9 روش عملی از بین بردن هزارپا در گلدان (با روش خانگی) + ویدیو

از بین بردن هزارپا در گلدان
از بین بردن هزارپا در گلدان

چطور هزارپا گلدان رو از بین ببریم؟ یکی از اتفاقات ناخوشایندی که میتونه برای هر کسی که گل و گیاه نگهداری میکنه پیش بیاد وجود هزارپا و یا کرم خاکی در گلدان هست، این مشکل علاوه بر اینکه رشد گیاه رو متوقف میکنه اصلا اتفاق خوشایندی از نظر خانم ها نیست، در ادامه به شما میگم که اصلا وجود کرم خاکی خوبه یا نه و برای رفع مشکل باید چیکار کنیم.

اگر میخواهید برای از بین بردن هزارپا در گلدان اقدام کنید اولین راهی که پیشنهاد میکنم استفاده از روش های ارگانیک است چون روش های شیمایی هرچقدر هم که موثر باشند بلاخره یک ماده شیمایی در محیط خونه پخش میکنند که میتونه برای شما و یا اعضای خانواده مضر باشه پس ابتدا روش های خانگی که میگم رو تست کنید و اگر جواب نداد برید سراغ روش هایی شمیایی، خب بریم که کامل این مورد رو بررسی کنیم.

وجود هزارپا در گلدان خوبه یا بد؟

در طبعیت و باغچه وجود هزارپا و کرم خاکی بسیار مفید هست و به رشد گیاهان کمک خیلی زیادی میکنه ولی وقتی همین موجود در خاک گلدان پیداش بشه باعث کم شده رشد گیاه خواهد شد. حالا چرا؟ چون داخل خاک گلدان هزارپا برای تغذیه باید از مواد مغذی موجود در خاک و ریشه گیاه استفاده کنه که به مرور همین تغذیه کردن باعث کند شدن رشد گیاه و یا زرد شدن برگها میشه که باید سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید.

بنر گل من و تو

اصلا چرا هزارپا در گلدان به وجود میاد؟

هزارپا و کرم خاکی عاشق محلی با رطوبت بالا و تاریک هست و زیر گلدون میتونه بهترین محل برای زندگی اون باشه و اگر شما گیاه رو خیلی آبیاری کنید ویا گلدان شما زهکشی خوبی نداشته باشه میتونه محیط خوبی براش فراهم بشه برای رشد و تکثیر، اگر شما روی خاک گلدان خزه قرار بدید هم یک محیط خوب برای پرورش هزارپا در گلدان رو فراهم کردید.

روش های از بین بردن هزارپا در گلدان
روش های از بین بردن هزارپا در گلدان

روش های از بین بردن هزارپا گلدان

بهترین روش برای از بین بردن هزارپا یا کرم خاکی در گلدان فراهم نکردن شرایط زندگی اون هست که هزارپا رو مجبور میکنه گلدان شما رو ترک بکنه، در ادامه تک تک روشها رو به صورت کامل توضیح میدم.

استفاده از ماسه نخودی برای از بین بردن هزارپا

یکی از روش هایی که برای از بین بردن این موجود استفاده میشه اینه که به اندازه 2 الی 3 سانتی متر روی خاک گلدان رو با ماسه بادی پر کنید، اینجوری هزارپا و نه هیچ موجود دیگه ای نمیتونه وارد خاک گلدونت بشه فقط یک نکته خیلی مهم وجود داره و انهم اینه که حتما برای آبیاری زیر ماسه نخودری رو بررسی کن که آیا خشک شده یا خیر وگرنه گیاه از آبیاری زیاد دچار مشکل میشه، از سنگریزه هم برای این کار میتونید استفاده کنید.

استفاده از سنگریزه برای هزارپا گلدان
استفاده از سنگریزه برای هزارپا گلدان

شرایط زندگی هزارپا رو فراهم نکن

این یعنی چی ؟ همانوطر که گفتم این موجود محیط مرطوب و تاریک رو دوست داره، پس اگر گیاهت میتونه آبیاری کم رو تحمل بکنه یک مدت به گیاه خشکی بده با این وضعیت هزارپا مجبور میشه برای زنده موندن از گلدون خارج بشه و کم کم از بین خواهد رفت.

تعویض خاک گلدان برای از بین بردن هزارپا

یک راه دیگه اینه که شما خاک گلدان رو کاملا تعویض کنید،(فقط این کار باید زمانی انجام بشه که تعداد هزارپا در خاک خیلی خیلی زیاد شده باشه) یعنی گیاه رو از گلدون خارج کنید و تمامی خاک موحود در گلدان به همراه خاک اطراف ریشه رو عوض کنید، فقط باید خیلی حواستون باشه که ریشه گیاه دچار اسیب نشه ، راستی بعد از این کار ایجاد شوک در گیاه کاملا طبیعی هست و اصلا نباید نگران باشید. حدود 2 الی 3 هفته طول میکشه تا گیاه به شرایط عادی خودش برگرده، تو این مدت شرایط ایده آل رو براش فراهم کنید.

