تخم کتان از گذشته های دور شناخته شده است حتی پرورش  در مصر حدود 5 قرن قبل از میلاد مسیح معمول بوده است. تخم کتاب به عنوان ماده غذایی در جهان مصرف می شود و خواص اعجاب انگیزی دارد. کمک به هضم غذا، روشن شدن پوست، پایین آوردن کلسترول خون، کاهش میل به مصرف قند، تنظیم هورمون‌ها، مبارزه با سرطان و کاهش وزن، تنها تعدادی از خواص این دانه گیاهی می باشد.

یک دانه گیاهی مفید است که در اروپا و آسیا می روید که حفظ سلامت بدن و تناسب اندام کمک می کند.

بریم سراغ تعدادی از فواید تخم کتان

بنر گل من و تو

کاهش کلسترول با تخم کتان

محتوای فیبر محلول دانه‌ی کتان، چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش به دام می‌اندازد به طوری که این دو دیگر قابل جذب نخواهند بود. فیبرهای محلول همچنین صفرا را که از کلسترول در کیسه صفرا ساخته می‌شود، به دام می‌اندازند. سپس صفرا از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شود، و به این ترتیب بدن مجبور می‌شود از کلسترول اضافی در خون استفاده کند و کلسترول کل کاهش پیدا می‌کند.

داشتن پوست و موی سالم با مصرف تخم کتان

تخم کتان حاوی چربی ها و ویتامین های خانواده B می باشد که هر دو برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست و مو ضروری می باشند. همچنین می توانید از ترکیب روغن تخم کتان با سایر روغن های گیاهی، به عنوان ماسک مو برای از بین بردن شکنندگی و خشکی موها استفاده کنید.

افزایش باروری مردان

گفته می‌شود اسید‌های چرب ضروری موجود در روغن تخم کتان، باعث بهبود سلامت اسپرم‌ها می‌شود. خواص ضد التهابی این روغن مانع از بزرگ شدن غده‌ی پروستات می‌شود و همین به نوبه خود باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

سم زدایی روده ها با مصرف تخم کتان

فواید تخم کتان
فواید تخم کتان

تخم کتان دااری فیبر بسیار بالایی می باشد و برخلاف سبزیجات از  هر دو نوع فیبر محلول و غیر محلول را با هم دارد باعث حس سیری طولانی مدت و سم زدایی روده ها و همچنین کاهش چربی خون می کند. پس برای حفظ سلامتی روزانه باید 40 گرم غذاهای فیبردار مصرف کنید.

سرطان و تخم کتان

به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها مقاومت بدن در برابر سرطان ها افزایش می یابد. به ویژه در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه و انسداد روده بسیار موثر است. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این تخم گیاهی روند پیر شدن سلول های پوست را کند می سازند.

کاهش وزن با خوردن تخم کتان

همه افراد دوست دارند تناسب اندام داشته باشند و لاغری خودرا حفظ کنند. این روزها همه جا صحبت از فواید بی نظیر تخم کتان، برای کم کردن وزن است که شکم را صاف میکند.  همانطور که در بالا گفتم سرشار از فیبر است؛ به گفته متخصصان تغذیه مصرف روزانه چند قاشق در سالاد، سوپ و یا به تنهایی به شما حس سیری می دهد. در نتیجه کمتر غذا میخورید. همچنین این خوراکی به کاهش عمومی چربی بدن نیز کمک می کند.

ارزش غذایی تخم کتان

ارزش غذایی تخم کتان
ارزش غذایی تخم کتان

یک قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم محتوی مواد معدنی زیر است:

۶۳۳۸ میلی‌گرم امگا۳؛
۸ گرم فیبر؛
۶ گرم پروتئین؛
۳۱٪ نیاز روزانه‌ی فرد به ویتامین B۱؛
۳۵٪ نیاز روزانه‌ی فرد به منگنز؛
۳۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به منیزیم؛
۱۹٪ نیاز روزانه‌ی فرد به فسفر؛
۱۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد به سلنیم.
همچنین سرشار از ویتامین B۶، آهن، پتاسیم، مس و روی (زینک) است. این موارد به‌خوبی نشان می‌دهند که چرا تخم کتان یکی از مفیدترین مواد غذایی در سراسر کره‌ی زمین است.

چگونگی مصرف تخم کتان

چگونگی مصرف تخم کتان
چگونگی مصرف تخم کتان

بهتر است دانه های تخم کتان را خریداری کرده و خود آن را در منزل آسیاب نمایید. از آنجایی که تخم کتان یک دانه روغنی است، خرید تخم کتانی که قبلاً آسیاب شده، ممکن است گذشت زمان سبب اکسیده شدن آن گردد، در حالی که شما می توانید دانه های تخم کتان را خریداری کرده و به هنگام مصرف و به میزان نیاز خود، آن را با آسیاب برقی در منزل آسیاب نمایید و به شکل پودر درآورید و مصرف کنید.دانه های تخم کتان می توانند بیش از یک سال قابل مصرف باشند.