سم کنفیدور چیست؟ (ایمیداکلوپراید) کاربرد و نحوه استفاده کنفیدور

سم کنفیدور چیست
سم کنفیدور چیست

سم کنفیدور چیست ؟ بسیاری از گیاهان، مورد حمله بسیاری از آفات قرار میگیرند و این حمله و خسارت ممکن است به صورت جزئی باشد و یا خسارت وارده به قدری بالا باشد که کل گیاه و یا کل محصول را از بین ببرند در مراحل اولیه روش های پیشگیری های زراعی و یا کنترل بیولوژیکی پیشنهاد میشود. اما در بسیاری از موارد نیاز به مبارزه شیمیایی علیه آفات موثرتر است یکی از سم های کاربردی و موثر در بازار، سم کنفیدور و یا همان ایمیداکلوپراید است با ما در این مقاله همراه باشید تا با این سم بیشتر آشنا شویم و در مورد عملکرد و کاربرد این سم بیشتر بدانیم.

سم کنفیدور چیست؟

حشره کش کنفیدور یکی از حشره کش های نیکوتینی از گروه شیمیایی ایمیدازول ها است. نام دیگر این حشره کش ایمیداکلوپراید است در واقع کنفیدور (Confidor) نام تجاری این سم است و در بازار با نام گاچو (Gaucho) نیز شناخته میشود. این سم جز سمومی است که اثر تماسی و گوارشی بر روی آفات داشته و از خاصیت سیستمیک بالایی برخوردار است. سم کنفیدور در گروه حشره کش های شبه نیکوتین ها(Neonicotinoid) قرار میگیرد در یک جمله کنفیدور یا ایمیداکلوپرید یک حشره کش سیستمیک است که دارای اثرات نفوذی، تدخینی، تماسی و گوارشی میباشد .

شکل های سم کنفیدور موجود در بازار

این سم به شکل های سوسپانسیون و پودر در بازار موجود است که سم به شکل سوسپانسیون برای محلول پاشی و شکل پودر آن برای ضدعفونی بذرها فرموله شده و استفاده میشود. که در فروشگاه گل من و تو میتونید سم مورد نیاز خودتون رو خریداری کنید.

بنر گل من و تو
سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی
سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی

نحوه عملکرد سم کنفیدور چیست؟

سم کنفیدور و یا ایمیداکلوپراید به علت سیستمیک بودن، جذب گیاه میشود. کنفیدور چربی دوست است و به خاطر همین خصوصیت میتواند از سطح مومی برگ عبور کند و وارد گیاه شود و تا حدودی قابلیت حل شدن در آب را نیز دارد که به همین دلیل بعد از وارد شدن به گیاه با جریان شیره گیاهی حرکت کرده و در کل گیاه پخش میشود.

خاصیت سیستمیک باعث میشود تا در هنگام بارندگی سم به همراه آب باران شسته نشود و هدر رفت آن کاهش یابد. کنفیدور بر روی سیستم عصبی حشره اثر میگذارد .سمی که وارد سلول گیاهی شده و سپس وارد جریان شیره گیاهی میشود و از طریق شیره گیاهی در کل گیاه پخش میشود آفات مکنده با تغذیه کردن از شیره گیاه مسموم شده و باعث نابودی آفت میشود. البته این سم اثر تماسی نیز دارد و در صورت برخورد با آفت نیز میتواند باعث از بین رفتن آفت نیز شود.

کاربرد سم کنفیدور

حشره کش کنفیدور در بسیاری از گیاهان زراعی، باغی و حتی گیاهان آپارتمانی کاربرد داشته و استفاده میشود. گیاهانی همچون غلات, ذرت, برنج, پنبه, آفتابگردان, سويا,چای, چغندرقند, سيب زمينی, گياهان جاليزی, مركبات, پسته, بادمجان, انگور, درختان ميوه دانه دار و هسته دار و گياهان زينتی از جمله کاکتوس قابل استفاده است.

نحوه مصرف درست سم کنفیدور

سم کنفیدور به همراه سیستم آبیاری قطره ای در مزارع و یا باغاتی که آبیاری قطره ای دارند نیز قابل استفاده  است. در روشی دیگر شما میتوانید با قلمو سم را روی تنه درخت بزنید. برای ضدعفونی کردن بذر ها نیز میتوانید از این سم استفاده کنید توجه داشته باشید که آب اضافه شده 5/1 برابر سم باشد. براساس نوع محصول و زمین باغ یا مزرعه سمپاش مناسب و کالیبره را انتخاب کنید و میزان سم و دوز مناسب توصیه شده را که بر روی لیبل سم نوشته شده را با مقدار آب مناسب کاملا مخلوط کنید. درون سمپاش تا نیمه آب بریزید و سپس محلول سم را به آن اضافه کنید و بقیه آب را در زمان همزدن اضافه کنید. همزن مخزن سمپاش در زمان تهیه محلول سم و سمپاشی باید کار کند و سپس اقدام به سمپاشی کنید.

