معجزه زغال برای گیاهان

فواید زغال برای گیاهان
فواید زغال برای گیاهان

فواید زغال برای گیاهان : زغال چوب یک کود عالی برای گلدان ها و خاک باغچه و حتی خاک مزارع می باشد. آیا شما هم از پوسیدگی ریشه گیاهان خود ناراحت هستید؟ خاک گیاه شما هم نیاز به مواد غذایی دارد؟ گیاهان شما هم دچار آفت می شوند؟ در خاک گلدان کرم و حشرات مشاهده می شود؟ از وجود شته بر روی گیاهان خود خسته شده اید؟ پس حتما این مطلب مفید در مورد فواید زغال برای گیاهان را مطالعه کنید.

مصرف کودهای شیمیای روزبروز افزایش پیدا می کند و پیرو این موضوع آسیب هایی که به خاک وارد میشود دیگر قابل جبران نیست. زغال چوب یک راه حل مناسب و بصرفه برای افزایش مقدار مواد آلی خاک های زراعی کشور و جایگزین مناسب کودهای شیمیایی می باشد.

اول از همه میخوام در مورد زغال چوب کمی صحبت کنیم و ببینیم چطور یک چوب سوخته می تونه اینهمه فایده برای خاک داشته باشه. پس بیایید نحوه تولید زغال چوب رو بررسی کنیم.

بنر گل من و تو

زغال چوب چگونه میتواند مفید باشد؟

اول از همه زغال چوب باقی مانده چوب های سوخته شده است که توسط اتش آهسته که کمترین میزان اکسیژن رو داشته به وجود میاد به همین دلیل هست که زغال چوب دارای فواید بسیار زیادی هست.

معجزه زغال برای گیاهان
فواید زغال برای گیاهان

فواید زغال برای گیاهان

دارای خاصیت جذب آب بسیار بالا : پس این ویژگی میتونه رطوبت رسان عالی برای گیاهان ما باشه.

وارد شدن به زمین : زغال چوب به عنوان یک کود قادر به نگهداری نیتروژن  هوا می باشد، و آن را به شکل هایی که برای محصولات قابل دسترسی است، ایجاد می کند.

نقش کاتالیزور برای فعالیت حیاتی لایه بیولوژیک لایه هوموس را بازی می کند.

با مواردی که در بالا به آن اشاره شد سوال مهم این است که آیا از زغال چوب به عنوان کود می توان استفاده کرد یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است. در ادامه در مورد ویژگی های مفید زغال چوب برای رشد گیاهان بیشتر بحث میکنیم.

فواید زغال برای گیاهان: کنترل رطوبت خاک

همانطور که قبلا ذکر شد، زغال چوب موقعی که با خاک ترکیب می شود از پوسیدگی ریشه گیاهان محافظت می کند بگونه ای که در زمان آبیاری رطوبت اضافی خاک را جذب کرده و در روهای خشک رطوبت را به خاک باز می گرداند. پس زغال چوب یک رطوبت رسان عالی برای گیاهان شما می باشد.

همین ویژگی رطوبت رسانی زغال چوب علاوه برای این باعث می شود هوا و اتمسفر خورشید براحتی به ریشه های گیاه نفوذ کند.

فواید زغال برای گیاهان
فواید زغال برای گیاهان

زغال چوب دارای پتاسیم است

از آن جایی که زغال چوب دارای پتاسیم است و پتاسیم یک ماده مغذی برای رشد گیاهان می باشد پس یک افزودنی عالی برای گیاهان و خاک باغچه می باشد.

پتاسیم در خاک نقش انتقال مواد غذایی به گیاهان و ایجاد قند و نشاسته را داراست.

زغال چوب خاک را قلیایی می کند

زغال چوب اسیدیته خاک را کاهش و قلیایی بودن خاک را افزایش می دهد. گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح می دهند مانند بلوبری، گل آزالیا (گل زینتی آپارتمانی -خرزهره هندی) یا گل صدتومنی، اگر در خاک خاکستر چوبی استفاده شود، رشد نخواهند کرد. بنابراین از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید که نتیجه عکس خواهد داشت و گیاه شما از بین می رود.

فواید زغال برای گیاهان: جلوگیری از آفات و علف هرز

وجود زغال چوب در خاک باعث می شود گیاه شما علف های هرز و بسیاری از آفت ها دیگر را تجربه نکند. مثلا با وجود زغال سنگ حلزون ها در خاک نمی توانند زندگی کنند. در زمین های کشاورزی وجود قطعه های بزرگتر زغال چوب باعث می شود علف های هرز اجازه جوانه زدن در آن منطقه را پیدا نکنند.

همچنین با وجود زغال چوب بسیاری از حشرات و کرم ها دیگر سراغ گیاهان شما نمی آیند.

