چطور یک گلدان مناسب کاکتوس انتخاب کنم؟

انتخاب گلدان مناسب کاکتوس
انتخاب گلدان مناسب کاکتوس

انتخاب گلدان مناسب کاکتوس : یکی از سوالتی که خیلی از کابران از ما میپرسن اینه که چه گلدانی رو باید برای کاکتوس انتخاب کنند؟ گلدان محل زندگی و رشد گیاهن شما می باشد و خانه اون به حساب میاد و برای اینکه یک گیاه در خانه خود راحت باشه اولا باید از گلدان های خوب و سپس از خاک مناسب اون استفاده کنید تا گیاه شما رشد خوبی داشته باشهف امروزه گلدان های مختلفی در جنس ها و رنگ های مختلف در بازار دیده میشه و انتخاب رو سخت کرده. ولی ما در این مطلب به شما نحوه انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس را به همراه نکات آن خواهیم آموخت پس با ما همراه باشید.

انواع گلدان موجود در بازار

شما وقتی به بازار میرید تا یک گلدان برای گیاه خود بخرید با انتخاب های متعددی روبه رو هستید اعم از گلدان های سفالی، فلزی، سنگی، پلاستیکی، شیشه ای، سیمانی و سایر جنس ها ولی خب کاکتوس دوستان میپرسند که چه گلدانی از بین انواع گلدان ها برای کاکتوس که یک گیاه بیابانی است میتونه مناسب باشه؟ اگر بخوام همینجوری راهنمایتون کنم و دلایل رو برای توضیحات بگذارم از بین انواع این گلدانها گلدان های سفالی و پلاستیکی میتونه برای کاکتوس بهترین انتخاب باشه، خب شاید بپرسید دلیل این انتخاب چی میتونه باشه؟ خب راحت پیدا میشه،ارزان هست، زهکشی خوبی داره و طول عمر زیادتری نسبت به سایر گلدان ها داره ولی در ادامه به بررسی کاملتری می پردازیم.

گلدان مناسب کاکتوس
گلدان مناسب کاکتوس

ویژگی گلدان مناسب کاکتوس ها

قبل از اینکه به ویژگی های یک گلدان خوب برای کاکتوس ها بپردازیم باید کاکتوس خودمون رو از نظر رشد بررسی کنیم، کاکتوس های یک رشد عمودی دارند و یک رشد گرد،گلدان مناسب برای این نوع کاکتوس هایی که رشد عمودی دارند ، ظرفی است که دهانه آن به اندازه نصف قد گیاه باشد و بهتر است به جای عریض بودن، عمیق بیشتری داشته باشد.گلدان مناسب این کاکتوس با رشد گرد تنها باید 4 تا 5 سانتیمتر عریضتر از کاکتوس باشد. حال به ویژگی های گلدان مناسب کاکتوس ها می پردازیم

بنر گل من و تو
اندازه گلدان

اولین نکته که در انتخاب گادان مناسب کاکتوس مهم است سایز گلدان است، اگر شما گلدان بزرگ برای گیاه کوچک انتخاب کنید اولا احتمال دارد رطوبت خاک بالا بوده و همین رطوبت باعث پوسیدگی ریشه شود، دوما گیاه ابتدا سعی میکند تا رشد ریشه را زیاد کند و این کار باعث کم شد رشد خود گیاه خواهد شد، خیلی از دوستان میپرسن که پس از تعویض گلدان گیاه من رشد نمیکنه که باید به این دوستان بگم که همیچ وقت گلدانی با یک سایز بزرگتر برای گیاهان خودتون انتخاب نکنید. پس گلدان را متناسب با سایز گیاهتون انتخاب کنید.

زهکشی مناسب

کسانی که کاکتوس میخواهند پرورش دهند باید توجه داشته باشند که این گیاه به رطوبت زیاد حساسه و همین رطوبت میتونه باعث پوسیدگی ریشه و ساقه شما باشه پس بعد از خرید گلدان با سایز مناسب حتما زهکشی های اونو چک کنید و از سوراخ بود زیر گلدان مطمئن بشید. به طوری که با آبیاری گلدان باید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه. به همین خاطر گفتم که گلدان سفالی و پلاستیکی برای کاکتوس مناسب هست چون سوراخ کردن گلدان های سیمانی،شیشه ای و سنگی کار سختی هست.

گلدان کاکتوس
گلدان کاکتوس
جنس گلدان

در بخش های قبل دیدید که انتخاب یک گلدان با جنس مناسب برای گیاه خیلی مهم است، جنسی را باید انتخاب کنید که رطوبت زیادی رو داخل گلدان نگهداری نکنه و همچنین گلدان باید در برابر اشعه خورشید باید مقاوم باشه و نور خورشید باعث پوسیدگی ریشه نشه و اینکه به راحتی بتونید در گلدان زهکشی مناسبی ایجاد کنید. گلدان های سسیمانی در صورت یکه زهکشی مناسبی داشته باشند هم میتونه لنتخاب خوبی باشه.

خاک مناسب کاکتوس

پس از انتخاب گلدان مناسب کاکتوس شما باید خاک خوبی برای گیاهتون انتخاب کنید تا این دو در کنار هم یک خانه خوب برای کاکتوس شما فراهم کنند،بهترین نوع خاک کاکتوس،میتونه خاک سبک باشه و یا از خاک های آماده که در اکثر گل فروشی ها و فروشگاه های گل و گیاه پیدا میشه و مخصوص کاکتوس تهیه شد استفاده کرد. و اگر نتونستید و یا نخواستید که از خاک های آماده استفاده کنید میتونید از ترکیب کردن یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت تر آب، خاک مناسب رو در خانه درست کنید.

گلدان مناسب کاکتوس
گلدان مناسب کاکتوس
مطالب مرتبط:

گیاه آلبوکا ، کاکتوسی بی نظیر

کاشت قلمه کاکتوس اپیفیلوم

ریشه دار کردن قلمه کاکتوس