آموزش تغذیه خاک بونسای؛ رازهای تاثیر تغذیه بر رشد بونسای

تغذیه خاک بوسنای
تغذیه خاک بوسنای

آیا میدانید برای تغذیه خاک بونسای از چه موادی استفاده کنید؟ تغذیه خاک یکی از عوامل حیاتی در باغبانی و کشاورزی است که تأثیر مستقیم بر رشد و عملکرد گیاهان دارد. خاک بونسای، معمولاً شامل مخلوطی از مواد آلی و معدنی است که گیاهان از آن برای رشد خود تغذیه میکنند و اگر میزان مواد مغذی در خاک کاهش یابد به مرور باعث کاهش رشد گیاه و در برخی موارد ریزش و زرد شدن برگها خواهد شد

در این مطلب ما به بررسی اهمیت تغذیه خاک بونسای و نحوه بهبود کیفیت خاک از طریق افزودن مواد آلی، معدنی، و تعادل pH می‌پردازیم. توجه داشته باشید که تغذیه مداوم بنسای در فصول رشد برای تقویت بنسای از اهمیت بالایی برخوردار است در فصولی که گیاه نیاز به استراحت دارد باید میزان تغذیه را کاهش دهیم.

زمان تغذیه خاک بونسای
زمان تغذیه خاک بونسای

تقویت خاک بونسای

زمانی که یک درخت بر روی زمین کاشته می شود، فضای زیادی برای ریشه دوانی دارد و می تواند ریشه های خودش را در سطح زمین گسترش بدهد. بنا بر این نیاز کمتری به مواد معدنی و آلی دارد. اما زمانی که شما فضای همان درخت را محدود کنید، رشد آن درخت تا حدود زیادی متوقف میشه. چون دیگه فضایی برای گسترش ریشه هاش نداره و نیازش به مواد معدنی و آلی خیلی بیشتر میشه.

بنر گل من و تو

درخت بونسای از جمله همین درختانی هست که انسان ها فضای اون رو محدود به گلدان کردند. به همین منظور این درخت فضای زیادی برای ریشه دوانی نداره و نمی تونه رشد خوبی داشته باشه. بنابراین در حفظ و نگهداری این درخت باید پارامترهای دیگه ای رو هم مد نظر داشت. از جمله این پارامتر ها می تونیم به تغذیه خاک بونسای اشاره کنیم. تغذیه خاک این درخت می تونه از طریق کود صورت بگیره. بنابراین انتخاب بهترین کود خاک بونساری از ضروریات نگهداری از این گیاه محسوب می شود.

در ادامه این مقاله روش هایی را برای تقویت خاک بونساری معرفی می کنیم که می توانید از آنها بهره ببرید.

روش های تغذیه خاک بونسای

قبل از هر نکته ای باید به شما بگوییم که خاک نسبتا اسیدی (PH بین 5.5 تا 6.5) میتوانید جذب مواد مغذی و رشد بونسای شما را بهتر کند. یک گل می تواند در کمترین فضا هم رشد کند و سالم و سرحال بماند. چون نیاز خیلی زیادی به ریشه دوانی و دریافت مواد مغذی از سوی خاک ندارد و همان حداقلی که در گلدان به آن می رسد برای رشدش کافی ست.

اما یک درخت زمانی که وارد یک گلدان می شود، نمی تواند همانند حالت طبیعی خودش رشد کند. چون طبیعت درخت اقتضا می کند تا ریشه های ضخیم تری داشته باشد و مواد معدنی بیشتری را نسبت به گل دریافت کند. بنابراین زمانی که انسان ها ساختار نگهداری آن را عوض می کنند، باید به فکر راه هایی برای نگهداری آن نیز باشند.

یکی از این راهها که می تواند به رشد این درخت در گلدان کمک بسزایی کند، تغذیه خاک بونسای است. از مهمترین روش های تقویت خاک بونسای می توان به افزودن مواد آلی، بسترهای خاکی مناسب و تعمیر خاک اشاره نمود. مواد آلی مثل کمپوست یا همچنین پوست میوه ها و سبزیجات را می توان به خاک اضافه کرد تا عناصر غذایی و رطوبت را در خاک کنترل کند و همچنین از اتلاف رطوبت و غذاهای مهار شده به خاک جلوگیری نماید.

تاثیر عناصر کود بر بونسای
تاثیر عناصر کود بر بونسای

تهیه کود خاک بونسای

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، درخت بونسای در خاک کم و محیط کوچک رشد می کند. بنابراین باید در انتخاب کود درخت بونسای حساسیت فوق العاده ای را خرج کنید. کود خاک بونسای باید به گونه ای باشد که تمامی نیازهای معدنی این درخت را جبران کند.

کدام کود برای بونسای مناسب است؟ در پاسخ به این سوال هر کس نظری می دهد. تنها نکته ای که می توان در این باره گفت این هست که کود هی حیوانی و کود عادی نمی تواند مواد مورد نیاز درخت بونسای را تامین کند. به همین خاطر باید برای این درخت به کود های شیمیایی متوسل شوید.

