15 سبزی کاربردی که میتوان در گلدان کاشت؛کاشت سبزی در گلدان

نحوه کاشت سبزیجات در گلدان
نحوه کاشت سبزیجات در گلدان

چطور کاشت سبزی در گلدان را انجام دهیم؟ میخوام بهتون نحوه کاشت انواع سبزی در گلدان رو آموزش بدم برای شروع کار بیاید ببینیم کدوم سبزیهارو میتونیم تو گلدون بکاریم و در خونه ازش استفاده کنیم.با خواندن این مطلب با بهترین سبزی ها برای رشد کنار پنجره (سبزی هایی که خودم در خونه میکارم) و تکنیک های هوشمندی برای شاد و سالم نگه داشتنشان تا زمانی که بتوانید دوباره بیرون بکاریدشان آشنا خواهید شد.

من خود خیلی به محصولات ارگانیک علاقه دارم، عاشق این هستم که خیلی از سبیزجات رو خودم در گلدان بکارم این بهم انگیزه و انرژی فوق العاده ای میده شما چطور؟ توی منطقه ای که ما زندگی میکنیم تابستون سبزی خوب پیدا میشه ولی زمستون که میاد سبزی های کیلویی و بی کیفت بازار رو پر میکنه و اینجور موقع ها وقتی توی خونه سبزی تازه میچینی و استفاده میکنی هم طعم غذا خوب میشه هم اعضای خانواده تورو بیشتر دوست دارن 🙂 پی میخوام راز کاشت سبزیجات در گلدان رو بهتون آموزش بدم همراه من باشید.

روش کاشت سبزی در گلدان

خب تا اینجا با آرزو و عشق من اشنا شدید ولی هر کاری یک نیاز اولیه داره که باید فراهم بشه

بنر گل من و تو
وسایل مورد نیاز
  • خاک با زهکشی مناسب (بهتره از خاک های آماده استفاده کنید و یا ترکیب خاک باغچه + کمی ماسه + خاک برگ آماده کنید)
  • گلدانی با حداقل قطر 15 سانتی متر (البته میتونید از ظرف های مختلف مثل جعبه میوه و هر ظرفی که حداقل عمق 10 سانتی متر رو داشته باشه استفاده کنید)
  • ورمی کمپوست یا کود حیوانی پوسیده (اختیاری)
  • بذر (ریحان، جعفری، پیازچه، ترخون، آویشن، تره، گشنیز، نعناع، رزماری)
  • آبپاش برای آبیاری اولیه
  • نایلون پلاستیکی شفاف برای بالا بردن درصد موفقیت و رشد سریع بذرها و جوانه زدن (اختیاری)
وسایل مورد نیاز کاشت سبزیجات در گلدان
وسایل مورد نیاز کاشت سبزیجات در گلدان

روش کلی کار کاشت سبزیجات در گلدان

برای این کار ابتدا سوراخ های انتهای گلدان رو بررسی کنید که باز باشه تا گلدان زهکشی خوبی داشته باشه سپس چند عدد سنگ ریزه کف گلدان بریزید و سپس گلدان را با استفاده از خاک تا 5 سانتی متری بالا پر کنید و سپس بذر ها را روی خاک قرار بدید (بسته به نوع بذر باید فاصله رعایت بشه که در ادامه هر یک را خواهیم گفت) حالا روی بذرها رو با استفاده از ترکیب خاک و ورمی کمپوست بپوشانید.

با آبپاش بذرها رو آبیاری کنید به نحوی که آنها جابجا نشود حالا با استفاده از نایلون روی گلدان را بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز برای جوانه زدن برای بذرها فراهم بشه (توجه داشته باشید که هر روز به مدت 1 الی 2 ساعت نایلون رو بردارید تا هوا روی خاک جریان داشته باشه و مانع ایجاد بیماری های قارچی در خاک بشه) هر زمان که خاک گلدان داشت خشک میشد بهش آب بدید و زمانی که جوانه ها تا ارتفاع 1 الی 2 سانتی متری رشد کردند نایلون رو بردارید.

به همین راحتی و خوشمزگی میتونید اقدام به کاشت کنید.

انواع سبزی - کاشت سبزی در گلدان
انواع سبزی – کاشت سبزی در گلدان

انواع سبزی و صیفی مناسب کاشت در گلدان

خب بریم که هم معرفی بازیکن ها رو داشته باشیم و هم نحوه کاشت و ویژگی های اونها

کاشت سبزیجات در گلدان : ریحان بهترین گزینه

یکی از سبزی های پرکاربرد که همه عاشقش هستن ریحانه که برای نگهداری اون باید نور کافی و خوب داشته باشید این گیاه به حداقل 6 ساعت نور کامل پشت پنجره نیاز داره و حتما سعی کنید نور مستقیم بهش برسه، برای کاشت فقط کافیه بذر رو تهیه کنید و همانوطر که در بالا گفتیم بکارید خیلی زود رشد میکنه و برای برداشت کافیه برگها رو از گیاه جدا کنید راستی هیچ وقت همه برگها رو نکنید که دیگه رشد نمیکنه اگر دوست دارید مرحله به مرحله کاشت ریحان در گلدان رو ببینید آموزش اون توی سایت هست.

آموزش کاشت ریحان - گل من و تو
آموزش کاشت ریحان
کاشت سبزیجات در گلدان : گشنیز پرکاربرد

شما هم مثل من از گشنیز زیاد استفاده میکنید؟ برای سالاد، سوپ، لازانیا و هرچی که فکر کنید مشه استفاده کرد برای کاشت اون هم خیلی راحت مراحل گفته شده رو انجام بدید فقط توجه داشته باشید که این گیاه هم نور کافی و حدو 7 الی 8 ساعت نیاز داره پس پشت پنجره جنوبی میتونه بهترین محل نگهداری براش باشه و دمای حدود 18 الی 22 درجه سانتی گراد براش مناسب هست و هر زمان که دما بالاتر رفت میزان آبیاری رو افزایش بدید.

برای برداشت اون هم کافیه ساخه ها رو از گیاه جدا کنید اینجا هم حواستون باشه که یک الی چند برگ روی گیاه باید برای رشد بمونه یک آموزش خفن و عالی برای کاشت گشنیز در گلدان هست که حتما بخونید مرحله به مرحله.

بذر گشنیز
بذر گشنیز
کاشت سبزیجات در گلدان: ترخون

طعم فوق العاده ای داره و داخل سبزی خودن عالی میشه و سرشار از  ویتامین A، B و ویتامین C هست، برای کاشت ترخون هم همون مراحل بالا هست ولی باید فاصله بذر ها رو حدود 2 الی 3 سانتی متر قرار بدید و سپس روش خاک بریزید توجه کنید که این گیاه نیاز به آبیاری زیاد نداره و به کم آبی هم مقاوم هست ولی آبیاری زیاد اون رو از پا درمیاره بهترین نور هم پشت پنجره جنوبی هست براشت اون 1 الی 2 ماه بعد از کشات انجام میهش و میتونید ساقه ها رو از گیاه جدا کنید.

برای کاشت ترخون در گلدان هم یک اموزش کامل و مرحله به مرحله داریم که حتما بخونید.

کاشت ترخون در گلدان
کاشت ترخون در گلدان
کاشت سبزی در گلدان : جعفری بی نظیر

شاید کمتر کسی رو پیدا کنید که جعفری دوست نداشته باشه و یا اگر میخواید سوپ درست کنید جعفری تازه طعم اون رو فوق العاده میکنه برای کاشت جعفری هم نیاز نیست خیلی خودتون رو اذیت کنید همون مراحل گفته شده رو انجام بدید و تا حد امکان نور خوبی برای گیاه فراهم کنید راستی بهترین دما برای نگهداری جعفری و همچنین جعفری فرنگی 18 و 21  سانتی گراد هست. جتما آموزش مرحله به مرحله کاشت جعفری در گلدان رو مطالعه کنید که نکات خیلی بیشتری داره.

آموزش کاشت جعفری در خانه و گلدان
آموزش کاشت جعفری در خانه و گلدان
چطور نعناع رو در گلدان بکاریم؟

رسیدیم به یک سبزی خوشمزه که هم خواص درمانی زیادی داره و هم عطر اون سبزی خوردن رو عالی میکنه، این گیاه رو هم به روش کاشت بذر و هم ریشه دار کردن قلمه میشه پرورش داد که ریشه دار کردن قلمه راحتتر و زود بازده هست توجه کنید که با کشتن یک بوته از این گیاه میتونید یک گلدان پر داشته باشید به نظرم برای کاشت نعناع در گلدان حتما مطلب اون رو با توضیحات کامل بخونید چون توضیحات زیادی داره.

