معرفی و پرورش کاکتوس قورباغه ای یا استاپلیا + ویدیو تکثیر

کاکتوس قورباغه ای یا استاپلیا
کاکتوس قورباغه ای یا استاپلیا

معرفی و نگهداری کاکتوس قورباغه ای : نام دیگر این گیاه کاکتوس گل ستاره ای هست که بخاطر گلهای زیبای به شکل ستاره اون این نام رو بهش دادن جزوکاکتوس های جذاب و دیدنی هست که میخوام نحوه نگهداری و تکثیر اونو بهتون آموزش بدیم شما با فراهم کردن شرایط ایده آل این گیاه زیبا میتونید گلهای ستاره ای اونو ببینید پس با من همراه باشید راستی ویدیو تکثیر کاکتوس قورباغه ای رو هم براتون آماده کردم که میتونید ببینید.

معرفی کاکتوس قورباغه ای یا استاپلیا:

این گیاه با نام لاتین STAPELIA GIGANTEA که از خانواده ASCLEPIADACEAE بوده و بومی آفریقای جنوبی است.کاکتوس گل ستاره دارای ساقه های نرم و بدون تنه اصلی است که از یک نقطه مرکزی گسترش پیدا کرده و پهن می شود. هم چنین ساقه های سبز پررنگ و بدون تیغ آن خوابیده و شاخه هایش چهارگوش، بالدار یا دندانه دار و بدون برگ است.

گل های این نوع کاکتوس، کرک دار و بزرگ بوده و به شکل ستاره دریایی و در رنگ های زرد، خرمایی و ارغوانی هستند و درخشش زیبایی در تاریکی دارند و اندازه شان می تواند از پنج تا سی سانتی متر متغیر باشد. گل ها از مرداد تا مهر در انتهای شاخه ها نمایان شده و بوی بدی دارند که موجب جذب حشرات گرده افشان می شود. سیستم ریشه ای کاکتوس قورباغه ای به صورتی است که می توان آنها را در گلدان هایی که عمق زیادی ندارند، پرورش داد. غنچه ی این کاکتوس مدتی طول می کشد تا باز شود و یک یا دو روز به حالت کاملا باز می ماند.

بنر گل من و تو
کاکتوس گل ستاره دریایی
کاکتوس گل ستاره دریایی

شرایط نگهداری از کاکتوس گل ستاره دریایی:

بطور خلاصه باید گفت که این گیاه به دمای معمول اتاق، آبیاری متوسط، خاکی با زهکشی بالا و نور زیاد برای رشد و گلدهی نیاز دارد که در ادامه تمامی نیازها را بررسی میکنیم. راستی این گیاه سیستم ریشه دوانی پیشرفته ای ندارد و می توان آن را در ظرف های کم عمق نیز کاشت

نور مناسب :

این کاکتوس هم همانند سیار دوستان خود به نور زیاد برای رشد نیاز دارد پس بهترین محل برای نگهداری پشت پنجره جنوبی می باشد ولی توجه کنید که اگر گیاه را از اول بهار در معرض نور مستقیم قرار نداید به هیچ وجه به یکباره اون رو به محلی با نور زیاد و مستقیم منتقل نکنید.

دمای کافی:

دمای مناسب برای رشد این نوع کاکتوس 20 درجه سانتیگراد است. برخی شرایط نامساعد محیطی مانند دمای پایین، گل دهی کاکتوس ها را تحریک می کند بنابراین گیاه شما نباید در زمستان در جای خیلی سرد بماند. در فصل سرما دمای 10 درجه سانتیگراد برای آن کافیست و دمای کمتر موجب آبکی شدن و از بین رفتن کاکتوس می شود.

نگهداری و نیازهای کاکتوس استاپلیا
نگهداری و نیازهای کاکتوس استاپلیا
آبیاری:

کاکتوس گل ستاره دریایی در فصل رشد نیاز به آفتاب کامل و آب در حد متوسط دارد. این نوع کاکتوس هرچند که مقاومت زیادی در برابر خشکی دارد ولی برخلاف سایر کاکتوس ها نیازمند رطوبت و آبیاری بیشتری بوده و بهتر است از هر یک هفته الی 10 روز که خاک خشک می شود، آبیاری صورت گیرد.

خاک مورد نیاز:

این گیاه به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارد میتوان از خاک مخلوط (2 قسمت لوم و 1 قسمت شن و ماسه ریز) که به خوبی با سنگ های کوچک زهکشی شده، برای کاشت آن استفاده کرد.

کاکتوس استاپلیا
کاکتوس استاپلیا
تغذیه و دوره استراحت:

تغذیه این گیاه با کود متعادل رقیق 1/2 یک بار در طول فصل رشد توصیه می شود همینطور می توانید از کودهای مخصوص کاکتوس ها که دارای نیتروژن کمی هستند استفاده کنید. توجه داشته باشید که کاکتوس ها به کود کمی احتیاج دارند پس در استفاده از کود زیاده روی نکنید.

هم چنین در طول دوره استراحت خود در فصل زمستان نیاز به محیط سرد (حداقل 10 درجه سانتیگراد) و خشک دارد.

نکته مهم: همانطور که پیش تر گفتیم، گل های رسیده این گیاه بوی بسیار بدی از خود منتشر میکنند. برای اینکه هم بتوانید از زیبایی آن لذت برده و هم از این بوی متعفن در امان باشید، پیشنهاد می کنیم که گیاه را در فضای باز مثل بالکن نگه داری کنید. فقط فراموش نکنید که در صورت سرد شدن هوا گلدان را به داخل خانه بیاورید زیرا این کاکتوس زیبا به سرما حساس است.

غنچه گل کاکتوس قورباغه ای
غنچه گل کاکتوس قورباغه ای
زمان تعویض گلدان

به علت رشد کم ریشه شما میتویند هر دو سال یکبار گلدان را تعویض کنید که در برخی مواقع 3 سال یکبار هم میتونه باشه.

تکثیر:

گل قورباغه ای را از طریق کاشت بذر در اواسط بهار تکثیر می کنند. بذر ها را در سینی بذر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی کاشته و در دمای 20 تا 21 درجه سانتی گراد نگه دارید. نهال های بذری در 2 هفته رشد خواهند کرد.

این گیاه را از طریق قلمه گیری یا تقسیم بوته هم می توانید تکثیر کنید. هنگامی که گیاه به میزان کافی رشد کرده و به شکل انبوه در می آید، در اواخر بهار، به آرامی ساقه هایی را از گیاه جدا کنید و سعی کنید این ساقه ها همراه ریشه باشند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 9 سانتی متر حاوی کمپوست گیاهان گوشتی و کاکتوس کاشته و خاک را نسبتا مرطوب نگه دارید. قلمه های ساقه ای را نیز از اوایل تا اواسط تابستان با یک چاقوی تیز از پایه مادری جدا کنید. سپس آن ها را چند روزی کنار بگذارید تا در محل برش، ساقه کال تشکیل شود. حال آن ها را در گلدانی با قطر دهانه 6 تا 9 سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید.

 

نکته: در زمستان هم می توانید کاکتوس ها را قلمه بزنید ولی ریشه زایی معمولا کند و طولانی می شود.

هرس کاکتوس قورباغه ای :

ساقه‌های بیمار، آسیب دیده و قسمت‌های بالایی کاکتوس ستاره ای که سنگین هستند را هرس کنید. گیاه را باید در خاک‌های تمیز دارای زهکشی خوب کاشت تا مانع گسترش بیماری شود.

مطالب مرتبط با کاکتوس :

آیا تغییر دما بر رشد کاکتوس تاثیر می گذارد؟ دمای مناسب کاکتوس

با انواع کاکتوس و نحوه نگهداری آنها آشنا شوید؛ گونه های کاکتوس

بررسی کامل علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت