تمامی مشکلات و بیماری گل سنگ + درمان | چروک و ریزش برگ

مشکلات و بیماری های گل سنگ
مشکلات و بیماری های گل سنگ

مشکلات و بیماری گل سنگ و راه درمان : گل سنگ یک گیاه آپارتمانی و تزئینی و بومی هند و مناطق گرمسیری است. این گیاه زیبا لکه‌هایی صورتی روی برگهایش داشته و به گیاه خالخالی معروف است، اما در ایران به نام گل سنگ شناخته می‌شود، که علت این نامگذاری مشخص نیست. بهتر است با بیماری و مشکلات گل سنگ آشنا باشید تا بتوانید در صورت بروز آفت و بیماری خیلی زود با آن مقابله کرده و گیاه را نجات دهید.

از عمده مشکلاتی که برای این گیاه پیش میاد میشه به محو شدن لکه ها، ریزش برگ، چروک شدن و… است که در ادامه به بررسی همه موارد خواهیم پرداخت.

گل سنگ رو بیشتر بشناسیم

خالهای جذاب و کوچک روی برگهای سبز آن،  این گیاه را زیباتر نموده است و طرفداران زیادی نیز دارد. گل سنگ انواع متفاوتی دارد، با خالهای قرمز، سفید و صورتی. گیاه دوساله آن گل می‌دهد و رنگ گلها صورتی کمرنگ، صورتی، ارغوانی و سفید می‌باشد. همین زیبایی باعث شده تا این گیاه از فرسنگ‌ها آن طرف‌تر به دل خانه‌ها راه پیدا کند و میهمان خانه و آپارتمان‌ها شود.

بنر گل من و تو
شرایط نگهداری گل سنگ در خانه
شرایط نگهداری گل سنگ در خانه

شرایط نگهداری از گل سنگ:

خیلی از مشکلاتی که برای گیاهان آپرتمانی پیش میاد از درست نبودن شرایط نگهداری است که با فراهم کردن اونها میهش گیاهی شاداب و سرحال داشت که در ادامه به صورت خلاصه این نیازها رو بیان میکنیم.

گل سنگ چقدر نور نیاز داره؟

گل سنگ برای اینکه جلوه داشته باشد و رنگهای زیبایش را روی برگهایش نشان دهد، نیاز به نور دارد. اگر نور کافی به گیاه نرسد در واقع خالهای رنگی از بین رفته و رنگ برگها سبز خواهد شد و دیگر آن نمای زیبای اولیه را نخواهد داشت.

پس برای رفع چنین مشکلی حتماً نور را بررسی نمایید. گل سنگ به نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد. پس نزدیک پنجره بهترین جا برای نگهداری از این گیاه است و نور زیاد هم موجب مشکلات متعد براش خواهد شد.

هر چند روز بهش آب بدم؟

گل سنگ گیاهی است که به رطوبت نیاز دارد. البته باید بدانید که غرقابی کردن آن سبب پوسیدگی‌ ریشه و ساقه خواهد شد. پس در فاصله بین دو آبیاری بررسی نمایید خاک گلدان خشک شده باشد (2 الی 3 سانتی متر) و سپس آبیاری نمایید.

آیا بهش کود بدم؟

برای رشد بهتر گل سنگ بهتر است کود را به میزان یک گرم در یک لیتر آب ریخته و هر دو هفته یک بار در فصل رشد به گیاه بدهید. کود مخصوص را می‌توانید از گلفروشی‌ها تهیه کنید.

انواع مشکلات و بیماری‌های گل سنگ:

گل سنگ نیز دچار یک سری مشکلات و بیماری‌ها می‌شود که با آگاهی از آنها می‌توانید هم گیاه بهتری پرورش داده و هم به موقع از شیوع و بروز آنها جلوگیری کنید. شرایط نگهداری نامناسب گیاه می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود که گیاه طراوت خود را از دست داده و دیگر مثل روزهای اول نخواهد بود. در اینجا به این مشکلات و یا آفات می‌پردازیم.

چرا برگهای گل سنگ جمع می‌شود؟

گاهی اوقات برگهای گیاهتان لول و جمع می‌شود. این مشکل بخاطر نور زیاد می باشد پس با جابجایی گلدان می‌توانید ببینید آیا تغییری در برگها ایجاد می‌شود یا خیر.

یکی دیگر از علل بروز چنین مشکلی، رطوبت زیاد است. یاد بگیرید چطور روش رطوبت گیاه را فراهم نمایید. می‌توانید از روش جزیره‌ای استفاده کنید. بدین ترتیب که زیرگلدانی را با سنگریزه پر کرده و در آن آب بریزید فقط دقت کنید که زیر گلدان با آب تماس نداشته باشد.

مشکلات گل سنگ - محو شدن لکه های رنگی
مشکلات گل سنگ – محو شدن لکه های رنگی

چرا لکه‌های رنگی روی برگها گل سنگ محو شده است؟

یکی از مشکلات گل سنگ که خیلی سوال پرسیده میشه از بین رفتن لکه های روی برگها است، لکه‌های رنگی روی گیاه یکی از عوامل زیبایی آن بوده و با از بین رفتن آنها برگها سبز می‌شوند. در صورت بروز این مشکل ممکن است نور کافی به گیاه نرسد. آن را جابجا کرده و در آفتاب غیر مستقیم و پشت پنجره قرار دهید. اصلی ترین دلیل همان کمبود نور است اگر در خانه نور کم دارید حتما از نور رشد گیاه استفاده کنید.

چرا برگهای گل سنگ کمرنگ شده و گیاه رشد نمی‌کند؟

یکی از مشکلات و بیماریهای گل سنگ کمرنگ شدن برگها و عدم رشد کافی گیاه می‌باشد. این مشکل به دلیل کمبود مواد مغذی و کود رخ می‌دهد. همانطور که گفتیم و طبق دستور آورده شده می‌توانید گیاه و خاک را تقویت نمایید. میتوانید از کود سه بیست در فصل رشد که از اوایل بهار تا اواخر تابستان هست استفاده کنید.

چرا روی برگهای گیاه لک سوخته ایجاد شده؟

این مشکل به دو دلیل عمده روی می‌دهد. یکی از دلایلی که باعث بروز لکهای قهوه‌ای و سوخته مانند روی برگهای گل سنگ می‌شود، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب است. همانطور که گفته شد نور باید غیر مستقیم به گیاه بتابد.

از دیگر دلایل بروز چنین لکه‌هایی، استفاده از مواد براق کننده شیمیایی روی برگهاست که سبب لک سوخته مانندی می‌شود.

همچنین کمبود آب و تشنگی هم می‌تواند چنین مشکلی ایجاد کند. پس باید ببینید دلیل اصلی کدام بوده و آن را رفع نمایید.

چرا برگهای گل سنگ ریزش دارد؟

یکی از مشکلاتی که افراد با آن مواجه‌اند، ریزش برگهای گل سنگ است. باید بگوییم ریزش برگها علل متفاوتی دارد و یکی از آنها سردی هوای محیط است. در صورتی که از آب سرد هم برای آبیاری استفاده می‌کنید، چنین کاری ممکن است باعث ریزش برگهای گل سنگ شود.

در صورتی که گیاه نزدیک در وردی است آن را جابجا کنید تا در معرض هجوم هوای سرد قرار نگیرد. از دیگر دلایل میتونه کمبود رطوبت در محل نگهداری باشه و شما باید از حالت جزیره ای برای تامین رطوبت استفاده کنید در این مواقع نوک برگها سوخته و میریزند.

بیماری گل سنگ - ریزش برگ
بیماری گل سنگ – ریزش برگ

چرا برگهای گل سنگ زرد می‌شود؟

از دیگر مشکلات گل سنگ زرد شدن و ریزش برگ هست، این گیاه به آبیاری بیش از اندازه حساس بوده و این کار موجب زرد شدن برگهایش خواهد شد. پس سعی کنید میزان آبیاری را کم نموده و مطمئن شوید بین دو آبیاری خاک گیاه خشک شود.