از بین بردن حلزون دیگر نرم تنان با استفاده از زغال

اگر از وجود حلزون و دیگر نرم تنان در باغچه یا گلدان‌هاتان رنج می‌برید، خاکستر مانند یک سم آنها را از اطراف شما فراری می‌دهد! خاکستر این جانداران را فراری می‌دهد و حتی اگر جرات کنند و جلو بیایند، خاکستر مانند نمک عمل کرده و آب بدن‌شان را می‌گیرد و آنها را خشک می‌کند.

از بین بردن شته با استفاده از خاکستر

یکی دیگر از آفاتی که می‌توان به وسیله خاکستر با آن مبارزه کرد، شته است. به محض اینکه این آفات ریز و مزاحم را روی گیاه‌تان مشاهده کردید، یک لایه نازک خاکستر روی گیاه بپاشید به طوری که روی شته‌ها را بگیرد. خاکس کار خود را می‌کند و شته‌ها را تار و مار می‌کند. زمانی که گیاه عاری از هر شته‌ای بود، می‌توایند خاکسترها را از روی آن پاک کنید.

فواید زغال برای گیاهان
فواید زغال برای گیاهان

زغال چوب بهترین ترکیب برای کاکتوس و ساکولنت ها

از آنجایی که اکثر ساکولنت های گوشتی و کاکتوس ها به خاطر آبیاری زیاد از بین می روند ترکیب زغال چوب با خاک بهترین گزینه می باشد تا از رطوبت رسانی بیش از حد به این گیاهان جلوگیری شود. پس از شما هم جزو دوستداران کاکتوس و ساکولنت هستید از زغال چوب حتما استفاده کنید.

زغال چوب کودی چندین ساله

از طرفی چون پوسیدگی زغال چوب بسیار کم است می توان از آن برای بارور کردن زمین های زراعی استفاده کرد چون یک کود چندین ساله به حساب می آید. ولی باید در نظر داشت که نتیجه واقعی را بعد از 3 سال نشان می دهد.

استفاده از زغال چوب برای ریشه دار کردن گیاهان

اگر شما هم جزو تکثیر کنندگان گیاه هستید حتما از زغال چوب استفاده کنید. اگر تصمیم دارید که قلمه را در آب معمولی ریشه دار کنید، فقط یک تکه از این ماده را در انتهای ظرف قرار دهید تا از رشد باکتری های مضر جلوگیری شود.

نحوه استفاده از زغال چوب

این که چه مقدار از زغال چوب را باید به خاک اضافه کرد به نوع خاک و محل زندگی شما بستکی داردمثلا خاک ضعیف و سنگین و اسیدی باید به صورت مساوی و 50 به 50 با زغال چوب ترکیب شود تا نتیجه خوبی بدست آید. زغال چوب را بر روی هر لایه کمپوست خاک بپاشید. خاکستر به کمپوست کمک می کند تا مواد آلی بطور کامل تجزیه شوند.

زغال را در چه مواردی نباید استفاده کرد؟

اگر خاک شما قلیایی باشد، زغال قلیایی بودن خاک را افزایش داده و این به نفع گیاه نیست. هیچ دلیلی ندارد که زغال را به گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند اضافه کنید. چرا که این کار سبب افزایش آفت و قارچ در گیاه می شود.

زغال چوب حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم ، پتاسیم و فسفر است. این عناصر زمانی که با هم باشند دارای قدرت زیادی خواهند بود. بنابراین از تجمع خاکستر و یا زغال بر روی زمین، پای گیاهان و درخت ها، روی خاک گلدان خودداری کنید. چرا که منجر به سوختگی ریشه در اثر غلظت بالای مواد خواهد شد.

فواید زغال برای گیاهان
فواید زغال چوب برای گیاهان

نکته مهم در تهیه زغال چوب

بهترین گزینه برای تهیه زغاب چوب خرید از مغازه های گلفروشی می باشد که در کیسه های مخصوص بسته بندی شده است. اگر خودتان از چوب زغال مطمئن نیستید بهتر است هر زغال چوبی را استفاده نکنید.

اگر در سوزاندن چوب‌هایی که خاکستر از آنها حاصل شده از مواد نفتی یا هر نوع سوخت دیگری استفاده کرده اید، و یا اگر از چوب‌هایی که حاوی هر گونه مواد شیمیایی هستند استفاده کرده اید، هرگز از خاکستر این چوب‌ها در باغچه‌تان، به خصوص در اطراف گیاهان خوردنی، استفاده نکنید!

خاک را بررسی کنید تا بیش از حد قلیایی نشده باشد. برای بررسی سطح PH، یک نمونه از خاک را به آزمایشگاه اداره ی ترویج کشاورزی منطقه ببرید، و از کیت آزمایشگاهی استفاده کنید تا میزان PH مشخص شود. خاک قلیایی نیاز به اضافه کردن گوگرد دارد.