معرفی و نگهداری کوردیلین ترمینالیس(کردیلین)

معرفی و نگهداری کوردیلین ترمینالیس(کردیلین)

[supsystic-tables id=25 ]

سلام امروز میخوایم یک گیاه از هاوایی رو براتون معرفی کنیم 🙂 امیدوارم که خوشتون بیاد و براتون مفید باشه

اسم علمی این گیاه کوردیلین Cordyline terminalis هستش که از خانواده Laxmanniaceae می باشد.کوردیلین داری ۱۵ گونه از گیاهان همیشه سبز نخل مانند به صورت درختچه و درخت با برگهای بسیار زیبا می باشد،کوردیلین ترمینالیس بومی جنوب شرقی آسیا بوده و ارتفاع آن در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است این گیاه فقط در گلدان کشت می شود. برگهای این گیاه نیزه‌ای و به رنگ سبز تیره و براق با حاشیه قرمز متمایل به ارغوانی است.

بنر گل من و تو

یک نکته خیلی مهم نگاهداری آنها در آپارتمان به علل کمبود رطوبت اتمسفر در نواحی خشک مشکل هست

دوستان به یاد داشته باشید که اصولا گیاهان زینتی رنگین برگ، احتیاجات نوری بیشتری دارند. اگر دید برگهای گیاه کوردیلین بی رنگ هستند، حتما نور محیط کافی نیست

نگهداری و نیاز های کردیلین

معرفی و آموزش کردیلین

نور:

جهت حفظ رنگها به نور قوی نیاز دارد،ولی دقت کنید تابش مستقیم افتاب به برگهای گیاه صدمه نزند،واریته های با رنگ سبز نسبت به سایه مقاوم هستند.

دما:

رشد بهتر و حفظ رنگها به درجه حرارت نیز بستگی دارد،حرارت تا ۲۱-۱۸ درجه سانتی گراد برای این منظور بهترین است،تا ۱۳ درجه نیز مقاومت خوبی دارد و اگر درجه حرارت بیشتر از ۲۴ باشد غبارپاشی لازم است

آبیاری:

همیشه بین دو آبیاری خاک خشک شود. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه در نتیجه زردی و سیاهی برگ می شود.

رطوبت:

در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی لازم است،هرگز در افتاب غبارپاشی نکنید بهتر است برای آن جزیره درست کنید تا همیشه رطوبت پایدار داشته باشد.

تغذیه:

در فصل های رشد هر دو هفته یکبار با کودهای مایع و جامد محلول در آب های مخصوص گلهای زینتی تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب: پیت یا کمپوست بهترین خاک است
کردیلین-گل من و تو

تعویض گلدان:

ریشه ها را بازدید و در صورت لزوم گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض و زهکش را همیشه بازدید کنید. یادتان باشد، گلدان تنگ، رشد بیشتر !!

تمیز نمودن برگها :

با پارجه نرم خیس هر هفته برگها را تمیز کنید،در صورت لزوم هر ماه یکبار از مواد براق کننده برگها استفاده کنید،استفاده از انها در واریته های برگ قرمز توصیه نمیشود.

تکثیر کردیلین:

تکثیر این گیاه ممکن است تا حدودی مشکل باشد. زیرا سر شاخه گیاه قبل از زمانی که بیشتر گیاهان را تکثیر می کنید، باید قطع شود. بهتر است تا زمانی که گیاه خیلی بلند نشده، عمل تکثیر را انجام دهید قسمت بالای گیاه را به وسیله قیچی باغبانی به اندازه ۱۰۰تا ۱۵ سانتیمتر، جدا کنید. ابتدا درپودر هورمون ریشه زایی فرو برده و سپس در گلدانی باقطردهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. خاک رابه اندازه کافی مرطوب کنید ولی دقت داشته باشید بیش از اندازه آبیاری صورت نگیرد. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و دردمای ۲۱ درجه سانتی گراد در شرایط نور مناسب و کافی نگاه دارید. زمانی که ریشه دهی انجام شد، یعنی بعد از چند هفته ، قلمه هارا از زیر پوشش در آورید و هریک را به تنهایی در گلدانی با قطردهانه ۱۱ تا ۱۳سانتیمتر، حاوی کمپوست با پایه پیت قرار دهید.

لکه های قهوه ای روی ساقه ها و زیر برگها توسط حشرات آفت ایجاد میشوند. اگر ماهی یکبار با حشره کش نفوذی سمپاشی کنید علایم بر طرف می گردند.

دیسکهای قهوه ای زیر برگ و روی ساقه هم نتیجه فعالیت حشره آفت است در صورتی که مشاهده کردید برگها چروکیده وخشک می شود، گیاه را به محل خنک تری ببرید و آن را غبار پاشی کنید زیرا به نظر می رسد هوا برای رفع این معضل غبار پاشی کنید و به زیر گلدانی سنگر یزه دار اضافه کنید

برگهای زرد و تا رعنکبوتی کوردیلین را با سم کنه کش، آغشته کنید تا علائم فعالیت کنه قرمز بر طرف شود

هرس کرودیلین:

چنانچه گیاه شما برگهای زیرین خود را از دست داده و ساقه لخت شده است،میتوانید ان را هرس کنید

گیاه را از بالای محل برگ خزان شده قطع کنید و برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به محل قطع شده محلول قارچ کش اسپری کنید،پس از چند هفته جوانه های جدید ظاهر شده  و شروع به رشد میکنند.

اصولا کلیه گیاهان زینتی رنگین برگ نیاز نوری بیشتری دارند،توجه کنید که تاریکی زایل کننده رنگ آتشین برگهای این گیاه است