طرز تهیه نان خمیر ترش شکلاتی فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه نان خمیر ترش شکلاتی
طرز تهیه نان خمیر ترش شکلاتی

طرز تهیه نان خمیر ترش شکلاتی : براتون یک نون آماده کردم که دست کمی از کیک شکلاتی نداره، باور کنید اینقدر خوشمزس که اگه یکبار امتحان کنید عاشقش میشید اما باید خمیرترش داشته باشید و یه نون خمیرترش درست کنید. دوستان اینجا (خانم نجمه سادات شریعتمداری ) من از تجربه هام میگم هر گونه تغییر در مواد اولیه و مراحل کار رو زحمت بکشید خودتون امتحان کنید.خوشحال میشم منم از تجربه هاتون استفاده کنم.

قبلا نحوه درست کردن نان خمیر ترش رو به همراه ویدیو براتون آماده کردم که میتویند مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه نان خمیر ترش شکلاتی

آرد نان ۲۷۰ گرم
آرد گندم کامل ۳۰ گرم.
آب ۲۳۰ گرم
استارتر یا لوین ۶۰ گرم
نمک ۶ گرم
پودر کاکائو ۸ گرم

بنر گل من و تو

طرز تهیه نان خمیر ترش شکلاتی

ابتدا استارتر رو با نسبت ۱:۱۰:۱۰ درست کنید، یعنی ۳/۵ گرم خمیرترش رو با ۳۵ گرم آب و ۳۵ گرم آرد تغذیه کنید.حدود ده ساعت طول میکشه تا آماده بشه سپس آب، پودر کاکائو و آردها رو با هم مخلوط کنید و یک ساعت صبر کنید ( آتولیز) سپس لوین رو بهش اضافه کرده یا با دست یا میکسر مخلوط کنید.

پس از نیم ساعت نمک اضافه کرده و مجدد مخلوط کنید، نیم ساعت بعد بر روی خمیر یک فولد سبک انجام دهید بعد از نیم ساعت دیگه پهن کردن خمیر روی سطح مرطوب یا لمینیشن انجام دهید. خمیر رو تا زده و در ظرف تمیزی قرار دهید دوبار کویل فولد به فاصله یک ساعت انجام دهید و پس از آن خمیر را برای یک ساعت استراحت دهید.

بعد خمیر را روی سطحی که کمی آرد پاشیده اید برگردانید و چونه بگیرید، نیم ساعت استراحت و در آخر شکل نهایی بدین، موقع شکل دادن شکلات خرد شده روی خمیر قرار بدین و خمیر رو بپیچین داخل ظرفی که پارچه انداخته و کمی آرد پاشی شده قرار داده (ظرف استراحت خمیر) و آنرا در یخچال به مدت ۱۴ ساعت نگهدارید و پس از آن مرحله تیغ زدن خمیر و پخت در فر.

اگه داخل قابلمه در دار نون پخت بشه از قبل ظرف و فر را با دمای ۲۷۰ درجه سانتی گراد گرم کنید و خمیر را داخلش بذارین درِ ظرف را ببندید به مدت ۲۰ دقیقه.پس از آن بدون در به مدت ۲۰ دقیقه و دمای ۲۲۰ درجه اجازه بدین تا نون رنگ بگیره و پخت کامل بشه.اگه نخواین در قابلمه نون رو بپزید باید سینی بزرگ آب گرم کف فر بذارین و مرحله اول پخت با بخار باشه مرحله دوم بدون بخار با همون درجه حرارت که گفتم.

نان خمیر ترش شکلاتی
نان خمیر ترش شکلاتی

نکته بسیار مهم

در تمام مدت استراحت،روی خمیر رو با یه نایلون بپوشونید.

رسپی و عکس : نجمه السادات شریعتمداری

مطالب مرتبط :

طرز تهیه نان زیتون با خمیر ترش

طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش