از چه کود حیوانی استفاده کنیم؟ کود مرغی؟ کود گاوی؟ کود گوسفندی؟ یا کود اسبی؟!

از چه کود حیوانی استفاده کنیم؟ کود مرغی؟ کود گاوی؟ کود گوسفندی؟ یا کود اسبی؟!
از چه کود حیوانی استفاده کنیم؟ کود مرغی؟ کود گاوی؟ کود گوسفندی؟ یا کود اسبی؟!

کود حیوانی به هرگونه مواد طبیعی که مواد مفیدی در آن وجود دارد و برای تقویت خاک از آن استفاده می شود می گویند. برای آن که خاک غنی شود و کمبود نداشته باشد از کود استفاده می شود.

کودهای حیوانی که در مزارع، باف ها و حتی باغچه ها بسیار استفاده می شود معایب و فوایدی دارد که در این مطلب به آن اشاره می شود. در این مطلب به شناخت انواع کود دامی و کاربرد آنها اشاره می کنیم.

 انواع کودهای حیوانی و خصوصیات آنها

کود حیوانی چهار نوع دارد: گاوی – گوسفندی – اسبی و مرغی

بنر گل من و تو

حال به بررسی این 4 نوع کود و کاربرد آنها می پردازیم.

کود گاوی :

کود گاوی
کود گاوی

کود گاوی تازه دارای 80 درصد رطوبت می باشد. به خاطر اینکه مخلوطی از کاه می باشد دیرتر تجزیه می شود و حرارت آن به سرعت بالا نمی رود.

کود گاوی به نام کود سرد نیز می باشد.

از آنجایی که سیستم گوارش گاو کارایی زیادی در هضم غذا دارد کود گاوی بذر علف هرز کمتری دارد. ازاد سازی عناصر غذایی در کود گاوی برای 50% آن حدود 4 و نیم ماه به طول می انجامد.

کود گوسفندی:

کود گوسفندی
کود گوسفندی

بسیار خشک است و به جهت نداشتن بستر، کود آن نسبتأ زود تجزیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر حرارت تولیدی گرم است.

کود اسبی :

کود اسبی
کود اسبی

کود اسبی به نسبت خشک می باشد. دارای ازت بسیاری می باشد. سریع تخمیز شده و حرارت بالایی ایجاد می کند. و همین باعث شده به آن کود گرم بگویند. در زمین های سرد و مرطوب از کود اسبی استفاده می شود. کود اسبی برای صیفی جات، گیاهان گلدار و گیاهان غده ای و همچنین سبزی هایی که رشد سریع و طول عمر کوتاهی دارند استفاده می شود. کود اسبی اسیدی می باشد.

غذای اسب بیشتر علف هرز می باشد و از آنجایی که در هضم غذا خوب عمل نمی کند پس کود اسبی دارای بذر علف هرز زیادی می شود. همین باعث می شود که در زمین هایی که کود اسبی استفاده می شود علف هرز زیادی هم رشد کند.

کود اسبی، از نظر مواد غذایی ضعیف تر از سایر کودهاست.

برای پوشاندن روی بذرهای کاشته شده مخصوصاً در چمن کاری، استفاده از کود اسبی توصیه می شود.

کود مرغی:

کود مرغی
کود مرغی

از نظر مواد غذایی بسیار غنی است و مقدار مصرف آن بایستی به مقدار کم و با احتیاط صورت گیرد، برای آنکه گیاه شما در اثر مصرف کود مرغی نسوزد بهتر است با کودهای دیگر مخلوط شود. به خاطر بستر خاک اره که دارند نسبت کربن در این کوها بالاست. از کود مرغی بهتر است در فصول سرد استفاده شود

در کود های مرغی میتوان درصد بالاتری نسبت به کود های گوسفندی و گاوی از فسفر و پتاسیم را یافت در عوض کود های گاوی نیز سر شار از ازت هستند.

فاکتورهای کود حیوانی مرغوب

پوسیده بودن کود. این کار باعث می شود بذر علفهای هرز و همچنین آلودگی و حشرات کم شود.

کم بودن بذر علف: پس هر چقدر بذر علف های هرز، تخم و لارو حشرات در کود کم باشد ارزش کود بیشتر می شود.

تجزیه کود در خاک و تبدیل آن به هوموس نیز مستلزم کافی بودن تهویه، حرارت و رطوبت در خاک می باشد این عوامل از طریق انجام عملیات مناسب زراعی تامین می شوند.

پس در نتیجه کود حیوانی بایدکاملاً پوسیده، پوک و نرم باشد

در صورتی که کود حیوانی به صورت تازه مورد استفاده قرار بگیرد، نه تنها بوی بد ایجاد می کند بلکه تخم حشرات و بذر علف های هرز را با خود به زمین می آورد. از سویی دیگر مدت زیادی طول می کشد تا کاملاً پوسیده و برای جذب ریشه آماده شود

بدون بو و تیره رنگ بودن کود نشانه ی مرغوبیت آن است 

کاربرد کود حیوانی

برای تقویت گیاهان باغچه از کود های حیوانی می توان استفاده کرد. علاوه بر آن برای خاک های فقیر و فرسوده با استفاده از کود دامی آنها را غنی کرد. برای خاک های سنگین کود دامی کاربرد دارد. در خاک های ماسه ای (سبک) و یا رسی (سنگین) بهتر است از کود حیوانی استفاده شود. اگر مقدار زیادی کود حیوانی به خاک های کهنه و فرسوده اضافه کنیم خاک اصلاح گشته، کیفیت مناسبی پیدا می کنداز همه اینها گذشته، برای جلوگیری از فرسودگی زمین و تقویت خاک، لازم است هر سال مقداری کودآلی(حیوانی یا خاکبرگ) همراه با کود شیمیایی به زمین اضافه شود

کود حیوانی را چه زمانی به خاک اضافه کنیم؟

زمان های استفاده از کود حیوانی اواخر پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد. اگر در پاییز از کود حیوانی استفاده شود بهتر می باشد چون در پاییز به خاطر برف و باران بود بهتر پوسیده شده و در فصل رشد در اختیار ریشه قرار می گیرد.

در مورد مقدار کود حیوانی هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد . هر قدر برآیتان مقدور بود سفارش بدهید تا آن را به زمین بیفزایند