فوت کوزه گری پرورش و نگهداری گل مریم + آموزش کاشت

کاشت و نگهداری گل مریم
کاشت و نگهداری گل مریم

معرفی و نگهداری گل مریم : یکی از گلهای بسیار خوش عطر و بو گل مریم است که در عطرسازی به دلیل بوی خوشش بکار می‌رود علاوه بر بوی خوش زیبایی دل فریبی هم داره که میتویند اون رو توی خونه خیلی راحت پروش بدید و نگهداری کنید تا هم از زیبایی و هم از بوی خوش آن به صورت کاملا ارگانیک استفاده کنید پس با من همراه باشدی تا تمام نکات نگهداری و کاشت گل مریم رو بهتون بگم.

معرفی مختصیری از گل مریم

نام علمی این گیاه POLIANTHES TUBEROSA و نام لاتین آن tuberose است که ریشه آن به tuberosa به معنای غده یا ورم باز می‌گردد و بومی آمریکای جنوبی است . از طریق همین غده‌ها گل مریم پرورش می‌یابد. گل مریم از گیاهان دارای پیاز بوده و انواع گوناگونی دارد. بیش از 12گونه تا الان شناسایی‌شده‌ است. بر روی هر شاخه تا 30 گل می‌تواند باشد.

جالب است بدانید که در هند این را در مراسمات مذهبی و ازدواج به وفور به کار می‌رود، به همین دلیل هندیها بیشتر با کاشت آن آشنایی دارند. برگهای گل مریم به شکل ذرت بوده و میانه ساقه گیاه محل گل‌دهی است. گل مریم حدود 80 سانت رشد می‌کند. گلهای مریم به شکل گوشتی هستند. گاهی اوقات شاخه‌های گل مریم، گلهای بیشتری می‌دهد و گاهی تراکم کمتری دارد. در ابتدای پاییز فصل گل دادن این گیاه است.

بنر گل من و تو
کاشت گل مریم
کاشت گل مریم

شرایط نگهداری گل مریم

شما برای کاشت این گیاه نیاز به خاک و مکان خاصی ندارید و به راحتی میتونید اون رو در هر خاکی بکارید فقط نکته ای باید توجه داشته باشید این است که اگر در مناطق سردسیر کشور هستید حتما پروش این گیاه  را در گلدان انجام دهید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

چه خاکی باید انتخاب شود؟

درسته در بالا گفتیم که این گیاه در هر خاکی رشد میکند ولی اگر قصد کاشت در گلدان را دارید حتما خاکی با زهکشی بالا و همچنین اسیدی برای کاشت انتخاب کنید. میزان اسیدیته خاک بین 6 تا 7 باشد. سعی کنید خاکتان بافتی سبک داشته‌ باشد. می‌توانید با افزودن شن به خاک زهکشی خوبی برایش فراهم‌ کنید. پس از خاکهای سنگین بپرهیزید.

چقدر آبیاری کنیم؟

اگر خاک این گیاه خشک باشد برگها تیره و کوچک شده و شادابی چندانی ندارند. پس به رطوبت خاک دقت کنید. اما بدانید که آبیاری آن با توجه به شرایط آب‌و‌هوایی منطقه صورت می‌گیرد. ازآبیاری بیش از حد این گیاه و غرقابی کردنش بپرهیزید، زیرا گل مریم به رطوبت زیاد حساس است. در مناطق گرمسیر مانند خوزستان می‌توان هر 3 یا 4 روز آبیاری انجام داد. اما در فصلهای سرد سال سعی کنید بین دو آبیاری 15 روز فاصله باشد.

دمای مورد نیاز برای پرورش

در فصل سرد سالپیاز گل مریم را خارج کرده و در جایی گرم نگه‌دارید. در فضای بین 20 تا30 درجه سانتیگراد می‌توانید آن را نگه‌دارید.

پرورش گیاه مریم به شرایط خاص نیاز دارد. دمای مورد نظر برای کاشت گل مریم 15.5 تا 29.5 درجه است. گل مریم به سرما حساس بوده و دمای زیر 10 درجه سانتیگراد را تحمل نمی‌کند.

نگهداری گل مریم
نگهداری گل مریم
نور مناسب گیاه:

گل مریم برای رشد به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، پس در سایه انتظار نداشته باشید رشد کند. 6ساعت در روز باید نور مستقیم دریافت‌ کند.

تغذیه و کوددهی

این گیاه هم همانند سایر گیاهان گلدار برای رشد بهتر و گلدهی به کود و تغذیه نیاز دارد که شما میتویند از کودهای مخصوص گیاهان گلدار به صورت محلول در آب هر دو هفته یکبار استفاده کنید.

نحوه کاشت گل مریم

این گیاه را باید در جایی بکارید که در معرض باد نباشد و نور کافی داشته‌ باشد. گیاه را به نحوی در خاک می‌گذارند که قسمت بالایی غده کمی با خاک پوشش داده‌ شود و قسمت رأس غذه از خاک بیرون باشد. غده‌ها را به فاصله 15 تا 20 سانتی از هم بکارید. اگر غده‌ها درشت هستند، آنها را به فاصله 20 تا 25سانت بکارید.

بعد از کاشت گیاه فوراً آن را آبیاری کنید. سعی کنید پیازهای درشت را انتخاب‌ کنید.

روش کاشت گل مریم در گلدان

برای این کار کافیه شما گلدانی با خاک گفته شده تهیه کنید و پیازهای بدون گل را برای کاشتن در گلدان انتخاب‌ کنید. غده‌ها را در گلدان قرار دهید و سپس روی آن را با خاک بپوشانید و سپس گیاه را آبیاری نید و در محلی با نور زیاد

کاشت گل مریم در گلدان
کاشت گل مریم در گلدان
چه زمانی گیاه شاخه بریده میکنند؟

این گیاه بعد از 90 تا 100 روز قابل برداشت است. اگر برای صادرات برداشت می‌شود، وقتی پایین‌ترین گل باز شد باید آن را برداشت نمود، اما برای ارسال نواحی نزدیک، بهتر است نیمی از گلها باز شده باشند.

شناخت آفات گل مریم:

یکی از آفات این گیاه کنه است که اگر فاصله کاشت گلها کم باشد به سرعت باعث خرابی گلها و خسارت می‌شود. تریپس و شته نیز آفات دیگر این گیاهند.

علفهای هرز نیز می‌توانند به این گیاه صدمه‌بزنند. علفهایی نظیر اویارسلام، پنیرک، پیچک به این گل آسیب می‌رسانند. بهتر است علفها را همیشه در چند مرحله وجین نمایید.

پیاز گیاه
پیاز گیاه

آیا شما تا حالا این گیاه را در خانه نگهداری کردید؟ حتما تجربه و نظر خود را در بخش دیدگاه مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

هر آنچه که برای نگهداری گل سیکلامن باید بدانید

سبزی هایی که میتوانید در گلدان بکارید

با گیاهان مقاوم به گرما آشنا شوید + عکس