9 نکته مهم و کلیدی برای داشتن گیاهان شاداب و سرحال در خانه

نکاتی برای شادابی گیاهان آپارتمانی
نکاتی برای شادابی گیاهان آپارتمانی

داشتن گیاهان شاداب و سرحال : سلام به گل من و تویی های عزیز یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان گل و گیاه در منزل، از دست رفتن نشاط و زیبایی گیاهانشان است. در این مطلب میخوام بهتون راهکارهایی رو بگم که با رعایت اونها میتونید گیاهانی شاداب و سرحال داشته باشید ( انتخاب درست گلدان، کوددهی، آبیاری). تاکید میکنم حتما بخونید.

تاثیر انتخاب گلدان مناسب بر شادابی گیاهان

سعی کنید از گلدان های پلاستیکی و سفالی برای بیشتر گیاهان استفاده کنید و اگر گلدان شما در معرض نور است به هیچ وجه از گلدان های فلزی استفاده نکنید، از ظروف شیشه‌ای استفاده نکنید ظروف شیشه‌ای زمانی استفاده می‌شود که گیاهی را قلمه بزنید تا به‌راحتی ریشه دهد؛ چرا که این ظروف نور را به‌راحتی عبور می‌دهند و آب فراوان نیز موجب گندید‌گی ریشه‌ها و از بین رفتن آنها می‌شود. ظروف شیشه‌ای منافذ خروج آب‌ را ندارند و به همین دلیل آب اضافی از خاک آنها خارج نشده و ریشه‌های گیاه از بین می‌روند. اگر از این ظروف استفاده می‌کنید، باید مرتبا آب گلدان را تعویض کنید یا با سنگ‌های ریز و درشت ریشه‌ها را بپوشانید و به مرطوب نگه‌داشتن سنگ‌ها بسنده کنید.

حتما مطالعه کنید : چطور یک گلدان مناسب کاکتوس انتخاب کنم؟

بنر گل من و تو
گلدان مناسب- داشتن گیاهان شاداب
گلدان مناسب- داشتن گیاهان شاداب

نحوه آبیاری گیاهان و شادابی آنها

آبیاری درست و به موقع یکی از اصول داشتن گیاهان شاداب می باشد، اول نیاز آبی گیاه خود را بررسی کنید و به نسبت اون گیاهان خود را آبیاری کنید، بطور مثال کاکتوس و ساکونت ها نیاز به آبیاری کمی دارد و حتما باید خاک گلدان خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید.

چقدر باید آب بدم؟ بهترین راه این است که شما گیاه را در هر نوبت آبیاری کاملا سیراب کنید یعنی به اندازه ای آب بدید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و اجازه ندید هیچ وقت خاک گلدان خیس بماند. زمانی که میزان نور و دما بالا هست باید میزان آبیاری را افزایش دهید. ولی اگر همیشه از روش تست خاک استفاده کنید بهترین زمان آبیاری را میتوانید تشخیص بدید و یا از سنسورهای رطوبت سنج گلدان استفاده کنید.

زهکشی گلدان چقدر در شادابی گیاهان اهمیت دارد؟

زهکشی گلدان چیست؟ به سوراخ های زیر گلدان زهکشی گفته میشود و حتما باید آب اضافی از زیر گدان خارج بشه در غیر این صورت آب اضافی زیر گلدان جمع میشه و در نهایت موجب پوسیدگی و مرگ گیاهان شما خواهد شد.

تامین نور خوب برای گیاهان

همه گیاهان برای رشد و شادابی به نور نیاز دارند، درسته برخی گیاهان مقاوم به نور کم هستند ولی همان گیاهان هم برای رشد خوب نیاز به نور دارند پس حتما گیاهان خود را به نسبت نور محیط محل زندگی انتخاب کنید و یا اگر دوست دارید از گیاهان آپارتمانی با نیاز نوری زیاد استفاده کنید ولی محیط نگهداری نور کافی ندارد حتما از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

خیلی از گیاهان آپارتمانی نور مستقیم دوست دارند ولی چون در شرایط گلخانه ای نگهداری شده اند به هیچ وجه یکدفعه به نور مستقیم منتقل نکنید و سعی کنید همیشه پشت پنجره مات یا پرده دار قرار دهید. برای شادابی بیشتر گیاهان بهتر است تابستان آنها را بیرون آورده و چند ساعتی در هوای آزاد قرار دهید.

نور مناسب برای گیاهان شاداب
نور مناسب برای گیاهان شاداب

خاک چقدر روی شادابی گیاه تاثیر داره؟

انتخاب خاک مناسب متناسب با هر گیاه بسیار بر رشد و شادابی گیاهان تاثیر داره، کاکتوس ها و ساکولنت ها به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارند که حتما سعی کنید از خاک های اماده استفاده کنید و سایر گیاهان هم خاک سبک رو دوست دارند که در معمول ترین حالت خاک برگ + پرلیت + پیت ماس از خاک های عالی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی است.

اگر در خانه میخواهید خاک رو تهیه کنید مقدار خیلی کمی خاک باغچه + خاک برگ + مقدار کمی ماسه + ورمی کمپوست ترکب خوبی برای گیاهان آپارتمانی می باشد.

هر چند وقت یکبار باید گیاهان را تغذیه کنم؟

برای تقویت خاک بهتر است از کودهای گیاهی و شیمیایی با توجه به نوع گیاه استفاده کنید. برای بعضی از گیاهان کود مخصوص در بازار وجود دارد مانند کود بامبو و کود بنفشه آفریقایی ولی به صورت کلی کود سه بیست برای تقویت گیاهان آپارتمانی مناسب هست، به هیچ وجه از کود حیوانی برای گیاهان آپارتمانی که داخل منزل هست استفاده نکنید.

روش های خانگی برای تقویت گلدان وجود دارد؟ آب برنج شسته شده بدون نمک موجب شادابی و سرسبز شدن هر گیاهی می‌شود. هنگامی‌که تخم‌مرغ را می‌پزید، آب آن را در گلدان بریزید تا آهک مورد نیاز گیاه را تامین کند. از ریختن قهوه و نسکافه در خاک خودداری کنید؛ چرا که موجب اسیدی شدن خاک می‌شود. آب آکواریوم‌ها برای تقویت شاخه‌های جوان مناسب است، البته برای تامین کلیه این نیازها می‌توانید از کود بدون بو ورمی کمپوست استفاده کنید.

رطوبت برای گیاهان خوبه؟

از دیگر عوامل موثر بر شادابی گیاهان تامین رطوبت مورد نیاز آنها می باشد، بیشتر گیاهان برای رشد و شادابی به رطوبت نیاز دارند که روش های مختلفی برای تامین این رطوبت وجود دارد.

استفاده از حالت جزیره ای : زیر گلدانی را با چند سنگ ریزه پر کنید  و سپس آن را با آب پر کنید (آب با گلدان تماس نداشته باشه).

کنار هم قرار دادن : با کنار هم قرار دادن گلدان ها زمانی که گلدان ها را ابیاری میکنید تبخیر آب گلدان ها باعث ایجاد رطوبت در محیط نگهداری میشود.

استفاده از رطوبت ساز : شما میتونید در فصل زمستان از دستگاه های رطوبت ساز گرم و در فصل گرم سال از رطوبت ساز سرد استفاده کنید.

قرار دادن ظرف پر از آب در محل نگهداری گیاهان باعث تبخیر اب و تامین روطوبت گیاهان شما خواهد شد.

شادابی گیاهان آپارتمانی - تعویض گلدان
شادابی گیاهان آپارتمانی – تعویض گلدان

آیا تعویض گلدان بر شادابی گیاهان تاثیر دارد؟

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر داشتن گیاهان شاداب تعویض به موقع گلدان می باشد، اگر زود یا دیر گلدان را عوض کنید گیاه رشد خوبی نخواهد داشت و همچنین گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید تا مانع رشد نشود(همیشه گیاه در اولین قدم اقدام به رشد ریشه میکنه و سپس برگ و گلها را افزایش میدهد). بهترین زمان برای تعویض گلدان بهار و تابستان است که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج شده باشه

تعویض گلدان موجب می‌شود انگل‌های گیاهی و قارچ و کپک‌ها به ریشه گیاهان صدمه وارد نکنند و فرصتی برای رشد نداشته باشند؛ به این طریق خاک هم پایدارتر می‌ماند. تعویض گلدان برای تمام گیاهان لازم است، اما برای گیاهان کم رشد مانند کاکتوس، هرچند سال یک‌بار نیاز به تعویض گلدان است.

خاک گلدان را تعویض کنم؟

بعد از گذشت حداقل یک سال از تعویض گلدان یا تعویض خاک اگر زمان تعویض گلدان فرا نرسیده باشه حتما خاک سطحی را تعویض کنید تا مواد مغذی مورد نیاز برای گیاه شما تامین بشه

جمع بندی داشتن گیاهان شاداب در خانه

شما باید شرایط اولیه آب رو برای گیاهانی که خریداری میکنید فراهم کنید و این هم با دونستن نیازهای اونها امکان پذیر می باشد، حتما میزان ابیاری، نور کافی، دمای مناسب و خاک مناسب برای کاشت و نگهداری گیاهان رو مطالعه کنید و در نهایت تغذیه گیاه در فصول رشد که باعث شادابی گیاهان می شه رو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط :

نحوه نگهداری کاکتوس در خانه

رازهای پررورش و نگهداری گل گندمی 

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی