بهترین گیاهان مناسب برای بالکن را بشناسید

گیاهان مناسب بالکن - گیاهان بالکنی
گیاهان مناسب بالکن - گیاهان بالکنی

گیاهان مناسب بالکن : سلام امروزه و با گسترش آپارتمان نشینی دیگه از اون حیاط های خونه مادر بزرگ خبری نیس و همه ما در خونه های کوچیک و آپارتمانی داریم زندگی میکنیم و برای اینکه بتونیم اون شادابی خونه مادر بزرگو هرچند کم ولی باز هم داشته باشیم میتونیم با استفاده از گل و گیاه در خونه مخصوصا در بالکن طراوت و شادابی نسبی به خونه هامون بیاریم در این مطلب قصد داریم گیاهانی که برای بالکن خونه مناسب هستنون بهتون معرفی کنیم.

داشتن چه شرایطی برای گیاهان بالکنی لازم هست؟

خب بهتره قبل از معرفی گیاه شرایط مورد نیاز که گیاه باید با اون سازگاری داشته باشه رو بگیم بعد بریم و گیاهان مختلفی رو خدمت شما معرفی کنیم

نور زیاد و گرمای شدید

تراس ها هم نور بسیار زیادی رو دریافت میکنند و هم گرمای زیادی در ساعت ظهر در خودشون دارن مخصوصا در بالکن های جنوبی میزان شدت نور بسیار زیاد هست پس اولین نکته گیاهانی رو انتخاب کنید که تحمل بالایی داشته باشند.

بنر گل من و تو
آلودگی و گرد و غبار

این روزها که هوای اکثر شهرهای بزرگ آلوده هست و همچنین گرد و خاک هم زیاده گیاهان مقاوم به آلودگی انتخاب کنید و یا هر چند وقت یکبار برگ گیاهان خودتون

استفاده از گلدان مناسب

همانوطر که گفته شد بخاطر بالا بودن دما در محیط بالکن حتما از گلدان های سفالی و یا پلاستیکی برای گیاهان خودتون استفاده کنید تا ریشه گیاه دچار مشکل نشه

معرفی گیاهان بالکنی :

همانطور که گفتیم اگر دوست دارید که طراوت و نشاط را به خانه خود بیاورید اولین گزینه میتونه آوردن گل و گیاه به بالکن است، اگر بالکن کوچکی دارید نگران نباشید همان فضای کوچک را میتوان به گونه ای چیدمان کرد که بهترین استفاده را از فضا داشته باشید فقط مهم این است که گیاهان درستی انتخاب کنید.

از قدیم پیچ ها را در خانه های قدیمی دیده اید این گیاهان بسایر مقاوم هسند و با داشتن روندگی جذابیت دیوار شما را دو چندان میکنند. برای ایجاد یک فضای خنک و باطراوت در بالکن شما باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها در بالکن را به شما توصیه می‌کنیم. گل کاغذی، نیلوفر، مو چسب، عشقه، گل انارک، اقاقیا، پیچ امین الدوله گزینه‌های خوبی برای داشتن یک بالکن سبز هستند.

تزیین بالکن - گل من و تو
گیاهان مناسب بالکن

گیاهان مناسب بالکن از نظر نور (جنوبی و شمالی)

اگر تمایل دارید که لیستی از گیاهان که برای شرایط نوری زیاد و یا کم مناسب هستند را معرفی کنیم حتما ادامه را مطالعه کنید در کل برای بالکن جنوبی گیاهانی با نیاز نوری زیاد و بالکن شمالی گیاهانی با نیاز نوری متوسط مناسب می باشند.

برخی از گل و گیاهان مناسب بالکن شمالی :

 زنبق یا سوسن سفید، گل حنا، پیچ تلگرافی، گل گوشواره ای، تمام گونه های بگونیا، نردبان بعقوب، زبان در قفا و گل تورنیا، هوستا، بنفشه و فیل گوش یا کالادیوم

بگونیا هیمالیس - زیباترین گیاهان آپارتمانی
بگونیا هیمالیس – زیباترین گیاهان آپارتمانی

برخی از گل و گیاهان مناسب بالکن جنوبی :

اقاقیا، گل کاغذی، گل انارک، عشقه، نیلوفر، پیچ امین الدوله و شمعدانی

به گلدهی رسیدن شمعدانی
به گلدهی رسیدن شمعدانی

گیاهان گیاهان گلدار مناسب بالکن

یکی از جذاب ترین گیاهان که هم در باغچه و هم در بالکن میشه نگهداری کرد شمعدانی هستش که با فراهم کردن شرایط ایده آل گلدهی در تمامی فصول میتونه گل داشته باشه ولی دقت داشته باشید که یک زمانی برای استراحت به گیاه اختصاص بدید، این گیاه به شدت نور دوست هست.

