معرفی و نگهداری گل یاسمن گلی خوشبو

معرفی و نگهداری گل یاسمن
معرفی و نگهداری گل یاسمن

معرفی و نگهداری گل یاسمن : یکی گیاهانی که هم زیبایی خوبی داره و هم خوش بو گل یاسمن هست این گیاه دارای گل های زیبای سفید رنگ با برگ های مرکب سبز زیبایی فوق العاده ای به محلی که نگهداری میشه میده  و چون به علت رشد خیلی خوبه شاخه ها نیازی به قیم و نگهدارنده نداره. برای گلدهی به نور خوب نیاز داره و شما میتونید بعد از گلدهی اونو به اتاق منتقل کنید. ولی توجه داشته باید که این گل نیاز به هرس هر ساله دارد. پس با ما همراه باشید تا هر آنچه برای نگهداری و گلدهی این گیاه نیاز دارید بهتون آموزش داده بشه.

معرفی گل یاسمن

نام علمی این گل زیبا Stephanotis Floribunda هست که از خانواده Apocynaceae میباشد و بومی ماداگاسكار است و در شرایط ایده آل ارتفاع آن به 1 متر هم میرسد. همانطور که گفتیم برگ های این گیاه سبز تیره و تخم مرغی شکل می باشد و گلهایی با 5 گلبرگ زیبا و خوش بوی سفید رنگ می باشد. نکته جالب این که از این گل در صنایع عطر سازی بسیار زیاد استفاده میشود. این گل زیبا دارای انواع مختلفی میباشد که کمتر در کشور ما پیدا میشه ولی در ادامه آنها را هم ذکر میکنیم.

یاسمن نارنجی: این گونه از یاسمن در تمام سال گل می‌دهد و برای رشد خوب به خاک اسیدی نیاز دارد.

بنر گل من و تو

یاسمن صورتی: گلی که بیشتر در زمستان به گلدهی میرسد ومیتوان در چارچوب تزئینی پرورش یابد و برای سبدهای آویزان از آن استفاده کرد.

یاسمن ستاره ای: گیاهی پر پست و با عطری بسیار عالی که به یاسمن ستاره ای (وفادار) معروف است و در تمام سال دارای گل‌های کوچک ستاره‌ای شکل و برگ‌هایی به رنگ سبز براق می باشد.

گل یاسمن
گل یاسمن

نگهداری و نیازهای گل یاسمن

به صورت خلاصه وار باید گفت که این گیاه به نور کامل ، دمای معمول، خاك تقریبا همیشه خیس، رطوبت 70 تا 90 درصد محیط و خاك قلیای برای رشد نیاز دارد ولی بهتر هست تک تک موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

نور مناسب

این گیاه به نور کافی و کامل نیاز دارد و برای گلدهی حداقل روزی ۴ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اگر نور به گیاه برسد باعث کم شدن گلدهی و شکوفه در گیاه میشه، توجه داشته باشید که نور مستقیم در تابستان آن هم نور ظهر باعث آسیب دیدن گلهای گیاه میشود پس حتما سعی کنید در روزهای گرم سال (زمان آفتاب شدید ظهر) گیاه در سایه قرار داشته باشد.

آبیاری

به آبیاری متوسط نیاز داره و حتما بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود ، هنگامی که گیاه شما داری گلهای فراون است از آبیاری زیاد خوداری کنید کنید چون باعث ریزش گلها خواهد شد، در تابستان سعی کنید گیاه به هیچ وجه دچار خشکی نشود و در زمستان هم آبیاری را کم کنید. از غبار پاشی برای تامین رطوبت و همچنین تمیز کردن برگ های استفاده کنید.

دمای مناسب

گل یاسمن به دمای بالایی برای نگهداری نیاز ندارد و بهترین دما برای نگهداری این گیاه زیبا 18 درجه می باشد، جریان هوای خنک در تابستان را بسیار دوست دارد و برای گلدهی نیاز به همای سرد به مدت 6 هفته نیاز دارد تا از اواخر زمستان به گل بنشیند. پس حتما در پاییز گیاه را به خارج از محیط خانه منتقل کنید.

خاک مناسب

این گیاه خاک غنی مانند خاک کمپوست با زهکشی مناسب نیاز دارد که هم رطوبت گیاه را تامین کند و هم رطوبت خوبی در خود ذخیره کنید البته میتونید از ترکیب خاک پرلیت،پیت ماس و خاک باغچه هم استفاده کنید.

کوددهی

همانند هر گیاه گلدار دیگری برای رشد و گلدهی به تغذیه نیاز دارد و سعی کنید هر دو هفته یکبار می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان خانگی البته با نصف غلظت و یا کودهای مخصوص گیاهان گلدار مانند سه بیست به صورت محلول در آب برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

قیم دایره ای

این گیاه از آن دسته گیاهان بالارونده می باشد پس شما میتوانید با استفاده از مفتول باریک این گیاه را به شکل دایره هم قیم دهید ، پس سعی کنید با مفتول نیم دایره درست کرده و دو طرف مفتول را داخل گلدان قرار دهید و سپس با ملایمت گیاه را به دور مفتول بپیچید.

قیم دایره ای برای گل یاسمن
قیم دایره ای برای گل یاسمن
هرس

هر ساله احتیاج به هرس شدید دارد،به طوریکه شاخه ها را به یک سوم باید کاهش داد،حذف ماهیانه سر شاخه ها جهت تحریک جوانه های جانبی و رشد انها لازم است.

تعویض گلدان

اگر ریشه های گل یاسمن از زیر گلدان خارج شدن زمان تعویض گلدان آن فرا رسیده است پس در اوایل بهار و با به اتمام رسیدن زمان گلدهی و ریزش گلها ابتدا گیاه را هرس کره و سپس اقدام به تعویض گلدان کنید. اگر زمان تعویض گلدان فرا نرسیده است سعی کنید خاک سطحی گیاه را برای تقویت و رشد بهتر تعویض کنید.

تکثیر گل یاسمن

گیاه سالم جوانه هایی تولید میكند كه می توانید قبل از گلدهی و هم بعد از گلدهی، از آنها برای تكثیر استفاده كنید. از اواسط بهار تا اوایل تابستان، با یك چاقوی تیز قلمه های انتهایی را به طول 10 سانتیمتر جدا كرده و در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید، سپس هر یك را در گلدانی با قطر دهانه 6 سانتیمتر حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه بكارید.

خاك را كمی مرطوب كرده و با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. در دمای 20 درجه سانتیگراد، ممكن است حدود 3 ماه بعد، ریشه دهی انجام گیرد. زمانیكه رویش جدید آغازشد، هر دو قلمه را در گلدان بزرگتری بكارید تا دور یك حلقه سیمی در دوجهت مخالف رشد كند و یا هر دوتا سه قلمه را در گلدان دیگری قرار دهید تا دور یك میلیه چوبی بلند بپیچند. در مراحل اولیه تكثیر آبیاری بیش از اندازه نباید انجام شود.

نگهداری و نیازهای گل یاسمن
نگهداری و نیازهای گل یاسمن

مشکلات و بیماری های گل یاسمن

قهوه ای و چروک شدن برگ ها

این اتفاق بیشتر در تابستان و شدید بودن نور ظهر اتفاق می افتد به این شکل که خاک گلدان خشک شده و نیاز به آبیاری دارد و نور مستقیم ظهر هم بر گیاه میتابد و باعث چروک و قهوه ای شدن برگها می شود.

وجود حشرات روی برگها

حتما گیاه را با سم های حشره کش نفوذی سم پاشی کنید.

ریزش برگها و کمرنگ شدن آنها

این اتفاق در زمستان نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه می باشد پس آبیاری را کاهش دهید و دومین دلیل نداشتن زهکشی مناسب برای گلدان است که حتما زیر گلدان و سوراخ های آن را بررسی کنید.

قهوه ای شدن غنچه ها

این مشکل نشان دهنده گرم و خشک بودن محیط نگهداری گیاه میباشد حتما گیاه را به محلی با دمای پایین تر و رطوبت بیشتر منتقل کنید.

برگهای ریز و نداشتن گل

در اکثیر گیاهان آپارتمانی چنین مشکلی از کمبود مواد مغذی در خاک میباشد پس سعی کنید گیاه را با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار تغذیه کنید و اگر رشد گیاه متوقف شده است به احتمال زیاد نیاز به تعویض گلدان دارد.

رنگ پریدگی و وجود تار عنکبوت

کنه قرمز ریز عامل  این مشکل می باشد ،با پارچه و یا اسفنج آغشته به سم کنه کش سطح زیرین برگها را تمیز کنید تا علائم از بین بروند،ایجاد رطوبت به خصوص رطوب دائمی و پایدار در کاهش آفت موثر میباشد.

سیاه شدن برگها

این نشان دهنده سر بودن هوای محیط نگهداری می باشد.پس حتما گل را به محلی با دمای بالا منتقل کنید ولی یکی عامل دیگر برای این مشکل هم میتونه استفاده از مواد براق کننده شیمیایی نیز باشد به هیچ وجه برای هیچ گیاهی از مواد براق کننده استفاده نکنید.

باز نشدن گلها

این مشکل از کافی نبودن نور گیاه می باشد حتما گیاه را به محلی با نور بیشتر منتقل کنید.

مطالب مرتبط :

۱۴ زیباترین گیاهان زینتی گلدار برای آپارتمان شما

معرفی و راهنمایی گل میمون

همه چیز در خصوص گل پامچال