همه چیز در خصوص نگهداری خوکچه هندی

نگهداری خوکچه هندی
نگهداری خوکچه هندی

خوکچه هندی (guinea pigs): شاید بتوان خوکچه هندی را جزو اولین ها و مهربونترین حیوانات خونگی دونست. چرا اولین؟ چون اولین جونده ای بود که وارد زندگی ما انسان خا شد و همچنین اولین پستانداری بود که به فضا فرستاده شد و باید بگم کسانی که قصد دارن یک حیوان خانگی را نگهداری کنند اولین گزینه خوکچه هندی است.درسته که این حیوانات حساس هستند ولی نگهداری ازشون بسیار راحت هست. ما در این مطلب تمام نکاتی که درباره نگهداری این حیوان لازم دارید رو بهتون خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

این شما و این هم خوکچه هندی

کلا خوکچه‌ها جزو اون دسته از حیوانات بی دفاع و آسیب‌پذیر هستن پس باید از سگ‌ها، گربه‌ها، موش‌خرماها و موش‌صحرایی‌ها دور باشند تا آسیبی بهشون نرسه. این حیوانات خوشگل و زیبا نمیتونند بیشتر از چند سانتی متر پرش کنند.پس حواستون باشه از لبه‌ میز، تخت، پله و خطرات این‌چنینی محافظتشون کنین.

جالبه بدونید که نه این خوکچه اهل هند هست و نه واقعا خوک ! بلکه این جونده اصالتی آمریکای جنوبی داره و سرخپوستها برای استفاده در غذاهای خود اون رو اهلی کردن و چون نحوه پپخت اون شبیه به خوک بوده احتمالا اسم خوک بهش دادن. یکی دیگه از دلایلی که سرخ پوست ها اونو نگهدار یمیکردن این بوده که این حیوان رو برای خدایان خودشون قربانی میکردن.

بنر گل من و تو

این حیوان خیلی شبیه به خرگوش هست و طول اون به 25 الی 30 سانتی متر میرسه و وقتی که بالغ بشه وزن اون بین 900 تا 1300 گرم خواهد شد.از دیگر ویژگی های این حیوان پاهای کوتاه ، بدن تپل و بدون دم هست. حوکچه هندی برعکس جوندگان دیگه رفتار میکنه و طول عمر اون هم بین 5 تا 10 سال هستش. شما این حیوان رو میتونید در رنگهای قهوه ای تا نقره ای براق و حتی یاسی پیدا کنید  بعضی از اونا پوشش مویی نرمی دارن و برخی دیگر مانند پانک-راکرها موهایی همیشه ایستاده دارند.

حالا که اطلاعاتی در خصوص این حیوان ناز پیدا کردین بریم سراغ نگهداری اون

نگهداری خوکچه هندی
نگهداری خوکچه هندی

نیازها و نگهداری خوکچه هندی

اگر دوست دارید یک خوکچه هندی شاداب و سالم داشته باشید باید به نگهداری و نیازهای اون توجه کنید. به طور کل میشه گفت که این حیوان مدفوع زیادی تولید میکنه 🙂 و هر ظرف ناپایداری در اطرافش را وارونه می‌کنه و ممکن است در ظرف غذا یا آبشان ادرار یا مدفوع بکنه و در بطرهای اطراف قفسشان غذای نیم جویده و بزاق دهانشان را بریزند. با این پیش‌زمینه ذهنی باید بدانید که حفظ سادگی در محل زندگی خوکچه هندی بهترین شیوه است.

برای نگهداری چه لوازمی نیاز داره؟

برای نگهداری خوکچه هندی شما به وسایل خیلی زیادی نیاز ندارید ولی حداقل وسایل مورد نیاز برای نگهداری این حیوان به شرح زیر می باشد.

ظرف آب و غذا
بستر
شانه و ناخنگیر
تکه ای چوب بی‌خطر برای جویدن
جایی برای قایم شدن

چه غذایی باید براشون تهیه کنیم؟

تغذیه خوکچه هندی : اول کاری بگم که خوکچه ها خیلی زود عادت میکنن و در غذا خودشون سخت گیر هستند و به راحتی تغییری در بافت، ظاهر، مزه و ارائه غذا و آب شان را قبول نمیکنند. در هنگام غذا به خوکچه هندی خود از غذاها و سبزیجات دیگر مخصوصشان را بدهید تا به تغییر و تنوع عادت کنند.

این حیوانات هم امکان چاق شدنشون بسیار زیاده و چون بر اساس حجم غذا میخورن نه کالری موجود در غذا ها اگر از غذاهای پرکالری برای تغذیه خوکچه هندی استفاده کنید صد در صد چاق میشن پس سعی کنید بیشترین غذایی که براشون آماده میکنید انواع ساقه‌های گندم، چمن و یونجه (علوفه) با کیفیت باشه و برای تامین مواد غذاییش میتونین از پلت‌های فرموله شده مخصوص خوکچه هندی که به صورت بسته بندی شده در فروشگاه هایی که مواد لازم برای نگهداری حیوانات خانگی را دارند تهیه کنید. توجه داشته باشید که ما برای کوتاه نگه داشتن دندان خوکچه از علوفه استفاده میکنیم.

نکات مهم برای تغذیه خوکچه هندی

حتما در آب آشامیدنی خوکچه از ویتامین C استفاده کنید چون این حیوان توانایی ساخت آنزیم ال گلوکونات اکسیداز رو نداره. بخاطر هیمن است که میگیم از سبزیجات تازه مثل کلم پیچ، گوجه فرنگی، جعفری و.. برای تغذیه خوکچه هندی استفاده کنید. شما میتونید از پلت های مخصوص خوکچه استفاده کنید ولی چون وقتی در معرض هوا باشه از بین میره من توصیه میکنم که ازش استفاده نکنید. مقدار ویتامین C مناسب، روزانه یک یا دو میلی‌گرم به ازای هر 100 گرم وزن حیوان هست.

خوکچه خیلی شلخته هستش

چون این حیوان ذاتا یک حیوان نامنظم هست خیلی مواقع ظرف آب و غذاشو چابجا میکنه و بهم میریزه برای اینکه این اتفاق نیفته من توصیه میکنم که ظرف غذا و آب رو با پیچ یا چسب حتما یکجا محکم کنید تا هم قفس مرتب دیده بشه و هم خوکچه شما مریض نشه.

بازیگوشی خوکچه هندی
بازیگوشی خوکچه هندی

بازیگوشی خوکچه

این یک انتظار زیاد هستش که بخواهید خوکچه شما مثل باشه پس هیچوقت کارهایی که یک همستر میتونه انجام بده رو از این کوچولو نداشته باشید و بیشتر دوست داره که بدود و ورجه وورجه کنه برای همین هم توصیه میکنم یک قفس بزرگ براش در نظر بگیرید اما توانایی یادگیری داره اما با وسایل کوچک مثل دنبال کردن نور.

قفس خوکچه هندی چطور باشه؟

قفس خوکچه هندی : همانطور که در ابتدای مطلب گفتم توانایی بالا رفتن رو ندارن پس قفس بلند نیاز نداره و حتی میتونید قفسشون رو رو باز انتخاب کنید. ولی حتما کف قفس رو با پلاستیک یا چوب بپوشونید تا پاهاشون زخم نشه. در قسمت قبل گفتم خوکچه به فضای بزرگی برای ورجه وورجه کردن نیاز داره پس حداقل قفسی که براش انتخاب میکنید باید عرض  و طول 30 و ارتفاع 50 سانتی متر برای هر یکدونه خوکچه باشه و هر تعداد که اضافه میشه این عدد هم باید بزرگتر بشه.

نکات خانه خوکچه

حتما جایی برای قای شدن درست کنید تا خوکچتون هروقت میترسه یا استرس میگیره بتونه اونجا قایم بشه و جزو ضروریات قفسه. بستر ضخیمی براشون فراهم کنین. بهترین نوع بستر خرده کاغذه و باید  هر روز عوض بشه وگرنه پس از یک روز آغشته به ادرار و سبزیجات در حال فساد میشه. ابدا از تراشه چوب درختان نرم مثل کاج و سدر استفاده نکنین چون حاوی روغن‌هایی هستن که برای تنفس خوکچتون مضره. تهویه مناسب هم خیلی مهمه مخصوصا در تابستون. بهترین دما برای خوکچه‌ها زیر 27 درجه است. در روزهای خیلی گرم بهتره چند تکه یخ کنار در خونشون بگذارید. البته حواستون باشه که این پشمالو کوچولوها جزو جوندگانند و حواستون باشه یخی که براشون میذارین مناسب جویدن باشه.

قفس خوکچه هندی
قفس خوکچه هندی

مرتب کردن و رسیدن به خوکچه

شما باید هر ماه ناخ پا یاین حیوان رو بگیرید ولی برای این کار باید آموزش ببینید و اولین بار خودتون این کار رو نکنید. خوکچه بسته به نژادش نیاز به شونه کردن داره که بری از اونا مثل موبلند 2 تا 3 بار در روز باید شونه بشه و نژاد مو کوتاه کمتر نیاز به شونه کردن دارن که شانه های مخصوص برای این کار باید استفاده کنید.

خوکچه نیاز به آرامش داره

این حیوان در شب بیشترین فعالیت رو داره به خاطر همین امر هم در طول روز به یک محیط آرام برای استراحت نیاز داره یعنی سعی کنید قفس این حیوان رو در جایی که کمترین صدا و هیجان امکان داره باشه قرار بدین راستی این حیوان به دمای سرد مقاوم هست و دمای بالا رو خیلی کم میتونه تحمل کنه پس قفس رو در اتاق در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید و دمای اتاق را بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد ثابت نگه دارید.