بهترین شرایط نگهداری گل سنگ (Polka dot plant) در خانه + راز شادابی برگها

شرایط درست نگهداری از گل سنگ
شرایط درست نگهداری از گل سنگ

شرایط نگهداری گل سنگ : گیاهی با خالهای جذاب و دوست داشتنی که نگهداری بسیار راحتی داره، رنگ خالهای برگ این گیاه هست که شما رو جذب خودش میکنه خالهایی با رنگهای صورتی، بنفش، سفید، قرمز این گیاه ارو بیشتر شما داخل تراریوم میبینید و در برخی جاها از اون به عنوان گیاه پوششی استفاده میشه، ترکیب گل سنگ با خزه زیبایی فوق العاده ای درست میکنه و به همین خاطر اون رو بیشتر در داخل تراریوم استفاده میکنند. میشه گفت یکی از رایج ترین رنگ های موجود در بازار این گیاه به رنگ صورتی است که در سال های اخیر رنگ های بسیار زیادی از آن در بازار یافت میشه که میتونید در انتخاب های خود بنا به دکوراسیون و سلیقه خود انتخاب کنید. بریم و تمامی مواردی که در خصوص نگهداری گل سنگ باید بدانید را بهتون بگم تا یک گیاه شاداب با برگهای بسیار جذاب داشته باشید.

بیاید با گل سنگ بیشتر آشنا بشیم

گیاه گل سنگ که در ایران بیشتر با نام گلسنگ شناخته میشود با نام علمی Hypoestes phyllostachya (بهش در انگلیسی Freeckle face هم گفته میشه) از خانواده Acanthaceae می باشد و بومی جزایر گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اقیانوس هند و ماداگاسکار است. این گیاه بخاطر وجود لکه های فراوان روی برگ در انگلیسی به گیاه سنگ یا polka dot plant (گیاه خالخالی) شناخته میشود.
برگها این گیاه بیضی شکل و دارای نقاط و خالهای صورتی رنگ البته این گیاه دارای ۴ گونه رنگی متفاوت می باشد که در رنگ های سفید، سبز، قرمز ،صورتی میتوانید تهیه کنید. این گیاه در مناطق بومی خود میتواند تا 90 سانتی متر هم رشد داشته باشد ولی در آپارتمان نیمتواند بیشتر از 40 سانتی متر رشد کند همچنین این گیاه رو میتواند یکی از گیاهان پوششی هم معرفی کرد. برای تکثیر این گیاه میتوانید از تقسیم ساقه و قلمه گیری استفاده کنید و این امر باعث پر پست شدن و رشد بهتر نیز می شود. گیاه مناسبی برای پوشش خاک در گلدان های بزرگ با کاشت گروهی است.

نام های رایج گل سنگگیاه خالخالی، گلسنگ، measles plant, pink dot
نام علمیHypoestes phyllostachya
PH مناسب خاکخاک اسیدی (5.6 تا 6.5)
میزان آبیاریخاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک شود
سمیتاین گیاه سمی نیست
زمان گلدهی و رنگ گلهااوایل تابستان تا پاییز به رنگهای یاسی یا صورتی
جدول مشخصات گل سنگ
نگهداری گل سنگ
نگهداری گل سنگ

بهترین شرایط برای نگهداری از گل سنگ

از اصلی ترین نکات در رشد خوب گل سنگ دما، نور و رطوبت محیط است همچنین این گیاه انتظار دارد که همیشه بصورت منظم آبیاری شود، حتما در طول فصل رشد گیاه را تغذیه کنید و اگر شرایط نگهداری درست و اصولی باشد شاهد گلهای زیبای اون خواهید بود در ادامه تمامی نکات که برای نگهداری این گیاه نیاز دارید رو گفتم.

بنر گل من و تو

چطور و چقدر گل سنگ را آبیاری کنیم؟

این گیاه به مرطوب بودن خاک گلدان نیاز دارد ولی خیس ماندن خاک گلدان را دوست ندارد. خاک گلدان را چک کنید و هر زمان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شده بود گیاه را آبیاری کنید (درسته مشخص کردن زمان آبیاری کار درستی نیست ولی میتونید به طور میانگین هر 4 روز یکبار این گیاه را آبیاری کنید) یک راه دیگه برای تشخیص زمان آبیاری وجود دارد و اون هم این هست که ببینید چه زمانی بر گیاه شما ولو میشه اون زمان بهترین زمان آبیاری هست. این تست را فقط برای یکبار انجام دهید و یک روز قبل از ولو شدن برگها اون رو آبیاری کنید.
راستی توجه داشته اشید که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، درسه گفتیم این گیاه خاک مرطوب رو دوست داره ولی اگر خاک باتلاقی بشه به مرور باعث پوسیده شدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد.
سعی کنید از آب بدون املاح برای آبیاری گل سنگ استفاده کنید، در آبیاری گل سنگ به نکات زیر حتما توجه کنید:

  • از آب ولرم برای آبیاری استفاده کنید و اجزه دهید آب به دمای اتاق رسیده باشد،آب ولرم (25 درجه). چون استفاده از آب سرد باعث ریزش برگ‌ها و کم رنگ اونها خواهد شد. گل سنگ در تابستان نیازمند نم و رطوبت است و در زمستان کمتر احتیاج به رطوبت دارد.
  • این گیاه را میتوانید در تابستان در هفته 3 بار و در زمستان یکبار آبیاری کنید.
  • آبیاری زیاد باعث زرد شدن گل سنگ خواهد شد.
  • غبار پاشی و مه پاشی برای این گیاه لازم نیست.

حتما نکات کلیدی آبیاری گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید.

گل سنگ چقدر رطوبت نیاز دارد؟

این گیاه هم خاک مرطوب و هم محیط مرطوب رو دوست داره و باید براش رطوبت 50 الی 70 درصد رو فراهم کنید. اگر گل سنگ را شما به صورت گروهی با گیاهان دیگر کاشت اید رطوبت آن تامین خواهد شد، ولی در غیر این صورت زیر گلدانی آن را پر از سنگ ریزه کنید و سپس داخل آن آب بریزید و به مرور با بخار شدن آب رطوبت گیاه شما نیز تامین خواهد شد. یکی از علت های خشکی نوک برگ گل سنگ کمبود رطوبت می باشد. البته میتونید از غبارپاشی هم برای این گیاه استفاده کنید ولی باید اصول اون رو رعایت کنید.

میزان نور مورد نیاز گل سنگ چقدر است؟

بیشترین زیبای این گیاه برگهای اون هست و برای رشد نیاز به نور خوب دارد، اگر میخواهید گیاهی شاداب و با رنگ های عالی داشته باشید آن را در شرایط نوری ایده آل قرار دهید. آن را پشت پنجره در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید. اگر هوا بیش از اندازه تاریک و یا سایه شدید باشد نقاط زیبای صورتی رنگ در متن سبز برگها محو و کمرنگ میشوند، تابش مستقیم نور آفتاب به برگها باعث ایجاد لکه های سوخته در سطح آنها میشود. پس زمانی که مشاهده کردید نقاطی که رو برگها هست داره از بین میره بدونید نور دریافتی گیاه کم هست.
راستی نور خیلی زیاد و شدید هم همانطور که گفتم براش خوب نیست و اگر گیاه رو در بالکن یا حیاط نگهداری میکنید سعی کنید محلی رو براش انتخاب کنید که در فصول گرم سال نور ظهر بهش نخوره
در مطلبی جداگانه تمام نکات در خصوص نور گیاهان آپارتمانی رو مورد بررسی قرار دادیم که حتما مطالعه کنید.

شرایط نگهداری گل سنگ
شرایط نگهداری گل سنگ

گل سنگ چه دمایی رو دوست داره؟

گیاه گل سنگ خنکی رو دوست داره ولی سرما رو نه و بهترین دمای روز 29-24 درجه سانتیگراد و دمای شب 23-21 درجه سانتگراد برای گل سنگ مناسب می باشد. البته توجه کنید که در زمستان دما نباید به زیر 13 درجه سانتیگراد برسد که در این صورت برگها کمرنگ میشند و به تدریج شروع به ریزش میکنند.

بهترین خاک برای گیاه گل سنگ چیست؟

شما میتوانید از خاک های آماده کاشت مانند خاک کمپوست برای پرورش این گیاه استفاده کنید ولی در حالت کلی باید بدانید که خاکی غنی با زهکش مناسب برای این گیاه عالی هست. اگر دوست دارید در خانه خاک رو ترکیب کنید میتونید از ترکیب خاک برگ + پرلیت + کمی خاک باغچه هم استفاده کنید، در ضمن میتونید از خاک های آماده موجود در بازار که برند یا فروشگاه معتبری اونها رو عرضه میکنه هم استفاده کنید( حتما خاک رو از جای معتبر بخرید چون اگر خاک آلوده باشه باعث مرگ گیاه شما خواهد شد و یا بعد از خرید عمل ضدعفونی کردن خاک رو انجام بدید.)

زمان و نحوه کوددهی گل سنگ در خانه

این گیاه بای داشتن رشد خوب و همچنین رنگ برگهای جذاب علاوه بر نور به تغذیه در فصل رشد (بهار و تابستان) نیاز داره، شما میتونید هر دو هفته یکبار از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی مانند سه بیست (خرید کود سه بیست گل من و تو) برای تغذیه این گیاه استفاده کنید. ولی توجه کنید که این کود ها را به صورت محلول در آب و در زمان آبیاری به گیاه بدهید. پیشنهاد میکنم در کنار کود هر سه ماه یکبار از هیومیک اسید هم برای این گیاه استفاده کنید.

آیا گل سنگ نیاز به هرس کردن دارد؟

بله این گیاه برای قوی تر شدن و داشتن رشد خوب نیاز به هرس دارد ، هرس ردن گل سنگ بسیار راحت است و نیاز به وسیله خاصی ندارد، شما میتوانید به راحتی با استفاده از ناخن یا قیچی تیز برگهای اضافی رو از گیاه جدا کنید.

بهترین زمان برای تعویض گلدان

زمانی که ریشه های گل سنگ از زیر گلدان شروع به خارج شدن کردن زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. ولی قبل از تعویض گلدان حتما از ساقه های آن برای تکثیر استفاده کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید تفاوت سایز گلدان ها با هم بیشتر از یک سایز باشد چون در این حالت گیاه مجبور است که رشد ریشه را انجام دهد و سپس اقدام به رشد ساقه و برگ کند.

آیا گل سنگ گل میدهد؟

گلدهی گل سنگ بسیار جذاب و دوست داشتنی است و خیلی به ندرت اتفاق میوفته، زمانی که شما تمامی نیازهای اون رو به خوبی فراهم کنید ولی توجه داشته باشید که گلهای اون جذابیت برگهاش رو ندارند و بیشتر مردم بخاطر جذابیت برگها هست که این گیاه رو تهیه میکنند. من پیشنهاد میکنم وقتی این گیاه گل داد گلهای اون رو جدا کنید تا انرزی گیاه صرف گلها نشه و شما از زیبایی برگها استفاده کنید.

تکثیر گل سنگ
تکثیر گل سنگ

عکس بالا یک کوکدما از گل سنگ رو میبینید که در سایت گل من و تو نحوه ساخت کوکدما رو آموزش دادیم.

نحوه تکثیر گل سنگ در خانه

تکثیر گل سنگ به روش های مختلفی اعم از قلمه ساقه و کاشت بذر میتواند انجام گیرد که در زیر به بررسی آنها می پردازیم. اگر قصد کاشت بذر باید بذرها را در اوایل بهار بکارید. همچنین شما می توانید از قلمه ها در هر زمان از سال تکثیر کنید(البته باید شرایط گلخانه ای خوب برای گیاه فراهم کنید).

تکثیر گل سنگ به روش قلمه گرفتن

برای تکثیر گیاه گل سنگ با استفاده از قلمه زدن می‌بایست از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه با یک وسیله مناسب (قیچی باغبانی یا چاقویی تیز) قلمه‌هایی را به طول 7 تا 10سانتیمتر جدا کنید. بهترین قلمه برای تکثیر گل سنگ گرفتن قلمه نوک ساقه‌هاست. از نوک ساقه قلمه هایی به طول 5 الی 20 سانتیمتر به همراه چند برگ (3 یا 4 برگ کافی است) تهیه کنید. توجه داشته باشید که وجود حداقل یک گره (گره مکان اتصال برگ به ساقه است) بر روی قلمه گل سنگ ضروری است.

قلمه ها را می‌توان در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده (البته بستر را نیز می توان از مخلوط شن و خاک برگ نیز تهیه کرد) و بعد در گلدانی با قطر دهانه در حدود 7 سانتیمتر حاوی کمپوست بذر و قلمه کاشت البته می‌توان قلمه را نیز در آب ریشه‌دار کرد. قلمه ها را در دمای مناسب (20درجه سانتیگراد) ، نور کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. این قلمه‌ها را با نایلون و یا کیسه شفاف پلاستیکی بپوشانید تا عمل تعریق انجام شود. تعرق قلمه به عملیات ریشه‌دهی سرعت بیشتری خواهد داد.

ریشه دادن قلمه گیاه گل سنگ به زمانی در حدود 2 ماه نیازمند است. پس از آن بایستی کیسه پلاستیکی را برداشته تا گیاه بتواند در محیط طبیعی به رشد خود ادامه دهد. گیاه را با کود مایع تغذیه کنید تا گیاهی شاداب و سرحال داشته باشید. سپس آن را به گلدانی با قطر دهانه 10 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل کنید. در روش ریشه دهی در آب، زمانی که طول ریشه ها به 5 سانتیمتر رسید، قلمه ها را بیرون آورده و در گلدان‌هایی با قطر دهانه 9 سانتی متر بکارید. دقت کنید که به ریشه‌ها صدمه‌ای وارد نشود.

تکثیر و کاشت گل سنگ با بذر

برای کشت بذر گیاه بهتر است که در ابتدا بذر مورد نظر را مدت 24 تا 48 ساعت در آب ولرم قرار دهید و سپس در داخل یک گلدان یا سینی بذر در عمق 0.5 سانتیمتر کشت شود. بستر کشت بذر گیاه باید مخلوطی از پیت ماس و پرلیت باشد. درصورت استفاده از خاک یا بسترهای دیگر درصد جوانه‌زنی کاهش می‌یابد و در مواردی موجب عدم سبز شدن بذرها می‌شود. از اواسط تا اواخر بهار، بذرها را به صورت پراکنده بکارید ودر دمای 20 تا 23 درجه سانتیگراد قرار دهید.

بهتر است که بستر کشت از نور مستقیم خورشید دور باشد.بهترین زمان کشت بهار و تابستان است. توجه کنید برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز در حدود 12-10 هفته قبل از آخرین سرمای بهاره بذرها باید کاشته شوند.

فراموش نشود کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذرها به حفظ رطوبت هوا و در نتیجه جوانه زنی بهتر بذرها کمک خواهد کرد. بذرها در طی دو هفته شروع به جوانه زدن کرده و زمانی‌که نهال‌های بذری به اندازه کافی بزرگ شدند، آن‌را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه 7 یا 8 سانتی متر حاوی کمپوست گلدان بکارید.

آیا گل سنگ سمی است؟

این گیاه در حالت کلی برای انسان و حیوانات خانگی هیچ خطری ندارد ولی توجه کنید که اگر مقدار خیلی زیادی از برگهای اون توسط حیوانات خانگی و یا کودکان خورده شود به احتمال زیاد باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی خواهد شد، برای اینکه با گیاهان سمی آشنا بشید میتونید به طملب اون در گل من و تو مراجعه کنید.

انواع گل سنگ
انواع گل سنگ

انواع گونه های رایج گل سنگ

همانطور که در کل متن به اون اشاره کردم این گیاه رو بیشتر بخاطر رنگ برگهای اون نگهداری میکنند پس گونه های مختلف اون هم دارای رنگ برگهای مختلفی می باشد که چند گونه رایج رو بهتون معرفی میکنم :

  • گونه کاملیا (Camina) : این گونه از گل سنگ دارای برگهای سبز (سبز تیره) رنگ با خالهای قرمز رنگ می باشد.
  • گل سنگ صورتی (Pink Brocade) : این گونه دارای رنگ برگهای سبز با لکه های صورتی خالدار می باشد.
  • گل سنگ لکه ای (Splash) : این گونه دارای رنگ برگهای سبز است که روی آن لکه های قطره ای مانند با رنگ های سفید، صورتی و قرمز دیده میشود.
  • گل سنگ کانفتی (Confetti) : این گونه هم دارای برگهای سبز با خالهای قرمز ، شرابی ، صورتی ، سفید می باشد.

نگهداری از گل سنگ در زمستان

از آنجایی که این گیاه یک گیاه گرمسیری است، در هوای سرد دنمیتواند دوام بیاورد پس اگر در مناطق سردسیر هستید که دمای پایینتر از 13 درجه سانتی گراد می آید حتما اون رو به داخل خانه منتقل کنید و یا اگر اون رو در باغچه کاشتید میتوانید ساقه های گیاه رو قطع کنید. و یا با استفاده از یک ظرف شیشه ای گیاه را کاور کنید.

مشکلات و بیماری های گیاه گل سنگ

در مطلبی جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری گل سنگ پرداختیم که میتوانید تک تک موارد رو مطالعه کنید ولی بصورت کلی باید گفت که آفت ههای رایجی همچون: شپشک های آردآلود، شته ها، کنه های عنکبوتی، تریپس و مگس سیاه به این گیاه حمله خواهند کرد و باید به موقع برای رفع مشکل (سم پاشی) اقدام کنید و همچینین بیماری‌های معمولی مرتبط با گیاه گل سنگ عبارتند از پوسیدگی ریشه، بیماری‌های لکه‌برگی، زنگ زدگی، سوختگی برگها و سفیدک پودری می باشد که در ادامه موارد رو مورد بررسی قرار میدیم.

علت پیج خوردن برگ یا از دست دادن رنگ برگهای گل سنگ چیست؟

این مشکل نشون میده که گیاه شما در معرض نور خیلی شدید قرار داشته و هرچه سریعتر باید آن را به محلی با نور غیر مستقیم و فیلتر شده منتقل کنید.

علت قهوه ای شدن برگهای گل سنگ چیست؟

آب و رطوبت ناکافی می تواند باعث قهوه ای شدن یا افتادگی برگ های گیاه گلسنگ بشه. اگر فطق برگها قهوه ای میشن یعنی میزان رطوبت کم هست ولی اگر گیاه بیحال و برگها افتاده است یعنی میزان آبیاری کافی نیست، همچنین آفتاب زیاد می تواند برگ ها را بسوزاند. درضمن کود دهی بیش از حد از دیگر دلایل قهوه ای شدن برگ های این گیاه است ، برای تامین رطوبت میتونید از ساخت جزیره برای گلدان استفاده کنید.

علت زرد شدن برگهای گل سنگ چیست؟

زرد شدن یا افتادن برگها این گیاه میتونه از آبیاری بیش از حد یا مناسب نبودن زهکشی گلدان هم باشه پس زمانی که آبیاری میکنید آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه و اینکه هر زمان خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد باید آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد همچنین می تواند منجر به مشکلات شدید دیگری مانند پوسیدگی ریشه و سفیدک پودری شود. اگر متوجه زرد شدن برگ ها شدید، مقدار آبی که به گیاه می دهید را کاهش دهید و مطمئن شوید آب اضافی از زهکشی گلدان خارج میشود.

روی برگ ها لکه های سوخته مشاهده کردید

در این صورت اشعه مستقیم آفتاب و یا استفاده از مواد براق کننده شیمایی باعث این مشکل شده است ابتدا گلدان را به مکانی با نور فیلتر شده منتقل کنید و اگر از مواد براق کننده استفاده میکنید دیگر از آنها استفاده نکنید.

علت کمرنگ شدن برگها و ریز آنها

اگر نور مشکلی نداره نشون میده که شما دارید از آب سرد برای آبیاری استفاده میکنید یا محل نگهداری گیاه خیلی سرد هست. حتما برای آبیاری از آب هم دما شده با محیط استفاده کنید و اگر محیط سرد می باشد گلدان را به مکانی با دمای بالاتر منتقل کنید.

بیماری گل سنگ - ریزش برگ
بیماری گل سنگ – ریزش برگ

علت سیاه شدن برگهای گل سنگ در تراریوم چیست؟

وقتی گیاه شما داخل تراریوم قرار دارد به علت نداشتن تهیه مناسب و آبیاری زیاد این اتفاق ممکن است بیافتد.

علت رنگ پریدگی برگها و لکه های قهوه ای گل سنگ

یکی از نشانه های وجود آفت در گیاه شما است پس هرچه سریعتر گیاه را با استفاده از سم های حشره کش سمپاشی کنید.

دلیل محو شدن نقاط روی برگهای گل سنگ چیست؟

این نشانه برای این است که گیاه شما نور کافی دریافت نمیکند پس گیاه رو به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور رشد گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

دلیل خشک شدن حاشیه برگ ها چیست؟

اگر محیط نگهداری گیاه گرم و خشک شود این عارضه رخ خواهد داد گلدان را به مکانی با خنک تر منتقل کنید. پس سعی کنید محلی با دمای معتدل براش فراهم کنید و با بالا رفتن دما رطوبت و آبیاری رو افزایش بدید.

سرعت رشد گل سنگ چطور است؟

این گیاه رشد متوسطی دارد و با فراهم کردن شرایط گفته شده در بالا میتونه رشد خوبی داشته باشه ولی به محض کم شدن میزان رسیدگی به اون شاهد کاهش رشد خواهید بود. در کل این گیاه نگهداری راحتی داره ولی باید مراقب آبیاری زیاد و رطوبت محیط باشید.