خواص ژله؛ 13 خاصیت بسیار جالب ژله برای سلامتی بدن و زیبایی

فواید و خواص ژله برای سلامتی بدن و زیبایی
فواید و خواص ژله برای سلامتی بدن و زیبایی

ژله با استفاده از ماده ای به نام ژلاتین بدست می آید که دارای پروتئین و آمینواسید است. این خوراکی خوشمزه و کم کالری با دارابودن آمینواسیدهای طبیعی برای پوست و سایر بافت های بدن سودمند است. ژله دسر و میان وعده ای مفید است و دارای فواید و خواصی برای سلامتی بدن و زیبایی است که در این مطلب با چند مورد از خواص ژله آشنا می شویم.

فواید و خواص ژله برای سلامتی بدن و زیبایی:

کاهش استرس:

ژله با دارابودن امینواسیدهای ضروری به کاهش استرس کمک می کند. همچنین می تواند سبب کاهش علائم خفیف افسردگی در خانم ها شود.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن:

ژله با دارابودن مقادیر قابل توجه کربوهیدرات و ویتامین B برای افزایش ایمنی بدن مفید و کمک کننده است. بعضی افراد تمایل دارند بعد از جلسات ورزشی و یا در هنگام افسردگی ژله میل کنند.

 

بنر گل من و تو
فواید و خواص ژله برای سلامتی بدن و زیبایی
فواید و خواص ژله برای سلامتی بدن و زیبایی

 

بهبود سلامت پوست:

ژله با استفاده از ژلاتین تهیه می شود که ژلاتین دربردارنده مقادیر قابل توجهی کلاژن می باشد. کلاژن به داشتن پوستی سالم و جوان کمک می کند. در واقع با بالا رفتن سن افراد، به طور طبیعی کلاژن پوست را از دست می دهند که شلی پوست را در پی دارد و منجر به بروز چین و چروک و خطوط روی پوست می شود. بنابراین ممکن است ژلاتین با دارابودن کلاژن راهی طبیعی برای بهبود ظاهر پوست باشد. همچنین ژله دربردارنده آمینواسیدهای طبیعی می باشد که برای پوست مفید هستند و به بازسازی سلولهای جدید بدن کمک می کنند. همچنین سبب پیشگیری از نمایان شدن علائم پیری پوست می شوند. علاوه بر این ژله دارای رده هایی از اینوزیتول و نیاسین است که سبب جلوگیری از بروز برخی ناهنجاری های پوستی می شوند.

فواید و خواص ژله: بهبود سلامت پوست
فواید و خواص ژله: بهبود سلامت پوست

تامین پروتئین:

یکی از خوبی های ژلاتین این است که در هر در نصف فنجان ژلاتین حدودا 2 گرم پروتئین وجود دارد که ماده ای مفید و مغذی است و بدن به میزان بالایی به آن احتیاج دارد. بعضی منابع حیوانی پروتئین دربردارنده مقادیر قابل توجهی چربی ناسالم هستند که ژلاتین علاوه بر اینکه دارای که پروتئین است، فاقد چربی است.

کمک به عملکرد دستگاه گوارش:

امکان دارد که مصرف ژلاتین برای حفظ سلامت هاضمه مفید باشد. در واقع ژلاتین از راه های مختلفی می تواند به هضم کمک کند. از جمله اینکه گلایسین موجود در در ژلاتین ممکن است پوششی سالم در معده بوجود بیاورد. هم چنین سبب تحریک ایجاد شیره معده و تسهیل هضم درست می شود. نبودن آنزیم های گوارشی مناسب، می تواند سبب بروز مشکلات دستگاه گوارش شود، مثلا برگشت اسید می تواند بیشتر شود. به علاوه ژلاتین می تواند با آب اتصال برقرار کند و امکان دارد که به حرکت مناسب غذا از طریق سیستم گوارشی کمک کند.

کنترل قند خون:

در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد اما بر طبق یک مطالعه صورت گرفته، یکی از آمینو اسیدها فراوان در ژلاتین است، ممکن است به بهبود کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کند. همچنین عدم وجود شکر در ژلاتین باعث می شود که گزینه ی مناسبی جهت کاهش گرسنگی بدون ایجاد اختلال در سطوح گلوکز خون باشد. این خاصیت ژلاتین دارای دو فایده است: تولید انسولین، هورمونی که به تجمع چربی در بدن کمک می کند و سبب تسهیل کنترل اشتها می شود چون تغییرات ناگهانی در میزان گلوکز می تواند باعث افزایش میزان کربوهیدرات شود.

 

فواید و خواص ژله: کنترل قند خون
فواید و خواص ژله: کنترل قند خون

حفظ سلامت استخوان ها:

ژلاتین دربردارنده لیزین است که برای تقویت استخوان ها مفید و موثر است. لیزین در جذب کلسیم و قوی ماندن استخوان ها به بدن کمک می کند. همچنین سبب جلوگیری از بروز پوکی استخوان می شود. جالب است بدانید که بدن ما قادر به تولید لیزین نیست، بنابراین افزودن آن به رژیم غذایی ضروری است. یکی از راه های بالا بردن لیزین در بدن اضافه کردن ژلاتین به غذا است.

بهبود و ارتقا کیفیت خواب:

امکان دارد که ژلاتین با دارابودن مقادیر فراوان گلایسین به بهبود و ارتقا کیفیت خواب در برخی افراد کمک کند. چند قاشق سوپ خوری ژلاتین قادر است که تقریبا 3 گرم از مشتقات گلایسین را فراهم کند.

لاغری و کاهش وزن:

امکان دارد ژلاتین با دارابودن پروتئین و کالری اندک برای کاهش وزن و لاغری مفید باشد و سبب ایجاد احساس سیری در افراد شود. همچنین ممکن است به کنترل هورمون هایی که با گرسنگی در ارتباط هستند، کمک کند. اما ژلاتین اغلب در آب نبات های جویدنی و ماشمالو با قند بالا یافت می شود. بهتر است که مواد مغذی، منابع کم قند ژلاتین را مصرف کنید.

فواید و خواص ژله: لاغری و کاهش وزن
فواید و خواص ژله: لاغری و کاهش وزن

تنظیم هورمون:

ژلاتین با دارابودن پروتئین های ضروری به بهبود فعالیت های متابولیک بدن نظیر تولید سلول های جدید، جذب مواد مغذی و تقویت ماهیچه ها کمک می کند.

 

تسکین درد مفاصل:

امکان دارد کلاژن موجود در ژلاتین به کاهش درد مفاصل و التهاب کمک کند. بر اساس برخی مطالعات کلینیکی صورت گرفته، امکان دارد ژلاتین سبب کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز شود.

 

کمک به حفظ سلامت مو:

ژله با دارابودن مقادیر بالای اسید فولیک برای سلامت مو سودمند است و سبب پیشگیری از نازک شدن و ریزش مو می شود.
فواید و خواص ژله: کمک به حفظ سلامت مو
فواید و خواص ژله: کمک به حفظ سلامت مو

کاهش کلسترول بد:

افزایش سطح کلسترول بد در بدن می تواند خطر بروز حمله قلبی را در پی داشته باشد. ژله برای کاهش کلسترول بد یعنی LDL مفید است و سبب افزایش سطح کلسترول خوب بدن می شود و از این طریق می تواند به جلوگیری از خطر بروز بیماری های قلبی کمک کند.
مطالب مرتبط: