نحوه ساخت جزیره برای گلدان در خانه مرحله به مرحله + ویدیو

بهترین روش برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی ساخت جزیره گلدان می باشد که در ادامه به شما آموزش داده خواهد شد.

طرز ساخت جزیره برای گلدان : یکی از بهترین،کم هزینه ترین و کم ریست ترین روشهای تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی ساخت جزیره برای آنها هست که در ویدیو بالا مشاهده کردید، در ادامه توضیحاتی در خصوص ساخت جزیره برای گیاهان و همچنین بعضی از روش های ساده برای تامین رطوبت گیاهان خواهیم پرداخت.

راستی چرا باید رطوبت برای گیاهامون تامین کنیم؟ اگر میبینید که نوک برگ گیاهاتون میسوزه یا برگها لوله میشه از کمبود رطوبت هست چون گیاهها برای رشد و شادابی نیاز به محیطی دارند که گرم و خشک نباشه و کمی دارای رطوبت باشه.

جزیره برای گیاهان چیست؟

وقتی شما با استفاده از هر وسیله ای گیاه رو در مرکز آب قرار میدید یعنی براش جزیره درست کردید، شما با استفاده از سنگ ریزه، چوب، آجر، تکه های سفال و… میتونید جزیره رو براش درست کنید که حتما از یک زیر گلدانی بزرگتر برای این کار استفاده کنید.کم ریسک ترین روش برای تامین رطوبت گیاهان ساخت جزیره هست.

بنر گل من و تو
طرز ساخت جزیره برای گیاهان
طرز ساخت جزیره برای گیاهان

روند ساخت جزیره برای گیاهان

  • انتخاب یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان
  • ریختن سنگ ریزه یا هر وسیله ی دیگه ای داخل زیر گلدانی
  • گلدان را روی سنگ ریزه یا سفال ها قرار بدید
  • به اندازه ای داخل زیر گلدانی آب بریزید که با کف گلدان تماس نداشته باشه

نکات ساخت جزیره

  • توجه کنید که نباید آب با کف گلدان تماس داشته باشه اگر این مورد را رعایت نکنید موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد و در نهایت موجب مرگ گیاهان میشه
  • اگر از تیکه سنگ و یا چوب میخواید استفاده کنید میتونید کمی بزرگتر از قطر زیرگلدانی انتحاب کنید و اون رو روی زبرگلدونی قرار بدین و گیاه رو روش بذارید این روش مزیتی که داره میتونید همون زیرگلدونی خود گیاه رو استفاذه کنید و دیگه زیرگلدانی بزرگتر لازم نیست.
  • اگر از سفال استفاده میکنید میتونید به چند قسمت تقسیم کنید و توی زیر گلدونی پخش کنید و‌ گلدون رو روش قرار بدین.
  • اجر چون اب رو به خودش جذب میکنه زمان بیشتری میتونه رطوبت رو به گیاه منتقل کنه.
نحوه ساخت جزیره برای گلدان
نحوه ساخت جزیره برای گلدان

روش های تامین رطوبت گیاهان

روش های مختلفی مثل غبار پاشی، استفاده از دستگاه رطوبت ساز، قرار دادن گیاهان کنار هم و استفاده از جزیره برای تامین رطبت مورد نیاز گیاهان وجود داره که در ادامه نحوه انجام، معایب و مزایای هر روش را خواهیم گفت

استفاده از روش غبار پاشی

یکی از روش هایی که در خیلی از جاها شاید خونده باشید غبارپاشی هست که اگر با آب مناسب و زمان درست انجام نشه باعث بروز مشکلاتی در گیاه شما خواهد شد. اگر زمان درستی انجام نشه باعث ایجاد سوختگی برگ ها میشه و اگر از آب بدون املاح استفاده نکنید شاید باعث ایجاد آفت و بیماری های قارچی برای گیاهان شما خواهد شد.

کنار هم قرار دادن گیاهان

زمانی که گیاهان خود را کنار هم قرار میدید رطوبت تبخیر شده از خاک آنها باعث ایجاد محیطی مرطوب میشود و رطوبت مورد نیاز گیاهان تامین میشه توجه داشته باشید که در این روش سعی کنید گیاهانی که رطوبت زیادی نیاز دارند در مرکز قرار بگیرند.

یکی از معایب این روش این است که در صورت بروز افت و بیماری در یک گیاه تمامی گیاهان هم دیچار این مشکل خواهند شد.

استفاده از ظرف آب

یک روش دیگه ای که برای تامین رطوبت کل گیاهان وجود داره اینه که همه گیاهاتون رو یه جا جمع کنید و یک کاسه آب بینشون قرار بدین، هر وقت سطح اب کم شد آب بهش اضافه کنید. این کار هم همانند جزیره روش کم ریسکی هست و پیشنهاد میکنم امتحان کنید.

اگر شما هم نظر یا تجربه ای در خصوص ساخت جزیره برای گیاهان دارید در دیدگاه برامون بنویسید تا سایر دوستان هم استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

داشتن گیاهان شاداب و سرحال در خانه

دلایل ریزش برگ های گیاهان آپارتمانی

7 نکته کلیدی در آبیاری گیاهان آپارتمانی