نحوه نگهداری بگونیا برگی(بگونیا رکس) و روش تکثیر آن

نگهداری بگونیا برگی(بگونیا رکس)
نگهداری بگونیا برگی(بگونیا رکس)

معرفی و نگهداری بگونیا رکس (بگونیا برگی) : سلام وفتتون بخیر میخوام در خصوص نحوه نگهداری و تکثیر یکی از گیاهان پرطرفدار و زیبا که میتونید خیلی راحت توی خونه ازش نگهداری کنید، بگونیا یک گیاه برگی هست که تنوع خیلی زیادی در رنگها مختلفی داره و برگهای لذت و آرامش رو برای شما به ارمغان خواهد آورد. این گیاه نیاز به آب زیاد ندارد و برای تکثیرش میتونید هم از برگ و هم از ساقه استفاده کنید پس با من همراه باشید تا راحت بگونیا رو توی خونه پرورش بدید.

بگونیا رکس چیست و از کجا اومده ؟

این گیاه در فارسی بهش بگونیا رکس، بگونیا برگی میگن که نام علمی اون BEGONIA REX که از خانواده بگونیا هست که در انگلیسی به نام های Queen Alexandra Begonia و CHARLES PLUMIER و بومی آمریکای جنوبی و هائیتی (جزایر کارائیب)، جالب است بدانید این گیاه نام خود را مدیون یک گیاه شناس فرانسوی به نام شارل پلومیهCHARLES PLUMIER است که برای مشاهده و مطالعه این گیاه که به فراوانی در هائیتی(جزایر کارائیب) می روید از اقیانوس اطلس عبور کرد. این گیاه نیز به نامMICHEL BEGON حاکم وقت آن جزیره، بگونیا نامیده شد. 🙂

بگونیا برگی گیاهی بسیار مقاوم و زیبا می باشد که دارای واریته های متعددی می باشد که میتوانید خیلی راحت اون رو  در سبدهای آویز و از برگهای آن در فلاور باکس ها یا دسته گل نیز استفاده کرد. گل بگونیا رکس بسیار مناسب برای نگهداری در فضای آپارتمان هست و با برگهای مخملی و خوشرنگی که دارد می تواند تفاوت خاصی را در بین گیاهان آپارتمانی شما ایجاد کند. پس انتخاب اون رو فراموش نکنید.

بنر گل من و تو

اگر از نظر گیاه شناسی بخواهیم بیان کنیم باید گفت بگونیا گیاهی تک پایه است یعنی گلهای نر و ماده بر روی یک گیاه قرار دارند. گل های نر ، معمولا زیبا هستند و گلهای ماده را با تخمدان بال دارش می توان به آسانی تشخیص داد که این گیاه درای ریزوم گوشتی می باشد. ارتفاع آن به ۳۰ سانتی متر و گسترش آن به ۴۵ سانتی متر می رسد.

بگونیا رکس
بگونیا رکس

گونه های مختلف بگونیا رکس

این گیاه دارای حدودا 900 گونه مختلف می باشد که جزو گیاهان چند ساله و همیشه سبز علفی و خزان کننده است که برای برگ ها و گل های زیبایشان پرورش داده می شودند که گونه های مختلف این جنس از گیاهانی به طول چند سانتیمتر تا گونه هایی به طول ۳ متر تشکیل یافته است. تعدادی از گونه ها نیز به صورت بالا رونده می باشند.

این گونه را به خاطر برگهای زیبایش پرورش می دهند. این گیاه برگهای سبز تیره و چروکیده ای دارد که در نزدیکی لبه برگی نقره ای رنگ می شود. گاهی رنگ های دیگری مانند قرمز، کرم یا ارغوانی در سطح برگ دیده می شوند. گلهای آن معمولا ارغوانی کم رنگ وبه قطر یک سانتی متر هستند که در تابستان ظاهر می شوند و فاقد زیبایی می باشند و باید از گیاه جدا گردند. نام بگونیا رکس های مختلف رو در زیر لیست :

  1. بگونیا رکس پنجه ای
  2. بگونیا رکس موکتی
  3. بگونیا رکس مخملی
  4. بگونیا رکس برگی
گونه های محتلف بگونیا رکس
گونه های محتلف بگونیا رکس

شرایط نگهداری گل بگونیا رکس

به طور خلاصه باید گفت که بگونیا برگی به نور زیاد و فیلتر شده، آبیاری متوسط (زمانی که خاک خشک شده آبیاری کنید)، رطوبت متوسط و زیاد و خاکی سبک نیاز دارد پس در ادامه تمام نیاز ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

نور مناسب بگونیا برگی

یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین نیازهای این گیاه نور کافی می باشد، این گیاه نور زیاد را دوست دارد ولی به هیچ وجه نور مستقیم را تحمل نمیکند پس بهتیر نور نور زیاد فیلتر شده می باشد یعنی شما میتوانید گلدان را کنار پنجره جنوبی و پشت پرده قرار دهید تا رشد فوق العاده ای داشته باشه.

آبیاری درست

بگونیا محیط و خاک مرطوب را دوست دارد مخصوصا در تابستان ولی به هیچ وجه خاک باتلاقی برای اون مناسب نیست و موجب زرد شدن برگ و پوسیدگی ریشه و ساقه خواهد شد، بهتره از آب بدون املاح (آبی که به مدت 24 ساعت در محیط مونده باشه و تمامی املاح اضافه آن خارج شده باشه) برای آبیاری استفاده کنید. بهتره که زمانی که خاک گلدان به اندازه یک بند انگشت خشک شده گیاه را کاملا سیراب کنید به این شکل که پس از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

بگونیا رکس - بگونیا برگی
شرایط نگهداری بگونیا برگی
میزان روطبت و غبارپاشی

برای داشتن گیاهی شاداب و سرحال روطبت نقش اصلی را ایفا میکند، بگونیا برگی رطوبت را دوست دار ولی چون بسیار مستعد بیماری های قارچی هست به شکل مستقیم گیاه رو غبارپاشی نکنید بهتره از حالت جزیره ای برای تامین رطوبت استفاده کنید. و یا گیاه رو در وسط سایر گیاهان قرار دهید تا رطوبت آنها را جذب کند. در صورت استفاده از حالت جزیه ای به هیچ وجه کف گلدان با آب تماس نداشته باشد.

تغذیه و کوددهی

همانند سایر گیاهان آپارتمانی برای رشد و سرحال بودن نیاز به تغذیه دارد سعی کنید هر هفته و با آبیاری گیاه آن را تغذیه کنید، برای این کار مقدار 1 گرم کود کریستالون (سه بیست خوبه) رو در یک لیتر آب حل کنید و از اوایل بهار تا اواسط پاییز به گیاه بدید ولی زمستان کوددهی رو متوقف کنید.

خاک مناسب

خاک سبک رو دوست داره و شما برای اون میتونید از خاک های آماده گیاهان آپارتمانی هم استفاده کنید ولی اگر قصد تهیه خاک رو در خانه دارید مقداری خیلی کمی خاک باغچه را با پرلیت، پیت ماس و کوکپیت مخلوط کنید و مقدار اندکی هم ماسه به آن جهت بالا بردن زهکشی اضافه کنید. در ضمن بگونیا برگی خاک اسیدی رو دوست داره.

تعویض گلدان

زمانی که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شد میتونید عمل تعویض گلدان رو انجام بدید و یا هر دوسال گیاه رو با گلدانی که فقط یک سایز بزرگتر است تعویض کنید، تعویض گلدان به موقع باعث رشد عالی و خوب گیاه شما خواهد شد.

تکثیر گل بگونیا رکس

برای تکثیر این گیاه میتوانید در بهار و تابستان اقدام کنید و این زمان بهترین زمان برای تکثیر می باشد ولی اگر بتوانید شرایط گلخانه ای را در خانه فراهم کنید در هر فصلی عمل تکثیر قابل انجام خواهد بود. شما تکثیر را میتوانید به روش قلمه برگ انجام بدید.

یک برگ بالغ و سالم (برگهایی با عمر متوسط) را انتخاب کنید و با استفاده از موکت بر و یا چاقو تیز آن را برش بزنید، توجه داشته باشدی که زمان برش بقیه برگها آسیب نبیند و سپس سطح زیرین آنها را روی ماسسه شسته بخوابانید و مقداری ماسه نرم روی آنها بریزید،پس از مدتی برگها ریشه دار شده و گیاهان جدیدی تولید می نماید (البته میتوایند زمانی که برگها را برش زدید از هومون ریشه زایی هم استفاده کنید.)

تکثیر بگونیا رکس
تکثیر بگونیا رکس

دمای مناسب برای نگهداری قلمه ها 21 درجه سانتی گراد می باشد البته از نایلون شفاف پلاستیک هم برای سریع کردن زمان ریشه زایی می توانید استفاده کنید ولی توجه داشته باشدی که هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نیالون را بردارید تا قلمه ها دچار بیماری قارچی نشوند.

یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه استفاده از تقسیم بوته یا ریشه در زمانی که عمل تعویض گلدان انجام میشود است.

 

بگونیا رکس - بگونیا برگی
گل بگونیا برگی

نکات مهم برای نگهداری بگونیا

  • شما میتوایند خیلی راحت این گیاه را برای چند سال نگهداری کنید ولی پیشنهاد میشود که هر ساله از آن قلمه تهیه کنید تا گیاه جوانتر و شادابتری داشته باشید. دلیل بعدی که باید از این گیاه قلمه تهیه کرد این است که با رشد گیاه و بالا رفتن سن آن برای رشد نیاز به مواد مغذی زیادتری است که با فراهم نکردن آن گیاه شروع به ریزش برگ خواهد کرد.
  • وضعیت قرار گیری گل‌ها در بگونیاها طوری است که گل‌های نر و ماده بر روی یک بوته قرار دارند و از نظر همزمانی رسیدن دایره گرده و کلاله هیچ مشکلی نیست در نتیجه تولید بذر به وفور صورت می ‌گیرد. بگونیاهای همیشه گلدار به وسیله بذر به راحتی قابل تکثیر هستند.

مشکلات و بیماری های رایج بگونیا رکس

یکی از بیماری های رایج این گیاه سفیدک می باشد که رو برگها به صورت لکهای پودری سفید ظاهر میشود از دیگر بیماری های رایج بوترتیس است که عامل اصلی آن بیماریهای قارچی می باشد ولی کمی خطرناک تر چون موجب پوسیدگی ساقه گیاه خواهد شد و در طول این بیماری لکه های قهوه ای روی برگها و ساقه گیاه دیده می شود و برای حل مشکل باید گیاه را با استفاده از قارچ کس سمپاشی کنید.

ایجاد لکه قهوه ای یا خاکستری روی برگ

اگر روی برگهای بگونیای خود لکه های خاکستری که متمایل به قهوه ای هستند دیدید حتما گیاه را با استفاده از قارچ کش هر دو هفته کیبار سمپاشی کنید و گیاه را به محلی با تهویه مناسب منتقل کنید، اگر در کنار منابع گرما است حتما آن را دور کنید.

ریزش برگ در فصل زمستان

یکی از مشکلاتی که این گیاه با سرد شدن هوا با آن مواجه میشود ریزش برگها می باشد سعی کنید گیاه را به محلی با دمای حداقل 12 درجه سانتی گراد منتقل کنید و به مرور ریزش برگها متوقف خواهد شد.

مشکلات و بیماری بگونیا برگی
مشکلات و بیماری بگونیا برگی
رنگ پریدگی و ریزش برگها

عامل اصلی آن آبیاری زیاد و یا بیماری قارچی باشد که در برخی مواقع دیگر نمیتوان گیاه را نجات داد پس در آبیاری بگونیا رکس دقت کافی را داشته باشید.

زیر برگها تار عنکبوت دیده می شود

اگر زیر برگهای بگونیای شما تار عنکبوت دیده می شود و یا برگهای جدد گیاه کمذنگ هستند حتما گیاه را هر 14 روز یکبار گیاه را با استفاده از حشره کش سمپاشی کنید، برای شروع میتوانید از حشره کش های معمولی هم استفاده کنید.

برگها صورتی و لوله میشوند

اگر برگ گیاه شما شروع به لوله شدن و تغییر رنگ به صورتی کرده است و حاشیه برگها خشک و چروک می شود، نشانه آبیاری کم می باشد سریعا گیاه ذو آبیاری کنید و اجازه بدید بعد از مدتی مشکل کم کم ناپدید میشود، یکی از عوامل دیگر هم گرمای محل نگهداری است.

مطالب مرتبط :

معرفی و نگهداری بگونیا عروس (بگونیا واکس)

بیماری ها و مشکلات نگهداری بگونیا رکس (برگی)

معرفی و نگهداری بگونیا هیمالیس زیبا