نکات کلیدی نگهداری گل پامچال در آپارتمان Polyantha Primrose + نحوه تکثیر

مراقبت از گل پامچال
مراقبت از گل پامچال

معرفی و نگهداری گل پامچال : یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی که بیشتر در فصل بهار به فروش میرسه گل پامچال هست، این گیاه عمر کوتاهی داره (البته گونه هایی الان تو بازار هست) خیلی ها میگن که نباید گیاهانی که خیلی زود گلهاشونو از دست میدن رو خرید و نگهداری کرد ولی اگر شما این گیاهان رو هم خوب پرورش بدین و شرایط ایده آل اونهارو فراهم کنید میشه زیادتر زنده نگهشون داشت. بیشتر گونه های گل پامچال رو شما میتونید در گلدان نگهداری کنید. رنگ برگها و گلهای پامچال هست که باعث محبوبیت اون در بین کسانی شده که گل و گیاه نگهداری میکنند، در ضمن برخی از گونه این گیاه را میتوان به صورت گیاه چند ساله نگهداری کرد. پس در ادامه با من همراه باشید تا تمامی نکاتی که برای نگهداری این گیاه زیبا نیاز دارید رو بهتون بگم.

معرفی گیاه پامچال

گیاه پامچال یک نوع گیاه علفی هست که با استفاده از لقاح حدود 400 الی 500 گونه مختلف از آن در کل دنیا وجود دارد. این گیاه از خانواده Primulaceae می باشد که نام علمی آن primula vulgaris وPolyantha Primrose است پامچال بومی منطقه معتدل نیمکره شمالی, از جنوب به کوه‌های گرمسیری در اتیوپی, اندونزی و گینه نو و مناطق معتدل در جنوب آمریکا می باشد. این گیاه از راسته خلنگ سانان، سرده پامچال ها و تیره پامچالیان به حساب می آید. به علت گلدهی این گیاه در فصل بهار آن را به عنوان گل نورز هم میشناسند.

گل پامچال گیاهی زود رس است که در انواع گونه های بهاره و چند ساله میتوان پیدا کرد ولی اکثر گونه هایی که در بازار فروخته میشوند گیاهان یک ساله هستند، ولی در طبیعت و باغچه ها میتوان آن را به صورت گیته چند ساله نگهداری کرد. گل‌های این گیاه منفرد، فشرده، درشت و در وسط برگ‌ها می باشد که در رنگهای زرد، صورتی، سفید، آبی، قرمز، ارغوانی، قرمز مسی، زرد با لکه نارنجی است و در برخی گونه‌ها گل‌ها معطر در بازار یافت میشود.

بنر گل من و تو
رنگ بندی های گل پامچال
رنگ بندی های گل پامچال

البته باید خاطر نشان کنم که پامچال گیاهی مقاوم به سرما و جابه‌جایی می باشد که به همین علت آن را به صورت نشاء به فروش می رسانند.

نام های رایج گل پامچالپريمولا و Hybrid primrose, polyantha primrose, primrose
نام علمی PRIMULA HORTENSIS
PH مناسب خاکخاک خنثی و اسیدی دوست داره
زمان گلدهی و رنگ گلهاگلدهی در فصل بهار به رنگ های زرد، قرمز، بنفش، سفید، صورتی
بومی اروپا، آفریقا، آسیا
سمیت پامچالسمی برای انسان و همچنین سمی برای حیوانات خانگی
جدول مشخصات گل پامچال

گونه های مختلف پامچال عبارت‌اند از: پامچال چینی، پامچال گوشتی، پامچال گل درشت، پامچال باغی، پامچال زرد، پامچال سرمادوست، پامچال هفت رنگ.

نیازها و نگهداری گل پامچال

همان طور که در بالا ذکر شد گیاه پامچال گلدهی کوتاهی دارد و گیاه یک ساله محسوب می شود ولی میتواند با فراهم کردن شرایط زیر بوته گیاه را تا سال بعد نگهداری کرد. اگر میخواهید گل پامچال را در فضا باز نگهداری کنید باید اون رو در مکانی با نور غیر مستقیم (حداقل نور ظهر غیر مستقیم باشه و گیاه در این زمان در سایه باشه) و آبیاری اون تقریبا هر دو روز یکبار به صورت منظم انجام شود که اگر خاک خشک شد بهش آب بدید.

زمانی که این گیاه رو به عنوان یک گیاه باغچه ای پرورش میدید نور صبحگاهی رو دوست داره ولی نور ظهر و مستقیم خورشید رو نمیتونه به خوبی تحمل کنه، جالب هست بدنید که بعد از گل دهی این گیاه را از باغ خارج میکنند و جای اون گیاه دیگه میکارند که با فراهم کردن شرایط خیلی خاص میتویند گلدهی مجدد گیاه رو فراهم کنید که کار کمی دشواری می باشد.

دمای مورد نیاز گل پامچال چقدر است؟

همانطور که گفتیم این گیاه به دمای پاین مقاوم است ولی برای رشد دمای متوسط محیط باید بین 12 الی 18 درجه سانتی گراد باشد، اگر دمای محیط خیلی زیاد باشد باعث از دست رفتن گلهای گیاه شما خواهد شد. پس اولین نکته برای گلدهی دمای پایین است هرچقدر گیاه در دمای متناسبی که گفته شد قرار بگیرد میزان گلدهی افزایش پیدا خواهد کرد.

در گلخانه ها تا زمانی که گیاه داری 3 تا 4 جوانه شود در دمای بین 5 الی 7 درجه نگهداری میکنند و زانی که جوانه های گل مشاهده شود آنها را به دمای 13 درجه منتقل میکنند.

گیاه گل پامچال چقدر نور نیاز داره؟

این گیاه نور غیر مستقیم و همچنین فیلتر شده را دوست دارد و برای این کار میتوانید گیاه را پشت پرده پنجره قرار دهید اگر نور مستقیم و بدون فیلتر به گیاه برسد برگهای آن آسیب دیده و خواهند سوخت. توجه داشته باشید همانطور که گفتیم هوای اطراف گلدان باید خنک باشد پس همین هم دلیل دیگری بر قرار گرفتن در نور غیر مستقیم و فیلتر شده است. در زمستان هم این گیاه به نور کامل نیاز خواهد داشت. اگر در خانه و یا بالکن شما نور کافی وجود ندارد پیشنهاد میکنم که به نگهداری این گیاه اقدام نکنید چون یکی از شرایط اصلی نگهداری پامچال نور خوب است. حداقل 7 الی 9 ساعت نور فیلتر شده برای گیاه فراهم کنید.

نور خیلی زیاد و خیلی کم باعث کاهش رشد و گلدهی گیاه شما خواهد شد.

میزان آبیاری گل پامچال چقدر است؟

یکی دیگر از نکات کلیدی در نگهداری گل پامچال آبیاری منظم و زیاد می باشد. این گیاه علاقه خیلی زیادی به آبیاری دارد و به خشکی اصلا مقاوم نیست ، شما میتوانید هر روز گیاه را آبیاری کنید البته به شرطی که خاک گلدان حداقل به اندازه 1 سانتی متر خشک شده باشد و همچنین بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شده باشد، چون جمع شدن آب در کف گلدان به مرور باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شما خواهد شد. توجه داشته باشید که این گیاه غبار پاشی را دوست دارد پس از آن غافل نشوید.

توجه داشته باشید که آبیاری را بهتر است صبح و یا عصر انجام دهید و هنگام آبیاری آب روی برگهای گل پامچال نریزد چون باعث پوسیدگی و ایجاد لک روی برگ و گلها خواهد شد.

نیازها و نگهداری گل پامچال
نیازها و نگهداری گل پامچال

رطوبت مورد نیاز گیاه

هر چقدر رطوبت نسبی بیشتری به گیاه شما برسه رشد گیاه و همینطور ماندگاری آن بیشتر خواهد شد.، گیاه به رطوبت بالا (۹۰-70 درصد) نیاز دارد. برای تامین رطوبت میتوانید از ساخت جزیره برای گلدان و یا دستگاه بخور سرد استفاده کنید، توجه داشته باشید که غبار پاشی اگر به صورت اصول و درست انجام شود مشکلی ندارد. برای غبارپاشی میتوانید از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. قرار دادن آب در کنار گلدان هم میتواند به تامین رطوبت گل پامچال کمک زیادی کند.

خاک مناسب برای نگهداری گل پامچال؟

از خاکی سبک که قدر جذب رطوبت بالایی داشته باشد برای این گیاه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که حتما گلدان و خاک شما زهکشی مناسبی داشته باشه درسته گیاه رطوبت بالایی را دوست دارد ولی این با خیس بودن محل ریشه تفاوت دارد. البته این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد و باعث رشد بهتر گیاه شما خواهد شد.ترکیب خاک این گیاه میتواند از خاک باغچه (لوم)، خاکبرگ پوسیده و پیت به نسبت مساوی باشد. و یا مخلوطی از خاک‌برگ، کووپیت، پیت ماس و پرلیت استفاده کنید.

معرفی و نگهداری گل پامچال
معرفی و نگهداری گل پامچال

کوددهی گیاه پامچال

گل پامچال برای گلدهی و رشد بهتر به کوددهی مناسب نیاز دارد، این گیاه نیاز به پتاسیم و نیتروژن بالا دارد پس سعی کنید از کودهایی که میزان پتاس و نیتروژن بیشتری دارند استفاده کنید که برای این کار میتوانید از کود سه بیست و کود 121236 استفاده کنید، همچنین برای بالا بردن جذب مواد مغذی میتوانید از هیومیک اسید هر سه ماه یکبار استفاده کنید. البته در برخی مواقع کمبود آهن به شدت در گیاه احساس میشود، از کود آهن هم حتما ماهی یکبار استفاده کنید.

آیا گل پامچال سمی است؟

بله، این گیاه برای انسان‌ها، حیوانات خانگی سمی است و اگر پوست حساس دارید موقع لمس گیاه حتما از دستکش استفاده کنید، خورده شدن و بلعیده شدن آن توسط حیوانات خانگی باعث مشکلات گوارشی در حیوانات و کودکان خواهد شد.

شرایط گلدهی پامچال

در حالت کلی این گیاه برای گلدهی و به گل نشستن نیاز به دمای پایین دارد ولی برای گلدهی نیاز های ویژه ای به تناسب گونه نیاز است، برخی گونه ها در شرایط روز کوتاه و دمای خنک به گل مینشینند ولی روزهای بلند، مانع گلدهی آن می شود. و برخی نیاز به دوره سرمایی و یا دوره نوری خاصی ندارد.

تعویض گلدان

این گیاه در کل نیاز به تعویض گلدان ندارد ولی اگر از گل فروش گرفته اید و میخواهید گلدان آن را تعویض کنید به این شکل عمل کنید کهابتدا زهکشی گلدان را بررسی کنید و سپس خاک سبک مناسب گیاه را آماده سازی کنید سپس به مقدار کافی از خاک پر کنید و سپس گلدان گل را برگردانده و پند ضربه به آن بزنید تا گیاه راحتر از گلدان قدیمی جدا شود سپس گیاه را با ریشه در گلدان جدید قرار دهید و سپس اطراف گیاه را با ساتفاده از خاک پر کنید به همین راحتی.

تعویض گلدان گل پامچال
تعویض گلدان گل پامچال

انواع گونه های گل پامچال

  • Primula x polyantha (پریمولا پولی‌آنتا ): این گونه از گونه های پیوندی پامچال است که رنگ برگهای فوق العاده جذابی دارد و نگهداری آن بسیار آسان می باشد.
  • Primula vulgaris (پامچال معمولی) : از رایج ترین گونه های پامچال می باشد که بومی مرکز و غرب اروپا می باشد. رنگ گلهای این گیاه زرد کمرنگ می باشد.
  • Primula denticulata (پامچال دندانه‌دار) : گونه ای است که بومی هیمالیا می باشد و رشد اون تا 30 سانتی متر هم میرسد و گلهای اون به شکل خوشه ای می باشد.

نحوه تکثیر گل پامچال

برای تکثیر گل پامچال دو روش انجام میشود که اولی کاشت بذر در مرداد ماه و یا اوایل پاییز و دومی تقیسم بوته در پاییز می باشد.

روش کاشت بذر پامچال

شما برای کاشت میتوانید از اوایل پاییز بذر ها را در عمق حدودا 12 الی 15 سانتی متری خاک کاشته و یا از جعبه های مخصوص کاشت بذر استفاده کنید، که در اواخر اسفند و اوایل بهار بوته‌ها را از خزانه به گلدان‌های جدا انتقال دهید و به فضای باز و خارج از گلخانه انتقال دهید.

تکثیر به روش تقسیم بوته :

برای تکثیر گل پامچال با این روش کار ابتدا باید گیاه را کاملا آبیاری کنیم تا در هنگام جدا کردن ریشه به ریشه ها آسیبی نرسد حال ریشه ها را از هم جدا کنید و در یک گلدان جدا اما کوچک قرار دهید و از خاک سبک برای این گلدان جدید استفاده کنید.

مراحل تکثیر گل پامچال به روش تقسیم بوته
مراحل تکثیر گل پامچال به روش تقسیم بوته

مشکلات نگهداری گیاه پامچال

عمده مشکلات این گیاه میتواند زردی ، سوختگی حاشیه و خود برگ ها در اثر آبیاری بیش از حد و قلیایی بودن خاک گلدان باشد ولی علاوه بر این موارد تمامی نشانه ها میتواند از کمبودن منیزیم در خاک هم باشد.

بالا بودن نیتروژن و آمونیاک بالا منجر به آسیب دیدگی ریشه و نیز مشکلات برگی شود. برگ های بزرگتر از حد، در اثر نیتروژن زیادی یا دمای بالا خواهند بود.

زمانی که گل پامچال در فضای باز و در شرایطی که دقیقاً گیاه آن را دوست دارد کاشته شود مشکلات کمتری سراغ آن خواهد آمد ولی زمانی که به عنوان یک گیاه گلدانی از آن نگهداری میکنید میتواند دچار مشکلاتی چون کپک خاکستری، خشک شدن و قهوه‌ای شدن قرار میگیرد.

خواص جالب گل پامچال

در ادامه برخی از استفاده های گل پامچال برای درمان برخی از بیماری ها و طب سنتی را با هم بررسی میکنیم

  1. پامچال برای از بین بردن انگل روده استفاده میشود
  2. برگهای پامچال یک درمان عالی برای زکام است
  3. گل پامچال یک مسکن عالی است
  4. برگهای گل پامچال را میتوان به عنوان ضدعفونی کننده استفاده کرد
  5. از برگهای پامچال برای کاهش حالت تهوع استفاده کرد
مطالب مرتبط :