معرفی بهترین کود گیاهان آپارتمانی + 7 نکته‌ی مهم قبل از خرید

کود گیاهان آپارتمانی
کود گیاهان آپارتمانی

میخوای با بهترین کود گیاهان آپارتمانی آشنا بشی؟ کوددهی گیاهان آپارتمانی یکی از مهمترین قسمت های نگهداری گیاهان هست. نکات مهمی در زمینه ی کوددهی گیاهان آپارتمانی وجود داره که باید حتما رعایت کنید. اگه کوددهی گیاهان آپارتمانی رو کم تر و یا بیشتر از حد معمول انجام بدین گیاه اسیب جدی میبینه. مقدار مصرف کود و همچنین زمان و نوع کوددهی گیاهان آپارتمانی بسیار مهمه هست. توی این مقاله به برسی انواع کودگیاهان آپارتمانی میپردازیم. همچنین بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی رو هم به شما معرفی میکنیم . اگه میخواین راز و رمز کوددهی گیاهان آپارتمانی رو بدونید تا آخر با ما همراه باشید و حتما اخر این مطلب رو بخونید.

چرا باید به کوددهی گیاهان آپارتمانی توجه کنیم؟

همون طور که میدونید گیاهان هم مثل همه ی موجودات زنده نیازمند مواد مغذی متعددی هستن.  وقتی که این مواد رو به گیاهان آپارتمانی خودتون میدین رشد گیاه بهتره میشه. توی خاک به طور معمول مواد مغذی برای تغذیه‌ی گیاه وجود داره اما بعد از چند بار آبیاری و یا گذشت زمان این مواد مغذی توی خاک کم میشن. توی این شرایط کوددهی گیاهان آپارتمانی اهمیت پیدا میکنه. زمانی که از کود مناسب برای کوددهی گیاهان آپارتمانی استفاده میکنید گیاه شاداب تر میشه و رشدش هم زیادتر میشه. مواد مغذی که با کوددهی گیاهان آپارتمانی به گیاهتون میرسه شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر ریزمغذی مانند مس، بور، آهن و کلسیم هست.  

بهترین کود گیاهان آپارتمانی
بهترین کود گیاهان آپارتمانی

برای استفاده و همچنین کوددهی گیاهان آپارتمانی باید اول انواع کود رو بشناسید و بعد با توجه به گیاه و نوع نیاز گیاهتون کود گیاهان آپارتمانی مناسبی رو انتخاب کنید. یادتون باشه که گیاهی که خیلی وقته کود بهش ندادین شامل علایمی مثل زردی بین رگ برگ و کم بود رشد میشه. علایم کمبود ها رو توی مطلب کمبود مواد مغذی میتونید بخونید. همچنین در ادامه ی این مطلب به صورت مختصر علایمی که در اثر کمبود برخی از مواد ایجاد میشه رو توضیح  دادیم.

بنر گل من و تو
علایم ایجاد شده در گیاهکمبود مواد
زرد شدن و کوچک ماندن  برگ هاکمبود نیتروژن
ارغوانی شدن برگ های مسن و کوتولگی گیاهکمبود فسفر
زرد شدن لبه ی برگ و کند رشدی گیاهکمبود پتاسیم
تغییر حاشیه ی برگکمبود کلسیم
زرد شدن بین رگ برگی در برگ گیاهکمبود آهن
نازک و شکننده شدن ساقه هاکمبود روی
نشانه های کمبود مواد مغذی در گیاهان آپارتمانی

انواع کود گیاهان آپارتمانی

کود گیاهان آپارتمانی شامل : کودهای الی گیاهان آپارتمانی – کودهای شیمیایی گیاهان آپارتمانی – کودهای زیستی.  این دسته بندی بیشتر بر پایه ی منشا تولید کودگیاهان آپارتمانی هست. کودگیاهان آپارتمانی یه دسته بندی دیگه هم دارن. این دسته بندی بیشتر باتوجه به حالت کود انجام گرفته و شامل: کودهای گیاهی مایع – کودهای گیاهی جامد هست.

