نگهداری نخل ماداگاسکار (Pachypodium )؛ راز شادابی، گلدهی و پاجوش زدن چیست؟

نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه
نحوه نگهداری نخل ماداگاسکار در خانه

معرفی و نگهداری نخل ماداگاسکار : اگر دنبال یک گیاه مقاوم به شرایط سخت میگردید جای خوبی اومدید، نخل ماداگاسکار میتونه یک انتخاب درست برای شما باشه، گیاهی کم توقع که با فراهم کردن حداقل ها میتونه رشد کنه ولی توجه کنید که فقط در این شرایط میتونه زنده بمونه ولی دیگه از گل و پاجوش خبری نخواهد بود، جالبه بدونید این گیاه نخل نیست و گونه ای از ساکولنت به شمار میره ولی به علت شباهتش به نخل ها بهش نخل گفته میشه، آیا نخل ماداگاسکار سمی است؟ توجه داشته باشید که تمامی قسمت های این گیاه سمی هست و نباید بلعیده بشه پس با من باشید تا هم این گیاه رو معرفی کنم و هم شرایط ایده آل نگهداری اونو بهتون آموزش بدم.

با نخل ماداگاسکار بیشتر آشنا بشیم

همانطور که گفتیم این گیاه نخل نیست و به دلیل شباهت به گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است. نام علمی آن Pachypodium که از خانواده Apocynaceae که از اسمش پیداست بومی ماداگاسکار و جنوب آفریقا می باشد. این گیاه زیبا دارای دو گونه با نام های Pachypodium lamerei و pachypodium geayi می باشد. نخل ماداگاسکار دارای ساقه هایی با تیغ های بلند و تیز که در دسته های سه تایی از ساقه گیاه جدا شده است در ضمن در ابعاد بزرگتر طول تیغ ها تا 6 سانتی متر هم میرسد. این گیاه میتواند تا 1.5 الی 6 متر هم رشد داشته باشد و به شدت میتواند درون خود آب را ذخریه کند و به همین خاک در آبیاری آن باید دقت لازم را داشته باشید.

نام گیاه شناسینخل ماداگاسکار
نام های متداول Pachypodium lamerei و pachypodium geayi
اندازه گیاه بالغطول 3 تا 7 متر و عرض 2 تا 3 متر
PH خاکنخل ماداگاسکار خک قلیایی دوست دارد
سمیتبرای انسان و حیوانات خانگی سمی است
خاک مناسبغنی با زهکشی بالا (خاک کاکتوس)
جدول مشخصات نخل ماداگاسکار Pachypodium

آیا نخل ماداگاسکار گل میدهد؟

این گیاه اگر به سن بلوغ برسد گلهایی سفید رنگ آن در اوایل بهار خودنمایی خواهند کرد. پس با فراهم کردن شرایطی که در ادامه میگیم و رسیدن به سن بلوغ حتما گل میده؛ در ضمن اگر دوست دارید در خصوص گلدهی کاکتوس اطلاعات بیشتری کسب کنید مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

بنر گل من و تو
گلدهی نخل ماداگاسکار
گلدهی نخل ماداگاسکار

آیا نخل ماداگاسکار کاکتوس است؟

خیر درسته که خیلی شبیه کاکتوس و نخل هست ولی جزو خانواده ساکولنت ها به حساب میاد و به اشتباه در گل فروشی ها اون رو کاکتوس معرفی میکنند ولی توجه داشته باشید که نیازهای اون بسیار شبیه کاکتوس ها است.
نگران زرد شدن برگها در اواخر پاییز و اوایل زمستان نباشید چون گیاه برای خواب و استراحت زمستانی شروع به ریزش برگ میکند که کاملا عادی می باشد. از مشکلات عمده آن مساعد بودن برای بیماریهای قارچی است که در آبیاری باید بسایر دقت کنید.

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار
شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

این گیاه زیبا به علت داشنن ظاهری جذاب و نگهداری آسان در کل دنیا به راحتی پرورش داده میشود. اگر بطور خلاصه بخواهم بگم این گیاه به آبیاری کم، نور زیاد و فیلتر شده، خاک سبک با زهکشی بالا و رطوبت کم نیاز دارد که در ادامه تمامی موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ضمن اگر شرایط ایده آل برای آن را فراهم کنید میتونه در سال حدود 30 سانتی متر رشد داشته باشه. اگر شرایط گفته شده در زیر را به خوبی فراهم کنید گلدهی و پاجوش این گیاه را خواهید دید.

میزان نور مورد نیاز نخل ماداگاسار چقدر است؟

همانند سایر ساکولنت ها به محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارد و اگر شرایط نوری برای آن فراهم شود رشد بسیار خوبی خواهد داشت، البته اگر گیاه را از ابتدای بهار در معرض نور مستقیم قرار بدید میتونه نور مستقیم رو تحمل کنه، توجه کنید که برای داشتن رشد خوب نیاز به حدودا 6 ساعت کامل نور داره، پس سعی کنید محلی با نور زیاد و روشن حهت نگهداری این گیاه انتخاب کنید تا رشد بهتری داشته باشد.

مشکلات کمبود نور : اگر مشاهده کردید که گیاه شما برگهای جدید باز نمیکند و برگهای قدیمی هم می افتند بدانید که نور محیط برای رشد کم هست و گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید. این نور نباید مستقیم باشه حتما به این نکته توجه کنید.

میزان آبیاری درست ماداگاسکار چقدر هست؟

همانطور که در بالا گفتیم این گیاه به کم آبی به علت ذخیره آب در ساقه خود مقاوم می باشد ولی کم آبی هم بهش آسیب میزنه، سعی کنید که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق 3 الی 4 سانتی متری خشک شود و سپس اقدام به آبیاری کنید. آبیاری در فصل زمستان باید خیلی کمتر از فصول گرم سال باشد. سعی کنید از آب بدون املاح (آبی که به مدت 24 ساعت در دمای محیط مانده باشد و کولر موجود در آن خارج شده باشد) و یا آب مقطر استفاده کنید.

بهترین روش برای مشخص کردن آبیاری کنار زدن خاک و بررسی آن و یا استفاده از دستگاه های رطوبت سنج است.

مشکلات آبیاری زیاد : اگر آبیاری زیاد باشد و یا زهکشی گلدان مناسب نباشد ساقه گیاه شروع به پوسیدگی میکند و درنهایت گیاه شما از بین خواهد رفت، البته آبیاری زیاد باعث شیوع بیماری قارچی هم در گیاه میشود.

مشکلات آبیاری کم : در خشکی کشیدن هم چون گیاه مجبور به استفاده از ذخیره ساقه خود میباشد پس ساقه گیاه چروکیده شده و برگها هم شروع به ریزش خواهند کرد.

نگهداری از نخل ماداگاسکار
نگهداری از نخل ماداگاسکار

آیا نخل ماداگاسکار نیاز به غبارپاشی دارد؟

این گیاه تا حدودی رطوبت را دوست دارد و میتوانید روزانه 2 بار غبارپاشی را در فصل های گرم سال صبح و بعداظهر انجام دهید دقت کنید که غبار پاشی نخل ماداگاسکار را هنگام ظهر و در نور مستقیم انجام ندهید چون باعث ایجاد شدن لک روی برگها می شود. ولی بهترین روش تامین رطوبت برای استفاده از جزیره است که ما روش درست کردن جزیره برای گلدان رو آموزش دادیم به همراه ویدیو که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

دمای مناسب برای نگهداری نخل ماداگاسکار

محدود دمای این گیاه بین 10 الی 50 درجه میباشد یعنی گیاه میتواند این محدوده را به راحتی تحل کند ولی بهترین دما برای نگهداری همان دمای اتاق و یا 20 الی 24 درجه می باشد.

مشکلات در دمای پایین : هوای سرد باعث پژمردگی، ریزش برگها و همچنین سایه شدن برگها میوشد و در نهایت پوسیدگی ساقه را به همراه خواهد داشت درسته دمای پایین را تحمل میکند ولی سعی کنید در شرایز نرمال نگهداری شود.

مشکلات در دمای بالا : اگر دمای محیط بالا میباشد باد عمل غبارپاشی و آبیاری را سریع انجام دهید وگرنه منجر به سوختن نوک و حاشیه برگها خواهد شد.

چه خاکی برای نخل ماداگاسکار خوب است؟

یکی از اساسی ترین نیازها در نگهداری نخل ماداگاسکار تهیه خاک مناسب با زهکشی بالا میباشد به نحوی که بعد از آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خیلی سریع خارج شود. همان اتفاقاتی که در آبیاری زیاد برای گیاه رخ میدهد در نداشتن زهکشی مناسب برای گلدان و خاک میتوان برای گیاه اتفاق بیوفتد.

برای تهیه خاک مناسب بهتر است که شما کف گلدان را با سنگریزه پر کنید تا باعث بالا رفتن زهکشی شود و سوراخ های گلدان را هم حتما بررسی کنید که باز باشند و سپس از مخلوط ماسه (60 درصد)+ پیت ماس (30 درصد) + ورمی کمپوست (10 درصد) برای خاک کاشت استفاده کنید. از خاک مخصوص کاکتوس هم میتوانید برای این گیاه استفاده کنید این خاک را از گل فروشی ها تهیه کنید.

نگهداری نخل ماداگاسکار
نگهداری نخل ماداگاسکار

کوددهی و تغذیه نخل ماداگاسکار

همانند سایر گیاهان آپارتمانی به کود نیاز دارد ولی سعی کنید در کوددهی زیاده روی نکنید و دو مرتبه در سال آن هم اوایل بهار و اوایل تابستان اقام به کوددهی کنید شما می توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی به مقدار یک قاشچ غذاخوری در یک لیتر آب استفاده کنید.

مشکلات کوددهی زیاد : اگر شما در تغذیه گیاه زیاده روی کنید باعث سوختگی نوک و حاشیه برگها میشود و اگر این روند را ادامه دهید در نهایت موجب مرگ گیاه شما خواهد شد.

