یک رسپی عالی برای طرز تهیه نان ترد و خوشمزه فوری

طرز تهیه نان ترد و خوشمزه فوری
طرز تهیه نان ترد و خوشمزه فوری

این نان ترد و خوشمزه فوری همون چیزیه که برای پخت نان خانگی لازم دارید. لایه رویی قهوه‌ای مایل به طلایی خوشرنگشو بینید، واقعا لذیذه! قسمت داخلشم نرم و سبک و اسفنجیه. بهترین قسمتش این هست که که نیاز به ورز دادن خمیر یا میکسر نیست. چهار مواد لازم بیشتر نداره که با هم ترکیب می‌کنید و بعد چند ساعت یا در طول شب اونو می‌ذارید روی کانتر آشپزخونتون تا یه خمیر خوبی بدست بیاد.

نان یه چیز ضروری تو خونه ایرانیهاست و باید سر سفره‌شون باشه. اگه شما هم نان رو سر سفره دوست دارید این نان ترد فوری برای خوردن با خیلی غذاها مثل سوپ، یا خورش مناسبه. تا حالا کسی رو ندیدم که نان خانگی تازه دوست نداشته باشه. بوی بهشتی نان تازه پخته‌شده در فر خیلی نوستالژیک و وسوسه‌انگیزه. خاطرات کودکی رو به همراه داره. هیچ چیزی رضایت‌بخش‌تر از در آوردن نان تازه از فر نیست. و اینکه منتظر بمونی تا سرد بشه و دستت رو نسوزونه. بعد یه تیکه ازش بکنی و امتحان کنی!

مواد لازم برای تهیه نان ترد فوری:

  • آرد مخصوص نان: 3پیمانه بعلاوه 2قاشق غذاخوری برای ته قابلمه و آردی کردن دستهایتان
  • نمک: یک و یک چهارم قاشق غذاخوری
  • خمیرمایه: یک و یک دوم قاشق غذاخوری
  • آب: یک و یک دوم پیمانه هم دمای محیط
نحوه صحیح اندازه‌گیری

وقتی پیمانه را با قاشق پر کردید با یک چاقو روی پیمانه آرد را صاف‌کنید. به این شکل مطمئن می‌شید که پیمانه ها همه یک اندازه‌ن. پیمانه را در آرد فرو نبرید و پرکنید، حتما با قاشق این کارو انجام بدید. چون این روش مقدار بیشتری آرد به هم فشرده رو در هر پیمانه برمیداره، که موجب میشه نانتون به هم فشرده بشه.

بنر گل من و تو

طرز تهیه نان ترد خوشمزه و فوری

برای تهیه این نان از یک همزن برای ترکیب آرد، نمک و مخمر در یک کاسه بزرگ استفاده‌ کنید. یه گودال توی مواد خشک درست‌کرده و آب را داخل آن ریخته، سپس با قاشق خوب هم بزنید.

ترکیب مواد خمیر
ترکیب مواد خمیر
اضافه کردن آب به مواد خمیر
اضافه کردن آب به مواد خمیر

زیاد میکسش نکنید. چون شما یه خمیری می‌خواین که فقط آرد خشک توش پیدا نباشه.

میکس کردن مواد خمیر نان ترد فوری
میکس کردن مواد خمیر نان ترد فوری

روی کاسه رو بپوشونید و در محیط بیرون در آشپزخانه بگذارید به مدت 12 تا18 ساعت بماند. خمیر باید ور بیاید به شکلی که توده‌های هوا روی سطحش دیده بشه.

خمیر آماده شده برای پخت
خمیر آماده شده برای پخت
مراحل شکل دهی و پخت

خمیر پوشانده را روی طبقه وسط فر که قبلا در دمای 480درجه فارنهایت گرم‌شده قرار دهید. از دستکش برای برداشتن قابلمه داغ از فر استفاده‌کنید. درپوش آن را رداشته و 1قاشق غذاخوری آرد ته قابلمه بریزید. کف دستتون رو آردی کرده و کمی آرد روی خمیر ورآمده بپاشید تا مانع چسبیدن خمیر به انگشتانتان شود. با انگشت خمیر رو جمع‌و‌جور کنید تا به شکل توپ در بیاد. بعد به آرامی آن را در قابلمه بگذارید. در قابلمه را گذاشته و آن را به فر بازگردانید.

پخت نان ترد فوری
پخت نان ترد فوری

به مدت 30دقیقه آن را بپزید و بعد از این مدت در آن را بردارید. همونطوری که می‌بینید رویه نان به رنگ طلایی رنگ‌و‌رو‌رفته‌ای. دراومده.

اما هنوز آماده نشده. مدت 12تا18 دقیقه دیگه بدون اینکه در اونو بذارید، نان را بپزید. تا رنگ نان قهوه‌ای مایل به طلایی زیبایی مانند تصویر شود.

نان ترد فوری را از قابلمه جدا کنید. رویه ترد نان بسیار خوشمزه بوده و داخل نان نرم و سبک و اسفنجی است. از یک برس شیرینی‌پزی برای گرفتن آرد اضافی زیر نان استفاده‌کنید.

برای اینکه بافت نان بهتر بشه بذارید کمی سرد بشه. حدود 10 تا 15 دقیقه کافیست. البته اگه بتونید طاقت بیارید. بعضی موقع‌ها نمیشه صبر کرد، انقدر که عطر نان خوبه!

می‌تونید یه پارچه روش بندازید تا سرد بشه و بعد در کیسه پلاستیکی بذارید. درسته وقتی تو کیسه نگه می‌دارید تردی اولیه‌ش رو از دست میده، اما می‌تونید دوباره اونو تٌست کنید تا مثل اولش بشه.

پس این نان ترد فوری بسیار خوشمزه را درست‌کنید، قول میدم از خوردنش سیر نشید.

نان ترد
نان ترد

نکات مهم خمیر نان ترد فوری

خمیر در چند دقیقه آماده میشه و بعد حدود 12 تا 18ساعت در دمای اتاق به اصطلاح ور میاد. من معمولاً از یک شب قبل خمیرش رو آماده‌ می‌کنم و فردا بعدازظهر این خمیر برای شام آماده پخته. اگه نان را برای صبحانه می‌خواهید، سعی کنید بعدازظهر زودتر خمیرو آماده‌ کنید.

خمیر آماده شده در دمای بالا در فری که از پیش گرم شده، 30 دقیقه بیشتر پختش طول نمی‌کشه. بخار در دیواره قابلمه ایجاد شده، پوسته رویی باز می‌شود و یه برجستگی روی سطح نان ایجاد می‌کند.

در این هنگام پوسته نان ترد هست اما رنگ خوبی نداره. برای اینکه رنگ طلایی قشنگی بگیره مدت 12 تا18 دقیقه بدون درپوش بذارید بپزه.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه نان چاباتا با خمیر ترش

طرز تهیه نان سیر با بهترین دستور

طرز تهیه نان هوکایدو ژاپنی