اما در یک نگاه کلی بهتر است که کود درخت بونسای از اکسیژن، آهن، روی، فسفر و پتاسیم و … غنی باشد. این موارد از ضروری ترین پارامترها برای خرید کود بونسای به شمار می رود.

در مورد روش استفاده از کود نیز می توان به یک نکته جالب در مورد این گیاه اشاره نمود. درخت بونسای از اسپری کردن لذت می برد و شاداب تر می ماند. یکی از روش های استفاده از کود خاک بونسای این هست که از کود های مایع استفاده کنید و محلول را روی برگ ها و خاک درخت اسپری کنید.

کود دهی به این درخت باید در فواصل زمانی منظم صورت بگیرد و هیچ گاه قطع نشود. معمولا کود دهی به این درخت در فصل بهار و تابستان اهمیت بیشتری دارد و باید در این فصل خیلی هوای این درخت رو داشته باشید.

روش های تغذیه بونسای
روش های تغذیه بونسای

معرفی انواع کودهای برای تغذیه خاک بونسای

برای تغذیه خاک بونسای شما میتوانید از ترکیب های مختلف و کودهای مناسب استفاده کنید که در ادامه ما برخی از این کودها را معرفی میکنم ولی توجه داشته باشید که استفاده از هیومیک اسید هر 2 الی سه ماه یکبار میتوانید برای گیاه شما بسیار مفید باشد.

  1. استفاده از کودهای آلی: کود آلی مانند کودهای کمپوست می باشد که از کودهای حیوانی، پوست میوه ها و… به دست می آید. این نوع کودها مواد آلی و معدنی را به خاک اضافه می‌کنند و به تغذیه گیاهان کمک می‌کنند.
  2. کودهای معدنی: کودهای معدنی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم (N-P-K) و کودهای دیگر که به صورت معدنی تولید می‌شوند است، توجه داشته باشید که در این مدل کودهای باید ببینید که گیاه شما کدام عنصر را در خاک کم دارد و کودهایی که آن میزان را در خود بیشتر دارند را به خاک اضافه کنید به طور مثال اگر گیاه شما از کمبود فسفر رنج میبرد باید کود 105210 را خریداری کنید.
  3. کود آهن : حتما از کود آهن هر سه الی 4 ماه یکبار برای تقویت گیاه و همچنین زیبایی رنگ برگها استفاده کنید.
  4. کودهای پوششی: کودهای پوششی، مثل کود کامپوست روی خاک، به عنوان یک لایه محافظه کننده بر روی خاک بونسای قرار می‌گیرند و به تغذیه خاک و گیاهان کمک می‌کنند.
  5. کودهای اوره: این نوع کودها معمولاً حاوی اوره یا نیترات اوره هستند و منابع تغذیه‌ای مختلفی از نیتروژن را برای رشد برگها فراهم می‌کنند. آن‌ها به عنوان منابع نیتروژن خیلی سریع عمل میکنند و معمولاً به تغذیه گیاهان در دوره رشد کمک می‌کنند.

لازم به ذکر است که کودهای معدنی و اوره را باید در آب حل کنید و سپس به شکل آبیاری هر دو الی سه هفته یکبار به گیاه بدهید. برای خرید کودهای مناسب گیاهان آپارتمانی و تست شده به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید. در ضمن حتما مقاله کودهای خانگی گیاهان آپارتمانی و بهترین کود گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید.

بونسای - گل من و تو

نکات مهم در مورد کود خاک بونسای

سعی میکنم چند نکته مهم که در تقویت خاک بونسای باید بدانید را بیان کنم:

  • گیاهی که میخواهید تغذیه کنید مهم است، چون هر گیاه یک سری عناصر را بیشتر دوست دارد.
  • برای تغذیه بنسای از کود جامد و ارگانیک استفاده کنید، برندهایی مثل Aoki، Biogold و غیره وجود دارند که شما می توانید از مارک دلخواه خود استفاده کنید.
  • حتما کودهای مایع و جامد را در آب حل کنید و سپس به شکل آبیاری گیاه را تغذیه کنید.
  • حتما قبل از استفاده از کود از میزان و غلظت کود اطلاع پیدا کنید. چون کوددهی زیاد باعث سوختگی و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.
  • در صورت زیاد شدن کوددهی یا استفاده از غلظت زیاد حتما گلدان بونسای را آبشویی کنید.

پس در نتیجه

درخت بونسای از درختانی هست که نیاز مبرمی به کود و مواد معدنی دارند. برای همین باید حساسیت بالایی را در تقویت خاک بونسای، تغذیه خاک بونسای و کود دهی آن، خرج کنید. نحوه ی کود دهی به بنسای از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که برای بیشتر درخت های بنسای از توده های جامد محدودی استفاده می شود. با این حال، تکرار دوباره این کار، قطعا به گیاه آسیب می رساند.