نکات کلیدی نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی
نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی : زمانی که شما گیاهی رو تهیه میکنید باید به نیازهای آن توجه داشته باشید این نیاز ها مثل زمان آبیاری و نحوه انجام آن، دمای، نور مناسب و خاک می باشد که در این مطلب میخواهیم به شما زمان و نحوه آبیاری رو آموزش بدیم ولی توجه داشته باشید که هر فروشنده گل و گیاهی به شما گفت هر دو روز یا هر هفته یکبار این گیاه را آبیاری کنید فقط و فقط میخواهد گیاه را به شما بفروشد و راهنمایی های اون به درد شما نمخوره پس با من همراه باشدی تا به شما نکاتی در این خصوص بگم.

نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

شاید بعد از خواندن مقدمه این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که پس چه زمانی باید گیاه خود را آبیاری کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که آبیاری یک گیاه به چه عواملی بستگی دارد:

1 – دمای محیط

یکی از عواملی که تعیین کننده زمان آبیاری هست دما محل نگهداری گیاه شما می باشد هرچقدر دما در محیط بالاتر باشد خاک گلدان سریعتر تبخیر شده و خیلی زود نیاز به آبیاری خواهد داشت

بنر گل من و تو
2- رطوبت محیط

همانند عامل اول رطوبت نیز در خشک شدن خاک گلدان شما تاثیر دارد هرچقدر روطوبت بالا برود خاک گلدان شما دیرتر خشک میشود و نیاز به آبیاری آن کم خواهد شد. البته گونه ای از گیاهان آپارتمانی رطوبت را دوست ندارند و هنگام خرید باید به این نکته نیز دقت کنید.

آبیاری گیاهان آپارتمانی
آبیاری گیاهان آپارتمانی
3- نور محیط

نور هم باعث تبخیر آب از خاک گلدان میشود و اگر گلدان را در محلی با نور زیاد قرار دهید خاک خیلی زودتر از هر موقع دیگری خشک خواهد شد و گلدان شما نیاز به آبیاری در زمان زودتری خواهد داشت.

4- خاک

نوع خاکی که برای گلدان های خود انتخاب میکنید هم میتواند روی مشخص کردن زمان آبیایر تاثیر گذار باشد به این شکل که هر چقدر خاک سنگ باشد به مراتب دیر تر خاک های سبک خشک میشود و اگر در ترکیب خاک از پرلیت استفاده شده باشد مقدار رطوبت بیشتری در خود ذخیره خواهد کرد.

پس دیدی که نمی شود زمان دقیقی برای آبیاری گیاهان گفت چون شرایط نگهداری در هر شهر و خانه ای با یکدیگر متفاوت می باشد ولی برای اینکه بدانیم نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی به چه شکلی باید انجام شود یک سری کارهای ابتدایی را بای انجام داد.

نحوه مشخص کردن زمان آبیاری گیاهان

ابتدا گیاهی که خریداری میکندی را شناسایی کنید که چه میزان آبیایر نیاز دارد مثلا گیاهانی از خانواده کاکتوس و ساکولنت نیاز آبی کمی دارند و به کم آبی مقاوم هستند و شاید اگر یک هفته هم به آنها آب ندهید مشکلی براشون پیش نمیاد ولی گیاهی مثل نخل مرداب عاشق آب هست و حتما باید ریشه آن در خاک مرطوب نگهداری شود.

مشخص کردن زمان آبیاری
مشخص کردن زمان آبیاری

برای مشخص کردن زمان آبیاری میتوانید از روش های مختلفی اعم از سیخ چوبی ، کنار زدن خاک و سنسور رطوبت سنج استفاده کنید که باز هم این روش ها به گونه گیاهان شما بستگی دارد

استفاده از سیخ چوبی:

برای این کار ابتدا سیخ را داخل خاک فرو میکنید و پس از خارج کردن از خاک اگر:

الف: گیاه شما نیاز آبی زیادی داشته باشه باید کل سیخ مرطوب باشد در غیر این صورت نیاز به آبیاری دارد.

ب : گیاه شما نیاز آبی متوسطی دارد مانند شمعدانی سیخ را تا عمق 2 الی 3 سانتی متری در خاک قرار دهید و اگر پس از خارج کردن، سیخ خشک بود باید آبیاری شود و اگر مرطوب بود نیاز به آبیاری ندارد.

ج : گیاه شما از خانواده گیاهان کم آب باید سیخ را 4 الی 5 سانیت متر در خاک فرو کنید و اگر خشک بود حتما گیاه را ابیاری کنید و اگر مرطوب بود نیاز به آبیاری ندار.

استفاده از روش کنار زدن خاک :

خاک را کنار بزنید (طبق اندازه هایی که در روش سیخ چوبی گفته شد) اگر خاک خشک بود آبیاری کنید و اگر مرطوب بود نیاز به آبیاری ندارد.

استفاده از سنسور رطوبت سنج : کار شما در این روش بسیار راحت می باشد فقط کافی هست سنسور را برای نیاز آبی مناسب تنظیم کنید و در خاک گلدان قرار دهید و هر زمانی که نیاز به آبیاری داشته باشد به شما اطلاع می دهد.

سنسور رطوبت سنج سولاما
سنسور رطوبت سنج سولاما

نکات تکمیلی آبیاری گیاهان آپارتمانی

هنگام آبیاری حتما از آب هم دما شده با محیط استفاده کنید و برای این کار هم میتونید شب قبل آب را در ظرفی ریخته و در محیط قرار بدید تا هم کلر آن خارج شود و هم هم دما با محیط بشه.

آبهای اضافی جمع شده در زیر گلدان برایگیاه شما مضر هست حتما بعد از آبیاری آن را دور بریزید.

همانطور که گفتیم برخی از گیاهان آبیاری زیاد را دوست ندارند و ممکن هست باعث مرگ گیاه شود.

مطالب مرتبط :

تمام نکات نحوه صحیح و زمان مناسب آبیاری کاکتوس

زمان مسافرات گیاهانمان را چگونه آبیاری کنیم؟

نحوه صحیح آبیاری درختچه بونسای