معرفی و نگهداری آلوکازیا یا همون بابا آدم

معرفی و نگهداری آلوکازیا یا همون بابا آدم
معرفی و نگهداری آلوکازیا یا همون بابا آدم

آلوکازیا یا همون گیاه بابا آدم : گیاهی که امروز معرفی میکنیم اسمش بابا آدم هست که بهش گوشفیلی هم میگن و نان علمی اون آلوکازیا هست که با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ معروف هست. خیلی جالبه که بدونید اهلی کردن بابا آدم از فیلیپین شکل گرفته، در شمال ایران کنار برکه ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستورانها کاشته میشود و از این گیاه برای مصارف دارویی هم استفاده میشه که در ادامه به بررسی هر آنچه که شما باید در خصوص این گیاه بدانید می پردازیم پس با ما همراه باشید.

معرفی آلوکازیا، گیاه بابا آدم

نام علمی این گیاه ALOCASIA AMAZONICA و از خانواده Araceae است که بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی (خواستگاه اصلی آن آسیا) می باشد.این گیاه دارای برگهایی بزرگ و قلبی یا سهمی شکل (برگهای گاه بزرگ به شکل گوش فیل و گاه برگ های کوچک تر به شکل قلب یا کمان)است که طول برگ های اون به 20 الی 90 سانتی متر میرسد. یک نکته جالب این است که این گیاه اندازه برگ ها را به تناسب نوری که به گیاه میدهید تنظیم میکند تا نور بیشتری دریافت کند.

برای نگهداری آن باید رطوبت محیط بالا باشد و در هوای مرطوب رشد بسیار خوبی خواهد داشت، آلوکازیا  برای پرورش در تراریوم یک گزینه بسیار عالی به حساب میاد.

بنر گل من و تو

[accordion]تماس با شیره گیاه بابا آدم ممکن است باعث حساسیت شود.در قسمتهای پایین‌تر گیاه میزان این مواد بیشتر میشود ممکن است منجر به کرخ شدن یا باد کردن زبان ،سختی تنفس شود. [/accordion]

آلوکازیا، گیاه بابا آدم
آلوکازیا، گیاه بابا آدم

نگهداری و نیازهای بابا آدم

قبل از اینکه به بررسی نیازهای آلوکازیا بپردازیم اگر قصد نگهداری این گیاه را در خانه دارید بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری کنید تا به رشد و شادابی مطلوب برسد.

آبیاری

گیاه بابا آدم رطوبت را دوست دارد و این رطوبت دوست در خاک آن کاملا باید نمایان باشه سعی کنید که همیشه خاک اون مرطوب باشه(توجه کنید مرطوب نه خیس) و هر 2 الی 3 روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید فقط زمانی آبیاری را کاهش دهید که گیاه به خواب برود و این زمان در پاییز و زمستان اتفاق می افتد. پس نیاز به آبیاری زیاد دارد و فقط آبیاری را در زمستان و پاییز کم کنید.

خاک مناسب

این گیاه به خاک غنی که دارای مواد مغذی کامل است نیاز دارد البته زهکشی برای این گیاه بسیار مهم است درسته آبیاری را دوست دارد و خاک همیشه باشید مرطوب باشد ولی وجود زهکشی مناسب باعث خروج آب اضافی از زیر گلدان شدن و ریشه آسیب نخواهید دید. بهترین گزینه برای خاک آن  یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت به همراه ورمی کمپوست برای غنی سازی خواک باشد.

نور مناسب

همانطور که در ابتدای شرایط نگهداری گفته شد این گیاه به نور متوط نیاز دارد ولی در واریته های مختلف نیاز نوری هم متفاوت می باشد، ولی در کل نور غیر مستقیم و متوسط را دوست دارد.

آلوکازیا یا همون گیاه بابا آدم
آلوکازیا یا همون گیاه بابا آدم
رطوبت

همانطور که در بالا و قسمت آبیاری گفتیم این گیاه به شدت رطوبت را دوست دارد و رشد آن وابسته به رطوبت است برای تامین رطوبت غبار پاشی هفتگی فراموش نشود، حتی میتوانید از جزیره هم برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر مشاهده کردید که برگهای جوان میسوزند رطوب محیط برای گیاه کم است.

دما مناسب

بهترین دمای برای این گیاه بین 16 الی 30 درجه سانتی گراد میباشد و به هیچ وجه اجازه ندین که دما بیشتر یا کمتر از این مقدار شود، نکته مهم این سات که این گیاه دمای پایینتر از 15 درجه سانتی گراد را تحمل نمیکند و گیاه خواهد مرد.

کوددهی و تغذیه

از کودهای مایع و یا محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی در فصل های بهار و تابستان ماهی یکبار برای این گیاه استفاده کنید البته از کودهای گرانول هم میتوانید برای تغذیه استفاده کنید. اگر مشاهده کردید که برگ های جدید گیاه کوچک هستند باید گیاه را تغذیه کنید و یا گلدان آن را تعویض کنید.

هرس آلوکازی

این گیاه نیاز به هرس ندارد و فقط ساقه ها و برگهای مریض و مرده گیاه را از قسمت پایین ساقه هرس کنید تا بیماری بیش از این پیشرفت نکنه

تکثیر بابا آدم

تکثیر بابا آدم به صورت قلمه انجام میشود به این شکل که از طریق قلمه سبز، پاگیاه و یا قلمه ریزوم در بهار اندام مورد نظر را تکه کرده و در خاک قرار دهید.

آلوکازیا، گیاه بابا آدم
تکثیر بابا آدم

مشکلات و بیماری های آلوکازیا

شل شدن گیاه

یکی از عوامل شل شدن و یا به اصلاح وا رفتن گیاه تشنگی مفرط می باشد، برای حل شدن این مشکل گلدان گیاه را به مدت 30 دقیقه داخل یک تشت آب قرار دهید. اگر شما نیاز آبی را به خوبی تامین کرده اید این اتفاق از گرما و یا سرمای شدید نیز میتواند باشد.

رنگ پریدگی برگها

اگر برگهای گیاه شما شفاف و یا رنگ پریده هسنتد میتواند از کمبود مواد مغذی و یا نور زیاد باشد موارد را بررسی کنید.

ریزش برگها

این مشکل میتونه از کبود نور گیاه باشد گیاه را به محل پر نور منتقل کنید.

زرد شدن برگها

میتونه از آبیاری بیش از حد اتفاق افتاده باشد که آبیاری را کم کنید و همچنین زهکشی گلدان را مورد بررسی قراردهید.

مطالب مرتبط :

معرفی گیاه موچسب

معرفی کراسولا نقره ای

معرفی و نگهداری گیاه دیفن باخیا