برای گیاهان آپارتمانی کافی است به اندازه نصف قاشق چای خوری از سم را در یک لیتر آب حل کنید، البته این میزان بسته به توصیه شرکت سازنده متفاوت می باشد.

سم حشره کش کنفیدور
سم حشره کش کنفیدور

سم کنفیدور بر روی کدام آفات تاثیر میگذارد؟

سم کنفیدور بر روی آفات مکنده تاثیر میگذارد آفاتی مانند شته ها(شته توتون،شته گیاهان آپارتمانی و…)،پسیل پسته،پروانه مینوز مرکبات، تریپس پنبه، گیاهان گلدانی ، گیاهان زراعی ، تریپس در گیاهان زینتی ، کک در چغندر ، سفید بالک موجود در بستر کشت در گلخانه ها ،گل داوودی که به شکل محلول پاشی بر روی اندام هوایی گیاه(برگ وشاخه گیاه)صورت میگیرد. برای ضدعفونی کردن خاک نیز بر روی آن محلول پاشی انجام میشود.

کنفیدور برای حشرات مانند شپشک ،زنجره ، زنجرک، حشرات خاكزی، موريانه ها، سرخرطومی برنج، لارو پروانه ها، سوسک كلرادو و آفات بهداشتی و خانگی مثل كک ها و سوسک های سوسری نیز استفاده میشود و عملکرد خوبی دارد.

سم کنفیدور برای گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی آلوده به آفات مکنده مانند انواع شته ها، شپشک آرد آلود، تریپس ها،شپشک ها و … میشوند. شما برای از بین بردن این آفات میتوانید از سم کنفیدور استفاده کنید که عملکردی سریع داشته و برای آفات گیاهان آپارتمانی نیز موثر است با توجه به نوع گیاه و حساس بودن آن میتوانید مقدار دوز استفاده را تغییر دهید. به طور معمول 2-3 سی سی در یک لیتر آب برای گیاهان آپارتمانی مناسب است و بسته به میزان آلودگی 2-3 بار با فاصله یک هفته آبیاری و اسپری شود.

نکات ایمنی سم کنفیدور

توجه داشته باشید در هنگام سمپاشی با هر گونه سمی باید نکاتی را رعایت کنید تا دچار مشکل و یا عوارضی نشوید.

  • در هنگام سمپاشی از لباس مناسب استفاده کنید تا لباسی که با آن وارد خانه میشوید آلوده به مواد سمی نشود.
  • هنگام سمپاشی حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • از تماس و برخورد سم با پوست خودداری کنید و در صورت برخورد با آب و صابون بشویید.
  • به دوره کارنس بر روی هر محصول دقت کنید و در صورتی که دوره کارنس آن تمام نشده است محصول خود را برداشت نکنید.به طور مثال دوره کارنس سم برای برای پنبه, پسته و توتون ۱۴ روز و برای مرکبات ۲۱ روز می‌باشد.
  • درهنگام سمپاشی در مزارع و باغات دام و طیور را از محل سمپاشی دور نگهدارید چرا که سم کنفیدور برای پرندگان خطرناک است.
  • در زمان گلدهی درختان از سمپاشی جلوگیری کنید.سم کنفیدور برای زنبور عسل خطرناک است.
  • مراقب باشید تا آب ها آشامیدنی و زیرزمینی را با این سم آلوده نکنید و دستگاه و ظروف آلوده به سم را در آب رودخانه و آب جاری نشویید.
  • علائم مسمومیت با سم کنفیدور خواب آلودگی، سرگیجه و تب است در صورت دیدن علائم مسمومیت به مراکز پزشکی مراجعه کرده و برچسب سم را به پزشک مربوطه نشان دهید.
نحوه استفاده از سم کنفیدور
نحوه استفاده از سم کنفیدور

نحوه نگهداری از سم کنفیدور

سم کنفیدور را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. سعی کنید تا محل نگهداری سم دارای رطوبت نباشد و به سم آفتاب نتابد و همچنین سم را در کنار مواد غذایی نیز نگهداری نکنید.دما مناسب برای نگهداری 0-35 درجه سانتی گراد می‌باشد.توجه داشته باشید در صورت باز شدن در سم زمان و دوام آن سم با گذشت زمان کاهش پیدا میکند.

سم کنفیدور سمی سازگار است و به راحتی قابل اختلاط با سموم دیگر میباشد.سم کنفیدور بر روی نژاد مختلف و مقاوم به سموم آلی فسفره موثر است.

سخن پایانی در خصوص سم کنفیدور

در این مقاله سعی کردیم تا پاسخ سوال سم کنفیدور چیست رو پاسخ بدیم این سم را با نام سم ایمیداکلوپراید هم مشناسند، در مورد کاربرد و نحوه استفاده و نکات ایمنی این سم نیز صحبت کردیم. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای در مورد سم کنفیدور دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریع ترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.