مهمترین علت های پوسیدگی سانسوریا و نحوه رفع حل مشکل در خانه

پوسیدگی سانسوریا
پوسیدگی سانسوریا

اگر شما شاهد پوسیدگی سانسوریا و یا افتادگی برگهای اون شدید باید نگران باشید (یعنی یک زنگ خطر بزرگ به صدا در اومده) که احتمالا گیاه در حال نابودی است، پوسیدگی برگهای سانسوریا میتونه دلایل مختلفی اعم از آبیاری زیاد، نداشتن زهکشی مناسب، بیماری باکتری یا قارچی و… داشته باشه که در ادامه به بررسی تک تک موارد به همراه راه درمان پوسیدگی سانسوریا خواهیم پرداخت.

ولی اصلی ترین دلیل و مهم ترین دلیل پوسیدگی سانسوریاها آبیاری زیاد و نبود زهکشی مناسب در خاک گلدان و خود گلدان می باشد. حتما مقاله نگهداری سانسوریا رو مطالعه کنید.

علت پوسیدگی سانسوریا در خانه چیست؟

پوسیدگی گیاه سانسوریا میتونه توسط عوامل مختلفی به وجود بیاد که یکی از عوامل اون آبیاری بیش از حد هست، در کنار این مورد زهکشی ضعیف یا استفاده از گلدان های بدون سوراخ میتونه موضوع رو تشدید کنه. یکی دیگر از عوامل بالقوه پوسیدگی سانسوریا، عفونت قارچی یا باکتریایی هست که دلیل اون این هست که پاتوژن ها در شرایط بسیار مرطوب رشد می کنند و به بافت های آسیب پذیر گیاه حمله می کنند و باعث تخریب سریع اونها میشن.

بنر گل من و تو
آبیاری دلیل پوسیدگی ساقه سانسوریا
آبیاری دلیل پوسیدگی ساقه سانسوریا

علاوه بر موارد گفته شده، شرایط محیطی نامناسب مانند دمای بسیار سرد یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت بالا هم میتونه به پوسیدگی سانسوریا کمک کنه. دمای سرد متابولیسم گیاه را کند میکنه و قدرت دفاعی اون رو در برابر عوامل بیماری زا کم میکنه که استفاده از آمینو اسید و کودهای پتاس بالا بسیار مفید هست، در ادامه با من باشید تا این موارد رو بررسی کنیم.

همین اول کاری بهتون بگم که اگر از گلدان های بلند استفاده میکنید (گلدان های استوانه ای) یا کف گلدان لیکا بریزید و یا گلدان پلاستیکی قرار بدید که زهکشی گلدان افزیش پیدا کند در غیر این صورت هیچ وقت خاک تا انتها خشک نخواهد شد و به مرور باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

آبیاری بیش از حد و پوسیدگی گیاه سانسوریا

آبیاری بیش از حد اصلی ترین دلیل پوسیدگی سانسوریا به حساب میاد، این مورد جوری هست که حرفه ای ها رو هم درگیر میکنه، اگر قبل از آبیاری خاک گلدان رو چک نکنید و یا خاک شما سنگین باشه خواه ناخواه دچار این مشکل خواهید شد. این گیاه به آبیاری کم مقاوم هست و آبیاری زیاد و یا بالا بودن رطوبت خاک باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ کلی گیاه منجر میشه، زمانی که برگها شروع به افتادن و پوسیدگی میکنند نشان میدهید که ریشه توانایی رساند آب کافی با برگها رو نداره، ریشه گیاه مار استعداد عجیبی در بیماری قارچی و باکتریایی دارد که دلیل اصلی اون آبیاری زیاد و یا نداشتن زهکشی مناسب است.

برای رفع مشکل حتما قبل از آبیاری خاک گلدان رو به اندازه 1/3 بررسی کنید که خشک شده باشه و سپس اقدام به آبیاری کنید و حتما بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از گلدان خارج بشه، اگر شاهد افتادگی برگ شدید حتما ریشه را بررسی کنید و دو آبیاری بعدی را حتما با قارچ کش انجام بدید (خرید قارچ کش رو میتونید از فروشگاه گل من و تو انجام بدید)

زهکشی نامناسب و پوسیدگی

اگر آبیاری رو به درستی انجام میدید ولی گلدان و خاک گلدان شما زهکشی خوبی نداره باید شاهد از بین رفتن گیاه خودتون باشید، حالا چطور باید این مشکل رو رفع و پیشگیری کنیم؟ کل اتفاقاتی که در آبیاری زیاد برای گیاه شما پیش میاد در نداشتن زهکشی هم پیش خواهد آمد، حتما زمان آبیاری دقت کنید که آب بیش از 20 الی 30 ثانیه روی خاک نماند و بعد از آبیاری هم آب از زیر گلدان خارج شود، اینجوری هم زهکشی خاک خوبه و هم زهکشی گلدان، پیشنهاد میکنم حتما هر ماه سوراخ های کف گلدان رو هم بررسی کنید. برای درمان هم حتما دو آبیاری را با قارچ کش انجام بدید. در خصوص گلدان های استوانه ای هم که در بالا توضیح دادیم.

خاک نامناسب و پوسیدگی ریشه

انتخاب مخلوط خاک مناسب برای رشد و نگهداری سانسوریا ها خیلی مهمه چون خاک مناسب باعث پاجوش شدن و گلدهی سانسوریا خواهد شد، درسته در میگن سانسوریا به خاک سنگین حساس نیست و میتونه به خوبی در خاک سنگین رشد کنه ولی دیگه نمیتونه در خاک باغچه رشد خوبی داشته باشه و این خاک هرچقدر سخت باشه و میزان آب زیادی رو در خودش نگهداری کنه باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد، اگر اکسیژن کافی به ریشه گیاه نرسه باید به فکر گیاه جدید باشید.

بهترین ترکیب خاک برای سانسوریا ها ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه است که هم زهکشی خوبی داره و هم مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاه در خاک وجود داره، پس همانطور که بالا هم گفتیم بعد از آبیاری نباید آب بیش 30 ثانیه روی خاک بماند. در مقاله ای جداگانه به بررسی خاک مناسب سانسوریا پرداختیم.

تاثیر خاک بر پوسیدگی برگ سانسوریا
تاثیر خاک بر پوسیدگی برگ سانسوریا

اندازه و جنس سانسوریا

از دیگر عواملی که شاید خیلی ها به اون در پوسیدگی سانسوریا دقت نکنند ، اندازه و شکل گلدان هست ، گلدان های شکم دار به علت تجمع آب در کناره گلدان به مرور باعث پوسیدگی گیاه شما خواهند شد، همچنین گلدان های استوانه ای هم چون عمق زیادی دارند اگر کامل از خاک پر شوند هم همین مشکل رو برای گیاه شما به وجود خواهد آورد. اینها تماما بخاطر جذب بالای رطوبت و یا خارج نشدن آب گلدان می باشد، حتما موقع خرید کف گلدان خود را سوراخ کنید تا آب به راحتی از آن خارج شود. گلدان های استوانه ای کوتاه میتواند گزینه مناسبی برای گیاه شما باشد، سعی کنید از گلدان های سفالی و سرامیک که داخل آنها لعاب ندارد استفاده نکنید، چون سفال و سرامیک بدون لعاب آب را در خود ذخیره میکنند.

تاثیر نور در پوسیدگی سانسوریا

نور کم و یا نور خیلی زیاد در برخی موارد میتواند باعث چروک شدن و پوسیدگی و در نهایت مرگ سانسوریا شود، در طبیعت، سانسوریاها در نور زیاد و غیرمستقیم رشد می کنند، اما اگر برای مدت طولانی در محیطی با نور کم نگهداری شوند، توانایی آنها در فتوسنتز به خطر می افتد. این امر رشد اونها رو مختل می کنه و گیاه شما کم کم ضعیف خواهد شد و در برابر پاتوژن های عامل پوسیدگی مانند قارچ ها و باکتری ها به شدت ضعیف خواهند شد. سعی کنید نور مناسب و فیلتر شده برای گیاه خود فراهم کنید. مطالعه مقاله نور مناسب سانسوریا خالی از لطف نیست.

علت پوسیدگی ساقه سانسوریا
علت پوسیدگی ساقه سانسوریا

سوالات متداول

در ادامه به پرخی از پرسش های شما در خصوص پوسیدگی سانسوریا پاسخ خواهیم داد.

هر چند وقت یکبار باید سانسوریا خود را آبیاری کنم؟

اصلا نباید یک زمان و تایم برای این کار مشخص کنید، زمانی که سطح خاک گلدان شما به اندازه 1/3 خشک شد سانسوریا ها رو آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد یک مشکل رایج است و دلیل اصلی پوسیدگی ریشه و ساقه سانسوریا است، بنابراین بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود.

آیا می توانم سانسوریا را از پوسیدگی ریشه نجات بدم؟

در برخی موارد، می توان سانسوریا را از پوسیدگی نجات داد فقط باید ابتدا دلیل به وجود آورنده مشکل رو پیدا کنید و سپس اقدام به نجات گیاه کنید. ابتدا ریشه های آسیب دیده را جدا کنید و سپس با قارچ کش ریشه ها را اسپری کنید و سپس در خاک تازه و با زهکشی مناسب گیاه را نگهداری کنید و روش های آبیاری را تنظیم کنید.

علت زرد شدن سانسوریا چیست؟

زرد شدن می تواند در نتیجه آبیاری بیش از حد، زهکشی ضعیف یا نور ناکافی باشد. رطوبت خاک را بررسی کنید، از زهکشی مناسب اطمینان حاصل کنید و نور کافی برای یک گیاه سالم فراهم کنید.

از دست دادن برگ در سانسوریا طبیعی است؟

بستگی دارد اگر تعداد برگهای از دست داده کم باشد و برگهای پیر از بین می رود ، کاملا عادی است فقط باید تغذیه گیاه رو درست انجام دهید، از دست دادن بیش از حد برگ ممکن است مشکلات مربوط به آبیاری، نور، یا سلامت کلی گیاه را نشان دهد.

جمع بندی پوسیدگی سانسوریا

ما در مقاله ای جداگانه به بررسی مشکلات سانسوریا پرداختیم ولی در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی برای جلوگیری از پوسیدگی سانسوریا باید بدانید رو به شما گفتیم و گفتیم که آبیاری زیاد و نداشتن زهکشی خوب دلیل اصلی پوسیدگی ساقه و ریشه سانسوریاها است و بعد از اون باید به تغذیه، خاک و گلدان توجه داشته باشیم، اگر شما هم نکته یا موردی دارید حتما در بخش دیدگاه بنویسید.