چطور گل گازانیا رو در خانه بکارم و ازش نگهداری کنم؟

معرفی و نگهداری گل گازانیا
معرفی و نگهداری گل گازانیا

معرفی و نگهداری گل گازانیا : یکی از گیاهان بسیار جذاب و زیبا برای کاشت در بالکن و فضای باز است که به نور زیاد احتیاج دارد اگر میخواهید ورودی خانه یا بالکن خود را شیک کنید حتما گازانیا گزینه بسایر عالی برای شما خواهد بود، گل آزانیا از جمله گیاهان علفی و گلدار بومی آفریقاست و 16 گونه مختلف دارد. گفته می‌شود نام گیاه از نام محققی ایتالیایی- یونانی به نام تئودور گازا گرفته‌شده‌است. در مناطق سرد گیاهی یک ساله و در مناطق معتدل گیاهی چند ساله است. یکی از مشخصه‌های این گیاه این است که سطح رویی برگها سبز و صاف و پشت آنها سفید و کرکدار است. پس یکی از راه‌های تشخیص گیاه در صورت گلدار نبودن، از طریق پشت برگ‌های آن است.

گل گازانیا صبح‌ها با طلوع آفتاب باز و شب‌ها با غروب آفتاب بشته‌می‌شود.

مختصری در خصوص گل گازانیا

نام علمی این گیاه gazania Splendens می باشد که گلهای اون بین 5تا 12سانت قطرشان بوده و بر روی گلبرگ‌ها خطوطی با رنگ مختلف دیده می‌شود که با رنگ گلبرگ فرق دارد. گلبرگهای گل گازانیا در انواع مختلف متفاوت و در برخی باریکتر است. طول دمگل بین 15 تا 30 سانتیمتری است.

بنر گل من و تو

گازانیا اگر امکانش باشد و در زمستان جایش را عوض کنید تا از سرما و یخزدگی در امان باشد، زنده می‌ماند و گلدهی آن ادامه‌ خواهد‌ داشت. این گیاه گلهایی شاداب و با طراوت با رنگ کرم، قرمز، نارنجی و زرد دارد.

زمان گلدهی گل گازانیا:

گلدهی این گیاه در اواخر بهار شروع شده و تا اوایل زمستان ادامه دارد.

کاربرد گازانیا:

این گیاه را به عنوان کف پوش می‌توان کاشت. برخی از انواع دیگر آن گلهایی درشت‌تر داشته و در گلدان هم کاشته می‌شوند. گازانیا گیاهی مقاوم و کم توقع است. گازانیا برای باغ صخره‌ای بسیار زیباست.

کاشت گل گازانیا در گلدان
کاشت گل گازانیا در گلدان

نیازها و شرایط نگهداری گل گازانیا

این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی است که نگهداری بسیار راحتی دارد و به شکل خلاصه باید گفت که  به نور نسبتا زیاد، دمای 25 الی 30 درجه، آبیاری متوسط برای رشد و گلدهی نیاز دارد که در ادامه به صورت امل هریک از موارد رو مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نور مناسب گیاه:

گل گازانیا باید در روز 6 ساعت نور مستقیم آفتاب به آن بتابد. پس بهتر است اگر گلدان گازانیا دارید، آن را در مقابل پنجره آفتابگیرتان قرار دهید. اگر نور کافی نباشد، باعث عدم گلدهی می‌شود و اگر قصد کاشت این گیاه رو در باغچه دارید حتما محلی که بیشترین نور به گیاه بتابد رو انتخاب کنید.

آبیاری گازانیا:

گازانیا به خشکی مقاوم است، اما باید آبیاری‌ای منظم و کافی داشته باشد. چون آبیاری منظم گیاهی با کیفیت تولید می‌کند. البته بیش از حد آبیاری نکنید که باعث پوسیدگی ریشه‌ها شده و گیاهاتان از بین خواهد رفت. توجه داشته باشدی که اگر این گیاه رو در گلدان کاشتید حتما زهکشی رو بررسی کنید و آب اضافه از زیر گلدان پس از آبیاری خارج شود.

بهترین دما برای نگهداری

دمای مناسب گیاه گازانیا بین 25 تا 30 درجه است، البته این گیاه همانطور که گفتیم به گرما مقاوم بوده و در صورت گرما و با آبیاری مناسب، مشکلی ایجاد نمی‌شود. قسمت طوقه و زیرزمینی گیاه تا صفر درجه را تحمل می‌کند. اما مراقب باشید که اگر دما از 15درجه کمتر شود، گلدهی گیاه کاهش افته و برگسار آن زرد می‌شود و کم‌کم گیاه از بین می‌رود.

هشدار: برخورد این گیاه با پوست در برخی افراد می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی شود. حیوانات خانگی را نیز دور نگه دارید.

کاشت گازانیا در گلدان
کاشت گازانیا در گلدان
خاک مناسب برای گازانیا:

گازانیا از گیاهانی است که در بیشتر خاک‌ها می‌روید، حتی در خاکهای فقیر(خاکی که مواد مغذی خیلی کمی دارد)، اما بهتر است خاک زهکشی شده باشد و آب در خاک نماند. پس از شن و خاک برگ در خاکتان استفاده‌ کنید. بهترین ترکیب برای کاشت آن در خاک گلدان استفاده از خاک برگ + خاک باغچه + مقداری شن میباشد.

فاصله بین کاشت هر گیاه باید 15تا20سانت باشد. اطراف هر گیاه خاک برگ بریزید. به این لایه خاک برگ مالچ می‌گویند. مالچ در واقع ریشه گیاهان را خنک نگه‌داشته و در تابستان باعث گلدهی می‌شود.

[button type=”3d” color=”#ff004e” target=”_blank” link=”https://affstat.adro.co/click/b5cb948a-cb6f-420a-94c6-4205f0fc81aa”]خرید خاک گلدان با کیفیت و قیمت عالی[/button]

کوددهی گل گازانیا:

در صورتی که خاک مناسبی از خاک برگ، کود پوسیده دامی و ورمی کمچوست تهیه‌کنید، گیاه نیازی به کوددهی ندارد. در غیر این صورت از کود محلول کامل استفاده کرده و گیاه را تقویت کنید. از این کود یک بار در بهار و یک بار در تابستان به گیاه بدهید تا تقویت شود.

نحوه هرس کردن :

بعد از به پایان رسیدن زمان گلدهی و پژمرده شدن گل، دمگل را از جایی که به برگ متصل است جدا کنید. بدین شکل گلها تحریک می‌شوند.

روش تکثیر گازانیا:

این گیاه به روش های بذر، قلمه‌زنی و تقسیم بوته تکثیر می شود.

نحوه تکثیر گازانیا از طریق بذر:

یکی از ساده‌ترین راه‌های تکثیر گازانیا از روش بذر است. در صورت داشتن این گیاه می‌توانید بذرها را در اواخر تابستان جمع‌کنید. آنها را در جایی خشک البته دور از نور آفتا بگذارید، تا رطوبت نداشته‌ باشند. این بذرها را می‌توانید تا سال بعد نگه‌داری کنید.

بذرها را می‌توان بصورت مستقیم در اوایل بهار در خاک کاشت. قبل از بهار نیز، حدود 6هفته قبل می‌توانید آنها را در جایی محافظت‌شده بکارید.

خاک سبک مخلوط از خاک برگ، خاک معمولی و شن را استفاده‌کنید. قبل از کاشت بستر را با غبارپاشی خیس کنید، ولی بیش از اندازه خاک را خیس نکنید، زیرا بذرها می‌پوسانند.  پس از خارج شدن آب اضافی گلدان بذرها را بکارید. بذرها باید در عمق 0.6تا 0.3 متر کاشته‌شوند. بر روی بذرها پلاستیکی بکشید تا هوا مرطوب بماند. گلدانهای حاوی بذر را دور از آفتاب نکه دارید، پس از جوانه زدن چند ساعت گلدان را در مقابل نور قرار دهید. پس از سه هفته بذرها شروع به جوانه‌زنی می‌کنند. زمانی که شرایط آب‌و‌هوایی مساعد ش گلدانها را در فضای باز و نور آفتاب بگذارید.

نگهداری گل گازانیا
نگهداری گل گازانیا
نحوه تکثیر گازانیا به روش قلمه‌زنی:

یکی دیگر از روشهای تکثیر این گیاه، قلمه‌زنی است. می‌توان از ساقه‌های جدید، قلمه‌هایی به طول 8تا 10سانت تهیه‌کرد. فقط توجه داشته باشید که این ساقه نباید گل یا غنچه داشته باشد، زیرا این قلمه ریشه‌زاییش کم است. سپس برگهای انتهای قلمه را جدا کنید طوری که حداقل 2تا 3سانت از قلمه بدون برگ باشد. قلمه‌ها را در بستر و در دمای 18درجه بکارید. برای حفظ رطوبت لازم قلمه‌ها، روی آنها پلاستیک بکشید. زمانی که ریشه‌ها 3سانت شود، می‌توان قلمه‌ها را جابجا کرد.

نحوه تکثیر گازانیا به روش تقسیم بوته:

روش دیگری که برای تکثیر این گیاه می‌توان بکار برد، تکثیر از طریق تقسیم بوته است. برای این کار صبر کنید تا گیاه رشد کند. چند روزی به آن آب ندهید تا خاک خشک شود و بتوانید آن را درآورید. اگر در گلدان است به گلدانتان چند ضربه بزنید تا جدا شود . خاک را آرام از ریشه جدا کنید و مواظب باشید به ریشه آسیبی نزنید.  بوته را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید و آنها را در گلدانهایی مجزا بکارید.

بیماری ها و مشکلات گل گازانیا

  • گل گازانیا ممکن است به آفاتی نظیر شته، کنه تار عنکبوتی، شپشک آردآلود گرفتار و مبتلا شود. در صورت ابتلا به این آفات از سم استفاده کنید.
  • بیماریهایی نظیر سفیدک پودری نیز روی برگها پودری سفید و خاکستری ایجاد می‌کند. رشد گیاه کم و برگسار زرد می‌شود.
  • قارچ‌ها نیز از دیگر بیماریهای این گیاهند که باعث پوسیدگی ریشه می‌شوند.
مطالب مرتبط :

گیاهان مناسب برای بالکن

چگونه گیاهان زینتی فضای باز را پرورش دهیم؟

با گیاهان مقاوم به گرما آشنا شوید