علت مرگ گیاهان آپارتمانی،11 دلیل مرگ ناگهانی گیاهان + راه درمان

علت مرگ گیاهان آپارتمانی
علت مرگ گیاهان آپارتمانی

بررسی دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی : شاید سوال چرا گیاهان دچار مرگ ناگهانی می شوند؟ برای شمایی که این مطلب رو مطالعه میکنید پیش اومده باشه، مرگ گیاهان صحنه ناراحت کننده ای برای تمامی کسانی هست که با عشق گل و گیاه نگهداری میکنند و همیشه این سوال در ذهن ایجاد میشه که چرا گیاه من خشک شدن من که آب میدادم و سوالات متفاوت در این مطلب قصد داریم تا برخی از دلایل خشک شدن گیاهان رو مطرح کنیم، این نکته رو همیشه به یاد داشته باشید که این دلایل عمومی هستند و هر گل و گیاه میتواند برای مرگ دلایل مختلفی داشته باشه، ولی آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی مناسب، کوددهی بیش از حد و… میتونه از علت های اصلی مرگ هر گیاهی باشه پس با من همراه باش تا هم دلایل و هم راه نجات گیاه رو بهت بگم.

دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی
دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی

رابطه آبیاری نامناسب و مرگ گیاهان آپارتمانی

اگر به درستی به گیاه آب ندید، زمینه مرگ ناگهانی گیاه را فراهم میکنید. اگر چند روز فراموش کنید به گیاه آب بدید ممکن هست ریشه اون خشک بشه. با این حال معمولا برعکس این حالت خیلی زیاد پیش میاد چون ما دوستی خاله خرسه رو با گیاه شروع میکنم و بخاطر محبت زیاد بیش از اندازه بهش آب میدیم و همین مورد هم باعث مرگ گیاهان خواهد شد.
همچنین پوسیدگی ریشه حاصل مرطوب موندن خاک و عدم زهکشی مناسب هست که در بخش زیرین خاک اتفاق میوفته حتی در صورتی که گیاه به نظر سالم میرسه در داخل آن ممکن است وضعیت به این شکل نباشه. در صورتی که گیاه مرده را از گلدان خارج کنید به راحتی میتوانید پوسیدگی ریشه رو در اون خواهید دید، در بعضی از اوقات شما شاهد بوی خیلی بد از سمت گلدان هستید که نشون میده ریشه و یا ساقه گیا پوسیده شده. برای بررسی ریشه شما کافیه اون رو از خاک خارج کنید، اگر مشاهده کردید که ریشه له شده، قهوه ای یا شبیه جلبک شده باید هرچه سریعتر از گیاه قلمه تهیه کنید.

تاثیر آبیاری زیاد بر مرگ گیاهان

میتونم بگم بیش از 80 درصد مشکلاتی که برای گیاهان آپارتمانی پیش میاد از آبیاری زیاد هست، همون ماجرای دوستی خاله خرسه، سعی کیند قبل از آبیایر حتما خاک گلدان گیاهان خودتون رو چک کنید، ابتدا باید نیاز آبی گیاهان رو بدونید و سپس متناسب با اون نیاز گیاه رو آبیاری کنید، مثلا کاکتوس و ساکولنت های زمانی نیاز به آبیاری دارند که خاک گلدان بیش از 1/3 خشک شده باشه ولی بیشتر گیاهان آپارتمانی زمانی به آبیاری نیاز دارند که حدود 2 الی 3 سانتی متر از سطح خاک خشک بشه.
توجه کنید که بدترین کار برای مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان زمان دادن به اون هست یعنی بگید هر سه روز یکبار یا هر هفته یکبر گیاه رو آبیاری کنیم، چون خشک شدن خاک به عواملی مثل نور، دما، جنس خاک و گلدان هست، روش های مختلفی برای اینکه بدونید گیاه به آبیاری نیاز داره یا نه وجود داره مثل استفاده از سیخ چوبی، کنار زدن خاک گلدان و چک کردن عمق خاک، استفاده از سنسور های رطوبت سنج خاک که بهترین روش همین استفاده از سنسور رطوبت خاک هست

بنر گل من و تو
تاثیر آبیاری بر مرگ گیاهان
تاثیر آبیاری بر مرگ گیاهان

آیا زهکشی بر مرگ گیاهان تاثیر دارد؟

بله کاملا تاثیر داره، اگر شما برای آبیاری زمان قرار میدید ولی گلدان شما زهکشی خوبی نداره وسطح خاک بعد از مدتی خشک میشه شما تصور میکنید که گلدان نیاز به آبیایر داره در صورتی که کف گلدون آب جمع شده، حتما بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، این نشون میده که زهکشی گلدان شما مناسب هست، البته در کنار زهکشی گلدان زهکشی خاک هم خیلی مهم هست، زمانی که گیاه رو آبیاری کردید و بعد از 15 الی 20 ثانیه آب در خاک جذب نشدن نشون میده گکه خاک گلدان زهکشی خوبی نداره، نداشتن زهکشی خوب باعث پوسیدگی و کاهش رشد گیاهان آپارتمانی خواهد شد. پس عامل بعدی که باعث مرگ گیاهان آپارتمانی میشه نداشتن زهکشی در خاک و گلدان است.

آیا آبیاری کم هم باعث مرگ گیاه میشه؟

این مورد خیلی کم و به ندرت اتفاق میوفته و بیشتر بخاطر فراموشی است که با سنسور رطوبت سنج مشکل کاملا رفع میشه، ولی به یاد داشته باشید این مورد خیلی کمتر از دو مورد بالا خطرناک است و با قرار دادن گیاه به مدت این دلیل از دلایل مرگ گیاهان آپارتمانی بیشتر به‌خاطر فراموشی رخ می‌دهد و بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که اهمیتی به گیاه خود نمی‌دهند، اما دقیقه داخل تشت آب میزان آب کافی و لازم رو دریافت خواهد کردف نشانه های آبیاری کم میتونه پژمرده شدن گیاه در مرحله اول باشد.

آیا انتخاب خاک بر مرگ گیاهان تاثیر دارد؟

این موذد هم میتونه خیلی در مرگ گیاهان تاثیر داشته باشه به این شکل که اگر شما از خاک قدیمی، دارای بیماری و یا سنگین استفاده کنید ریشه گیاه به مرور دچار آفت و بیماری خواهد شد. بریم و در ادامه کمی توضیحات بیشتر در خصوص هر کدام از موارد بدم :

  • استفاده از خاک های قدیمی : بعضی مواقع کمی خساست باعث مرگ گیاهان ما میشه، زمان تعویض گلدان شاید بگید که خب مقداری خاک از قبل در خانه دارم و همون رو استفاده میکنم، دو نکته در این گونه موارد وجود داره 1- خاک قدیمی دارای مشکلات و بیماری های قارچی و یا لارو حشرات هست 2- خاک ار نوع پیت هست که به علت موندن بیش از حد اسیدی شدن، بهتره زمانی که از خاک های قدیمی استفاده میکنید اون ها رو ضدعفونی کنید.(در مطلبی جداگانه نحوه ضدعفونی کردن خاک رو توضیح دادیم) اگر نوع خاک شما پیت دارد به مرور و گذشت زمان پیت بیشتر تجزیه می‌شود و همین موجب سخت شدن رسیدن اکسیژن و آب به ریشه گیاهان شما میشه
  • وجود بیماری در خاک خریداری شده: زمانی که اقدام به خرید خاک گلدان میکنید به برند و فروشگاهی که از اون خرید میکنید دقت کنید چون برخی از این خاک های موجود در بازار به خوبی ضدعفونی نشده و خودشون حاوی بیماری و قارچ هستند که به مرور باعث مرگ گیاهان خواهند شد.
  • استفاده از خاک سنگین : از دیگر مواردی که موجب مرگ گیاهان میشه استفاده از خاک سنگین هست که هم زهکشی رو پایین میاره و هم باعث میشه ریشه گیاهان رشد خوبی نداشته باشند؛ بهتره از خاک های که در تریکب اونها از پرلیت استفاده شدن خریداری کنید.
مرگ گیاهان آپارتمانی
مرگ گیاهان آپارتمانی

آفت و بیماری موجب مرگ گیاه میشه

در صورتی که مطمئن هستید مشکلات آب دهی مسئول مرگ ناگهانی گیاهتان نیست، به دقت به دنبال علائم حشرات و آفتها باشید. برخی آفتها را به سختی میتوان شناسایی کرد. مثلا شپشک آرد آلود موا ( mealybug ) با توده های کرکی که معمولا زیر برگها یا روی گره ها قرار دارد میتوان شناسایی کرد. کنه تار عنکبوتی ( Spider mite ) خیلی کوچک است و به سختی با چشم غیر مسلح می توان آن را مشاهده کرد اما میتوانید تارهای ریز آن را که بر روی برگها باقی می ماند مشاهده کنید. حشره پولک دار ( scale ) نیز حشره ای کوچک با پوسته مومی است که دیدن آن دشوار است.

