8 علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار و راه درمان سریع در خانه

سوختگی برگ نخل ماداگاسکار
سوختگی برگ نخل ماداگاسکار

علت سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار : میتونم بگم نخل ماداگاسکار یا همان lamerei یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی خاردار هست که شکل برگها و تنه خاردار اون باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشه و برای نگهداری در خانه یکی از بهترین گزینه ها به حساب بیاد. علاقه مندان برای تصفیه هوا محیط خود از آن استفاده میکنند ولی اگر شناخت کافی از شرایط نگهداری اون نداشته باشید گیاه دچار مشکلاتی چون سیاه شدن و سوختگی سربرگ های نخل ماداگاسکار خواهد شد.این مشکل بیشتر برای کسانی که این گیاه را در فضای بسته نگهداری میکنند پیش میاد. بریم و به یکی از رایج ترین سوالات این گیاه علت سیاه شدن نوک برگ نخل ماداگاسکار چیست جواب بدیم.

دلیل سیاه شدن نوک برگ نخل ماداگاسکار چیست؟ (سوختگی برگ)

سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار که بعضی ها بهش سوختگی برگ هم میگن عوامل و دلایل زیادی میتونه داشته باشه (در مطلبی جداگانه به بررسی مشکلات نخل ماداگاسکار پرداختیم که میتونید مطالعه کنید.) که به صورت تیتر وار مهمترین ها رو میگم :

  • کمبود رطوبت محیط ، سرما و خشکی شدید هوا (گرم و خکش شدن محل نگهداری)
  • آبیاری غیر اصولی (در بیشتر مواقع آبیاری کم و کم شدن رطوبت مورد نیاز گیاه)
  • بیماری قارچی در گیاه (بخاطر غبارپاشی غیر اصولی و نا مناسب بودن تهویه)
  • کمبود مواد مغذی و فقر خاک گلدان
  • کمبود نور کافی (مکان کم نور یا تاریک)
دلایل سیاه شدن نوک برگ نخل ماداگاسکار
دلایل سیاه شدن نوک برگ نخل ماداگاسکار

پیشنهاد میکنم حتما مطلب معرفی و نیازهای نخل ماداگاسکار رو مطالعه کنید چون اگر شرایط درست برای گیاه فراهم کنید به هیچ وجه دچار مشکل و بیماری نخواهد شد.

بنر گل من و تو

چرا برگ نخل ماداگاسکار سیاه میشه؟

به طور کلی، این گیاه از حداکثر نور خورشید و خاک غنی نیاز داره که از خاک کاکتوس میتونید استفاده کنید. دما باید همیشه بالای 16 درجه سانتی گراد باشه و هر چه دمای محل نگهداری بالا باشه به شرط تامین رطوبت رشد گیاه عالی خواهد بود، داخل خانه حتما برای گیاه محلی رو انتخاب کنید که نور کافی ولی فیلتر شده و دارای تهویه مناسب باشد.

برای خیلی ها این سوال پیش میاد که نوک برگهای نخل ماداگاسکار میسوزه علت اون چیست؟ در صورتی که زهکش گلدان مناسبه، پشت پنجره با نور مستقیم بود. ابتدا باید پشت برگها رو بررسی کنید که حالت چسبندگی نداشته باشه، اگر این مورد نبود مشکل بخاطر کمبود رطوبت و خشکی بیش از حد محل نگهداری گیاه است، خشکی بیش از حد مخصوصا در فصول گرم سال باعث نوک سوزی برگهای ماداگاسکار خواهد شد.
بهتره گیاه رو در محلی قرار بدید که نور فیلتر شده داشته باشه و به صورت مستقیم بهش نور نخوره (روزانه حداقل 6 ساعت نور میخواد) برای تامین رطوبت میتونید یک ظرف اب کنار گلدون قرار بدید و البته ابیاریش هم مهمه منظم باشه، برای تامین رطوبت اگر غبارپاشی انجام میدید حتما غبار پاشی با اب تصفیه باشه املاح اب خودشون لکه برگی میدن و اگر لکه هاتون حالت نرم و ابکی داشتن از اول که شروع میشه لکه ایجاد بشه بهتره قارچکش هم دوبار به فاصله ۱۰ روز اسپری بشه اگر لکه ها از اول همینطور سوخته و خشک ظاهر میشن نیاز نیست و فقط یکبار قارچکش جهت پیشگیری اسپری کنید و ۴۵ روز بعد تکرار کنید.

تاثیر کمبود رطوبت بر سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار

میتونم بگم اولین و مهمترین دلیل سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار همین کمبود رطوبت هست، نخل ماداگاسکار یک گیاه بسیار رطوبت دوست است و به همین خاطر در مناطق مرطوب دنیا رشد بسیار خوبی. جالب هست بدونید که در ایران بزرگترین شرکت و گلخانه های تولید کننده نخل ماداگاسکار در مناطقی هستند که رطوبت محیط به شدت بالا هست، حداقل رطوبت مورد نیاز نخل ماداگاسکار 50 درصد می باشد و با کاهش رطوبت و افزایش دما نوک برگها سوخته و گیاه کم کم برگهای خودش رو از دست خواهد داد. پس سعی کنید با ساخت جزیره در زیر گلدان ، استفاده از دستگاه بخار سرد و یا غبارپاشی با آب بدون املاح رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید، حتما غبارپاشی رو صبح یا عصر انجام بدید و به هیچ وجه غبارچاشی رو هنگام ظهر انجام ندید. حتما مطلب 9 روش عالی برای تامین رطوبت گیاهان رو مطالعه کنید.

آیا تهویه محل نگهداری بر سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار تاثیر دارد؟

میتونم بگم که اصلی ترین دلیل سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار ( سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار) نداشتن گردش هوا در محل نگهداری گیاه هست که باعث به وجود آمدن بیماری قارچی در گیاه شما خواهد شد. شاید اگر گیاه شما در فضای باز نگهداری بشه میزان دچار شدن اون به سیاه شدن برگ به شدت کاهش پیدا میکنه. سعی کنید روزانه چند ساعت پنجره رو باز نگهدارید تا گردش هوای مناسب برای گیاه شما پیش بیاد و دچار بیماری قارچی نشه، اگر فکر میکنید این عامل باعث سیاه شدن نوک برگ نخل ماداگاسکار شما شده گردش هوا رو فراهم کنید و حتما گیاه رو با قارچ کش، قارچکشی کنید.

سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار
سوختگی نوک برگ نخل ماداگاسکار

آیا سرما و خشکی هوا در سوختگی برگ نخل ماداگاسکار تاثیر دارد؟

اگر محیط نگهداری بسیار سرد و خشک باشد ، خشکی و سیاه شدن سر برگ ها می تواند به دلیل کمبود شدید رطوبت باشد، با کاهش دما و رسیدن اون به پایین تر از 16 درجه سانتی گراد گیاه رو به محلی با دما بالا منتقل کنید. اگر مناطق سرد سیر زندگی میکنید حتما پاییز و زمستان گیاه رو در مکانی با دمای بالاتر قرار بدید و از قرار دادن در کنار پنجره جدا خودداری کنید.

آبیاری غیر اصولی و سیاه شدن برگ نخل اداگاسکار

این گیاه هم به آبیاری زیاد و هم به آبیاری کم حساس هست و حتما بین دو آبیاری باید خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری کنید، هیچ وقت اجازه ندید آب در زیر گلدان جمع بشه چون به مرور باعث پوسیدگی ریشه و سوختگی و زرد شدن برگهای ماداگاسکار خواهد شد. پیشنهاد میکنم از گلدان استوانه ای استفاده نکنید و اگر هم استفاده میکنید تعداد سوراخ زیادی در گف گلدان ایجاد کرده و حتما قسمت پایینی رو با سنگریزه یا گلدان پلاستکی پر کنید.

تا جایی که میتونید از آب بدون املاح یا جوشیده سرد شده برای آبیاری استفاده کنید، رسوبات موجود در آب هم میتونه باعث بروز این مشکل بشه میتونید از آب تصفیه شده هم استفاده کنید توجه داشته باشید که در هنگام آبیاری سعی کنید برگ ها خیس نشوند از آب بدون کلر استفاده شود.

آیا کمبود نور باعث سوختگی برگ نخل ماداگاسکار میشه؟

نخل مادگاسکار به نور فراوان نياز داره و نور مستقيم آفتاب را حداقل به مدت 6 ساعت براش خوبه. اگر امکان تابش نور مستقيم آفتاب (اگر از ابتدای خریداری در معرض نور مستقیم هست) بر روی آن وجود ندارد در مکاني همانند نزديکي يک پنجره که کاملا روشن و پر نور است آنرا قرار دهيد. نور کم باعث سياه شدن برگ ها و ريزش برگ ها مي شود . در صورتی که محیط نگهداری نخل ماداگاسکار کم نور باشد، برگهای جدیدِ گیاه سیاه شده و می‌ریزند و رشد گیاه نیز متوقف می‌شود. بهترین نور برای این گیاه نور پشت پنجره مات یا پشت پرده نازک است. اگر نور کافی ندارید میتونید از نور رشد برای گیاه استفاده کنید.

سیاه شدن برگهای نخل ماداگاسکار
سیاه شدن برگهای نخل ماداگاسکار

آیا بیماری قارچی باعث سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار میشه؟

ابتدا باید محل نگهداری تهویه خوبی داشته باشه و همچنین آبیاری اصولی انجام بشه در غیر این صورت گیاه شما دچار بیماری قارچی خواهد شد در کنار این موارد خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند.
بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگ‌های آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگ‌های گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد. برای درمان و پیشگیری بیماری‌های قارچی باید از سموم قارچش مانند سم کاربندازیم استفاده کرد، و از آبیاری زیاد بخصوص در فصل سرما و زمان خواب گیاه خودداری کرد. برای خرید سم با کیفیت به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

خاک نامناسب آخرین دلیل سوختگی برگ ماداگاسکار

اگر خاک نخل ماداگاسکار زهکشی کافی نداشته باشد و آب را در خود نگه دارد،میتواند مانند آبیاری زیاد باعث از بین رفتن ریشه گیاه و درنهایت سوختگی و سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار شود. همینطور اگر از کود دامی در داخل خاکش استفاده شود هم باعث بروز سوختگی برگ ماداگاسکار شود. پس بهترین خاک برای نخل ماداگاسکار خاک کاکتوس و یا ترکیب کوکوپیت + پرلیت + کمی ماسه + پیت ماس می باشد.

کود دارای نیتروژن بالا باعث سیاه و سوختگی برگ نخل ماداگاسکار میشه

به این نکته توجه کنید که وجود نیتروژن زیاد در کودهایی مثل 202020 میتونه باعث سوختگی برگهای این گیاه بشه و بهتره از کودهای کاکتوس برای این نخل ماداگاسکار استفاده کنید.پیشنهاد من به شما استفاده از ود 105210 و 121236 است.

جمع بندی سوختگی برگ نخل ماداگاسکار

مهمترنی و اصلی ترین دلیل سیاه شدن برگ نخل ماداگاسکار کمبود رطوبت محیط، آبیاری کم و دریافت نور کم هست که با فراهم کردن شرایط درست نگهداری این مشکلات هم رفع خواهد شد، شما چه مشکلی در نگهداری نخل ماداگاسکار دارید؟ حتما نظر و تجربه خودتون رو در بخش کامنت برای ما بنویسید.