ناگفته های آبیاری درختان در پاییز و زمستان که حتما باید بدانید

آبیاری درختان در پاییز و زمستان
آبیاری درختان در پاییز و زمستان

بررسی آبیاری درختان در پاییز و زمستان : آبیاری کردن درختان، زمانی که فصل سرما از راه میرسه بیشترین سوالی که ممکنه ذهن خیلی ها را در گیر بکنه این هست که آیا درختان در فصل سرما مثل فصل پاییز و زمستان نیاز به آبیاری دارند یا نه؟ اگه نیاز دارند، به چه میزان آبیاری نیاز هست؟ برای فهمیدن جواب این سوال با ما در این مقاله همراه باشید تا به جواب این سوال برسیم.

بیشتر افراد بر این باور هستند که در فصل های سرما مثل فصل پاییز و زمستان به این دلیل که درخت به خواب زمستانی میرود دیگر نیازی به آبیاری درختان نیست. میتوان گفت تا حدودی این گفته درست هست اما این مورد بسته به نوع آب و هوا و اقلیم منطقه هم میتونه متفاوت باشه در بسیاری از مناطق گرمسیری مدت زمان برگ ریزی و خواب زمستانی درختان کوتاه است در چنین مناطفی آبیاری نکردن درختان میتواند مشکلاتی ایجاد کند و درخت نشانه های این آسیب را در فصل بهار نشان نمیدهد بلکه تاثیر آن در فصل تابستان قابل رویت است و همین طور این درختان بیشتر مستعد بیماری ها و آفات میشوند. اگر میخواهید در خصوص آبیاری درختان اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما مقاله مورد نظر اون رو مطالعه کنید.

آبیاری درختان در پاییز
آبیاری درختان در پاییز

آبیاری درختان در پاییز به چه شکل باید باشد؟

در مناطقی که پاییز خیلی سردی ندارند و دوره برگ ریزی درختان کم هست میتوانند در زمان ریزش برگ آبیاری را انجام ندهند. در هوای سرد پاییزی خاک رطوبت خود را به سرعت از دست نمیدهد به همین دلیل نیاز به آبیاری مکرر نیست. در فصل پاییز با سرد شدن هوا درختان شروع به ریختن برگ ها میکنند و به ظاهر گیاه دیگر فعالیتی ندارد اما در اوایل پاییز زمانی که هوا در حال سرد شدن هست دما در زیر خاک هنوز گرم هست و این باعث میشود تا ریشه های گیاه به رشد خودشان ادامه بدهند. به همین دلیل ما باید قبل از شروع سرد شدن خاک به ریشه ها آب برسونیم تا درخت بتواند در زمانی که هوا خیلی سرد شده و بستر خاک یخ زده از تشنگی زیاد آسیبی نبیند.

بنر گل من و تو

نکته: در فصل پاییز آبیاری هایی با تعداد دفعات بیشتر و حجم آب کمتر به درخت شما کمکی نمیکند و این آب ممکن است به ریشه گیاه شما نرسد درختان ریشه های عمیق تری دارند و برای رسیدن آب به ریشه بهتر است که آبیاری عمیق با تعداد دفعات کمتر انجام دهید.رطوبت بیش از حد در اطراف ریشه‌ها زمانی که زمین خیلی سرد باشد، بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد و به ریشه ها آسیب میرساند. آبیاری در فصل های سرد سال به نوع آب و هوای منطقه شما هم بستگی دارد توجه در مناطقی که در پاییز باران به اندازه کافی میبارد دیگر نیازی به آبیاری نیست اما در مناطقی که هوا خشک هست و باران نمیبارد به آبیاری نیاز دارند.

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

همان طور که گفته شد باید نیاز آبی درخت را قبل از سرد شدن کامل هوا فراهم کنیم تا درخت بتواند آب مورد نیاز خود را دریافت کند در زمانی که هوا خیلی سرد شده و دما به زیر 3-4 درجه برسد دیگر نباید به گیاه و درخت آب داد. آبیاری دراین زمان نه تنها جذب گیاه نمیشود بلکه وجود آب و رطوبت در اطراف ریشه در زمان سرمای شدید باعث آسیب به ریشه گیاه نیز میشود که این آسیب با یخ زدن آب اطراف ریشه اتفاق میوفتد.پس آخرین آبیاری باید درست قبل از افت شدید دما باشد.

درختان میوه را پس از برداشت هم آبیاری کنید چرا که به آبیاری نیاز دارند تا بتوانند در فصل بعدی نیز میوه بدهند و همچنین این کار از ریزش جوانه ها در فصل بعدی نیز جلوگیری میکند.

