13 علت اصلی و نشانه خراب شدن کاکتوس ها + راه درمان

خراب شدن کاکتوس
خراب شدن کاکتوس

علت خراب شدن کاکتوس ها چیست؟ انواع متفاوتی از کاکتوس ها وجود داره مثلا کاکتوس افوربیا، ماداگاسکار، کاکتوس پیرمرد و …. که همه اون ها به دکوراسیون خانه ی ما جلوه ای ویژه و زیبا می‌بخشند.  مراقبت از این گیاهان زیبا اولین و مهم ترین کاری هست که باید انجام بدیم در غیر این صورت با خرابی کاکتوس مواجه میشم. امروز توی این مطلب میخوایم درباره ی علت خراب شدن کاکتوس های اپارتمانی صحبت کنیم ولی قبل از هر چیزی حتما مطلب چرا کاکتوس من از بین میره؟ دلیل مرگ کاکتوس ها  رو بخونید و بعدش تمام نکات گفته شده رو هم در این مطلب و هم در مطالب قبلی رعایت کنید تا کاکتوسی سالم و شاداب داشته باشید.

برای جلوگیری از خراب شدن کاکتوس چه کارهایی لازمه:

در قدم اول نوع خاک کاکتوس بسیار مهمه و باید خاک خوبی برای کاکتوس فراهم کنید اگه اطلاعاتی در این باره ندارید بهتره به مطلب خاک کاکتوس چگونه باید باشد؛ بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس یه سری بزنید. همون طور که میدونید خراب شدن کاکتوس میتونه از قسمت های متفاوت این گیاه شروع بشه مثلا خراب شدن کاکتوس از ریشه گیاه یا قسمت های دیگرگیاه . برای مقابله کردن با این پدیده بهتره اول علت خرابی کاکتوس رو بفهمیم و بعد به دنبال درمان خرابی کاکتوس باشیم.

علت خراب شدن کاکتوس های آپارتمانی
علت خراب شدن کاکتوس های آپارتمانی

علت خراب شدن کاکتوس چیست؟

از کجا بفهمیم کاکتوس خراب شده؟ خراب شدن کاکتوس ها میتونه علت های متعددی داشته باشه که بیشتر علت های ایجاد بیماری به شرایط محیطی کاکتوس برمیگرده که ما نتونسیتم به خوبی برای گیاه شرایط ایده آل رو فراهم کنیم در ادامه ی این مطلب با هم به برسی های این علت‌ها مبپردازیم. ابتدا بریم و شرایط محیطی که باعث خراب شدن کاکتوس های آپارتمانی میشه رو بررسی کنیم:

بنر گل من و تو

آبیاری کاکتوس چند روز یکبار

نحوی آبیاری کاکتوس ها بسیار مهم است. ابیاری بیش از حد و نامنظم باعث خراب شدن انواع متفاوت کاکتوس میشه. ابیاری زیاد باعث ایجاد لکه های قهوه ای در کاکتوس خواهد شد، پوسیدگی ریشه و خارهای غیرمعمول عم میتونه از آبیاری زیاد باشه و کم ابی هم باعث خشک شدن گیاه میشه. میزان نیاز ابی گیاه رو حتما باید بدونید و به همان میزان به گیاه اب بدین. اگه هم با ابیاری منظم گیاهان مشکل دارید و نمیدونید که چه زمانی باید به گیاه اب داد بهتره از رطوبت سنج های موجود در بازار استفاده کنید که از بابت ابیاری گیاه خیالتون راحت باشه. پس حتما قبل از آّیاری مجدد کاکتوس خاک گلدان رو چک کنید که به اندازه یک سوم خاک خشک شده باشه و بعد از آبیاری هم حتما آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه، یعنی گلدان و خاک زهکشی خوبی داشته باشه

نداشتن نور کافی برای کاکتوس

کم بود نور هم مثل زیاد بودن نور میتونه مشکل ساز باشه و در بعضی کاکتوس ها باعث بدشکلی و یا بد رشد کردن کاکتوس میشه به طوری که کاکتوس از فرم اصلی خودش خارج میشه. در حالت کلی کاکتوس ها به نور حداقل ۶ الی ۸ ساعت و غیر مستقیم توی خانه نیاز دارند. نور زیاد هم میتونه باعث تغییر رنگ کاکتوس بشه. کاکتوس ها هم در شرایط گلخانه ای رشد کردن پس نور زیاد و مستقیم هم میتونه باعث خراب شدن کاکتوس ها بشه.

گلدان کاکتوس کوچک یا بزرگ

نامناسب بودن گلدان کاکتوس هم میتونه به گیاه صدمات زیادی وارده کنه پس حتما اندازه‌ی گلدان باید متناسب با اندازه‌ی گیاه باشه نه خیلی بزرگتر و نه خیلی کوچکتر از ان باشد. گلدان کوچک باعث میشه که ریشه ی گیاه جای کافی برای رشد نداشته باشه و گلدان زیادی بزرگ هم باعث ریشه زایی بیش از حد توی گیاه میشه که این پدیده هم باز به ضرر گیاه خواهد بود. زهکشی گلدان هم خیلی در بروز بیماری ها مهم هست به طوری که اگه گلدانتون زهکشی مناسبی نداشته باشه اب اضافی از گیاه خارج نمیشه . موندن اب زیادی در گلدان هم باعث بروز عوامل قارچی و پوسیدگی ریشه توی گیاه می شه پس حتما زهکشی گلدان رو چک کنید .

نشانه‌ خراب شدن کاکتوس
نشانه‌ خراب شدن کاکتوس

کود دادن کاکتوس ها

کودهی کم ویا زیاد هم خودش میتونه دردسر ساز باشه به طوری که در نبود کود گیاه نمیتونه به خوبی رشد کنه و از طرف دیگه اگه به گیاه زیادی کود بدین گیاه سوزی اتفاق میافته. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتونید به مطلب کود کاکتوس و نحوه انتخاب کود برای کاکتوس مراجعه کنید.  برای تهیه ی کود مناسب برای کاکتوس هم میتونید به فروشگاه گل من و تو سر بزنید و کود مورد نظر خودتون رو خریداری کنید.

بیماری های کاکتوس و خراب شدن آن

گیاه کاکتوس هم مثل بقیه ی گیاهان میزبان خوبی برای بیمارگر ها به حساب میاد . اولین و مهمترین بیمارگر قارچ های بیماری زا هستن که با نرم کردن بافت و پوسیدگی توی ریشه و همچنین تغییر رنگ توی گیاه خودشون رو نشون میدن اما ممکنه که همه‌ی این علایم باهم ظاهر نشن. ویروس ها هم میتونن به کاکتوس حمله کنن و باعث ایجاد لکه های غیرعادی در گیاه بشن. یکی از عامل های بیماری افت هایی هستن که به کاکتوس حمله میکنن یکی از مهمترین این افت ها شپشک ارد الود هست که گیاه رو ضعیف میکنه.

دمای مناسب کاکتوس

اگه کاکتوس رو در هوای سرد قرار بدین ممکنه که گیاه دچار یخ زدگی بشه و همین عامل خراب شدن کاکتوس هست. در دمای خیلی بالا هم همین اتفاق برای گیاه میافته و بافت گیاه تخریب میشه پس بهتره دمای مناسبی رو برای گیاه فراهم کنید و کاکتوس رو در معرض گرم کننده ها نیز قرار ندید .

نشانه‌ خراب شدن کاکتوس چیست؟

در ادامه برخی از نشانه هایی که میتونه به شما کمک کنه تا زودتر متوجه بشید که کاکتوس شما در حال خراب شدن هست رو باهم بررسی میکنم

تغییر رنگ و خراب شدن کاکتوس های آپارتمانی

تغییر رنگ کاکتوس ها میتونه به دلیل مناسب نبودن نور دریافتی باشه به طوری که اگه نور زیاد باشه کاکتوس قهوه‌ای میشه و نور کم هم به گیاه اسیب میزنه. اگه این تغییر رنگ از قسمت پایینی کاکتوس باشه و بافت گیاه هم حالت نرم پیدا کنه نشونه ی وجود بیماری قارچی توی گیاه هست احتمال این که ریشه‌ی گیاه اسیب جدی دیده باشه هم وجود داره . توی این شرایط بهتره ریشه ی گیاه رو چک کنید و از قارچ کش برای از بین بردن قارچ بیماریزا استفاده کنید. در مطلبی جداگانه به بررسی علت قهوه ای شدن کاکتوس پرداخیتم که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

تغییر رنگ کاکتوس
تغییر رنگ کاکتوس

چوب پنبه ای شدن کاکتوس

در این حالت بافت کاکتوس تغییر میکنه و حالت چوب پنبه‌ای به خودش میگیره که علت اصلی این پدیده بالا رفتن سن گیاه است ولی در شرایطی که گیاه دچار بیماری شده باشه هم این عارضه در گیاه رخ میده.

خشک و پژمرده شدن کاکتوس

در خیلی از مواقع قسمت های از کاکتوس حالت پژمردگی و چروکیدگی به خودش میگیره که علت اصلی این پدیده کم ابی است و با ابیاری به موقع گیاه به حالت قبلی خودش برمیگرده. در برخی مواقع هم ریشه گیاه دچار آسیب شده و آب مرد نیاز گیاه رو نمیتونه به ساقه برسونه حتما ابتدا گیاه رو سیراب کنید و اگر بعد از مدتی حال گیاه خوب نشد ریشه را بررسی کنید.

شل و اویزان شدن کاکتوس

شل شدن کاکتوس میتونه نتیجه‌ی بیماری قارچی باشه که گیاه به اون دچار شده . همون طور که در قسمت تغییر رنگ هم گفته شده بهتره گیاه رو به دقت برسی کنید و اگه بافت شل و نرم دیدین به بیماری قارچی شک کنید. درمان بیماری های قارچی کاکتوس رو باید خیلی سریع شروع کنید به طوری که ریشه های پوسیده رو جدا کنید و در اولین ابیاری خودتون از قارچکش در دز مناسب استفاده کنید. میزان اب ابیاری رو کم کنید و زهکشی گلدون رو هم چک کنید که درست باشه.