داشتن رایجه جذاب در خانه :

از دوست دارید که از شب تا صبح رایحه بسیار جذابی در خانه شما وجود داشته باشد گل محبوبه شب را جزو گزینه های نگهداری در بالکن قرار دهید ولی اطلسی و یاس رونده در طول روز باز هستند و عطر افشانی می‌کنند. تلفیق این دو باعث می‌شود که هم در شب و هم در روز ساختمانی معطر داشته باشید.‏

یکی دیگر از گیاهانی که عطر جذابی به باکن شما در عصر تابستان میدهد یاس می باشد که عطر اون دیوانه کننده است پس حتما یکی از گزینه گیاهان بالکنی شما یاس باشد که حتما برای داشتن شکل جذاب از قیم برای نگهداری استفاده کنید.

گل یاس - زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار
گل یاس – زیباترین گیاهان آپارتمانی گلدار

اگر تابستانی گرم و آفتابی دارید، بهتر است از گیاهان یکساله و دو ساله‌ای مثل تاج خروس برگی، بگونیای همیشه گل دار، داوودی،تاج خروس، تاتوره، جعفری، شب بوی پاکوتاه، آفتاب پرست، رازک ژاپنی، گل کاغذی یک ساله (گل جاوید)، سیلن، خورشیدی، همیشه بهار، آهار، انواع شاه پسند و…. استفاده کنید.

برای مکان های نیمه سایه

اگر بالکن شما دارای نور متوسطی است میتوانید از فلوکس،پروانش (پریوش)، گل حنا (امپیشن)، پیچ تلگرافی، زنبق رشتی (همیرو کالیس)، بنفشه معطر رشد و نمو می‌کنند. برای جاهایی از بالکن که دارای نور خیلی کمی هست مثل راهروها یا خانه‌هایی که چندان نورگیر نیست، از گیاهانی مثل مارچوبه زینتی، پتوس،برگ بیدی، انواع فیلو دندرون، مارانتا و… میتوانید استفاده کنید.

ولی اگر خانه شما در شمال کشور و مکان هایی که رطوبت بالایی دارد (اگر گلخانه درست کردید ) است میتوایند از بگونیا، شمعدانی و فوکسیا که رشد خوبی دارند استفاده کنید. ولی تگر در شهرهایی زندگی میکنید که رطوبت نسبتا کمی دارند میتوانید از گیاهانی مثل شمعدانی‌های رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش و بگونیای همیشه گلدار استفاده کنید.

تزیین بالکن با گل
گیاهان بالکنی

استفاده از درختچه های همیشه در بالکن

در معرفی گیاهان بالکنی در این بخش به معرفی درختچه و درختان میپردازیم، اگر دوست دارید که بالکن شما در فصل های سرد سال هم جذاب و دیدنی باشد میتونید از درختچه های همیشه سبز هم استفاده کنید. یکی از این درختچه ها نارنج است، نارنج به خوبی سرمای زمستان میتواند تحمل کند ولی اگر در شهرهایی مثل تهران و کرج هستید در فصل زمستان باید شاخه‌ها و برگ‌های نارنج‌های جوان را با استفاده از نایلون شفاف بپوشانید.

نارنج یکی از درختان همیشه سبز می باشد که خزانی ندارد و در طول سال بالکن شما را سبز خواهد کرد.

دیگر گزینه های مناسب برای بالکن درختچه زیتون می باشد که جزو درختان دائمی بوده و به مراقبت زیادی نیاز ندارد ولی توجه داشته باشید که این دو درختچه با گلدان های بزرگی برای رشد نیاز دارند. همانطور که گفتیم زیتون به آبیاری و مراقبت چندانی نیاز ندارد و شما باید مراقب باشید که گیاه را زیاد آبیاری نکنید.

تزیین بالکن آپارتمان
گیاهان مناسب بالکن
درختچه های مناسب بالکن گیاه همیشه سبز
  • از دیگر درختچه‌های بالکنی میتوان به پیراکانتا  اشاره کرد که گیاهی همیشه سبز با شاخه های تیغ دار و تیز می باشد،
  • از گیاهان مقاوم که نیاز به مراقبت کمتری دارد میتوان به فونیکس اشاره کرد که گیاهی همیشه سبز برای بالکن شما می باشد.
  • یوکا هم از گیاهان بسایر جذاب و مناسب باکن می باشد با داشتن غده هایی در انتهای گیاه میتواند به گشنگی و تشنگی بسیار مقاوم باشد و به فضای زیادی برای نگهداری نیاز ندارد این گیاه به نور زیاد برای رشد نیاز دارد.

گیاهان مقاوم برای بالکن

اگر به گیاهان چندساله علاقه دارید میتوانید برای نگهداری در بالکن از آنها استفاده کنید این گیاهان فضای چندانی رو اشغال نمیکند. کورتونوس، گزنه، پای شیر، پیر بهار، علف هفت بند، نعناع گربه ای از این نوع گیاهان می باشند.

مطالب مرتبط :

15 ایده شگفت‌ انگیز برای چیدمان بالکن خانه

آیا تغییر دما بر رشد کاکتوس تاثیر می گذارد؟ دمای مناسب کاکتوس

بالکن سبز