چرا گل سنگ پژمرده می‌شود؟

همانطور که پیش از این گفتیم، گل سنگ گیاهی رطوبت دوست است و به خشکی و گرمی حساس است. پژمرده شدن آن نیز به علت خشکی و تشنگی است. سعی کنید گیاه را در صورت خشکی خاکش، آبیاری نمایید و رطوبت به آن برسانید.

گل سنگ در برابر بی آبی برگهایش را جمع کرده تا آب بیشتری از دست ندهد و آن را ذخیره کند.

چرا برگهای گیاه سیاه شده است؟

سیاه شدن برگها به دلیل آبیاری بیش از حد و نامناسب بودن هواست. این دو مورد را بررسی نمایید. بین دو آبیاری اجازه بدین خاک گلدان خشک بشه و رطوبت مورد نیاز رو براش فراهم کنید.

چرا برگها خشک و پیچ خورده است؟

اگر برگهای گل سنگ خشک شده و پیچ می‌خورند، دلیلش می‌تواند خشکی هوا باشد. گرما باعث خشک شدن و پیچ خوردگی در برگها می‌شود. بهتر است گیاهتان را به دور از آفتاب و در سایه گاهی اوقات غبارپاشی نمایید.

مشکلات و بیماری های گل سنگ-آفت و بیماری
مشکلات و بیماریهای گل سنگ-آفت و بیماری

رایج ترین آفت و بیماری گل سنگ

در ادامه به بررسی شایع ترین بیماریهای گل سنگ خواهیم پرداخت که سه نوع کنه قرمز، شپشک و شته می باشد.

1.کنه قرمز و روش درمان آن:

کنه قرمز از جمله مشکلات و بیماریهای گل سنگ بوده که زخم‌هایی تار عنکبوتی زیر سطح برگها ایجاد می‌کندو به دلیل چنین آفتی برگهای گیاه شروع به زرد شدن کرده و می‌ریزد. پس از تشخیص این کنه باید از سم کش طبق دستور داده شده روی آن استفاده نموده و کنه‌ها را از بین ببرید.

2.شپشک آردآلود:

از بیماریهای گل سنگ میشه به شپشک اشاره کرد، شپشک آردآلود آفت بسیاری از گلهای زینتی و آپارتمانی بوده و به شکل زخم‌های سفید و پنبه‌ای شکل روی برگ و ساقه خود را نشان می‌دهد. شپشک با تغذیه از شیره گیاه سبب پژمردگی و در نهایت مرگ گیاه می‌شود. همچنین برگهای گل سنگ در اثر این آفت لوله‌ای شده و رشد گیاه کم می‌شود.

برای مقابله با این آفت باید از سمهای حشره کش نفوذی استفاده کنید. در صورت کم بودن شپشک می‌توانید مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کرده و به برگها اسپری نمایید. از آب و صابون نیر می‌توان استفاده کرد و با یک دستمال آن را به برگها مالید و تمیزشان کرد.  یادتان نرود به محص دیدن آفت، آن را از گیاهان دیگر جدا کنید تا به آنها سرایت نکند.

3.شته:

از دیگر آفات رایج گل سنگ شته است. زمانی که شته به گیاه حمله می‌کند، ماده چسبناکی تولید می‌کند که عسلک نام دارد. شته گیاهتان را ضعیف کرده و سپس از بین می‌برد. برای از بین بردن شته‌ها از آفت کش مخصوص استفاده نمایید.

ما در این مطلب به بررسی مشکلات و بیماری گل سنگ که بین تمام افراد میتونه مشترک باشه پرداختیم، شما در نگهداری گل سنگ چه مشکلاتی دارید؟ حتما نظر و تجربه خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماری های گل شمعدانی

مشکلات و بیماری برگ انجیری

مشکلات و بیماری لیندا