علت سیاه شدن کاکتوس چیست و چطور رفع کنیم؟

یکی از موارد و نشانه هایی که میتونه منجر به خراب شدن و در نهایت مرگ کاکتوس شما بشه سیاه شدن اون هست و باید خیلی جدی بگیرید که در ادامه برخی از علت های سیاه شدن کاکتوس رو با هم بررسی میکنیم.

بیماری باکتریایی و سایه شدن کاکتوس

علاوه بر مشکلاتی که در بالا گفته شد مثل نور و رطوبت و ابیاری و ….بیماری ها هم باعث سیاه شدن کاکتوس میشه.زمانی که کاکتوس سیاه رنگ میشهیعنی دچار مشکل جدی شده. سیاه شدن کاکتوس از بالای گیاه میتونه نتیجه ی وجود بیماری های باکتریای در گیاه باشه تقریبا میشه گفت که اولین علامت نکروز باکتریایی در کاکتوس یک نقطه سیاه روی کاکتوس است که می تواند بد بو و نرم باشد و اگه به کاکتوس رسیدگی نشه در نهایت به ضایعات تیره تبدیل می شود که مایعی بد بو ازش خارج میشه و نکروز در گیاه به صورت نسبتا شدید ظاهر میشود. قسمت های نکروز ایجاد شده بافت مرده گیاه هستند که در صورت درمان نشدن گیاه رو از بین میبرن. در مواقعی که گیاه دچار بیماری میشه و باکتری ها به گیاه حمله میکنن گیاه در مقابل حمله ی ان ها بافت های چوب پنبه ای رو در اطراف قسمت الوده درست میکنه و این یک راه دفاعی گیاه است. با این راه دفاعی گیاه از پخش شدن بیمارگر به کل گیاه جلوگیری میکنه. توی این شرایط باید از سموم مسی استفاده کنید تا بیماری باکتریایی از بین بره از طرف دیگه میتونید قسمت سیاه شده و یا بافت نکروز ایجاد شده  رو با ابزاری تمیزمثل چاقوی تیز برش بدین و دور بندازین.

پوسیدگی از دلایل خراب شدن کاکتوس
پوسیدگی از دلایل خراب شدن کاکتوس

آیا بیماری قارچی باعث سیاه شدن کاکتوس میشه؟

همیشه یکسری عوامل بیماری زا در خاک گلدان زندگی میکنند که در زمانی که شرایط مساعدی پیدا کنن به گیاه حمله کرده و گیاه رو الوده میکنن. حالا اگه سیاه شدن کاکتوس از قسمت پایینی گیاه شروع شده باشه(یا بهتر بگم اگه از ناحیه ی طوقه گیاه دچار تغییر رنگ و نرم شدن بافت بشه) بیشتر احتمال میره که ریشه اسیب جدیه ای دیده باشه و بیماری قارچی به گیاه حمله کرده باشه این اتفاق بیشتر در خاک های که رخ میده که میزان رطوبت بالا یی داشته باشه و یا از خاک سنگینی برای کاشت گیاه استفاده شده باشه . که توی این شرایط باید ریشه ی گیاه رو چک کنید و قسمت پوسیده رو همان طور که در اول متن هم گفته شده بود جدا کنید و استفاده از قارچ کش هم موثر است. ولی این نکته رو در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط بیماری‌های باکتریای و قارچی هم میتونن از بالای گیاه و هم از قسمت پاییینی شروع بشن.

لکه فیلوستیکتا

لکه های فیلوستیکتا هم یکی دیگه از عوامل سیاهی توی کاکتوس هست. عامل این بیماری هم قارچ ها هستن که باعث ضایعاتی روی کاکتوس میشن و پوسیدگی ایجاد شده هم از نوع پوسیدگی خشک هست . در صورت وجود این بیماری سریع قسمت الوده رو با ابزار های که ضد عفونی شده هستند حذف کنید. این بیماری گیاه رو کامل از بین نمی بره و باعث ایجاد بافت های بد شکل روی گیاه میشه که با اقدام به موقع میتونید گیاه رو نجات بدین.

کلام آخر علت خراب شدن کاکتوس ها در خانه

در این مطلب علت سیاه شدن کاکتوس ها رو همراه با نشانه های خراب شدن کاکتوس برسی کردیم و به بیان راه حل های موجود برای هر مشکل هم پرداختیم. بیشتر مواردی که باعث میشه کاکتوس ها دچار مشکل و بیماری بشن و در نهایت از بین برن فراهم نبودن شرایط درست نگهداری اونها هست، مثل آبیاری زیاد، آبیاری کم، دمای نامناسب، نور نامناسب و… حالا با توجه به این مطلب میدونید اگه ریشه ی کاکتوس پوسید چه کار کنید. باید از گیاه قلمه تهیه کنید و اون رو مجدد زنده کنید. شما هم اگه تجربه ای در این زمینه دارید این جا بنویسید.