بیماری قارچی علت مرگ گیاهان آپارتمانی

آبیاری زیاد، رطوبت بالا، استفاده از خاک نامناسب و… از عواملی هستند که باعث ایجاد بیماری قارچی گیاهان خواهد شد، قارچ ها باعث ایجاد بیماری های خطرناکی در گیاهان می شوند، اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت آلوده به قارچ نرسید، در مدت کوتاهی شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود. هیمشه پیشنهاد میشه که هر سه ماه یکبار گیاهان خودتون رو با قارچ کش آبیاری و اسپری کنید تا احتمال بیماری قارچی تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. میتونید از قارچ کش های کاربندازیم، بنومیل و… استفاده کنید. برای خرید سم هم میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

تاثیر تعویض گلدان در مرگ گیاهان چقدر است؟

گیاهان آپارتمانی ابتدا رشد ریشه را کامل میکنند و سپس اقدام به رشد ساقه و برگ خواهند کرد، پس برای داشتن رشد خوب ابتدا رشد ریشه باید کامل بشه ولی زمانی که رشد گیاه متوقف شد و یا ریشه از زیر گلدان خارج شد زمان تعویض گلدان گیاه شما هست که اگر به موقع انجام نشه ریشه ها در هم تنیده خواهند شد و به مرور باعث از بین رفتن گیاه میشه، پس حتما گلدان رو با یک گلدانی که فقط یک سایز بزرگتر هست و زهکشی خوبی داره تعویض کنید، یکی از اصلی ترین دلایل توقف رشد گیاهان میتونه کوچک بودن گلدان گیاه باشه.

کوددهی زیاد و رابطه آن با مرگ گیاهان آپارتمانی؟

یادتون باشه در بالا و در خصوص آبیاری ماجرای خاله خرسه رو گفتیم ، دقیقا در مورد کوددهی هم همین موضوع صادق هست یعنی میتونم به جرئت بگم یکی از دلایل مرگ گیاهان اپارتمانی همین کوددهی زیاد هست، وقتی شما گیاه رو هر هفته و یا در هر آبیاری با کودهیا مختلف تغذیه میکنید نه تنها گیاه تقویت نخواهد شد برعکس میزان نمک اشباع شده در خاک افزایش پیدا خواهد کرد و همین باعث سوختن تدریجی ریشه گیاهان شما خواهد شدف به همین خاطر میگیم که هر دو الی سه ماه یکبار گیاهان خودتون رو با هیومیک اسید آبیاری کنید تا میزان شوری خاک کاهش پیدا کنید البته قرار دادن گیاه زیر آب و خارج شدن آب به مدت 30 ثانیه از یر گلدان هم میزان شوری خاک رو کاهش میده.

بیحالی و مرگ گیاهان آپارتمانی
بیحالی و مرگ گیاهان آپارتمانی

تاثیر دما و نور بر شک شدن گیاهان

بیشتر گیاهان آپارتمانی در درمای 18 الی 25 درجه سانیتی گراد رشد خوبی خواهند داشت و با افزایش دما و نور باید میزان ابیاری و رطوبت گیاهان هم باید افزایش پیدا کند، توجه داشته باشید به هیچ وجه گیاهان خود را به یکباره در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید، بهترین نور برای تمام گیاهن نور فیلتر شده پشت پنجره با شیشه مات یا پرده نازک هست.

تاثیر رطوبت و تهویه بر مرگ گیاهان

از دیگر دلایل ضعیف در مرگ گیاهان آپارتمانی میشه به رطوبت و نداشتن تهیوه مناسب اشاره کرد، این دو مورد کاملا رابطه مستقیی با هم دارند یعنی اگر میزان رطوبت محیط افزایش پیدا میکنید باید میزان تهویه محیط هم افزایش پیدا کند چون در رطوبت بالا احتمال بیماری قارچی بالا خواهد رفت و همین مورد باعث مرگ تدریجی گیاهان شما خواهد شد.

مواد شیمایی

اگر چه احتمال این مورد کمتر است اما باید مطمئن شوید گیاهتان در تماس با اسپری علف کش یا مواد سمی دیگر قرار نداشته است. به علاوه مطمئن شوید که بر روی برگها کود یا مواد شیمیایی دیگر نپاشیده است.

دلایل مرگ ناگهانی گیاهان چیست؟

نمیشه گفت یک دلیل بر مرگ گیاهان تاثیر داره بلکه آبیاری زیاد، کوددهی نامناسب، استفاده از خاک ضدعفونی ندشه، نداشتن زهکشی گلدان ، بیماری قارچی و دلایل مختلف دیگه میتونه باعث از بین رفتن گیاه شما بشه که در بالا تمام این موارد توضیح داده شد ولی اصلی ترین مشکل میتونه مربوط به ابیاری نامناسب باشه، بهتره تمام موارد گفته شده رو با شرایط نگهداری گیاه خودتون مقایسه کنید تا دلیل اصلی رو پیدا کنید، اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در خصوص مرگ گیاهان دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.