برای برداشت هم میتونید ساقه و برگها رو از گیاه جدا کنید همیشه به یاد داشته باشید که یک برگ روی ساقه بمونه.

کاشت نعناع در گلدان
کاشت نعناع در گلدان
سبزی کاری در گلدان : کاشت پیازچه

شما پیازچه ر میتونید توی خیلی از غذاها و همچنین کنار غذاها استفاده کنید و روش های مختلفی برای کاشت اون وجود داره که یکی از انها ریشه پیازچه که کمی ساقه دارد را در یک لیوان کوچک آب قرار دهید. در عرض چند روز پیازچه های تازه خواهید داشت. البته از کاشت بذر هم میشه استفاده کرد ولی 5 روش مختلف برای کاشت پیازچه وجود داره که میتویند مطالعه کنید.

کاشت پیازچه - گل من و تو
کاشت پیازچه
کاشت سبزی در گلدان : رزماری همیشه سبز

اگر میخواید یک سبزی خوش عطر و همیشگی داشته باشید رزماری میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه، این گیاه دارای کارنوسیک اسید هست که جزو انواع آنتی‌اکسیدان می باشد و موجب کنترل وزن و کلسترول میشود. رزماری هم نور خوب و کامل نیاز داره پس حتما پشت پنجره جنوبی قرار بدید، برای کاشت هم همانند نعنا میتونید از روش کاشت بذر و یا قلمه ساقه استفاده کنید که روش کاشت بذر اون همانند توضیحات ابتدایی می باشد. برای برداشت اون هم میتونید به راحتی برگهای رو از ساقه گیاه جدا کنید . اگر میخواید مراحل کاشت رزماری در گلدان رو یاد بگیرید حتما مطلب موجود در سات رو بخونید.

آموزش کاشت رزماری - گل من و تو
آموزش کاشت رزماری
چطور تره در گلدان بکارم؟

یکی از سبزیهایی که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های A,C می باشد همین تره خودمون هست برای کاشت دققیا مثل روشی در ابتدای مطلب گفتیم عمل میکنید و گلدان رو در محلی با نور زیاد قرار میدید و سعی کنید در ابتدای رشد زمانی که گیاه تا ارتفاع 3 الی 4 سانتی متری رشد کرد اون رو قیچی کنید هرچقدر تعداد دفعات قیچی کردن بیشتر بشه و بیشتر برداشت کنید گیاه پرتر خواهد شد.

کاشت سبزی در گلدان - کاشت تره
کاشت سبزی در گلدان – کاشت تره
کاشت سبزیجات در گلدان : آویشن

یکی از گیاهانی که در نور متوسط هم میشه پرورش داد آویشن هست که میتویند با ساتفاده از قلمه ساقه اون رو پرورش بدید این گیاه هم دمای معمول اتاق رو دوست داره و رشد خوبی خواهد داشت و برای برداشت میتونید ساقه اون رو از گیاه مادری جدا کنید.

آویشن
آویشن

چه صیفی جاتی رو میشه در گلدان کاشت؟

علاوه بر سبزی هایی که گفتیم میشه برخی از صیفی جات پرکاربرد رو در خانه و گلدان هم بکارید که در ادامه اونارم بهتون آموزش میدم.

وسایلی که برای این کار نیاز دارید همون وسایلی است که در ابتدای مطلب گفتیم با این تفاوت که باید فاصله بذرها رو رعایت کنیم و همچنین گلدانی که انتخاب میکنید باید هم قطر بیشتری داشته باشه و هم عمق اون بیشتر باشه، کدوم صیفی هارو میشه در گلدان کاشت ؟ گوجه فرنگی،خیار،انواع کدو، انواع کاهو، سیر، هویج و انواع فلفل میشه به راحتی پرورش داد پس با من همراه باشید تا اینها رو هم بهتون آموزش بدم.

