نحوه صحیح نگهداری از گیاهان در فصل زمستان

نحوه صحیح نگهداری از گیاهان در فصل زمستان
نحوه صحیح نگهداری از گیاهان در فصل زمستان

نگهداری از گیاهان در فصل زمستان : تعداد زیادی از خانواده ها با تهیه ی گل و گیاهان مختلف به فضای خانه زیبایی، طراوت و شادابی خاصی میبخشند تا هم از دیدن آن لذت ببرند و هم از حضور در چنین محیطی، احساس نشاط کنند. بسیاری از ما به گیاهان خانگی علاقمندیم، به خصوص در فصل زمستان که نمی توان در هوای آزاد درختان سبز را دید. در این ماه های سرد می توانید گلدان های خود را به خانه بیاورید تا آنها علاوه بر آنکه هوای خانه را تمیز کنند، روحیه شما را نیز ارتقا بدهند. در آب و هوای سرد می توانید درختچه مرکبات، سرخس و گیاهان پایا مانند روزماری را در خانه خود نگه دارید و حتی فقط شب ها به خانه بیاورید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

با شروع فصل سرما، بر خلاف باور عموم، رویش گیاهان متوقف نخواهد شد. تا زمانی که شرایط اساسی و ابتدایی رشد برای آنها فراهم شده باشد، گیاهان و سبزی ها بدون توجه به این که چه فصلی را پیش روی خود دارند، به رشد خود ادامه می دهند. چنان چه در شرایط آب و هوایی گرم زندگی می کنید، می توانید محصولات و گیاهان پاییزیه خود را در تمام طول فصل زمستان پرورش دهید.

اما اگر در یک ناحیه سرد تر ساکن هستید، فصل رویش برای شما کوتاه تر خواهد بود. به طور کل، بهتر است گیاهان و سبزیجات پاییزی را زمانی که دمای طول روز بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد، و دمای طول شب نیز بین 4 تا 5 درجه است بکارید (در کل دما هر چه پایین تر باشد برای کاشت مناسب تر است)، هم چنین باید نور آفتاب کافی، حداقل 6 ساعت در روز به گیاه برسد. زمانی که در مورد تاریخ یخبندان و بارش برف منطقه خود اطلاعاتی را داشت هباشید، می توانید برنامه ریزی و کاشت گیاهان پاییزی خود را آغاز کنید.

بنر گل من و تو
نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان
نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

نکاتی برای نگهداری گیاهان در فصل زمستان

مهم‌ترین مسئله جلوگیری از یخ زدگی گیاهان است. محل نگهداری گل‌ها نباید به دمای یخ زدگی برسد. سرمای شدید باعث از بین رفت بافت گیاه می‌شود و  در نتیجه گیاه خشک خواهد شد. دمای مناسب برای اکثر گیاهان در زمستان در حدود ۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. البته این دما برای گونه‌های مختلف گیاهی متغیر می‌باشد.تا جایی که می توانید نور آفتاب زمستانی را به خانه بیاوریدو یک یا چند چراغ دیگر در اتاقی که گیاه وجود دارد، اضافه کنید. همه گیاهان خانگی را باید از در و پنجره های سرد و همین طور رادیاتورها و منابع گرمایشی دور نگه دارید.

آماده سازی گیاهان

اگر به اندازه کافی وقت دارید، یکی دو هفته قبل از آنکه گلدان ها را به خانه بیاورید، آنها را به مکانی که سایه است منتقل کنید. این کار به گیاهان فرصت می دهد تا قبل از آمدن به خانه با وجود نور کم تطبیق یابند. اگر گیاهان شما در گلدان های بزرگ هستند سعی کنید آنها را روی پایه چرخدار قرار بدهید تا جابجا کردن آنها راحت تر بشود. وقتی گیاهان فضای باز را به خانه می آورید، سعی کنید حداقل به مدت چند روز آنها را دور از سایر گیاهان خانگی نگه دارید. با این کار، می توانید دوباره وجود هر گونه آفت را کنترل کنید.

ممکن است برگ‌های بعضی از گیاهان زرد شده و ریزش کنند و یا گیاه ظاهر زیبای خود را از دست بدهد. این موارد طبیعی است و نباید نگران نباشید. البته باید بررسی کنید که دلیل این ریزش‌ها سایر عوامل مانند بیماری‌ها نباشد.

نگهداری از گیاهان در فصل زمستان
نگهداری از گیاهان در فصل زمستان
آبیاری را در فصل زمستان کم کنید

گیاهانی که در دمای پایین نگهداری می‌شوند به آب کمتری نیاز دارند. پس در فصل زمستان از آبیاری بیش از حد گیاهان خود خودداری کنید. به خصوص کاکتوس‌ها. ساقه‌های بعضی گلهادر زمستان کاملاً خشک می‌شود. نیاز به تلاش برای جلوگیری از این اتفاق نیست زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب زمستانی برای گیاهان شما مناسب می‌باشد تا در فصل بهار رشد بهتری داشته باشند.

از تعویض خاک گلدان‌ها در فصل زمستان خودداری کنید. بهترین زمان برای این کار اواخر زمستان و اوایل فصل بهار می‌باشد.همچنین گلدان‌های خود را نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار ندهید زیرا جریان هوای گرم باعث پژمردگی گیاهان شما خواهد شد.

گیاهان در فصل سرما نیازی به کود ندارند، پس از کوددهی گیاهان در این فصل خودداری کنید. با شروع این فصل بهتر است برای پیشگیری تمامی گیاهان خود را سم قارچ‌کش بزنید تا از پوسیدگی‌های احتمالی جلوگیری شود.

مواظب باشید شاخه‌ها و برگ گیاهان به پنجره‌ها نچسبد زیرا سرمای بیرون باعث ایجاد یخزدگی در این برگ‌ها خواهد شد.

سبزیجات مناسب برای کاشت در پاییز و زمستان

بروکلی:کلم بروکلی گیاهی محبوب و پربار است و پرورش آن نیز آسان می باشد، کلسیم و فیبر زیادی دارد.

کاهو: مجموعه ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی گیاهی را می توانید در کاهو بیابید.

اسفناج: این گیاه به خاطر مزه شیرین و کلم مانند خود محبوب است.

خردل: این گیاه مغذی که برگ هایی تند و تیز دارد، سریع رشد می کند. وقتی هم کمی سرمازده می شوند، مزه آنها شیرین تر می شود.

منداب: منداب (Eruca sativa) یک گیاه خوراکی یک ساله و سرمادوست است. از منداب در تهیه سالاد استفاده میکنند. منداب دارای ویتامین C زیاد و هم چنین نیترات بالایی است و به این خاطر نباید روزانه مقادیر زیادی از آن را خورد زیرا ممکن است از میزان نیترات مجاز برای بدن بگذرد. این گیاه سریع رشد کرده و غذای فوق العاده ای برای استخوان های شما است. برگ های این گیاه منبع متراکمی از مواد مغذی بوده و در عین حال کالری کمی دارند. منداب در آب و هوای سرد به خوبی رشد می کند.

کلم پیچ: کلم پیچ منبعی سرشار از بتاکاروتن، فیبر و ویتامین C و K است.

کاشت سبزیجات در زمستان
کاشت سبزیجات در زمستان

مهیا کردن باغچه برای فصل سرما

باغچه را مرتب کنید؛

گیاهان فرسوده ای مثل لوبیا، خیار یا کاهو را که قبلا کاشته اید، بکنید؛ چون این گیاهان در این فصل به بار نخواهند نشست و می تواند محلی برای آفات باشند. سوراخ گیاهان ریشه ای را پر کرده و قبل از این که دانه هایی که از فصل قبل باقی مانده اند به بار بنشینند، آنها را از بین ببرید. هرگونه گیاه آفت زده ای را دور بیاندازید و بقیه را به صورت کود در خاک دفن کنید. میوه های افتاده را دور بیاندازید، چون مواد پوسیده می توانند آفات را جذب کنند. مکان هر چیزی را که می کارید، یادداشت کنید تا مطمین شوید که دفعه بعد جای سبزیجات را عوض می نمایید.

خاک را آماده کنید؛

با زدودن لایه سطحی مالچ و جایگزینی آن، خاک باغچه خود را تازه کنید. پوشال پوشش بسیار عالی ای برای خاک است زیرا به خوبی پخش می شود و مکان مورد علاقه عنکبوت هاست که کمک می کنند آفات در باغچه شما کنترل شوند. می توانید از لایه ای از برگ های خرد شده به عنوان مالچ استفاده کنید.

پخش کردن خاک

با چنگک باغبانی خاک فشرده را پخش کنید. شخم کامل لازم نیست، فقط کافی است که خاک را به حدی حرکت دهید که ریشه گیاهان بتواند در آن رشد کرده و آب نفوذ کند. خاک را تست کنید تا بفهمید به مواد مغذی خاصی نیاز دارد یا خیر (می توانید از کیت آزمایش موجود در فروشگاه های عرضه وسایل باغبانی استفاده کنید). اگر نیاز بود به آن مکمل اضافه کنید. یا حداقل در محلی که گیاهان تان رشد خواهند کرد، کود اضافه کنید. اگر می خواهید از قالب های گلخانه مانند کوچک استفاده کنید، آن را زود تر برپاکنید تا وقتی احتیاج داشتید آماده باشد. گیاهان و ریشه های در حال رشد را به خطر نیاندازید.

خرید جوانه های آماده

سعی کنید جوانه گیاهان تان را آماده بخرید،اگر این کار را بکنید، زمان زیادی را برای خود می خرید. از آنجایی که وقتی جوانه ها آماده کاشت می شوند، حدود 6 هفته یا بیشتر دارند، زود تر می توانید محصول خود را برداشت کنید.

به همین راحتی میتویند نحوه نگهداری از گیاهان در قصل زمستان را انجام دهید و به هیچ عنوان نگران از بین رفتن آنها نشوید یکی از نکاتی که حتما برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان مهم هست کم مردن آبیایر آنها می باشد که به این نکته بیش از نکات دیگر دقت کنید چون باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

مطالب مرتبط :

گل بهمن یا همون زنگوله زمستانی

اصول هرس گیاهان آپارتمانی (گیاهانی که نباید هرس شوند !!)

معرفی گل های پاییزی