یلانگ یلانگ (ylang-ylang) و عطر سازی

یلانگ یلانگ

یکی ازبهترین مکانهایی که شکوفه های یلانگ یلانگ به عمل می آیند در جزایر کومورو است، نام ylang – ylang به معنای “گل گل‌ها” است و گل‌های بسیار خوشبو از رنگ سبز کم‌رنگ تولید می‌کند که بعدا زرد می‌شود. از این درخت به عنوان درخت عطر یاد می شود چون به طور گسترده در صنعت عطر از آن استفاده می شود با رایحه ای گرم و با ترکیب آن عطرهای بسیاری ساخته می شوند. Ylang-Ylang به خوبی با رایحه های گل های مختلف دیگر ترکیب می شود و ظرافت، حجم و اصالت را به ترکیب می دهد.

اگر در آب و هوای استوایی و یا مناطق گرمسیری زندگی نمی‌کنید، نمی توانید درختچه یلانگ یلانگ داشته باشید. رشد یلانگ یلانگ نسبتا دشوار است.

کاشت

رشد یلانگ یلانگ از طریق بذر بهتر از تکثیر آن با قلمه است. برای این کار، قبل از کاشت برای تسریع فرآیند، بذرهای خود را به مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس کرده سپس آن‌ها را در گلدان بکارید. و خاک گلدان را تا زمان رشد بذر مرطوب نگه دارید. گاهی تا 4 ماه طول می کشد که بذر ها رشد کنند.

بنر گل من و تو

گلدان را در موقعیت پنجره جنوبی قرار دهید هر چند در سایه نیز رشد می کند ولی کم تر شکوفه می دهد. خاک را کاملا مرطوب نگه دارید تا گل های معطر بیشتری دا تولید کنند. اگر در گلخانه کشت شود تمام سال شکوفه می دهد و رشد بیشتری را خواهد کرد.

مراقبت

ylang یلانگ و عطر سازی

چون یک درخت جنگلی است تا ارتفاع 10-12 متر نیز ارتفاع می گیرد پس هرس منظمی لازم دارد نا شکل خود را از دست ندهد.

این درختچه مقاوم در برابر بیماری هاست و در شرایط عادی سالی یکبار شکوفه می دهد و بالغ می شود.

هرس

هرس درختان یلانگ یلانگ به صورتی انجام می شود که بلندی درخت بیشتر از 2 متر نشود در بعضی مواقع بلندی درخت ها به 30 متر هم می رسد. به منظور گرفتن روغن معطر یلانگ یلانگ زمانی که گل ها، زرد مایل به نارنجی می‌شوند قبل از سپیده دم برداشت آغاز می شود، چون با تابش آفتاب اسانس در گل به میزان قابل توجهی کم می‌شود.

رایحه آن گرم شیرین شبیهه به یاس با حالتی گرم تر و شیرین تر است.

رایحه این گل بیشتر در عطرهای زنانه استفاده می شود. برخی از عطرها با رایحه یلانگ یلانگ: سامسارا از گرلن، شانل، نامبر فایو، جیوانچی، آماریج و…

در آروماتراپی برای رفع استرس، فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب و بی خوابی استفاده می شود.

چگونه می توان ylang را در ظرف کشت

ylang - ylang

برای این که این درختچه را در گلدات داشته باشیم باید از نوعی از آن به نام  “Cananga fruticosa”، که نوع کوتاه از یلانگ یلانگ مب باشد بهره برد.

تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر رشد می‌کند که با هرس خوب میتوان به یک درختچه کوتاه زیبا تبدیل شود. برای فضای کوچک عطر بسیار عالی خواهند داشت ولی با بزرگ شدن فضای خانه خوشبوکنندگی نیز کمتر میشود. برای افزایش سطح رطوبت، می‌توانید یک سینی پر از سنگریزه و آب زیر گلدان قرار دهید.

چرا باید یلانگ یلانگ بکاریم؟

گفته می‌شود که در متون باستانی هندی “مالایان” نوشته شده‌ که گل‌ها تاثیر بسطایی بر روی روح و روان انسان دارند و بوی آن‌ها می‌تواند زندگی را افزایش دهد.

  1. جدای از صحبت‌های قدیمی، عطر آن واقعا عالی است، آرام و شیرین در ترکیبی از سیب و گل یاسمن.
  2. برگ‌های له‌ شده آن برای درمان زخم ها مفید است

فواید روغن یلانگ یلانگ

یلانگ یلانگ

همچنین به عنوان روغن جادویی ده‌ها هزار فایده دارد: اگر روغن یلانگ یلانگ را استشمام کنید استرس، اضطراب، افسردگی و فشار خون را کاهش می دهد. زخم ها را التیام می دهد. برای ریزش مو مفید است و در برخی از نرم کننده ها و شامپوهای ضد شوره از این روغن استفاده می شود.