای شب از دمای روز به مراتب کمتر هست و اختلاف دمای متناسب با رشد گیاه وجود دارد گیاه بهتر رشد میکند.

گلهای گیاه زرد میشوند(کنار رادیاتور بوده)

حتما توجه داشته باشید که گلدان خودتون رو با وسایل گرامیشی در فاصله مناسبی قرار بدین که این فاصله حداقل 2-3 متر هستش، همچنین این فاصله از پنجره برای گل گندمی حداقل 1 متر هست.

خب انتظار نداشته باشید که به دلیل شرایط نامناسب اگر مشکلی در گیاه شما به وجود آمد گیاه خیلی زود خوب بشه تا بهبود کامل مدتی زمانی لازم هست و برگ های زرد و قهوه ای که در اثر چنین مشکلاتی به وجود آمده باشند مجددا رشد نحواهند کرد.

شما باید مراقبت از گیاه خود را در محیط و شرایط مناسب انجام دهید تا برگ های جدید رشد خوبی داشته باشند.

گل گندمی

برگ های گل گندمی

نور کم و یا زیاد و دمای بالا باعث زردی برگ ها این گیاه میشوند که بهترین نور دریافتی برای این گیاه متوسط و غیر مستقیم هست. اگر برگهای گیاه ضعیف و لاغر و طویل و کم و بیش خشک شدند و رنگ خود را از دست دادند یعنی درجه حرارت محیط نگهداری خیلی بالاست.میتونید برای جبران، گلدان را به محل خنک تر منتقل کنید و 15 دقیقه درون تشت بگذارید. محیط تاریک می تواند نوار سفید برگ را محو کند. سعی کنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید

نور زیاد باعث افزایش کلرفیل برگ میشه و رنگ برگ ها سبز روشن خواهد شد وقتی گیاه روبه مکانه سایه انتقال بدین سبز  پر رنگ تر میشه. البته کمی طول میکشه تا رنگش برگرده. به طور کلی گندمی نور متوسط و به دور از اشعه مستقیم آفتاب نیاز دارد .