کودهای الی گیاهان آپارتمانی

این نوع از کودهای گیاهان آپارتمانی دارای منشأ طبیعی هستن. به این کود ها هیچ افزودنی مصنوعی اضافه نمیشه و کاملا طبیعی هست. به بیان دیگه کودهای الی گیاهان آپارتمانی پایه کربنی دارن و بازمانده‌ مواد زنده ای مثل بقایای گیاهان، فضولات حیوانات و یا ترکیبی از هردو هستن . به کودهای الی گیاهان آپارتمانی کودهای ارگانیک هم میگن. کودهای الی گیاهان آپارتمانی شامل کود سبز – کمپوست و ورمی کمپوست– کودحیوانی هستن. توی استفاده از کود حیوانی باید دقت کنید که این نوع از کود گیاهان آپارتمانی حتما به خوبی پوسیده شده باشه تا مشکلی برای گیاه پیش نیاره

کودهای شیمیایی گیاهان آپارتمانی

کودهای که بر پایه ی مواد شیمیایی  و مواد معدنی تشکیل شدن . میزان استفاده از این کود برای کشاورزی و همچنین در زمینه ی کوددهی گیاهان آپارتمانی زیاد است . کودهای شیمیایی گیاهان آپارتمانی بر اساس مواد تشکیل دهندشون به دو دسته تقسیم بندی میشن: کودهای ماکروالمنت – کودهای میکروالمنت

کودهای زیستی

کودهای زیستی  از میکروارگانیسم‌های پر فایده  تشکیل شدن که برای پرورش و رشد گیاه و همینطور برای حاصلخیزی خاک به کار میرود. این نوع کود گیاهان تقریبا بی ضرر برای  اکوسیستم مزرعه و محیط‌زیست است.

کودهای گیاهان آپارتمانی مایع

توی استفاده از کود مایع گیاهان باید حتما به دلیل غلظت کود مایع گیاهان آپارتمانی دقت کنید.  حتما زمان استفاده از کود مایع گیاهان اون رو رقیق کنید.  این نوع کود مزایا و معایت خاص خودش رو داره که توی ادامه این مطلب بهش میپردازیم. مزایای کود مایع گیاهان آپارتمانی شامل طریقه ی مصرف اسان و راحت –  اندازگیری دقیق و راحتر نسبت به نوع های دیگه –  میتونید هم زمان با آبیاری از این نوع کود گیاهان آپارتمانی استفاده کنید .  معایب استفاده از کود مایع گیاهان آپارتمانی اینه که  این کود رو برای مدت زیاد نمیتونید نگه داری کنید چون سریع خراب میشه.

کودهای گیاهی جامد

این نوع کود های گیاهی به صورت جامد  ویا به عبارت دیگه به صورت دانه ای، پودری و یا کود گرانول عرضه میشه و در بازار قابل خریدار هست . اندازه ی دانه های کود گیاهی جامد متغیر هست و شامل اندازه درشت تا ریزهست که فرم ریز کودهای گیاهی جامد حالت پودری داره. نحوی استفاده از این کود گیاهی به این صورت هست که باید با خاک ترکیب بشه یا روی سطح خاک ریخته بشه.

معرفی کود گیاهان آپارتمانی
معرفی کود گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به چه نوع کودی احتیاج دارند؟

گیاهان آپارتمانی رو میتونیم به دو دسته تقسیم کنیم. گل دار و بدون گل  برای کوددهی گیاهان آپارتمانی میتونید از کودهایی استفاده کنید میزان برابری از پتاسیم، فسفر و نیتروژن داشته باشند. ولی باید توجه کنید که این نسبت با توجه به گیاه تغییر میکنه . کودهای گیاهی با نسبت برابر در بازار به فرمه ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ موجود هست و میتونید از فروشگاه گل من و تو هم کود مورد نظرتون رو هم تهیه کنید.

برای گیاهان گلدار بهتره از کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن هست استفاده کنید و گیاهانی که فقط برگ های تزیینی دارند به  کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند. برای کوددهی گیاهانی مثل کاکتوس‌ها و ساکولنت بهتره از کودهای ازت پایین و پتاس بالا استفاده کنید . ازت بالا در کاکتوس‌ها باعث نگهداری مقادیر زیادی آب در بافت گیاه می‌شه و همین طور باعث تخریب کاکتوس میشه.  مثلا از از کود ۱۲۱۲۳۶ برای سانسوریا میتوانیم استفاده کنیم و یا از کود پتاس بالا برای تقویت زاموفیلیا میشه استفاده کرد.

برای پتوس ابلق و برگ انجیری از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید.  برای ریشه زایی گیاهان آپارتمانی میتونید از کودهای مثل 105210 یا کود NPK 5-50-5 استفاده کنید. پس یادتون باشه که با توجه به گیاه حتما باید کوددهی گیاهان آپارتمانی رو انجام بدین. از هر کودگیاهی هم نمی تونید برای تمام گیاهاتون استفاده کنید.

کود گیاهان آپارتمانی 20.5.10

 از این کود گیاهان آپارتمانی میتونید برای تغذیه ی انواع بونسای و درختچه های زینتی و یا برای گیاهانی که برگ های سبز دارن استفاده کنید.  اجزای تشکیل دهنده ی این کود گیاهان آپارتمانی شامل 20 درصد نیتروژن، 5 درصد فسفر و 10 درصد پتاسیم هست. جالبه بدونید که این کود به افزایش رشد گل و گیاه کمک بسیار زیادی میکنه.

