بررسی کامل علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت + عکس

چروک شدن کاکتوس و ساکولنت
چروک شدن ساکولنت و کاکتوس

علت چروک شدن کاکتوس و ساکولنت : سلام بر دوستان گل من و تو دوستانی که ساکولنت یا کاکتوس دارند حتما تا حالا با مشکل چروک شدن کاکتوس یا ساکولنت مواجه شدند. امروز قصد داریم کلا در مورد این موضوع صحبت کنیم. علت چروک شدن کاکتوس از دست دادن آب هست و این موقعی اتفاق می افته که آب داخل بافت کاکتوس کم میشه و گیاه چروک میشه. البته دلایل دیگری مثل خاک نامناسب، آبیاری بیش از اندازه، نبود زهکش مناسب، تماس تنه گیاه با رطوبت بیش از اندازه خاک، کمبود آبیاری ویا استفاده بیش از اندازه از کود یا سم میتونه باشه پس با من همراه باشید.

آبیاری کم باعث چروک شدن کاکتوس و ساکولنت خواهد شد

چروک شدن ساکولنت و کاکتوس
چروک شدن ساکولنت و کاکتوس

اگر میبینید ساکولنت شما ظاهر ناسالمی پیدا کرده مثلا برگ ها چروکیده شدند و گیاه دیگ رشد نمی کنه اگه توی فصل گرما و زمان رشد ساکولنت و کاکتوس هستین آبیاری رو مجدد انجام بدین اگه گیاه به حالت اولیه برگشت خب شانس اوردین 🙂 و گیاه شما آسیب زیادی ندیده بعد این توی آبیاری دقت کافی رو داشته باشید و فاصله دو آبیاری رو کم کنید.

چروک شدن ساکولنت - چک کردن ریشه ساکولنت
چروک شدن ساکولنت – چک کردن ریشه ساکولنت

ولی اگه گیاه عکس العملی نشون نداد باید ریشه رو بررسی کنید چون اگه ریشه آسیب دیده باشه دیگه نمی توانه آب رو جذب کنه و به گیاه برسونه اگه امکانش بود میتونید ریشه رو بررسی کنید اگه ریشه کاملا خشک شده بود و دیگ امید بهش نبود که گیاه شما از دست رفته ولی اگه ریشه تا حدی سالم بود اول گیاه رو به مکانی خنک و به دور از نور شدید خورشید انتقال بدین تا ریشه های جدید شروع به رشد کنند بعد شروع به آبیاری کنید.

بنر گل من و تو

خواب زمستانی علت چروک شدن کاکتوس

موقعی که گیاه در خواب به سر میبره به اصلاح خواب زمستانی و رشد نداره برای اینکه یخ زدگی پیش نیاد خود گیاه با طی کردن فرایندی طبیعی آب رو از دست میده و چروک میشه. بعضی از گیاهان مثل لیپتوس در گرمای تابستان هم به خواب میرند پس چروک شدن لیپتوس در تابستان هم طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. پس اگر در زمان فصل استراحت مشاهده کردید که گیاه شما چروک شده به هیچ وجه اقدام به آبیاری نکنید که موجب مرگ کاکتوس یا ساکولنت خواهد شد.

شپشک های آردآلو یا قارچ باعث چروک شدن ساکولنت و کاکتوس

یکی دیگه از دلایل چروک شدن کاکتوس و ساکولنت میتونه آفت باشه. حشرات مکنده مثل شپشک های آردآلو (که میدونم همه ازشون متنفریم) با تغذیه از شیره گیاه در طولانی مدت باعث میشن گیاه چروک بشه. علاوه بر این بیماری های قارچی هم باعث پوسیدگی ریشه میشه و همین باعث میشه دیگ ریشه نتونه آب رو جذب کنه و ساکولنت یا کاکتوس ما چروک بشه. پس حتما در آبیاری دقت کنید و اجازه ندید که ریشه و ساقه گیاه شما دچار مشکلات پوسیدگی بشه اگر هم دیدید که پوسیدگی اتفاق افتاده حتما از روش قلمه کاکتوس پوسیده اقدام به احیای گیاه کنید.

چروک شدن ساکولنت و کاکتوس
چروک شدن ساکولنت و کاکتوس

اگر به این تصویر دقت دقت کنید میبینید که برگ های جدید بدون هیچ چروک شدگی هستند و این خود نشان دهنده سالم بودن ریشه گیاه است. پس با رعایت نکات گفته شده امیدوارم بتونید کاکتوس و ساکولنت های سالم و زیبایی داشته باشید.

چروک شدن قلمه ها در زمان ریشه زایی

همانوطر که میدانید ما برای بالا رفتن درصد موفقیت قلمه های کاکتوس پس از برش آنها را در محلی قرار میدهیم تا به صورت کامل پینه ببندد و سپس قلمه ها را به خاک منتقل میکنیم، در این مدت سعی کنید تا قلمه ها را در محلی با نور کم و دمای متوسط قرار دهید تا مقدار آبی که از دست میدهد کم باشد در غیر این صورت قلمه ها تا زمان ریشه زایی کمی چروک خواهند شد ولی نگران نباشید چون پس از ریشه زدن گیاه مجددا به حالت عادی باز خواهد گشت.

پس دقت کنید که باید منشا اصلی چروک شدن کاکتوس رو بررسی کنیم تا ببینیم یک عامل طبیعی هست یا مشکلی در گیاه به وجود اومده. همواره آبیاری گیاه رو چک کنید بخصوص در فصول گرم سال و اگر خاک گلدان شما بین دو آبیاری دیدید خیس هست و خشک نشده ریشه گیاه رو چک کنید به احتمال زیاد باید ریشه دچار مشکل شده باشه و نتونه آب رو به گیاه برسونه.

مطالب مرتبط :

چرا کاکتوس من از بین میره؟ دلیل مرگ کاکتوس ها

تمام نکات نحوه صحیح و زمان مناسب آبیاری کاکتوس

چطور شرایط گلدهی کاکتوس را فراهم کنیم؟