طرز تهیه نان روگن یا همون نان چادوار فوق العاده

طرز تهیه نان روگن یا نان چادورا
طرز تهیه نان روگن یا نان چادورا

طرز تهیه نان روگن یا نان چادوار Roggen : دستور یه نون ساده و خوش بافته نرم و پفکی آماده کردم که بخاطر آردی که داره سالم و رژیمی هستشف درست کردنش فوق العاده راحت هست راستی این نون اصالتی آلمانی داره و میتونید در خانه درستش کنید پپس بدون هیچ مقدمه ای بریم سراغ درست کردنش، در انتهای مطلب خواص چادورا رو هم بهتون خواهیم گفت. مصرف نان روگن ( چاودار ) به دلیل آنتی اکسیدان های و مواد مغذی آن برای همه به خصوص برای کودکان و خانم ها در سن یائسگی بسیار توصیه میشود.

نان روغن چیست

در پاسخ به این سوال که نان روگن چیست باید گفت که :خود کلمه روگن (Roggen) در زبان آلمانی به معنی “چاودار” است (چاودار ،یک نوع غله است که شبیه گندم ولی بلندتر و باریکتر است که از نظر شکل می باشد و مابین گندم و یولاف ( جو دوسر ) قرار دارد)، این نان جزو پرطرفدار ترین نانها در آلمان به حساب میاید. نان روگن به علت داشتن آرد چاودار منبع فوق العاده ای از مواد معدنی مخصوصا منیزیم و ویتامینهای گروه B ( از جمله اسید فولیک ویتامین B9،تیامین ویتامین B1 و نیاسین ویتامین B3) ، ویتامین K ، ویتامین و آنتی اکسیدان های بسیار می باشد.

مواد لازم برای تهیه نان روغن

آرد نان۵۰۰گرم
روگن (چادوار) ۵۰گرم
بهبود دهنده اِس۵۰۰ (S500) ۵ گرم
مخمر فوری ۱۰گرم
نمک ۸گرم
آب حدود ۳۵۰گرم.

بنر گل من و تو

طرز تهیه نان روگن یا نان چادوار

برای تهیه این نون خوشمزه ابتدا مواد خشک رو با هم ترکیب کنید و سپس آب را اضافه کنید مقدار آب ثابت نیست همیشه صد گرم آخر را با احتیاط مصرف کنید ممکنه بیشتر هم نیاز بشه.خمیر را ورز دهید تا نرم و یکدست بشه خمیر به دست نمیچسبه تکه ای از خمیر را باز کنید نباید پاره بشه از اینجا متوجه میشید که ورز دادن خمیر کافیه، سپس در یک ظرف در بسته استراحت بدین تا حجمش دو برابر بشه بعد به تکه های کوچک تقسیم کنید و چونه بگیرید (من ۸ قسمت کردم) و به هر شکلی که دوست دارید در بیارین.

اگز می خواین از انواع مغزها و دانه ها استفاده کنید روی خمیر رو کمی آب اسپری کنید و از هر چه دوست دارین برای روش استفاده کنید من جو دوسر پرک زدم سپس روش بپوشونید و مجدد استراحت بدین تا حجم بگیره اگه می خواین روی نونا خط داشته باشه خیلی آروم با تیغ خط بندازین و بعد در فری که از قبل با ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرم شده به مدت تقریبا ۲۰ دقیقه قرار بدین.یه ظرف آب جوش از قبل داخل فر برای حفظ رطوبت بذارین.

نان روغن یا نان چادوار
نان روغن یا نان چادوار
نکته

آرد چاودار و بهبود دهنده رو از فروشگاههای لوازم قنادی معتبر تهیه بفرمایید.روگن یا چاودار رنگش زیاد تیره نیست.البته از آرد گندم تیره تره.نونایی که به اسم این نان ولی رنگ تیره به فروش میرسه مطمئنا غیر از این، از آردها و پودرهای دیگه استفاده شده

خواص نان روگن یا نان چودار

نان چاودار یا همون نان روگن یکی از بهترین محرک های تولید انسولین به حساب می آید و از طرف دیگر استفاده از این نان موجب میشود که قند خون به آرامی بالا برود و یک گزینه بسیار خوب برا ی بیماران دیابتی به حساب می آید در ضمن استفاده از نان روگن باعث تسکین دردهای مفصلی هم میشود.این نان از تشکیل سنگ صفرا جلوگیری خواهد کرد و به دلیل داشتن املاح و مواد مغذی بسیار زیاد باعث کاهش میزان کلسترول و فشار خون هم میشود.

برای اینکه بتوان کاهش وزن را آسان کرد میتوان از این نان استفاده برد چون فیبر موجود در این نان کاهش دهنده وزن نیز می باشد، چادوار با اتصال به سموم داخل روده بزرگ و دفع آنها و نیز اتصال به مواد شیمیایی سرطانزا باعث کاهش آسیب به سلولهای روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ نیز خواهد شد.

مطالب مرتبط :

طرز تهیه نان پواچا جیبدار

یک رسپی عالی برای طرز تهیه نان ترد

طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش