هر آنچه برای نگهداری و کاشت گل آفتابگردان زینتی باید بدانید

معرفی و نگهداری آفتابگردان زینتی
معرفی و نگهداری آفتابگردان زینتی

معرفی و کاشت گل آفتابگردان زینتی : یکی از گلهای خوشمزه و دوست داشتنی آفتابگردان هست که میتویند توی حیاط و حتی بالکن اون رو پرورش بدید، ولی اگر دوست دارید از جنبه تزیینی آفتابگردان استفاده کنید پیشنهادم به شما کاشت آفتاب گردان زینتی هست که با تهیه بذر میتونید اوایل بهار اقدام به کاشت اون کنید ما در اینجا به شما نحوه کاشت و شرایط نگهداری گل آفتابگردان زینتی رو آموزش میدیم پس با ما همراه باشید.

گل آفتابگردان زینتی چیست؟

این گیاه از خانواده Asteraceae  هست و نام علمی اون Helianthus annuus (که در یونانی به معنای آفتاب گلی)می باشد. گیاهی که مسیر آفتاب رو دنبال میکنه گرفته شده و گونه های مختلفی داره. ای گیاه دارای گلهایی کم پر پشت به قطر 25 الی 30 سانتی متر می باشد که گلچه های این گیاه زرد و قرمز می باشد که در موارد بسیار نادر شما میتویند به رنگ بنفش هم پیدا کنید. و گلچه های مرکزی هم در رنگهای ارغوانی، زرد و قهوه ای یافت می شود.

توجه داشته باشدی که آفتابگردان زینتی بسیار مناسب حاشیه گلدان ها و محلی که نیاز به گلهای زینتی با رنگ فوق العاده دارید می باشد و حتما باید نور کافی برای رشد و گلدهی فراهم کنید. در برخی مواقع به عنوان گل شاخه بریده هم مورد استفاده قرار میگیرد.

بنر گل من و تو

خداوند این گیاه رو به نحوی آفریده که سمت شرق و غروب ها به سمت مغرب  میچرخد پس میتوان جهت های جغرافیایی را تعیین کرد.

شرایط نگهداری آفتابگردان زینتی
شرایط نگهداری آفتابگردان زینتی

حتما مطالعه کنید : 14 بهترین گلها برای هدیه دادن را بشناسید

نگهداری و نیازهای آفتابگردان زینتی

به شکل خلاصه باید گفت که این گیاه به نور کامل و زیاد، دمای معمول اتاق بین 20 الی 25 درجه سانتی گراد، آبیاری متوسط و همچنین خاک با مواد مغذی خوب با PH نسبتا قلیایی نیاز دارد که در ادامه به شکل کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مورد نیاز

همانوطر که گفتیم این گیاه برای رشد و گلدهی خوب به نور زیاد و نسبتا مستقیم نیاز دارد پس سعی کنید اگر در گلدان اقدام به کاشت میکنید پشت پنجره جنوبی گیاه رو قرار بدید و اگر نور کافی در خانه ندارید به هیچ وجه اقدام به نگهداری گیاه نکنید چون اذیت میشید.

نحوه آبیاری

اگر دوست دارید که آفتابگردان شما داری گلهای زیبا و شاداب باشد حتما در آبیاری منظم دقت کافی رو داشته باشید این گیاه به آبیاری متوسطی نیاز دارد پس هر زمان که خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد اقدام به آبیاری کنید. آبیاری کم گلدهی را کم میکند. توجه داشته باشید آفتابگردان زینتی خاک باتلاقی رو دوست نداره و کم کم باعث پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد پس حتما زهکشی رو بررسی کند و بعد از آبیاری حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه

اگر برگهای گل شما شروع به زرد شدن و یا ریزش میکنه بدونید که میزان آبیاری زیاد هست.

خاک مناسب نگهداری و کاشت

اگر قصد کاشت آفتابگردان زینیتی در خانه و گلدان رو دارید حتما باید خاکی با زهکشی و مواد مغذی بالا رو برای این کار انتخاب کنید تا هم گیاه رشد خوبی داشته باشه و هم ریزش برگ نداشته باشید. بهترین ترکیب برای خاک میتونه خاک برگ+ ماسه و یا ترکیبی از خاک باغچه + ماسه + پرلیت و پیت ماس باشه راستی از خاک های ا»اده که در گلفروشی ها به فروش میرسه میتونید استفاده کنید.

[button type=”3d” color=”#ff004e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/b5cb948a-cb6f-420a-94c6-4205f0fc81aa”]خريد خاک گلدان با کيفيت و قيمت عالي[/button]

دمای مناسب برای نگهداری

این گیاه به سرما مقاوم هست و میتونه دمای 15 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل کنه ولی اگر دوست دارید گیاه به گل بشینه حتما دمای بین 20 الی 25 در براش فراهم کنید با بالا رفتن دما فقط کافیه خاک رو چک کنید تا گیاه دچار تشنگی نشه و در دمای پایین هم باید فواصل آبیاری رو کم کنید.

گلدهی آفتابگردان زینتی

شما اگر شرایط گفته شده در بالا رو برای گیاه فراهم کنید به راحتی گیاه به گل خواهد نشست و از زیبایی اون میتونید لذت ببرید.

آفتابگردان زینتی
آفتابگردان زینتی

نحوه کاشت و تکثیر آفتابگردان زینتی

این گیاه رو فقط میشه از طریق بذر تکثیر نمود که در ادامه مراحل کاشت آفتابگردان زینتی رو بهتون آموزش میدم

اگر قصد کاشت در گلدان رو دارید حتما یک گلدان با حداقل عمق 45 سانتی متر تهیه کنید و داخل اون رو پر از خاک سبک با زهکشی بالا بکنید در (کف گلدان رو با استفاده از سنگ ریزیه پر کنید تا زهکشی بالاتر بره راستی میتونید از هر وسیله ای بجز گلدان هم استفاده کنید) ولی اگر قصد کاشت در باغچه را دارید خاک را خوب شخم بزنید و سپس زمین را صاف کنید، سپس بذر ها را با فاصله حداقل 10 الی 15 سانتی متری از خم روی خاک قرار بدید و سپس با استفاده از خاک و یا ترکیبی از خاک + کود حیوانی پوسیده بپوشانید (بین 2 الی 3 سانتی متر روی بذر ها را بپوشانید) سپس با استفاده از آب پاش بذرها رو آبیاری کنید.

برای بالا رفتن درصد موفقیت رو رشد بهتر تا زمانی که بذرها جوانه بزنند روی گلدان را با استفاده از نایلون شفاف بپوشانید و هر روز حدود 1 الی 2 ساعت نایلون رو بردارید تا هوای تازه به خاک برسد. حدود 8 الی 10 هفته زمان نیاز هست تا گیاه شما به گلدهی برسد.

مطالب مرتبط :

14 زیباترین گیاهان زینتی گلدار برای آپارتمان شما

معرفی و آموزش انار زینتی