آشنایی با فواید و خواص زیرفون برای بدن

آشنایی با فواید و خواص زیرفون برای بدن
زیرفون

گیاه دارویی زیرفون که نام علمی آن Tilia است، نوعی درخت با برگ های قلبی شکل و گل‌های زرد رنگ است. این گیاه بومی غرب اروپاست و در ایران معمولا در نواحی مرطوب رشد می کند. برگ‌، گل‌ و حتی چوب این درخت برای انسان مفیدند. برگ‌های قلبی شکل با نوک‌های تیز این گیاه می‌توانند از برخی بیماری‌ها جلوگیری کرده یا آن‌ها را درمان کنند. در ادامه با گوشه ای از فواید و خواص زیرفون برای بدن آشنا می شویم.

 

فواید و خواص زیرفون برای بدن:

سم زدایی از بدن

زیرفون معرق و مدر است و مصرف برگ زیرفون می‌تواند تولید عرق و ادرار را افزایش دهد. این عملکرد بخاطر ماده‌ای به نام پی- کوماریک است. برگ زیرفون به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. بدن سموم را از طریق عرق و ادرار دفع می‌کند. خروج سموم و مواد اضافی، بیماری‌ها را دور کرده و سلامت عمومی‌را حفظ می‌کند.

 

مقابله با نفخ، گاز معده و سنگ کیسه‌ی صفرا

پوست درخت زیرفون حاوی خواصی است که سبب تصفیه‌ی خون و تحریک ترشح و دفع صفرا می‌شود. در حقیقت این گیاه برای رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ معده، ریفلاکس معده و همچنین رفع سنگ کیسه‌ی صفرا مفید است.

بنر گل من و تو

 

آشنایی با فواید و خواص زیرفون برای بدن
زیرفون

 

مقابله با استرس و اضطراب

اگر دچار استرس و اضطراب شده‌اید ، زیرفون برای شما مفید است. گل‌های این گیاه حاوی خواص آرام‌بخشی هستند که سیستم عصبی را آرام کرده و استرس و اضطراب را از بین می‌برند. چای برگ زیرفون، درست مانند چای گل آن، برای کاهش استرس مفید است. این چای اثر خوبی بر آرامش ذهنی می‌گذارد.

 

زیبایی پوست و مو

زیرفون برای زیبایی پوست و مو مفید است و دم کرده‌ی این گیاه می‌تواند باعث خوش آب و رنگ شدن پوست شده، چین و چروک را کاهش دهد و همچنین لک‌های قهوه‌ای روی پوست را کم‌رنگ‌تر کند. این گیاه همچنین باعث رشد سریع موها و تقویت آن‌ها می شود. افزودن آن به آب حمام نرمی و لطافت هر چه بیشتر پوست را در پی دارد.

در حقیقت آنتی اکسیدان موجود در گیاه دارویی زیرفون علاوه بر جلوگیری از بیماری‌های مزمن، برای پوست نیز مفید است. این ماده می‌تواند باعث کاهش مشکلات پوستی مانند خارش شود. از طرفی با کند کردن فرآیند پیری، جوانی پوست را حفظ می کند.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بروز چین و چروک‌ و کک و مک ناشی از نور خورشید نیز جلوگیری کنند. به علاوه، استفاده موضعی از برگ زیرفون می‌تواند سبب درمان سلولیت شود.

 

تسکین سردرد و میگرن

 درمان سردرد، یکی دیگر از خواص گیاه دارویی زیرفون برای سلامتی است. برگ‌ها و گل‌های زیرفون در کاهش تنش عامل سردرد موثر هستند. این برگ‌ها می‌توانند درد ناشی از سردرد به‌ویژه میگرن را برطرف کنند. در واقع برگ‌های زیرفون می‌توانند از مشکلات مویرگ‌ها که معمولا باعث سردرد می‌شوند جلوگیری ‌کنند.

از طرفی زیرفون با دارابودن خواص آرام‌بخشی می‌تواند برای کاهش سردردهای عصبی و همچنین سردردهای میگرنی مفید باشد.

 

آشنایی با فواید و خواص زیرفون برای بدن
زیرفون و درمان سردرد

 

درمان برونشیت

آنتی اکسیدان‌های موجود در برگ زیرفون، به ویژه کوئرستین و کائمفرول، نقش فعالی در مقابله با رادیکال‌های آزاد موجود در دستگاه تنفسی ایفا می‌کنندو برای رفع مشکلات تنفسی مانند برونشیت مفید هستند.

 

عوارض جانبی احتمالی:

هنوز بی ضرر بودن برگ‌های زیرفون در دوران بارداری و شیردهی اثبات نشده است. بنابراین خانم های باردار یا شیرده بهتر است از مصرف برگ‌های زیرفون پرهیز کنند.

افرادی که بیماری حاد قلبی دارند نیز باید از مصرف برگ‌های زیرفون پرهیز کنند. زیرا استفاده دائم و زیاد از آن‌ها می‌تواند این وضعیت را تشدید کند. بنابراین، درمورد مصرف برگ زیرفون در کنار داروهای بیماری قلبی باید با پزشک مشورت کنید.

مصرف این گیاه برای کودکان زیر 12 سال ممنوع است.