انواع پرنده بهشتی؛ 8 گونه از انواع استرلیتزیا با شرایط نگهداری

انواع پرنده بهشتی استرلیتزیا
انواع پرنده بهشتی استرلیتزیا

معرفی بهترین گونه های پرنده بهشتی : اگر بخواهیم لیستی از زیباترین گیاهان آپارتمانی تهیه کنیم بی‌شک استرلیتزیا ( شرایط نگهداری پرنده بهشتی رو قبلا بررسی کردیم که حتما مطالعه کنید) در ردیف های بالایی آن جای خواهد گرفت، این گیاه که به پرنده بهشتی نیز مشهور است، یکی از مقاوم ترین گیاهان گلدار آپارتمانی است که متعلق به مناطق گرمسیری و بومی آفریقای جنوبی می‌باشد. پرنده بهشتی از اواسط زمستان تا اواخر بهار به گل می‌نشیند با این حال شاخ و برگ های همیشه سبز و ابریشمی آن حتی وقتی که گل نمی دهند ، جذاب هستند و در تمام طول سال طرفداران بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

از بین گیاهان گرمسیری، استرلیتزیا نگهداری آسان تری دارد و به راحتی می‌تواند خود را با شرایط محیطی جدید وفق دهد. نگهداری آسان و گلهایی منحصر به فرد با طول عمر بالا، باعث شده تا این گیاه را در اکثر گلفروشی ها و منازل مشاهده کنیم. می‌توان گفت که پرنده بهشتی با تمام شرایط کنار می‌آید جز سرما، از این رو شاید بتوان تنها نقطه ضعف این گیاه را حساسیت به سرمای شدید نامید.

هم در باغچه و هم در گلدان به شرط انتخاب گلدانی عمیق می‌توانید استرلیتزیا را پرورش دهید. محیط کشت این گیاه باید دارای نور کافی و غیرمستقیم باشد و همچنین رطوبت بالایی داشته باشد . آبیاری منظم و کوددهی اصولی، شما را بعد از گذشت ۳ سال از کاشت جوانه ها، شاهد شکوفا شدن گل هایی به شکل پرنده‌ی در حال پرواز، خواهد کرد. اگر قصد دارید به طور کامل با این گیاه زیبا و نماد و تاریخچه‌ی افسانه‌ای آن آشنا شوید به مطلبی جداگانه که در این خصوص فراهم شده مراجعه کنید.

بنر گل من و تو
انواع استرلیتزیا
انواع استرلیتزیا

ما در ادامه و در این قسمت از گل من و تو قصد داریم تا انواع گونه های گل پرنده بهشتی را برای شما معرفی نماییم.

با انواع واریته های گیاه پرنده بهشتی آشنا شویم

✍️ گاهی ممکن است گونه هایی از گیاهان وجود داشته باشند که بسیار با هم متفاوت اند اما به دلیل نام یکسان و مشابه در یک تقسیم بندی جای بگیرند. انواع گیاهان پرنده بهشتی یکی از شایع ترینِ این موارد هستند. به عنوان مثال یک نوع پرنده بهشتی، گیاهی جنگلی با رشد کم است که دارای گلهای عجیب و غریب بی نظیر و از بستگان گیاه موز میباشد، در حالی که نوع دیگر آن از خانواده نخود بوده که به صورت درختچه یا درخت خار دار و دوستدار محیط های بیابانی است. دسته‌ی اول از جنس استرلیتزیا و دسته دوم‌ از جنس سزالپینیا می‌باشند.

جنس استرلیتزیا و سزالپینیا پرنده بهشتی چه تفاوتی با هم دارند ؟

✍️ احتمالا شما نوعی از پرنده بهشتی را می‌شناسید که از جنس استرلیتزیا (Strelitzia) است که بومی مناطق گرمسیری و آفریقای جنوبی است و می‌تواند به عنوان گیاهان چندساله در مناطق باز و‌ یا به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش داده شود. اما جالب است بدانید که یک تیره کاملاً متفاوت بنام سزالپینیا (Caesalpinia) وجود دارد که شامل تعدادی درخت و درختچه همیشه سبز و برگ پهن است که نام مشترک “پرنده بهشتی” را دارند. شکل این گیاهان و شکل ظاهری گل های آنها کاملاً متفاوت از گونه های Strelitzia است. آنها به طور کلی ساکنان کویر هستند.

✍️ گیاهان تیره سزالپینیا که نام مشترک «پرنده بهشتی» را دارند بسیار متفاوت از تیره استرلیتزیا می‌باشند. سزالپینیا ها گاهی اوقات به عنوان “پرنده بهشتی قرمز” ، “غرور باربادوس” یا “گل طاووس” نیز شناخته می شود، بوته ای همیشه سبز و برگ دار و برگ سبز و بومی مناطق خشک است. که به طور مکرر با گل های نارنجی قرمز شکوفا میشوند، برهی از گیاهان تیره سزالپینیا ممکن است برگریز باشند. گیاهان گونه های Caesalpinia نسبت به گیاهان پرنده بهشتی Strelitzia گل های بسیار کمتری دارند. شکوفه ها تا حدی شبیه آزالیا هستند و به صورت خوشه ای ظاهر می شوند.

✍️ گرچه گونه های پرنده بهشت سزالپینیا وقتی در فضای خارج از خانه کاشته می شوند در سایه نیز رشد خوبی می کنند، اما وقتی به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش می یابند تا حد ممکن به نور نیاز دارند. در چنین شرایطی یک پنجره آفتابی ایده آل است، اما از عدم نفوذ هوای سرد باید جلوگیری شود. اگر نور مستقیم خورشید در دسترس نیست، مطمئن شوید که نور مصنوعی تا حد ممکن روشن است و بتواند نیاز نوری گیاه را تامین نماید.

در ادامه پنج گونه از گیاهان پرنده بهشتی را برای شما معرفی خواهیم کرد که از دو جنس کاملا متفاوت می‌باشند.

انواع گونه های گیاه پرنده بهشتی

در ادامه انواع پرنده بهشتی رو برای شما معرفی میکنم که هریک شرایط نگهداری خود را دارند و باید این شرایط رو براشون فراهم کنید.

پرنده‌ بهشتی رجینا - انواع پرنده بهشتی
پرنده‌ بهشتی رجینا – انواع پرنده بهشتی

1. پرنده‌ بهشتی رجینا (Strelitzia reginae)

«استرلیتزیا رجینا»

  • جنس : استرلیتزیا
  • بومی : آفریقای جنوبی
  • ارتفاع : حداکثر ۱/۲ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل غیر مستقیم
  • رنگ گل : نارنجی آبی ، نارنجی بنفش

✍️ این نوع استرلیتزیا یکی از محبوب ترین گل‌های چند ساله در سراسر جهان است. این گیاه با گلهای نارنجی، بنفش روشن و آبی روشن، به دلیل مدت زمان طولانی گلدهی و طول عمر گل‌ها به یک گیاه گلدانی ایده آل تبدیل شده، همچنین شاخه های بریده این گل نیز بسیار مورد استفاده گلفروش ها در تزیینات سبد ها و دسته گل ها قرار می‌گیرد.

رجینا یک گیاه همیشه سبز، چندساله و پرزدار است. برگ های آن چرمی بوده و بسیار شبیه به برگ های موز است. برگ های رجینا به صورت یک توده سفت و سخت و به صورت یک پایه از سطح زمین جوانه می‌زنند اما گل ها در بالای یک ساقه سفت قرار دارند و با گلبرگ های نارنجی آبی یا نارنجی بنفش خود، گلهایی شبیه پرنده در حال پرواز به نظر می‌رسند.

انواع پرنده بهشتی-پرنده بهشتی نیکولای
انواع پرنده بهشتی-پرنده بهشتی نیکولای

2. پرنده بهشتی نیکولای (Strelitzia nicolai)

«استرلیتزیا سفید»

  • جنس : استرلیتزیا
  • بومی : آفریقای جنوبی
  • ارتفاع : گیاه باغچه ای ۷ متر / گیاه آپارتمانی ۲ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل تا سایه جزیی
  • رنگ گل : سفید ارغوانی ، سفیدا آبی

✍️ در بین انواع گونه های استرلیتزیا ، پرنده بهشتی سفید بزرگترین نوع به شمار می‌رود. این گیاه نیز گلهایی شبیه به گلهای سنتی پرنده بهشتی شکوفا می‌کند با این تفاوت که دارای کاسبرگ های سفیدِ تشکیل دهنده تاج و یک “زبان” به رنگ ارغوانی مایل به آبی است. استرلیتزیا سفید بعد از ۵ تا ۸ سال از زمان کاشت بذر گل میدهد و سرعت رشد خیلی کمی دارد. برگ های این گیاه بزرگ و به رنگ سبز خاکستری است که به راحتی با برگ موز اشتباه گرفته می‌شود. نیکولای می تواند دمای صفر درجه سانتیگراد و حتی یخ بندان را برای مدت زمان محدودی تحمل کند ولی در مدت طولانی به برگهای این گیاه آسیب وارد میشود.

پرنده بهشتی قرمز
پرنده بهشتی قرمز

3. پرنده بهشتی قرمز (Red Bird of Paradise)

«Caesalpinia pulcherrima»

  • جنس : سزالپینیا
  • بومی : مناطق خشک و گرمسیری آمریکا
  • ارتفاع : ۳ الی ۶ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل
  • رنگ‌ گل : نارنجی قرمز

✍️ پرنده بهشتی قرمز یکی از انواع پرندگان بهشتی تیره سزالپینیا می‌باشد. این گیاه از خانواده حبوبات ( نخود فرنگی ) بوده که این هم خانوادگی از ظاهر گیاه نیز کاملا مشخص است. ساقه های خاردار پرنده بهشتی قرمز باعث می‌شود تا به عنوان یک گیاه مانع و حصاری کاشته شود. همچنین برخی از پرندگان قرمز ممکن است برگریز باشند. این گیاه برای رویش مناطق کویری را ترجیح داده و گل هایی خوشه ای که بسیار شبیه به گل آزالیا است را شکوفا می‌کند. گلدهی این گیاه مداوم بوده و رنگ گلهایش غالبا نارنجی قرمز است.

انواع پرنده بهشتی - پرنده بهشتی مکزیکی
انواع پرنده بهشتی – پرنده بهشتی مکزیکی

4. پرنده بهشتی مکزیکی (Mexican Bird of Paradise)

«Caesalpinia mexicana»

  • جنس : سزالپینیا
  • بومی : شمال مکزیک
  • ارتفاع : ۳ الی ۷ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل
  • رنگ گل : نارنجی زرد

✍️ یکی از پرندگان بهشتی که کمی شبیه پرنده بهشتی قرمز است، سزالپینیا مکزیکی است. این گیاه همیشه سبز دارای برگ های سبز رنگ و گلهایی است متمایل به رنگ زرد. این گونه از بین تمام انواع پرنده بهشتی در برابر سرما مقاوم تر است به طوری که می‌تواند تا دمای ۱۵ درجه نیز همواره سبز و زنده بماند. این گل به طور مکرر با دسته هایی از گلهای زرد که شبیه آزالیا هستند شکوفا می شود و شکل برگ و غلافهای بذر، عضویت آن در خانواده حبوبات را آشکار می کند.

پرنده بهشتی زرد
پرنده بهشتی زرد

5. پرنده بهشتی زرد (Yellow Bird of Paradise)

«Caesalpinia gilliesii»

  • جنس : سزالپینیا
  • بومی : آرژانتین و اروگوئه
  • ارتفاع : ۲ تا ۳ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل و مستقیم
  • رنگ گل : زرد

✍️ gilliesii که معمولاً به عنوان “پرنده بهشتی زرد ” ، “poisiana” یا “بوته پرنده بهشتی ” شناخته می شود، نوعی درختچه از تیره Caesalpinia است که در آب و هوای گرم رشد کرده و یک گیاه همیشه سبز است. پرنده بهشتی زرد، گلهایی مانند آزالیای قرمز یا زرد دارد که در مرداد و شهریور شکوفا می شوند. برگهای سرخس مانند این گیاه آن را به عنوان عضوی از خانواده حبوبات قرار می‌دهد. دانه های موجود در گل ها با خشک شدن غلاف ها دفع می شوند. این گیاه خیلی راحت خود می‌تواند تبدیل بذر شده و با پخش شدن بذر ها در اطراف جوانه های جدید را برویاند.

پرنده بهشتی آلبا
پرنده بهشتی آلبا

6. پرنده بهشتی آلبا (Strelitzia alba)

«Kaapse witwildepiesang»

  • جنس : استرلیتزیا
  • بومی : مناطق ساحلی آفریقای جنوبی و ماداگاسکار
  • ارتفاع : ۹ متر و یا بیشتر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل
  • رنگ گل : سفید

✍️ استرلیتزیا آلبا که به عنوان «موز وحشی گل سفید» نیز شناخته می‌شود غالبا در جنگل های همیشه سبز، تنگه ها و دامنه های کنار رودخانه ها رشد می کند. این گونه یکی از گونه های وحشی استرلیتزیاست و به معمولا صورت گلدانی پرورش نمی‌یابد. این گیاهان چند ساله و همیشه سبز و گلدار می توانند در شرایط مطلوب به ارتفاعات واقعا بلندی رشد کنند یعنی حدود ۹ متر. زمان گلدهی این گیاه شهریور تا دی ماه می‌باشد.

پرنده بهشتی کادیتا
پرنده بهشتی کادیتا

7. پرنده بهشتی کادیتا (Strelitzia caudata)

«mountain strelitzia»

  • جنس : استرلیتزیا
  • بومی : استان های شمالی آفریقای جنوبی و اسواتینی
  • ارتفاع : ۶ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل
  • رنگ گل : سفید مشکی

✍️ این نوع استرلیتزیا معمولا به نام «استرلیتزیا کوهی» یا «موز وحشی» شناخته می‌شود . کادیتا اولین بار در سال 1946 توسط رابرت آلن دایر در گیاهان گلدار آفریقا توصیف شد. نام خاص caudata به معنی خرد شده است ، این به زائده کاسبرگ اشاره دارد که فقط در این گونه مشاهده می شود.

پرنده بهشتی برگ باریک - انواع پرنده بهشتی
پرنده بهشتی برگ باریک – انواع پرنده بهشتی

8. پرنده بهشتی برگ باریک (sterlitzia juncea)

«crane flower» جرثقیلی

  • جنس : استرلیتزیا
  • بومی : آفریقای جنوبی
  • ارتفاع : ۱ الی ۲ متر
  • نیاز نوری : آفتاب کامل
  • رنگ گل : نارنجی قرمز

✍️ این نوع استرلیتزیا یک گیاه چند ساله دارای ریشه های ضخیم گوشتی و برگ های استوانه ای ایستاده است که قادر است بدون تیغه برگ تولید کند. این گونه گونه رشد کندی دارد و 3-4 سال طول می کشد تا گل دهی کند. طول عمر این نوع پرنده بهشتی بسیار زیاد است. استرلیتزیا جرثقیلی، قادر است با آب بسیار کمی زنده بماند. به شرطی که در خاکی کاملاً زهکشی شده پرورش یابد، این گیاه همچنین به خوبی با بارندگی زیاد سازگار می شود اما برای گلدهی خوب به آفتاب کامل نیاز دارد.

این نوع استرلیتزیا که به «پرنده بهشتی برگ باریک » نیز معروف است بسیار شبیه استرلیتزیا رجینا است ، اما برخلاف رجینا که برگ هایش شبیه به موز است، برگ های این گیاه شبیه به نی می‌باشد. به همین دلیل بود که تصور می شد که انواع مختلفی از S. reginae باشد ، اما در سال 1974 پس از تحقیقات ژنتیکی توسط دکتر هندریک آلبرتوس ون دو ونتر از دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی ، به عنوان S. juncea طبقه بندی شد.

این گونه همچنین برای رشد در محیط داخلی ایده آل است. اگر آنها را در تابستان بیرون بگذارید و هنگام پایین آمدن دما آنها را به داخل منزل بیاورید، از شکوفه زدن در فصل گرم و شاخ و برگ های زیبا و سبز لذت خواهید برد.