علت و علائم کمبود آهن در گیاهان و بهترین راه درمان

علائم و عوامل کمبود آهن در گیاهان و رفع آن
علائم و عوامل کمبود آهن در گیاهان و رفع آن

علائم کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی : به ندرت کمبود آهن در گیاه در اثر کمبود آهن خاک است. معمولا آهن در خاک به وفور یافت میشود اما برخی از عوامل باعث میشوند جذب آهن توسط گیاه محدود شود به همین علت است که زردی یا کلروز ایجاد شده در برخی گیاهان باعث مرگ گیاه می شود و اگر از این علائم بوجود آمده به موقع برای درمان آن اقدام نکنید قطعا گیاه خودرا از دست خواهید داد. حتما مطالب تشخیص کمبود مواد مغذی خاک گیاهان ، عناصر و نشانه های کمبود آن در گیاهان آپارتمانی و همچنین آشنایی با کود آهن را مطالعه کنید. پس بریم سراغ نشانه های کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی.

اگر گیاه شما در اثر کمبود آهن دچار مشکل شده باشد اصلا جای نگرانی نیست، چون با اقداماتی که در ادامه خدمت شما ارائه میشه میتونید حال گیاهتون رو بهبود بدید. فقط یادتون باشه اگر علائم کبود آهن در گیاهان آپارتمانی و یا محصولات باغی مشاهده کردید اولین قدم کوددهی و نیست.

چرا آهن برای گیاهان آپارتمانی مهم است؟

چیزی که شما باید حتما بدانید این است که آهن به عنوان یک عنصر اصلی برای تمامی عملکردهای گیاه لازم و ضروری هستش یکی از این عملکردهای مهم سنتز کلروفیل هست که عامل کاتالیزوری آهن بسیار مهم و حیاتی می باشد و بسیاری از عملکردهای حیانی گیاه مانند تولید آنزیم، تثبیت نیتروژن و رشد و متابولیسم همگی به آهن وابسته می باشد. پس با ایتن حساب بدون آهن گیاه نمیتواند عملکرد درست و مناسبی داشته باشید.

بنر گل من و تو
علائم کمبود آهن در گیاه
علائم کمبود آهن در گیاه

علائم کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی چیست؟

نشانه های کمبود آهن در گیاهان را اینگونه می توان با توجه به مطالب گفته شده بیان کرد که بدیهی ترین نشانه کمبود آهن درگیاهان، کلروز یا زرد شدن برگهای گیاه است. در کلروز ناشی از کمبود آهن زردی برگها به صورتی خواهد بود که رگبرگهای آن سبز میمانند. اگر بخواهیم کاملتر توضیح دهیم باید بگوییم که علایم کمبود آهن به صورت شبکه ای از رگبرگ های سبز کم رنگ در متن سبز روشن یا زردی برگ در شاخه های درختان و گیاهان کاملا قابل مشاهده خواهد بود.و اگر این مشکل رفع نشود برگ ها کاملا زرد خواهند شد. برگ ها پوششی از رنگ نارنجی یا برنزه به خود میگیرند، چون آهن در گیاه پویا نیست (غیر متحرک است) این علایم ابتدا در برگ های جوان و قسمت بالای ساقه مشاهده شده و با تشدید این موضوع کل گیاه و درخت دچار این مشکل خواهد شد.

از دیگر علائم کمبود آهن در گیاه میتوان به ضعف رشد و ریزش برگها گیاه اشاره کرد اما علائم همیشه باید با زردی برگها همرا باشد. ما در در غلات هم مشکل کمبود آهن داریم که علائم آن به این صورت است که برگ های دچار کمبود آهن راه راه خواهند بود.

علائم کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی
علائم کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی

عوامل کمبود آهن در گیاهان (گیاهان آپارتمانی)

همانگونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم خیلی کم پیش میاد که کمبود آهن از کمبود آهن در خاک باشه، و آهن به وفور در خاک وجود دارد ولی عوامل کمبود آهن در گیاهان به عواملی بستگی دارد که مانع جذب آهن توسط گیاه می شود و جذب آهن توسط گیاه بسیار کاهش پیدا می کند.
عوامل کمبود آهن در گیاهان به 4 علت پیش می آید:

– متراکم بودن یا رطوبت بیش از حد خاک

– فسفر زیاد در خاک

– بالا بودن pH خاک

– رسی بودن خاک

در درختان و در اواخر بهار که سرعت رشد درخت زیاد میشود، به علت عدم تکافوی جذب آهن، برگ ها زرد می شوند. سپس با کاهش آهنگ رشد، رنگ درختان دوباره سبز و دوباره در اواخر تابستان، با تشدید رشد رویشی علایم کمبود آهن یعنی زردی برگ بروز می کند. باید توجه داشت که تنها کمبود آهن به زردی برگ منجر نمی شود، کمبود ازت، گوگرد، منیزیم و برخی عناصر غذایی دیگر، برخی آفات و بیماری های گیاهی و یا نور کم نیز در مواردی به پریدگی برگ می انجامد.

