هر آنچه برای نگهداری و تکثیر زیپلین (موسی در گهواره) باید بدانید

گهداری و تکثیر زیپلین (موسی در گهواره)
گهداری و تکثیر زیپلین (موسی در گهواره)

معرفی و نگهداری زیپلین (موسی در گهواره): یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا که ساقه آن دیده نمیشود و از همون ابتدای رشد دارای برگ هست موسی در گهواره می باشد (علت این نامگذاری هم وضعیت قرار گرفتن خاص گل ها در داخل برگ میباشد ، که یاد آور حضرت موسی در گهواره است) که از خانواده برگ بیدی به حساب میاد و برای کاشت در آپارتمان و فضای باز گزینه بسیار مناسبی هست، نگهداری از گیاه زیپلین بسیار آسون هست که برای کسانی که میخوان به نگهداری گل و یگاه اقدام کنند جزو گزینه های خوب به شمار میاد ولی باید مراقب باشید که آبیاری زیاد باعث ریزش برگهای خواهد شد. پس با من همراه باشید تا این گیاه رو معرفی کنم و از نیازهای اون مطلع بشیم.

معرفی گیاه زیپلین (موسی در گهواره)

این گیاه را با نام علمی Tradescantia spathacea و نام های Moses in the bullrushe و Rhoeo discolor میشناسند و از خانواده برگ بیدی و بومی مکزیک می باشد. این گیاه زیبا دارای برگهای پهن به طول 30 سانتی متر میباشد که در حول یک محور رشد میکنند رنگ برگهای آن سبز براق با رگه های اغوانی جلوه بسایر زیبایی به گیاه میدهد و رنگ پشت برگها ارغوانی تیره میباشد. این گیاه با فراهم کردن شرایط ایده آل نگهداری شروع به گلدهی می کند که گلهای زیبای سفید از بین برگها خودنمایی می کنند.

گلدهی گی

بنر گل من و تو
گلدهی موسی در گهواره
گلدهی موسی در گهواره

گیاه زیپلین به خوبی میتونه نور کم رو تحمل کنه و رشد کافی داشته باشه برای تکثیر هم میتونید از پاجوش استفاده کنید و گیاه رو خیلی راحت و آسون تکثیر کنید.

نیازها و نگهداری موسی در گهواره

به صورت خلاصه وار اگر بهواهیم شرایط مورد نیاز این گیاه رو بگیم باید گفت که نور زیاد ولی فیلتر شده ، دمای اتاق، آبیاری متوسط ، رطوبت زیاد و خاک پیت ماس بهترین شرایط نگهداری این گیاه به حساب میاید که در ادامه به بررسی تک تک موارد خواهیم پرداخت.

نور مورد نیاز گیاه زیپلین

یکی از نیازهای اصلی این گیاه نور هست به علت رنگ خاص این گیاه به نسبت گیاهانی که برگهای سبز دارند نیاز به نور زیادتری دارد ولی این نور باید به صورت غیرمستقیم و فیلتر شده به گیاه بتابد پس سعی کنید پشت پنجره با نور کافی و فیلتر شده قرار بدین (پشت پرده) نور زیاد باعث سوختگی برگها خواهد شدو کمبود نور هم باعث رنگ پریدگی در برگها گیاه شما خواهد شد پس در تامین نور مناسب بسایر دقت کنید.

دمای مورد نیاز

دمای عادی محیط که حدودا 25 الی 27 درجه می باشد برای رشد گیاه زیپلین بسایر مناسب باشد در ضمن این گیاه دمای بالای 27 درجه را هم میتواند به خوبی تحمل کنید ولی مستلزم آبیاری بیشتر هست ولی به دمای پایین بسیار حساس می باشد و سعی کنید که دمای محیط نگهداری آن زیر 16 درجه سانتی گراد نیاد که باعث از بین رفتن خواهد شد.

گیاه زیپلین
گیاه زیپلین
نیازی آبی گیاه موسی در گهواره

شاید در سایت منابع مختلف دیده باشدی که برخی گفتن باید خاک مرطوب باشه و برخی گفتن خاک باید خشک باشه ولی باید گفت که این گیاه به کم آبی بسیار مقاوم هست ولی این به این معنی نیست که گیاه رو کم آب بدید فقط میتونه کم آبی رو تحمل کنه، آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد پس حتما در آبیاری دقت کنید. برای مشخص نمودن زمان دقیق آبیاری خاک گلدان را کنار بزنید و اگر خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده باشه اقدام به آبیاری گیاه کنید.

سعی کنید از آب بدون املاح و کلر استفاده کنید برای این کار آب را به مدت 24 ساعت در محیط قرار بدید تا کلر و سایر افزودنی های آب از آن خارج شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. در ضمن اگر میخواهید گیاه شاداب داشته باشید آبیاری منظم از شرط های اصلی میباشد.

خاک مناسب زیپلین

از اساسی ترین نکات در نگهداری هر گیاهی خاک مناسب می باشد، سعی کنید خاک سبک با زهکشی بالا برای داشتن گیاهی خوب انتخاب کنید میتویند از ترکیب خاک باغچه + خاک برگ و کود دامی استفاده کنید سعی کنید مقدار خاک برگ بیشتر باشه و بجای خاک برگ از ترکیب پیت ماس و پرلیت نیز میتونید استفاده کنید.

رطوبت مورد نیاز

در فصل تابستان گیاه را هر هفته 2 بار غبارپاشی کنید و اگر دمای محیط بیشتر از 25 درجه است میزان غبار پاشی را افزایش دهید.

گیاه موسی در گهواره
گیاه موسی در گهواره
تعویض گلدان گیاه زیپلین

این گیاه رشد خوبی داره و تا زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج نشده اقدام به تعویض گلدان نکنید ولی به احتمال زیاد سالی یکبار تعویض گلدان خواهد داشت. از گلدانی با یک سایز بزرگتر انتخاب کنید.

اگر گیاه شما به اندازه ای بزرگ شد که برگها توانای ماند روی گیاه را نداشته بشاند حتما باید تعویض گلدان انجام شود.

کوددهی و تغذیه

حتما در فصل رشد که بهار و تابستان هست هر دوهفته یکبار با کودهای مایع یا محلول در آب گیاه را تغذیه کنید میتوانید از کودهای گیاهان زینتی برای اینکار استفاده کنید.

تکثیر زیپلین یا موسی در گهواره

برای تکثیر زیپلین میتونید خیلی راحت پاجوش های گیاه مادری را در گلدان با خاک پیت ماس و شن کاشت بکارید ولی توجه داشته باشید که دو روز اول آبیاری نکنید و در سایه نگهدارید. و به هیمن راحتی چند گلدان جدید از این گیاه زیبا خواهدی داشت.

زمانی که احساس کردی  که گیاه شما داره دراز میشه و برگهای پایینی اون داره میریزه یعنی سن گیاه شما بالا رفته و باید حتما اقدام به تکثیر کنید.برای تکثیر میتویند از تقسیم ریشه هم استفاده کنید.

تکثیر زیپلین یا موسی در گهواره
تکثیر زیپلین یا موسی در گهواره

مشکلات و بیماری های گیاه موسی در گهواره

ایجاد لکه های قهوه در حاشه برگها

زمانی که در آفتاب ظهر اقدام به غبارپاشی میکنید این مشکل برای گیاه شما رخ میدهد سعی کنید زمان غبارپاشی را به عصر و یا صبح موکول کنید و اجاز ندید نور مستقیم روی برگهای اون بتابه

جمع شدن حاشه برگها به داخل

هوای سرد باعث به وجود آمدن این مشکل میشود گیاه را به محلی با دمای بالاتر منتقل کنید.

پوسیدگی ساقه و ریز برگهای پایینی

میزان آبیاری زیاده بوده و رطوبت خاک گلدان بالا میباشد آبیاری را متوقف کنید و بین دو آبیاری اجازه بدین خاک گلدان خشک بشه و همچنین زهکشی را بررسی کنید و از سوراخ بودن ته گلدان مطمئن بشید.

سوختگی و قهوه ای شدن نوک برگ ها

رطوبت محیط کم هست و یا گیاه دچار تشنگی شدید شده مشکل را بررسی کنید و برای رفع آن اقدام کنید.

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره کود دادن به گیاهان خانگی

زرد شدن برگ گیاهان و کمبود مواد مغذی

معرفی و نگهداری بگونیا برگی (رکس)