کاشت دوباره پیاز سنبلی

سنبل-گل من و تو

پس از اینکه گلدهی سنبل تمام می‌شود، یک پیاز در داخل گلدان انتظار توجه شما را دارد. اگر می‌خواهید سال بعد هم از این پیاز سنبلی داشته باشید، آن را در خاک باغچه یا گلدان بزرگ‌تر بکارید و اجازه بدهید تا رشد کند و برگ‌ها بتوانند پیاز را برای سال بعد تغذیه کنند. معمولا خود پیاز با خشک کردن برگ‌ها اعلام می‌کند که وقت استراحت رسیده است و زمان بیرون آوردن پیازها از خاک است. اگر پیاز به خوبی توسط برگ‌ها تغذیه نشود، ممکن است دو سالی طول بکشد که بتواند دوباره گل بدهد. بهترین خاک برای پرورش سنبل که پیاز دارد، مخلوطی از شن نرم ساحلی همراه با ترکیبی از تورب و کود گاوی است.

این گل رطوبت‌دوست است و نباید خشکی بکشد و باید به‌طور منظم آن را آبیاری کرد. به محض اینکه بوته پامچال خشکی بکشد، گلدهی در آن قطع می‌شود. البته منظور این نیست که بیش از اندازه به آن آب بدهید بلکه باید هر روز و به اندازه‌ای که خاک گلدان مرطوب شود بدون اینکه آب از زیر گلدانی بیرون بزند، آبیاری شود.

نور مستقیم در بهار همراه با دمای مناسب و خنکای هوا، می‌تواند شرایطی را مهیا کند که رشد خوبی را طی کند اما با فرا رسیدن تابستان باید آن را از نور مستقیم خورشید محافظت کرد. نور خورشید می‌تواند گل‌ها را بسیار بی‌رنگ و حال کند و باعث ریزش آنها شود همین‌طور باعث سوختگی حاشیه برگ‌ها هم می‌شود. پامچال معمولا محلی را دوست دارد که نیمه‌سایه باشد.

بنر گل من و تو

گل لاله

اگر می‌خواهید روزهای بیشتری گلدان گل لاله حفظ شود، آن را به مکان سردی که نور مستقیم ندارد منتقل کنید. اگر بارها سعی کرده‌اید تا پیاز لاله را به گل بنشانید و موفق نشده‌اید، نگران نباشید این کار خیلی ساده‌ای نیست و معمولا در گلخانه و تحت شرایط رطوبتی و دمایی خاص با میزان نوردهی ویژه انجام می‌شود. به همین دلیل است که گل‌های محصول گلخانه خیلی درشت‌تر و خوشرنگ و آب‌تر هستند. اگر می‌خواهید بعد از تمام شدن گل‌های لاله از پیاز آن برای سال بعد استفاده کنید، نباید برگ‌های آن را ببرید و تا زمانی‌که برگ‌ها خود بخود خشک شوند، به گلدان‌ها آب بدهید.

وگرنه پیازها ناقص می‌مانند و چون رشد کامل خود را طی نمی‌کنند، دیگر پیاز مناسبی برای سال بعد نخواهند بود. بعد از زرد شدن برگ‌ها، دیگر به پیاز آب ندهید. حوالی تیرماه که برگ‌ها زرد می‌شوند، پیازها را از خاک در بیاورید و اجازه بدهید چند روزی در سایه خشک شوند. بعد می‌توانید در روزنامه‌ای بپیچید و تا مهر ماه که زمان کاشت پیازها می‌رسد، در جای خنک و خشک قرار دهید. خاک گل‌های پیاز‌دار همیشه خاک سبکی است. اگر پیاز لاله دارید بهتر است از مخلوط خاک سبک شنی و کود پوسیده استفاده کنید. البته بهتر است یک سال در میان پیاز در باغچه و گلدان کاشته شود. ساقه لاله در هوای سرد‌تر معمولا بلند‌تر می‌شود.

سبزه با خوشه گندم

اگر می‌خواهید یک دسته خوشه گندم تهیه کنید و ساقه‌های آن را به اندازه گلدان‌تان کوتاه کنید. بعد خوشه‌ها را دو روز توی آب خیس کنید و توی این مدت چند بار آبش را عوض کنید. بعد گلدان را پر از آب کنید و خوشه‌ها را در آن قرار دهید، سپس تمام قسمت‌های آن را از بالا تا پایین با پارچه نمدار نخی بپوشانید روزی پنج، شش بار باید روی آن را آبپاشی کنید. بعد از سه چهار روز جوانه‌ها دیده می‌شوند. هر وقت خوشه‌ها سبز شدند پارچه را برداشته و فقط روی خوشه‌ها را با اسپری، همیشه مرطوب نگه دارید.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: