خواص هویج؛ 9 خاصیت شگفت انگیز هویج برای سلامتی بدن

خواص هویج برای سلامتی بدن:
خواص هویج برای سلامتی بدن:

هویج گیاهی از خانواده چتریان است و اغلب نارنجی، سفید، یا مخلوطی از قرمز و سفید رنگ می باشد. هویج که دارای طبعی گرم و تر است، دارای مواد مغذی فراوانی نظیر بتاکاروتن، ویتامین B6، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد. بنابراین فواید و خواصی برای سلامتی بدن دارد که در این مطلب با چند مورد از خواص هویج برای سلامتی بدن آشنا می شویم .

 

خواص هویج برای سلامتی بدن:

حفظ سلامت چشم:

یکی از شناخته شده ترین خواص هویج تقویت و حفظ سلامت چشم است. هویج با دارابودن مقادیر فراوان بتاکاروتن که در کبد تبدیل به ویتامین A می شود، برای پیشگیری از مشکلات بینایی مانند آب سیاه یا گلوکوم، دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و درمان شب کوری مفید است. همچنین برای افزایش بینایی رنگی و دید در نور کم( دید اسکوتوپی ) مفید و کمک کننده است.

بهبود هضم و گوارش:

مقادیر فراوان فیبر موجود در هویج برای بهبود حرکات روده و همچنین بهبود هضم و گوارش مفید است و به درمان یبوست، گاز و نفخ معده و ریفلاکس معده کمک می کند.

بنر گل من و تو

جلوگیری از بروز سرطان:

هویج با دارابودن مقادیر فراوان آنتی اکسیدان های پلی‌ استیلنی و فال‌ کارینول به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان سینه و روده بزرگ کمک می کند.

خواص هویج برای سلامتی بدن:
خواص هویج برای سلامتی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن:

هویج با دارابودن ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و درنتیجه منجر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و عفونت ها می شود. ویتامین A وجود در هویج خاصیت ضد ویروسی دارد و به افزایش عملکرد سلول های سفید و عملکرد دستگاه گوارش و ریه ها کمک می کند. درواقع  آنتی اکسیدان ها با از بین بردن اثرات تخریبی اکسیداسیون در بافت ها سبب تقویت ایمنی بدن می شوند.

حفظ سلامت قلب:

هویج دارای آنتی اکسیدان ها، پلی اتیلن، کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، آلفا کاروتن و لوتئین است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کنند. علاوه بر این هویج با دارابودن مقادیر فراوان فیبر به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند و سبب جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق خونی و افزایش کلسترول بد خون می شود. پکتین موجود در هویج هم سبب کاهش سطح کلسترول در بدن می شود.

حفظ سلامت قلب:
خواص هویج: حفظ سلامت قلب

سم زدایی بدن:

هویج با دارابودن مقادیر فراوان ویتامین A برای سم زدایی بدن توسط کبد مفید و کمک کننده است. همچنین سبب جلوگیری از تجمع صفرا و چربی های اضافه در کبد می شود.

کاهش فشار خون:

هویج با دارابودن مقادیر فراوان پتاسیم برای کاهش فشار خون بالا مفید است و در نتیجه به جلوگیری از بروز بیماری های قلبی کمک می کند.

کاهش فشار خون
خواص هویج: کاهش فشار خون

بهبود زخم ها:

هویج با دارابودن مقادیر فراوان ویتامین A به بهبود بافت سوختگی و زخم های ایجاد شده روی پوست کمک می کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان:

هویج با دارابودن بتاکاروتن سبب سالم ماندن مینای دندان می شود. هویج همچنین به پاک کردن پلاک ها، تحریک لثه ها و افزایش تولید بزاق کمک می کند. در واقع مواد معدنی موجود در هویج میکروب های مضر در دهان را از بین می برند و سبب جلوگیری از پوسیدگی دندان می شوند.