استفاده از تشت آب برای از بین بردن کرم خاکی

یکی از راه هایی که خیلی بین کسانی که گل و گیاه نگهداری میکنند رایج هست استفاده از تشت آب، برای این کار بهتره روی خاک رو ماسه بریزی و گلدون رو داخل تست آب قرار بدید، حدودا باید نیم الی یک ساعت داخل خاک قرار داشته باشه، اینجوری هرچی هزارپا و کرم خاکی در گلدون هست مجبور میشه از زیر گلدون خارج بشه، فقط حواست باشه که از این روش برای گیاهانی استفاده میکنیم که به آبیاری زیاد حساس نیستند.

هزارپا رو از روی خاک بردارید

اگر خیلی حساس نیستید و میتونید هزارپا رو بردارید، یکی از روش ها این هست که خاک رو کنار بزنید و هزارپا ها رو از خاک گلدان جدا کنید، فقط حواستون باشه بعضی از این هزارپا ها نیش میزنند پس حتما از دستکش برای این کار استفاده کنید.

استفاده از سموم شیمیای برای از بین بردن هزارپا در گلدان

اگر روش های گفته شده در بالا جواب نداد شما میتونید از سموم شمیایی مثل دیازینون، سایپرمترین، کنفیدور،سوین ، لیندین، دوراسبان ، پرمترین ،آیکون (Bendiocarb ، Carbaryl ، Propoxur ، Cyfluthrin یا Pyrethrin) و… استفاده کنید که در ادامه شرایط کلی هر کدام رو توضیح میدم

برای استفاده از این سموم میتونید طبق آنچه بر روی بسته بندی اونها نوشته عمل کنید، ولی اگر بخواهم یک نسبت کلی برای شما بگم اینجوری که یک قاشق چای خوری از سم رو در یک الی 2 لیتر آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید، بعد از آبیاری و گذشت حدود 2 الی 3 ساعت هزارپا ها از زیر گلدان و سطح خاک بیرون میان و میمیرند. البته میتونید از محلول های آماده ضدعفونی کننده خاک هم برای این کار استفاده کنید.

استفاده از سم برای از بین بردن هزارپا
استفاده از سم برای از بین بردن هزارپا

نحوه درست استفاده از سم آیکون برای خاک گلدان

سم ایکون برای از بین بردنهزارپا و یا کرم خاکی در گلدان بسیار موثر است و به این شکل استفاده میشه که شما یک قاشق چای خوری از سم رو در یک لیتر آب حل میکنید و سپس خاک گلدان رو با اون آبیاری میکنید، سعی کنید تمام قسمت های خاک خیس بشه و آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه این سم رو شما میتونید در بازار با سه درجه 10 – 15 – 20 پیدا کنید که برای مصارف خانگی درجه 10 اون توصیه میشه و غلظت های بالا میتونه باعث سوختگی گیاه هم بشه

نحوه استفاده از تری کلروفن برای از بین بردن کرم خاکی گلدان

سم تری کلروف بسیار قوی است و یک قاشق غذاخوری از اون رو باید در 10 لیتر آب حل کرد و سپس به شکل آبیاری به گیاه داد، توجه داشته باشید که میزان زیاد از این سم باعث از بین رفتن خود گیاه خواهد شد.

حتما مطالعه کنید : روش های از بین بردن مورچه گلدان

نکته مهم در استفاده از سموم

حواستون باشه که غلظت و تعداد دفعات استفاده از سموم بسایر مهم است چون اگر بیش از مقدار توصیه شده از آنها استفاده کنید گیاه شما دچار خشکی و نلبودی خواهد شد، توجه کنید که بهتره آبیاری و سم پاشی رو خارج از خانه انجام بدید تا مشکلات بعدی برای کودکان و حیوانات خانگی شما پیش نیاد، اگر تجره سم پاشی و استفاده از سموم رو ندارید میتونید از ترکیب های آماده موجود در بازار استفاده کنید.

جلوگیری از به وجود آمدن هزارپا در گلدان

یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن هزارپا در گلدان میشه استفاده از خزه هست که شما نباید از اون استفاده کنید چرا؟ و به هیچ وجه اجازه ندید آب در زیر گلدون جمع بشه و حتما بعد آبیاری آب اضافی اززیر گلدون خارج بشه، بهتره از سنگ های درشت مثل شن روی خاک استفاده کنید، در این حالت شرایط درست زندگی برای هزارپا ها فراهم نمیشه و از بین میرن و یا نمیتونند در خاک گلدان شما زندگی کنند.

راستی همیشه سعی کنید قبل از استفاده از خاک گلدان اون رو ضدعفونی کنید (روش ضدعفونی کردن خاک گلدان در خانه) و یا حتما از فروش گاه های معتبر خرید کنید، من خودم همیشه بعد از تعویض گلدان و یا خرید گیاه اون رو با ضدعفونی کننده خاک آبیاری میکنم.

شما چه تجربه ای در از بین بردن هزارپا در گلدان دارید؟ اگر سوال یا شمکلی هم داشتید در بخش دیدگاه بپرسید و حتما تجربه خودتون رو هم برامون بنویسید تا هم ما و هم سایر دوستان از آنها استفاده کنند.