فواید و خواص گیاه مورینگا

مورینگا
مورینگا

مورینگا نامی مشترک برای تیره مورینگاسه است که این تیره شامل سیزده گونه می باشد. این گیاه بومی بخش‌هایی از آفریقا و آسیا و برگرفته از کلمه مورانگای است. تیره مورینگاسه در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری و در اندازه‌های مختلف از گیاهان کوچک تا درختان عظیم رشد می کند. معروفترین گونه مورینگاسه، مورینگا اولیفیرا (Moringa oleifera) می باشد. بیشترین گونه کشت شده از این تیره درخت مورینگا اولیفیرا بومی شمال هندوستان بوده و به درخت معجزه نیز معروف است. از این مورینگا روغنی بدست می آید که برای التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، کاهش کم خونی، مبارزه با شوره سر و  مدیریت دیابت موثر است. در این مطلب با گوشه ای از خواص گیاه مورینگا آشنا می شویم.

 

خواص گیاه مورینگا برای بدن:

– مورینگا خاصیت ضد سرطانی و ضد توموری دارد و برای درمان سرطان بسیار مفید است. این گیاه به علت دارا بودن مواد مغذی و خواص دارویی پزشکی سرطان تخمدان، خون، کبد و ریه را درمان و تاثیر مثبتی در مهار سرطان های دیگر دارد.

– مورینگا باعث کاهش چربی ها می شود.

بنر گل من و تو

– ویتامین ب موجود در گیاه مورینگا هضم رابهبود می بخشد و به بدن کمک می کند غذاها را بدون ذخیره انرژی چربی به انرژی تبدیل کند و در نهایت منجر به کاهش وزن می شود. بنابراین برای افراد علاقه مند به کاهش وزن مناسب است. از طرفی مورینگا گرسنگی را کاهش داده  و باعث تناسب اندام می شود.

– این گیاه باعث بهبودعملکرد متابولیسم شده و کلسترول را کاهش می دهد.

– انرژی را به طور طبیعی بالا می برد.

– مورینگا به کنترل فشار خون کمک می کند.

– این گیاه سیستم ایمنی بدن را بهبود می دهد.

– گیاه مورینگا خاصیت ضد باکتریایی دارد و سموم بدن را کاهش می دهد.

– بسیاری از مطالعات نشان می دهد که استفاده از گیاه مورینگا در کاهش سطح قند خون نتایج مثبتی دارد.

– روغن مورینگا دارای ویژگی های مرطوب کنندگی و نرم کنندگی پوست است و باعث حفظ رطوبت و جلوگیری از التهاب و پوسته پوسته شدن پوست می شود. این روغن همچنین یک ماده پاک کننده است و دارای طبیعت ضد باکتریایی می باشد که به محافظت از پوست در مقابل مواد زیست محیطی و مواد آلرژیک و باکتری های بیماری زا می پردازد.

– روغن مورینگا سبب افزایش سرعت ترمیم و بهبودی می شود. این روغن می تواند جریان خون را در منطقه تحریک کند. همچنین از زخم در برابر عفونت محافظت می کند و با هر گونه عفونت قارچی و آکنه زخم های باز، که به راحتی می تواند توسط گرد و غبار، گرما و روغن تشدید شود، مقابله می کند.

گیاه مورینگا
گیاه مورینگا

عوارض جانبی مورینگا:

– روغن مورینگا ممکن است سبب سوزش پوستی، مشکلات قلبی عروقی و مشکلات معده شود.

– زنان باردار باید قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند.

– مصرف این گیاه با داروهای فشارخون می تواند منجر به افت شدید فشارخون شود.

– استفاده بیش از حد از روغن مورینگا می تواند سبب التهاب مجاری روده یا ناراحتی معده از جمله تهوع، استفراغ، نفخ، گرفتگی یا اسهال شود.

– استفاده موضعی از روغن مورینگا می تواند سبب التهاب یا تحریک پوست، قرمزی یا خارش آن شود. یک مقدار کوچک را در ناحیه داخلی آرنج تست کنید و سپس ۳-۴ ساعت منتظر بمانید تا واکنش منفی رخ ندهد.