فواید و خواص نعناع برای سلامتی

فواید و خواص نعناع برای سلامتی
خواص نعناع

نعنا یا نعناع با نام علمی Mentha گیاهی از خانواده نعناعیان است که بوی خوشایندی دارد. این گیاه به صورت علفی و چند ساله می باشد که علاوه بر ساقه زیر زمینی دارای ساقه هوایی نیز هست. در واقع ساقه زیر زمینی، گیاه را در خاک مستقر می سازد و از محل گره های ساقه زیر زمینی ریشه هایی خارج شده که ساقه جدید را درست می کند بنابراین اگر شما فقط یک ساقه نعناع در باغچه خود بکارید بزودی تمام باغچه شما پر از نعناع می شود. نعناع خواص و فواید زیادی برای بدن دارد که موجب شده است از آن برای ساخت خمیردندان، مواد آرایشی و دهان شویه و مانند این ها استفاده شود و برای تهیه داروهای طبیعی، بسیار ارزشمند باشد. در این مطلب با گوشه ای از خواص نعناع آشنا می شویم.

نعناع در مناطق معتدل و آفتاب گیر بخوبی رشد می کند.و دارای طبعی گرم و خشک است  برگهای نعناع بیضی شکل، نوک تیز و دندانه دار می باشند. گلهای آن بسته به نوع نعناع ممکن است قرمز،‌ ارغوانی یا سفید باشد.

خواص نعناع:

معده و دستگاه گوارش

نعناع، برای دستگاه گوارش مفید است. این گیاه، برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و تهوع صبحگاهی موثر است. در واقع نعناع یک گیاه آرام بخش برای درمان ناراحتی معده و سو هاضمه می باشد، منتول موجود در نعنا برای جلوگیری از زخم معده مفید است و همچنین اندولوم موجود در آن برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.

بنر گل من و تو

لاغری و کاهش وزن

مصرف نعناع باعث تحریک و افزایش چربی سوزی در بدن شده و می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند، همچنین تحقیقات نشان داده که روغن نعناع باعث کاهش اشتها می شود.

فشار خون و سلامت قلب

بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه مریلند، مصرف چای نعناع باعث کاهش فشار خون شده و برای سلامت قلب و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

در واقع نعناع پتاسیم بالایی دارد. این خاصیت به کنترل فشار خون کمک می‌کند. بنابراین نعنا می‌تواند در کاهش فشار رگ‌ها و عروق خونی موثر باشد. در واقع، در جلوگیری از برخی مشکلات قلبی مانند سکته و حمله قلبی نیز نقش دارد. به علاوه، نعنا هیچ کلسترولی ندارد و به کنترل سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. به علاوه خواص آرام بخشی منتول موجود در چای نعناع باعث کاهش تنش و استرس شده و به طور غیر مستقیم فشار خون را کنترل می کند.

 

سرماخوردگی و گلودرد وسرفه

نعناع حاوی مونوکلون طبیعی است که خلط آور طبیعی بوده و منتول موجود در آن برای درمان سرماخوردگی و گلو درد و اختلالات تنفسی مفید می باشد.

عطر و بوی قوی این گیاه در درمان اختلالات تنفسی ناشی از آسم و سرماخوردگی تاثیر مثبت داشته و سرفه مزمن را بهبود می بخشد.

حافظه

نعناع باعث افزایش حافظه می شود. یک مطالعه نشان داده است که عصاره نعنا برای افزایش حافظه مفید است. این خاصیت به دلیل وجود آنتی اکسیدان در نعناع است. در نتیجه، مصرف منظم نعناع، به تقویت عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. مصرف نعناع از بیماری آلزایمر نیز پیشگیری می کند.

 

فواید و خواص نعناع برای سلامتی
نعناع

 

سردرد

نعناع یک درمان طبیعی گیاهی برای میگرن است که به علت دارا بودن خاصیت اتساع و انقباض عروق، جریان خون بدن را کنترل می‌کند. همچنین خاصیت خنک کنندگی و ضدالتهابی نعناع باعث کاهش دمای بدن می شود که از عوامل موثر در تسکین سردرد و میگرن است.

 

دیابت

چای نعناع برای دیابتی ها مفید است. ترکیبات فنولی و آنتی اکسیدان های موجود در نعناع به کنترل دیابت نوع 2 کمک کرده و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

عوارض جانبی نعناع:

– افراد مبتلا به رفلاکس معده از مصرف نعناع خودداری کنند.

– در صورت ابتلا به سنگ صفرا قبل از مصرف نعناع با پزشک خود مشورت کنید.

– استفاده از روغن نعناع روی پوست صورت نوزادان و کودکان منجر به تشنج و خفگی می شود.

– مصرف چای و دمنوش نعناع در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود و برای دوران شیردهی مضر است.

–  زیاده روی در مصرف نعناع به دلیل منتول موجود در آن برای بدن سمی است.