آبیاری درختان در زمستان به چه شکل می باشد؟

درختانی که در خواب زمستانه هستند نیازی به آبیاری مکرر ندارند و میتوان با آبیاری 1-2 بار در ماه تا فصل بهار نیاز آبی درختانمان را فراهم کنیم. البته در مناطقی که زمستان خیلی سردی دارند و یا به مدت زمان بیشتری زمین از برف پوشیده باشد نیازی به آبیاری کردن نیست.اما در مناطقی گرم که باد میوزد ممکن است درخت شما به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشد.زمان قطع کردن آبیاری به عواملی بستگی دارد:شرایط آب وهوایی ،نوع گیاه و سن گیاه

بهترین زمان آبیاری درختان در اسفند

در اسفند ماه به خاطر روز درختکاری (15 اسفند ماه) بسیاری از افراد در این ماه تعداد زیادی نهال در زمین های خود میکارند آبیاری کردن نهال نسبت به درختان چند ساله متفاوت است چرا که نهال تازه کاشته شده ریشه زیادی ندارد و برای مستقر شده در خاک نیاز به ریشه زایی دارد تا بتواند در خاک مستقر شود و برای ریشه زایی نیاز به آبیاری منظم و اصولی دارد.در آبیاری نهال برای اینکه نهالتان ثمره خوبی داشته باشد باید در مورد آن نهال اطلاعات کافی داشته باشید و با توجه به نوع نهال و نیاز آبی آن آبیاری انجام دهید. در اصول کلی، زمانی که نهال تازه کاشته میشود در یک هفته ابتدایی هر روز نیاز به آبیاری دارد اما با حجم آبی کم و بعد از گذشت یک هفته آبیاری به دوبار در هفته کاهش پیدا میکند. نهال را میتوانید بعد از گذشت 5-6 هفته با فاصله زمانی 1-2 هفته یکبار آبیاری کنید تا مدت زمان حدودا یکسال.(در مناطقی که آبیاری زیاد هست و در فاصله آبیاری زمین با آب باران سیراب میشود متفاوت است)

آبیاری درختان در زمستان
آبیاری درختان در زمستان

نکات مهم در مورد آبیاری درختان در فصل پاییز و زمستان:

توجه داشته باشید در مورد آبیاری کردن درختان عوامل متعددی تاثیر دارند عواملی مانند نوع درخت، سن درخت و نوع آب وهوا و …. که همگی باید رعایت شوند که در ادامه نکات مهم آبیاری درختان در پاییز و زمستان رو با هم بررسی میکنیم

  • سعی کنید تا در ابتدای روز درختان را آبیاری کنید، تا درخت بتواند در طول روز و تا قبل از کاهش پیدا کردن دما در شب، آب را جذب کنند.
  • درختانی که تازه کاشته شده‌اند نیاز به آبیاری بیشتری دارند.
  • برای آبیاری درختان باید تا عمق 30 سانتی آب جذب خاک شده باشد.
  • هنگام آبیاری دقت داشته باشید تا ریشه درخت به طور کامل آبیاری شود چرا که بیشتر درختان ریشه ای برابر با ارتفاع خود دارند. در صورت آبیاری درخت همیشه سبز از اسپری کردن روی شاخ و برگ خودداری کنید.
  • برای بررسی کردن رطوبت خاک به وسیله بیلچه و یا با هر وسیله دیگری می توانید چاله کوچکی در خاک ایجاد کنید و سپس با انگشت خود خاک را لمس کنید. اگر خاک مرطوب بود، نیازی به آبیاری ندارد.
  • برای انجام آبیاری درختان،آبیاری را در نزدیکی تنه درخت انجام ندهید همان طور که گفته شد ریشه درخت در عمق خاک قرار دارد و برای جذب بهتر گفته میشود در خط تراوش درخت آبیاری انجام شود.
  • درختان همیشه سبز در هوای خشک زمستانی از طریق برگ های سوزنی خود آب از دست می دهند به همین دلیل نیاز به آبیاری دارند.
  • در پاییز اگر درختان شاخه های جدید زدند بهتر هست آنها را هرس کنید چرا که این شاخه ها جوان هستند و در فصل سرد زمستان دچار آسیب میشوند.
  • درختان و درختچه های جوان یا تازه کاشته شده در ماه های زمستان بسیار مستعد آسیب خشکسالی هستند. از آبیاری درست ومنظم آنها در طول فصل تابستان مطمئن شوید و هر دو هفته یکبار در زمستان که پوشش برفی وجود ندارد آبیاری کنید.
  • شما میتوانید به خاک مالچ اضافه کنید تا در پاییز از خاک در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کنید و مالچ به تنظیم دمای خاک در طول زمستان کمک می کند.محل های کاشت که بیشتر در معرض یخ زدگی و ذوب شدن هستند، مستعد ایجاد ترک در خاک هستند که می تواند ریشه های درخت را خشک کند. مالچ به عنوان یک پتو عمل می کند و می تواند از این نوع آسیب ها جلوگیری کند.

سخن پایانی آبیاری درختان در پاییز و زمستان

در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم و کاربردی را در مورد آبیاری درختان در پاییز و زمستان (فصول سرد سال) را بیان کنیم. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در مورد آبیاری درختان دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.