صیفی جاتی مناسب کاشت در گلدان
صیفی جاتی مناسب کاشت در گلدان
کاشت خیار در گلدان

یکی از میوه هایی که خیلی در سالاد ها استفاده میشه خیار هست که برای کاشت اون حتما باید بذر مناسب انتخاب کنید چون برخی از بذرها رشد طولی زیادی دارند و برخی کم ولی من بهتون پیشنهاد میکنم که از خیار درختی استفاده کنید جتمی گلدانی با عمق حداقل 15 سانتی متر انتخاب کنید و در هر گلدان بیشتر از 2 بذر نکارید حدود 1 الی 2 ماه بسته به فراهم کردن نیازها گلدان شما یه میوه میشینه.

یک مطلب کامل و جامع در خصوص کاشت خیار در گلدان آماده کردیم که حتما مطالعه کنید.

آموزش کاشت خیار در گلدان
آموزش کاشت خیار در گلدان
کاشت گوجه فرنگی در گلدان

مگه داریم از گوجه خوشمزه تر؟ میشه کنار هر غذایی از اون استفاده کرد اگر یکم تلاش کنید و در جعبه تعداد زیادی گوجه بکارید به راحتی میتونید رب هم باهاش درست کنید این گیاه رو میشه هم به صورت کاشت بذر و هم نشاء پرورش داد که اگر در فصل بهار میخواید اقدام به کاشت کنید برید از بازار نشاء بخرید و کار خودتون رو راحت کنید ولی اگر میخواید بذر اونو بکارید اول در یک گلدان بذرها رو بکارید تا رشد کنه زمانی که نشاء شما به خوبی رشد کردن اون رو به گلدانی جدا منتقل کنید.

توجه کنید که برای نگهداری به محلی با نور زیاد و آبیاری منظم نیاز دارید تا هم رشد خوبی داشته باشه و هم میوه خوشمزه بده، تمام مراحل کاشت گوجه فرنگی در گلدان رو براتون در مطلبی جدا آماده کردیم که میتونید بخونید.

کاشت گوجه فرنگی
کاشت گوجه فرنگی
کاشت هویج در گلدان

برای کاشت هویج حتما گلدانی با عمق حداقل 20 الی 30 سانتی متر انتخاب کنید و سپس بذرها رو با فاصله حداقل 4 الی 5 سانتی متر بکارید تا هویج هایی با کیفیت و درشت برداشت کنید این گیاه رو هم میتونید بعد از 2 الی 3 ماه برداشت کنید توجه کنید که خاک برای هویج بسایر مهم است و شما حتما باید از خاکی با زهکشی بالا استفاده کنید، خاک سفت و باتلاقی اجازه رشد به هویج شما نمیده. برای کاشت هویج در گلدان مطلب اون رو که مرحله به مرحله بهتون آموزش میده رو بخونید.

کاشت هویج در گلدان - کاشت هویج در خانه
کاشت هویج در گلدان – کاشت هویج در خانه

براس مشاهده آموزش کاشت صیفی جات در گلدان به آموزش های آنها مراجعه کنید.

برخی از سبزی های که من امتحان نکردم

در آموزش های دیگه دیدم که سبزیهایی مثل برگ بو(گیاه با دوامی هست که در طول سال درون گلدان رشد می کند. گلدان را رو به پنجره ی شرقی یا غربی قرار دهید، اما جای خفه ایی نباشد، این گیاه برای سالم ماندن به گردش هوا نیاز دارد.) پونه کوهی (بهترین شرط این است که از نوک گیاه پونه واقع در باغچه برشی بردارید و داخل گلدان بکارید. گلدان را پشت پنجره رو به جنوب قرار دهید.) درمنه- مریم گلی( از نوک این گیاه برشی از باغچه بردارید و در خانه بکارید. قادر به تحمل آب و هوای خشک هوای داخل ساختمان است، اما نیازمند آفتاب قوی پنجره ای رو به جنوب هست.) در گلدان پرورش میدن که میتونید امتحان کنید.

در این مطلب به شما نحوه کاشت سبزیجات در گلدان رو گفتم و معرفی کردم که چه سبزی هایی رو میه در گلدان کاشت اگر شما هم سبزی میشناسید که میشه در گلدان پرورش داد و یا سوالی در خصوص نحوه کاشت دارید حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ داده بشه.