کود گیاهان آپارتمانی 19.6.20

 این کود گیاهان آپارتمانی برای بهبود عملکرد باعث تحریک رشد شاخه و برگ میشه و برای گیاهان گل دار مناسب هست.  برای شاداب شدن گیاهاتون میتونید از این کود گیاهی استفاده کنید . این کود گیاهان آپارتمانی از  19 درصد نیتروژن، 6 درصد فسفر و 20 درصد پتاسیم تشکیل شده و باعث تقویت ریشه های گیاه و رشد برگ میشه.  بهتره برای گیاهانی مثل شمعدانی و گل قاشقی از این نوع کودگیاهی استفاده کنید .

بهترین کود گیاهان آپارتمانی

با توجه به مشکلات عمومی ایجاد شده برای گیاهان آپارتمانی استفاده از برخی از کودها رایج شده است. کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی لازم میشن و باید ازشون استفاده کنید شامل: کود NPK – کود کامل و یا سه بیست – کودهای ضد تنش مثل آمینو اسید – کود گلدهی یا( 38- 12- 12 )– کود کلات اهن هست. هر کدوم از این کودها در زمان خاص و همچنین برای مواقع خاص استفاده میشن. اما برای کوددهی گیاهان آپارتمانی به تک تک این کود ها نیاز پیدا میکنید. برای خرید کود گیاهان آپارتمانی میتویند به فروشگاه ما مراجعه کنید تا محصولاتی با کیفیت تضمین شده خریداری کنید.

کوددهی گیاهان آپارتمانی
کوددهی گیاهان آپارتمانی

نکات کوددهی گیاهان آپارتمانی

نباید از کود گیاهان آپارتمانی برای کوددهی گیاهان ضعیف و بیمار استفاده کرد. مشکل ایجاد شده توی گیاه اول باید حل بشه و در قدم بعدی برای تقویت گیاه از کوددهی گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

کوددهی گیاهان آپارتمانی رو زمانی شروع کنید که تقریبا 1 ماه از خرید گل گذشته باشه و گیاه به شرایط عادت کرده باشه. برای این که گیاه به شرایط عادت کنه و تنش و یا استرس رو پشت سر بزاره میتونید از اسید امینه و یا هیومیک اسید استفاده کنید.

بهترین فصل کوددهی گیاهان آپارتمانی فصل بهار و تابستان هست. به طور کلی گیاهان در فصل های سرد نیاز کمتری به مواد مغذی دارن.

یادتون باشه که کوددهی گیاهان آپارتمانی بخشی از مراقبت های هست که باید از گیاه انجام بشه. اگه دوست دارین گلی شاداب و سرحال داشته باشید بهتره که شرایط محیطی رو برای گیاه فراهم کنید. این شرایط محیطی شامل : نوردهی – آبیاری مناسب – سم پاشی – دمای مناسب – رطوبت – خاک خوب هست.

یادتون باشه که میزان کوددهی گیاهان آپارتمانی بستگی به گیاه داره. بعضی از گیاهان نیاز به کوددهی مکرر دارن و بعضی دیگه ماهی یکبار کوددهی براشون کافی هست.

کوددهی گیاهان آپارتمانی رو به اندازه و درست انجام بدین. میزان کوددهی زیادی به گیاهان آپارتمانی باعث دردسر و گیاه سوزی میشه. کوددهی گیاهان آپارتمانی به مقدار زیاد میتونه توی گیاهان مسموییت ایجاد کنه. به طوری که زیاده‌روی در کوددهی گیاهان آپارتمانی می‌تونه باعث کاهش رشد، کوتاهی قد گیاه، سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و حتی در موارد شدید باعث مرگ گیاه بشه. یکی از علایم کوددهی گیاهان به مقدار زیاد ایجاد رسوب های سفید رنگ روی خاک هست. کودهای گیاهی رو هیچ وقت باهم ترکیب نکنید. چون این کار ممکنه عواقب بدی رو برای گیاهتون داشته باشه.

جمع بندی بهترین کود گیاهان آپارتمانی

کوددهی گیاهان آپارتمانی کار زیاد سختی نیست . اما باید حتما به نکات کوددهی گیاهان آپارتمانی دقت کنید تا گیاهتون دچار اسیب نشه. با توجه به این نکات میتونید بهترین کود گیاهی رو برای گل ها تو انتخاب کنید. یادتون باشه که گیاهان هم نیاز به غذا دارن و کوددهی گیاهی بخش مهمی از نگهداری گیاهان هست. اگه تجربه و یا پیشنهادی دارید حتما با ما در میان بزارید.