علت متوقف شدن رشد نخل ماداگاسکار چیست؟

توقف رشد نخل ماداگاسکار بیشتر بخاطر کوچک بودن گلدان و یا بیماری است سعی کنید هر زمان سایز گلدان نسبت به سایز گیاه کوچک شد اقدام به تعویض گلدان کنید، در ضمن وجود آفت و بیماری هم رشد این گیاه را کم میکند. همچنین اگر آبیاری به درستی انجام نشه و مواد مغذی در گلدان کم بشه هم گیاه رشدش متوقف میشه پس تک تک موارد رو بررسی کنید.

چه زمانی تعویض گلدان انجام بدیم؟

زمان تعویض گلدان برای نخل ماداگاسار هر دو سال یکبار و آن هم بنا به رشد گیاه شما باید انجام شود اگر گیاه شما رشد خوبی داشته باشد میتوانید هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید ولی اگر رشد چندان زیادی ندارد تا 3 سال هم میتوانید تعویض گلدان را انجام ندهید. بهترین زمان هم برای تعویض گلدان اوایل بهار و اواخر زمستان می باشد توجه داشته باشید هنگام تعویض گلدان ریشه اسیب نبینه، زمانی که رشد گیاه متوقف شد و یا ریشه از زیر گلدان خارج شد اقدام به تعویض گلدان کنید.

نخل ماداگاسکار - گل من و تو

 

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار

شما میتوانید به سه روش کاشت بذر، قلمه ساقه و ریشه و استفاده از پاجوش این گیاه رو تکثیر کرد که در مطلبی کامل روش های تکثیر نخل ماداگاسکار به همراه عکس و ویدیو آموزش داده شده که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

تکثیر ماداگاسکار از طریق کاشت بذر
تکثیر ماداگاسکار از طریق کاشت بذر

نحوه تکثیر نخل ماداگاسکار به روش پاجوش:

برای این کار زمانی که پاجوش های این را مشاهده کردید میتوانید از گیاه مادر جدا کنید و محلی با دمای اتاق به مدت 24 ساعت قرار دهید تا شیره داخلش خشک شده و به اصطلاح کالوس دهد و بعد در خاک نرم و سبک و البته غنی بکارید.توجه داشته باشید که تا رمانی که گیاه به ریشه زایی نرسدیه است باید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید برای این کار حتما به وسیله پلاستیک شفاف و روشن گلدان را کاور کنید فقط یک نکته برای کاور کردن که سعی کنید در طول روز 1 الی 2 ساعت کار را بردارید تا گیاه دچار بیماری های قارچی نشود.

نحوه کاشت بذر نخل ماداگاسکار:

برای این کار ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب درست کنید مخلوط خاک آن میتوانید پیت ماس باشد ولی خاکی که از قبل توسط سم قارچ‌کش ضدعفونی شده باشد. سپس بذرهای را به صورت عمودی به طوری که طرف نوک باریک بذر به سمت بالا باشد فرو کنید اجازه بدهید ۱-۲ میلی‌متر از نوک بذر بیرون از خاک پیت ماس بماند. سپس روی آن آب اسپرس کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمایی بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک‌بار بستر را با قارچ‌کش کاربندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

تکثیر نخل ماداگاسکار
تکثیر نخل ماداگاسکار

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار

گیاه مقاومی به آفات و بیمایر ها می باشد ولی شاید آفتهایی مانند شته، شپشک آردآلو، منه تارعنکبوتی این گیاه را مورد حمله قرار دهد که چون این آفتها شیره گیاه را مورد حمله قرار میدهند باعث ضعیف شدن گیاه و بد شکل شدن آن خواهد شد و در نهایت موجب ریزش برگ های گیاه شما خواهد شد.شما میتوانید آفات را با استفاده از سم های سیتماتیک از بین ببرید.

حتما مطالعه کنید : مشکلات و بیماری نخل ماداگاسکار

بیماری قارچی

از جمله مهم‌ترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگهای مسن‌تر و سپس همه برگهای گیاه را درگیر می‌کند. برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود.

با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد. متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی‌توان گیاه را نجاتت داد و چاره‌ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

علت ریزش برگ نخل ماداگاسکار چیست؟

این مشکل یعنی ریزش برگ نخل ماداگاسکار در فصل پاییز و زمستان عادی هست و زیاد نباید نگران آن بود در غیر این صورت توجه داشته باشید که این گیاه جابجایی زیاد رو دوست نداره و بهترین محل براش پشت پنجره جنوبی است، و جابجایی باعث ریزش برگها خواهد شد.

اگر گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد و همچنین آبیاری بیش از اندازه انجام شود برگها گیاه ابتدا زرد شده و سپس شزوع به ریزش میکنند پس حتما آبیاری رو درست طبق آنچه گفته شد انجام بدید.

بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگهای این گیاه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند. بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ‌کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

مطالب مرتبط :