بررسی و درمان بیماری و مشکلات لیندا | زرد و شل شدن برگها

بررسی بیماری و مشکلات لیندا
بررسی بیماری و مشکلات لیندا

بررسی بیماری و مشکلات لیندا : اگر لیندا دارید یعنی یک گیاه کم توقع و بساز خریداری کردید و با فراهم کردن کمترین نیازهای اون یک گیاه زیبا  جذاب در خانه یا محل کار خواهید داشت؛ اما برای نگهداری گیاه لیندا بهتر است به طرز نگهداری و مشکلات و بیماری لیندا آگاهی داشته ‌باشید. مشکلاتی که برای این گیاه پیش می‌آید نظیر زرد شدن نوک برگ، شکستگی برگها، چروک شدن پیاز لیندا و خشک شدن برگهاست همگی به راحتی و با رعایت چند نکته کوچک حل میشه که در ادامه به شما مختصری در خصوص نیازهای اون و سپس مشکلات رایج و نحوه درمان اونها خواهیم گفت پس با ما همراه باشید.

لیندا کیه، از کجا اومده و چطور باید نگهداری بشه؟

این گیاه زیبا که به نخل دم اسبی یا پافیلی هم مشهور است، برگهایی باریک دارد و آویز دارد. لیندا بومی مکزیک و آمریکای جنوبی بوده و اگر در محیط خود باشد تا حدود 4.5متر هم رشد می‌کند. لیندا گل هم می‌دهد ولی در خانه به ندرت گلدهی دارد.

شرایط نگهداری گیاه لیندا
شرایط نگهداری گیاه لیندا
چقدر به لیندا باید آب بدم؟

یکی از مشکلات لیندا آبیاری زیاده، این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست و حتما باید بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق بیشتری خشک بشه (حداقل 5 سانتی متر) بخاطر اینکه گلدان لیندا همیشه بزرگ هست و ریشه ها در عمق پایینتری قرار میگیرن.

بنر گل من و تو
لیندا چقدر نور رو دوست داره؟

میشه گفت گیاهی هست که در محل نمیه سایه هم رشد خوبی خواهد داشت ولی اگر خونه یا اداره شما نور خوبی داره جتما در معرض نور غیر مستقیم قرار بدید اگر در جایی هست که نور مسقیم بهش میخوره در تابستان نباید بیشتر از 3 الی 4 ساعت این اتفاق براش بیوفته.

آیا لیندا رطوبت رو دوست داره؟

در فصول سرد سال نیاز به تامین رطوبت نداره ولی در فصل گرم سال از دستگاه رطوبت ساز، غبارپاشی و یا حالت جزیره ای استفاده کنید.

از چه نوع خاکی و کودی براش استفاده کنم؟

اولش بگم که لیندا عاشق کود آهن هست و بهتره هر ماه در فصل رشد بهش کود آهن بدید، بهترین خاک کمپوست است یا مخلوط خاکی که شامل یک قسمت پیت هوموس و دو قسمت ماسه و سنگریزه، سنگریزه را در کفت گلدان بریزید.

گیاه لیندا تا چه دمایی رو تحمل میکنه؟

این گیاه زیبا دملی 10 تا 28 درجه رو به خوبی تحمل میکنه ولی بهترین دما برای رشد اون 18 الی 25 درجه سانتی گراد هست و با افزایش دما میزان آبیاری باید افزایش پیدا کند.

مشکلات و بیماری لیندا را بشناسید

خب رسیدیم به اصل ماجرا یعنی بیماری های لیندا که شایع ترین اونها قهوه‌ای شدن نوک برگها، که‌های قرمز روی برگ، چروک شدن پیاز لیندا، زرد شدن برگها و ریزش آنها و… که همگی با رعایت نیازهایی که در بالا گفتیم قابل حل هست که در ادامه به صورت کامل مورد بررسی قرار میدیم.

علت قهوه‌ای شدن نوک برگهای لیندا چیست؟

یکی از این مشکلات لیندا قهوه‌ای شدن نوک و لبه‌ی برگهاست. این مشکل ممکن است به دلیل رطوبت پایین و سن گیاه باشد. برای حل این مشکل قسمت نوک برگ را که تغییر رنگ داده جدا نموده و سعی کنید محیطی با رطوبت بیشتر برایش فراهم ‌نمایید.

مشکلات گیاه لیندا - قهوه ای شدن نوک برگها
مشکلات گیاه لیندا – قهوه ای شدن نوک برگها
دلیل خشک شدن نوک برگهای لیندا

خشکی نوک برگهای لیندا ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله می‌توان به نور زیاد و مستقیم، کمبود آب، کمبود مواد مغذی و پتاس، خشک بودن هوای محیط اشاره کرد. برای رفع این مشکل و بیماری لیندا آن را به جایی با نور ملایم منتقل کرده، غبارپاشی نمایید. برای رطوبت بیشتر می‌توانید جزیره برایش درست کنید. کمی کود و پتاس نیز بد نیست. همچنین می‌توان قسمتهای خشک برگ را با قیچی جدا نمود. دقت کنید حین این کار به قسمتهای سبز صدمه نزنید.

دلیل چروک شدن پیاز لیندا چست؟

ممکن است ساقه و پیاز لیندا به دلیل کم آبی و یا کمبود رطوبت جمع و یا خشک شود. برای حل این مشکل آبیاری منظمی داشته باشید و رطوبت گیاه را بیشتر نمایید. برای اینکه گیاه به حال اول برگردد، تشتی را پر از آب کنید و گلدان را درون آن قرار دهید، زیرا گیاهتان به شدت تشنه است.

علت خشکی و ریزش برگهای لیندا چیست؟

یکی دیگر از مشکلات و بیماری لیندا خشک و ریزش برگ هست که بخاطر گرم و خشک بودن محل نگهداری است. سعی کنید اگر مقدور است جای گلدان را عوض کرده و به جای خنک‌تری ببرید و یا هر روز آن را غبارپاشی کنید. بهتره یک تشت آب را در محل نگهداری قرار بدید تا رطوبت مورد نیاز تامین بشه

ایجاد لکه‌های قرمز روی برگ و ساقه گیاه

ایجاد لکه‌های قرمز بر روی برگ و ساقه گیاه لیندا مشکلی جدی بوده که گیاه شما را تهدید می‌کند. در صورت بروز چنین لکه‌هایی با دستمالی آنها را پاک کرده تا از شیوع آنها جلوگیری کنید. نیازی نیست برگهای گیاه آبپاشی شود. بهتر است چند قطره مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب ریخته و با یک اسپری روی لکه‌ها اسپری نمایید. سپس برگها را با دستمالی خشک نمایید.

بیماری لیندا - ایجاد لبکه روی برگها
بیماری لیندا – ایجاد لبکه روی برگها
چرا گیاه من برگهای جدید نمی‌دهد و رشد کمی دارد؟

از عواملی که سبب بروز این مشکل می‌شود نبود نور کافی برای رشد گیاه، کمبود مواد مغذی در خاک گلدان و درست نبودن آبیاری می باشد. گیاه نیز برای رشد و نمو به نور نیاز دارد. پس آن را به جایی با نور کافی و بیشتر ببرید. در صورتی که مدتی است مواد مغذی به گیاه نداده‌اید، حتماً این کار را بکنید. از کود سه بیست و آهن برای تغذیه میتونید استفاده کنید.

هر چه گلدان لیندا کوچکتر باش، رشد بهتری خواهد داشت.

بروز زخم سفید پنبه مانند بر پشت و روی برگها

از بیماری های لیندا هست، این زخم پنبه مانند بر روی پشت و روی گیاه، نوعی آفت است که به گیاهتان حمله کرده است. برای از بین بردن آن باید هر 2هفته یک بار سمپاشی کنید. یا می‌توانید پنبه‌ای را به سم آغشته نموده و لکه‌ها را پاک کنید.

حشرات پولکی قهوه‌ای

یکی از رایج ترین بیماری لیندا همین حشرات پولکی هست،حشرات پولکی باعث می‌شوند ترشحاتی غیر عادی از برگ گیاه بیرون آمده و در رشد و عملکرد گیاه اختلال ایجاد می‌کنند. این حشرات بر روی برگهای گیاه ظاهر شده و شما می‌توانید با دستمالی الکلی آنها را پاک کنید.

پوسیدگی ریشه‌های لیندا

از دیگر مشکلات مهم لیندا، پوسیدگی در ریشه‌های گیاه است. این مشکل می‌تواند به سبب آبیاری بیش از حد گیاه رخ دهد. با غرقابی نمودن گیاه، ریشه‌های گیاه پوسیده و از بین می‌رود.

قبل از هر آبیاری خاک گیاه را بررسی نمایید، تا خشک نشده مجدد آبیاری نکنید. زهکشی گلدان و خاک را نیز بررسی کنید. آب اضافی باید بخوبی خارج شود تا سبب پوسیدگی ریشه نشود.

علت زرد شدن و ریزش برگهای لیندا چیست؟

زرد شدن گیاه می‌تواند به دلیل آبیاری بیش از حد یا درست نبودن زهکشی مناسب گلدان یا خاک باشد. زهکشی گلدان را بررسی نموده و به فاصله بین دو آبیاری دقت نمایید. همیشه دقت کنید جمع شدن آب در زیرگلدانی می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای گیاه شود.

بروز لکهای سوختگی روی برگ

زمانی که گیاهتان را در آفتاب غبارپاشی می‌کنید، این سوختگی‌ها ایجاد می‌شوید. غبارپاشی باید در سایه انجام شود نه در آفتاب. همچنین جمع شدن آب در قسمت اتصال برگ به ساقه می‌تواند منجر به قارچ و پوسیدگی دم برگ شود.

در صورت ادامه این مشکل، گلدان را عوض گرده و کود بیشتری به گیاه بدهید. به این طریق که تعداد دفعات کود دادن را بیشتر نمایید و نه مقدار آن را.

مشکلات و بیماری های لیندا - خشک شدن گیاه
مشکلات و بیماری های لیندا – خشک شدن گیاه
شپشک آردآلود در گیاه لیندا

این بیماری لیندا که در بیشتر گیاهان شایع هست، شپشک آردآلود نیز که بصورت بیضی شکل است یکی دیگر از مشکلات و آفات لیندا است. برای نابودی این آفت نیازی به الکل ندارید، زیرا با آب می‌توانید آنها را از بین ببرید.

علت پژمردگی برگهای لیندا چست؟

خیس شدن برگهای لیندا به مدت طولانی موجب پژمرده شدن برگها میشه پس حتما اگر آب روی برگها ریخت سریعا با استفاده از دستمال اون رو تمیز کنید کنید تا مانع پژمرده شده و زردی برگها شود.

علت شکنندگی برگهای لیندا چست؟

از دیگر مشکلات لیندا شکستگی برگها می باشد، کمبود نور می‌تواند سبب بروز چنین مشکلی شود. همچنین عدم تغذیه مناسب گیاه و مواد مغذی باعث می‌شود برگهایی ضعیف تولید شود که شکننده هستند. برگهای وسط گیاه را بررسی نمایید. نباید برگها به سفیدی بزند، در این صورت نور گیاه کم است. آن را به جای پرنورتری منتقل کنید. در طول روز نیم ساعت باید نور مستقیم به گیاه برسد.

درصورتی که مشکل از این نبود مواد مغذی مانند کود 20-20-20 مناسب گیاه است.

سر به پایین بودن برگها

سر به پایین بودن یکی از مشکلات گیاه لیندا هست که خیلی کم پیش می آید، کلاً این گیاه، بصورت آویزی است و برگهایی روبه پایین دارد. اما اگر حس کردید به دلیل پژمردگی گیاه است، نور کافی ممکن است به گیاه نرسیده باشد. ان را به جای پرنورتری ببرید.

خشک شدن لیندا

در صورتی که گیاه لیندای شما در حال خشک شدن است، بهتر است در فصل بهار شاخه ها را ببرید و کوددهی کنید تا جوانه‌های تازه بزند. بخور سرد نیز به جوانه زدن گیاه کمک می‌کند.

دراز شدن و پیچ خوردگی برگهای لیندا:

گیاه لیندا با بزرگتر شدن برگهایش قاعدتاً بزرگتر می‌شود. و پیچ خوردگی مشکلی ندارد.

جمع بندی مشکلات و بیماری های لیندا

هر گیاه آپارتمانی که خریداری میکنید حتما باید شرایط مور نیاز اون رو فراهم کنید، از پس از بررسی مشکلات گیاه لیندا دیدید که این گیاه به آبیاری حساس بوده و محلی نیمه سایه را دوست دارد و حتما برای اینکه برگها دچار آسیب نشن رطوبت براش فراهم کنید، شایع ترین بیماری لیندا رو هم بهتون گفتیم که با ساتفاده از سموم میشه از بین برد.

حالا شما چه مشکلی در نگهداری این گیاه دارید؟ حتما در دیگاه نظر و تجربه خودتون رو بگید.

مطالب مرتبط :

مشکلات و بیماری های گل شمعدانی

مشکلات و بیماری های شفلرا 

بهترین تقسیم بندی گیاهان از نظر کاربرد