عوامل محیطی و تاثیر آن بر کمبود آهن در گیاهان

دما، نور و رطوبت خاک هم میتواند بر عدم جذب و کمبود آهئ در گیاهان باغی و آپارتمانی تاثیر داشته باشد، با کم شدن و کاهش دما رشد ریشه گیاهان کاهش پیدا میکند و همین موجب کاهش تولید سیدروفور و بالا رفتن مقدار بی‌کربنات میشود که بر جذب آهن تاثیر زیادی دارد. در کنار دمای پایین دمای بالا هم باعث زیاد شدن تجزیه میکروبی سیدروفور و همچنین جذب فسفر به شدت افزایش چیدا میکند. همچنین بالا بودن بیش از حد روطبت خاک میزان جذب آهن را کاهش خواهد داد.

عوامل کمبود آهن در گیاهان
عوامل کمبود آهن در گیاهان

چطور میزان PH میتواند مانع جذب آهن شود؟

زمانی که خاک گیاه و گلدان (باغچه یا مزرعه) قلیایی باشد و یا از آب قلیایی برای آبیاری گیاهان و محصولات خود استفاده کنید میزان جذب آهن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و همین موجب کمبود آهن در گیاه شما خواهد شد، این به ۀن معنی است که خاک میزان کافی آهن دارد و قلیایی بودن مانع جذب آن میشود و اگر شما میزان زیادی هم آهن به خاک اضافه کنید باز جذب کافی انجام نخواهد شد.

نحوه رفع مشکل کمبود آهن در گیاهان

برای رفع مشکل کمبود آهن در گیاهان اگر مشکل از تراکم و یا زیاد بودن رطوبت خاک باشه، این یعنی ریشه ها نمیتونن هوای کافی برای جذب آهن را دریافت کنند پس شما حتما باید زهکشی خاک رو مورد بررسی قرار بدین، اگر که خاک متراکم و فشرده باشد کار شما بسیار سخت خواهد شد. در صورتی که نمیتوانید زهکشی خاک متراکم را اصلاح کنید میتونید از کلات آهن به صورت اسپری یا مکمل خاک استفاده کنید. این کار باعث میشود محتوای آهن خاک افزایش یافته و آهن بیشتری در دسترس گیاه قرار بگیرد. شاید به این صورت ضعف جذب آهن از خاک جبران شود. (برای اینکه متوجه زهکشی در خاک بشید کافیه مقداری آب روی خاک بریزید و اگ کمتر از 30 ثانیه جذب شد یعنی زهکشی مناسب است و در غیر این صورت زهکشی خوب نیست)

ولی اگر مشکل کمبود آهن از فسفر زیاد خاک باشه شما میتونید با کاهش فسفر مشکل رو حل کنید. فسفر بالا باعث میشه که گیاهتون نتونه به اندازه کافی آهن جذب کنه که بالا بودن فسفر بیشتر از استفاده خیلی زیاد کودهایی هست که فسفر زیادی دارن پس برای به تعادل رسیدن از کودهایی استفاده کنید که فسفر اونها کمتر باشه و به مرور مشکل حل خواهد شد. کودهای فصفر بالا مانند کود 105210 که برای گیاهان گوشتی زیاد استفاده میشه باعث به وجود آمدن این مشکل خواهد بود.

اگر عدم جذب آهن به علت بالا بودن PH خاک باشه باید با عملیاتی شما میزان PH را پایین بیاورید ولی برای اینکه مطمئن بشید که این مشکل از اسیدی بودن خاک هستش حتما خاک باغچه و زمین را آزمایش کنید و سپس اقدام به کاهش PH کنید. PH اگر بالا 7 بود شما باید خاک را کمی بازی کنید. برای گیاهان آپارتمانی میتوانید هر 2 الی 3 ماه یکبار از هیومیک اسید برای تنظیم PH و بالا بردن جذب مواد مغذی در ریشه استفاده کنید. (در فروشگاه گل من و تو میتونید خرید کود و سم های تست شده را انجام بدید)

اگر علانم کمبود آهن در گیاهان به علت رسی بودن خاک باشه این یعنی مواد عالی در خاک شما وجود نداره و همین علت باعث میشه که گیاه ما نتونه آهن کافی رو جذب کنه برای این کار میتونید از خزه ، پیت ماس و کمپوست برای جبران مواد عالی استفاده کنید.

رفع مشکل کمبود آهن در گیاهان
رفع مشکل کمبود آهن در گیاهان

نکات مهم برای کاهش کمبود آهن در گیاهان

وقتی در گیاهان و مزعه خود نشانه های کمبود آهن در گیاهان رو مشاهده کردید میتوند از راه های زیر علاوه بر روش های گفته شده در بالا استفاده کنید.

– تغییر روش آبیاری از کرتی و غرقابی به نشتی و جوی پشته ای حتی الامکان در خارج از ناحیه سایه انداز درختان انجام شود.
– کاهش دفعات و مقدار آب آبیاری و پرهیز از انجام آبیاری غیر ضروری.
– استفاده از آب رودخانه به جای آب چاه و قنات.
– اصلاح خاک ها و آب های شور و قلیایی به کمک کارشناسان مربوطه.
– پرهیز از مصرف زیاد و بی رویه کودهای فسفره.

ما در این مطلب سعی کردیم که علائم کمبود آهن در گیاهان آپارتمانی و محصولات باغی و کشارزی رو به همراه راه های رفع مشکل کمبود آهن در گیاهان رو به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم امیدوارم که مفیده فایده بوده باشه، اگر شما تجربه و مشکلی در این خصوص دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید.