خواص کلم بروکسل؛ 9 خاصیت جالب کلم بروکسل برای بدن

خواص کلم بروکسل برای بدن:
خواص کلم بروکسل برای بدن:

کلم بروکسل، کلم دکمه‌ای یا کلم فندقی از تیره چلیپائیان و از سرده براسیکا است. این کلم کوچک و حدودا به اندازه یک گردو و شبیه کلم پیچ می باشد. کلم بروکسل طعمی مثل مانند کلم اما کمی تلخ ‌تر دارد. این کلم غنی از ویتامینC ، ویتامینB6 ، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از ویتامین‌های ضروری دیگر است. همچنین دارای فلاونوئیدها و ترکیبات پلی‌فنُلی است. بنابراین فواید و خواصی برای سلامتی دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص کلم بروکسل برای بدن آشنا می شویم.

خواص کلم بروکسل برای بدن:

مبارزه با سرطان:

کلم بروکسل با دارابودن مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان به محافظت از بدن در برابر انواع سرطان ها مانند سرطان کلون یا سرطان رودهٔ بزرگ کمک می کند. همچنین سبب کاهش تأثیر آسیب‌های اکسیداتیو بر سلول‌های بدن می شود.

 

حفظ سلامت دستگاه گوارش:

فیبر موجود در کلم بروکسل با تغذیهٔ باکتری‌های مفید دستگاه گوارش سبب حفظ سلامت دستگاه گوارش می شود. همچنین فیبر برای کاهش یبوست، افزایش دفع مدفوع و همچنین نرم‌کردن مدفوع و سهولت آن مفید است.

بنر گل من و تو

 

خواص کلم بروکسل برای بدن:
خواص کلم بروکسل برای بدن

 

کمک به لخته‌شدن خون:

کلم بروکسل دارای ویتامین K است. این ویتامین به لخته‌ شدن خون و توقف خونریزی کمک می کند. البته افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند، لازم است که ویتامین K دریافتی‌ خود را تعدیل کنند.

 

کنترل قند خون:

کلم بروکسل با دارابودن مقادیر بالای فیبر به تنظیم  و کنترل قند خون و کاهش خطر بروز دیابت کمک می کند. علاوه بر این آلفالیپوئیک‌اسید موجود در این کلم روی کنترل قند خون و هورمون انسولین اثر دارد.

 

خواص کلم بروکسل برای بدن:
خواص کلم بروکسل برای بدن: کنترل قند خون

تنظیم هورمون‌ها:

این کلم با دارابودن ترکیبات فعال و فرار روی غدهٔ تیروئید و عملکرد آن در بدن اثر می گذارد و سبب تنظیم هورمون‌ها در بدن، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و تنظیم سطح انرژی در بدن می شود.

 

کاهش فشار خون:

پتاسیم موجود در این کلم با خاصیت اتساع عروق منجر به کاهش فشار و تنش در رگ‌های خونی می شود. این کلم همچنین سبب کاهش فشار بر سیستم قلبی-عروقی، کاهش احتمال بروز حمله های قلبی و سکته های مغزی، کاهش بروز تصلب شرایین و بیماری سرخرگ کرونری می شود.

 

کاهش فشار خون:
خواص کلم بروکسل برای بدن: کاهش فشار خون

 

افزایش سوخت‌وساز:

سبزیجات از جمله کلم بروکسل با دارابودن مقادیر بالای ویتامین‌های گروه B از جمله ریبوفلاوین، فولات، پانتوتنیک اسید، ویتامین B۲ و… به سوخت‌وساز سالم تر، جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی و سوزاندن سریع‌ تر کالری کمک می کنند.

 

کاهش وزن:

کلم بروکسل با دارابودن مقادیر بالای فیبر برای کاهش وزن مفید است. فیبر موجود در این کلم ترشح هورمون لپتین را افزایش داده و با کاهش میل به غذا خوردن به کاهش وزن کمک می کند. همچنین سبب پاکسازی روده و کاهش نفخ می شود.

 

خواص کلم بروکسل برای بدن:
خواص کلم بروکسل برای بدن: کاهش وزن

 

تقویت استخوان ها:

کلم بروکسل با دارابودن مواد معدنی‌ای مانند منگنز، مس، فسفر و آهن برای تقویت استخوان ها و حفظ سلامت آن ها مفید است. همچنین ویتامین K موجود در این کلم از بروز پوکی استخوان که در اثر کاهش توده و استحکام استخوان بروز می‌کند، جلوگیری می کند.